Jump to content
Annons

Göteborgs bästa musikaffär


Pusa

Vilken är Göteborg bästa musikaffär?  

164 röster

  1. 1. Vilken är Göteborg bästa musikaffär?

    • Andréassons musik
      35
    • MUG (musik utan gränser)
      21
    • Musikbörsen
      22
    • Gitarren
      3
    • Lington (finns den kvar förresten?)
      1
    • Freddans (Den där på hörnet nästan vid Vasaplatsen)
      12
    • Annan (Skriv isf gärna vilken på forumet)
      17
    • Musikanten (Kungälv)
      1


Recommended Posts

Annons
  • 2 månader senare...

Så fort jag kommer innanför dörren brukar jag mumla lite högt för mig själv "Fan, skulle sitta fint med en ES 135:a till..." så blir jag vänligt bemött både på MUG och Andreassons. Tyvärr är det sant. Jag vet att jag slösar bort deras värdefulla tid, men jag börjar med att fingra på nått svindyrt, sen köper jag min sladd och mina plektrum med 30% rabatt -- det slår aldrig fel. Jag tänker inte lägga min röst på någon av musikaffärerna i GG, för ingen av dom är serviceinriktade för fem öre, dom är bara beredda att smickra kändisar och smöra för feta plånböcker. Skäms 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

I used to work for one of the music stores on the list during the time period in which the original question was posed. As for me, the thing that disappoints me most about all of the music stores is their lack of expertise. I don't know how many times I've heard it, 'Buy from our local music store because we provide support and expertise. The big post order and web shops don't.' Support and expertise my *ss! I've never been to a music store that gave anything but lip service to expertise and support as a last resort. Okay, if something goes wrong, they'll poke about a bit, scratch their heads and send it to a service center if you really ask nicely. But, real electronics, sound or computer know-how? I DON'T THINK SO.

Why don't music stores hire an actual degreed electronics engineer or programmer who are interested in music, but who have actually designed and built something, to help with customers, instead of a bunch of hobby hacker musicians that have just enough math to run the cash register? Most staff in a music store don't know an Ohm from a hole in the ground and if they think they know, watch out! Nothing is worse than a pseudo-tech with just enough knowledge to be dangerous. I think that music chains like Musikbörsen and Jam, and large stores like Andreassons (who have changed their name to the 4Sound logo they got other music stores in the area to help them promote) need to hire Chief Technology Officers for their companies so that they develop expertise in something other than fooling the customer. I can not count the number of sound installations that I went to service calls on and found basic installation problems that resulted from a poorly educated technician in too deep and way over his head.

Music store staff need to learn how to say, 'I don't know' and spend more time reading manuals and understanding the machines that they are selling than picking and grinning.

Music stores and support... You can tune a guitar, but you can't tuna fish!

Redigerat av lensart
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Jag har ingen speciell favorit... Tycker inte Jam är så hemskt som många andra här verkar tycka. Nån gång så har jag också råkat ut för nån praktikant eller liknande som inte precis kunde sina grejer, men honom har jag aldrig sett där varken före eller efter så det var nog tillfälligt...?

Andreassons verkar vara lite mer genuint intresserade av service, men ibland får jag känslan av att de vill få mej att köpa dyrare saker än jag behöver...

...och den känslan är än mer påtaglig på Musikbörsen. Känns som att dom ibland underskattar vilken "nivå" jag ligger på, och då säger de genast saker som jag inte riktigt tycker hänger ihop, men som slutar i att man helst ska köpa ngt dyrare eller t o m en grej till. Hum... 😉

Men ärligt talat - jag är inte speciellt intresserad av service. 😲 Eller liksom, info skaffar jag mej genom internet, där det är lättare att hitta information som inte är till för att sälja en viss pryl... sen går jag till affärerna för hands-on-test, och köper i den affär som är billigast... 😄 vad ska jag med säljarna till? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Med gott humör parkerade två morsor och deras valpigt okunniga tonårssöner en lördagsmorgon på Skanstorget. Ställde stegen till specialaffären Gitarren i akt och mening att, just det, köpa en gitarr. Yngste grabben hade ivriga nybörjarfingrar och skulle ha ett instrument att spela på som passade hans labbar till händer istället för morsans skolfrökensgitarr som för övrigt hade väldans liten coolness faktor.

Efter lite koll på prislappar och provspelande visade det sig att bistånd nog var nödvändigt från personalen. Dels för att det var svårt att förstå prisskillnader och dels för att många gitarrer inte var prismärkta. Det gick tio minuter. Vi spelade på måfå och kollade runt i lokalen. Ingen av de två grabbar som jobbade där visade minsta intresse för att hjälpa oss. Vi frågade försiktigt om hjälp från en kille som stod och plockade ihop en kartong, men fick till svar att "jag hjälper en kund som sitter längre in i affären". Han kunde dock tänka sig att kort svara på en fråga om priser och hänvisade oss till tre gitarrer som var i vår prisklass, varpå han vände sig om demonstrativt. Vi kände lite försiktigt på de aktuella instrumenten men kunde inte dra några slutsatser om kvalitet utan att få svar på en del frågor. När nästa kille kom till kassan var det tillsammans med en kund som pratade om alla sina gitarrer som han skulle ha på gott avstånd från ungar för att dom inte fick skadas. Han köpte en gitarr till en liten flicka som följde med och frågade och funderade över olika ställ och deras kvalitet. Killen bakom disken var oerhört tillmötesgående. I flera minuter.

När det äntligen var vår tur och jag tänkte köpa strängar och syrran skulle ställa sina frågor - då gick killen. "Nu får det fan i mej vara nog" sa jag. "Dom får inte våra pengar idag" sa syrran. Och så tog vi grabbarna och gick. Till MUG. Där mötte oss Bruce i dörren och frågade vad vi ville, hämtade en kille som skulle hjälpa oss välja och svara på frågor. Befriande tillmötesgående och underbart hjälpsamt! I väntan på gitarrbeslutet inhandlade jag och sonen stockar till digitaltrummorna - vilka jag fick tjejrabatt på! "Hundraåttiofem verkar lite för dyrt - med tjejrabatten blir det bara hundrasexti!" sade killen bakom disken. Kul och trevligt, visst. Men lite hurtiga var de, grabbarna på MUG.

Den totala befrielsen inträdde när vi gått nerför gatan och hamnade på Andreassons musik, numera 4Sound. Där blev vi korrekt behandlade av oerhört trevlig och tillmötesgående personal som behandlade oss som kunder. Punkt. Inte som okunniga. Inte som ointressanta morsor. Men heller inte över sig kunniga. Utan som kunder som behövde vägledning. Vilken underbar känsla! Behöver jag säga att det var där vi spenderade närmare tretusen kronor utan att blinka. Och att Andreassons fick min röst här!

Jag har köpt två gitarrer i mitt liv, varav en på Gitarren - men dit går jag INTE igen. Lington gillade jag skarpt - men han har dragit vidare till nya äventyr. MUG är alltid bra och de övriga har jag väldans liten erfarenhet av. Jag kommer i fortsättningen att handla varenda litet strängset hos 4Sound. Eller MUG i värsta fall...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Haa, gitarren är en konstig affär.

Var där i somras och kollade in en Alhambra J2, en stålsträngad jumbo med mick som kostar nästan 8 lök. Dock hade rea på vissa alhambror så J2an kostade bara 4700. Klockrent tänkte jag.

Dagen efter när jag skulle köpa gitarren så kom hon i kassan på att hon hade sagt fel pris. Det priset var för modellen utan mick. Reapriset skulle va 6500. Men eftersom jag redan hade langat fram pengarna så fick den gå för 47.

GLASSIIIIGT.

En sak som var konstig var dock att det inte fanns nåt case till gitarren. Fick bära hem den i nån slags plastskumgummipåse.

by the way

Är det nån som vet vilken affär i göteborg som är bäst för att lämna in gitarrer på?

Det ska intoneras samt att det behöver limmas lite ( 🙂 )

Sist jag lämnade in gitarren så blev jag rekomenderad till strängdjungeln på masthugsstorget men det var den suraste gubben nånsin.

Nån som har nått bättre förslag.

Musikbörsen utgör inte reparationer. Jam är uteslutet eftersom att allt jag handlat på jam har krånglat och det har tagigt två månader innan jag kunnat använda det.

Vad tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Haa, gitarren är en konstig affär.

Var där i somras och kollade in en Alhambra J2, en stålsträngad jumbo med mick som kostar nästan 8 lök. Dock hade rea på vissa alhambror så J2an kostade bara 4700. Klockrent tänkte jag.

Dagen efter när jag skulle köpa gitarren så kom hon i kassan på att hon hade sagt fel pris. Det priset var för modellen utan mick. Reapriset skulle va 6500. Men eftersom jag redan hade langat fram pengarna så fick den gå för 47.

GLASSIIIIGT.

En sak som var konstig var dock att det inte fanns nåt case till gitarren. Fick bära hem den i nån slags plastskumgummipåse.

by the way

Är det nån som vet vilken affär i göteborg som är bäst för att lämna in gitarrer på?

Det ska intoneras samt att det behöver limmas lite ( 😆 )

Sist jag lämnade in gitarren så blev jag rekomenderad till strängdjungeln på masthugsstorget men det var den suraste gubben nånsin.

Nån som har nått bättre förslag.

Musikbörsen utgör inte reparationer. Jam är uteslutet eftersom att allt jag handlat på jam har krånglat och det har tagigt två månader innan jag kunnat använda det.

Vad tror ni?

Nja, inte tyckte jag att Gitarrens agerande var konstigt. Hade de sagt ett pris så fick de ju hålla sig till det - sådan är lagen - eller så blir det ingen affär. Vad som däremot var konstigt var att du sa att det var en hona i kassan. Jag har varit där åtskilliga gånger under många år men aldrig sett någon hona där. Att du inte fick något case är standard. KAN man få det nånstans?

Jag skulle säga gitarreparatören vid Mashuggstorget, för han har jag blivit rekommenderad. Men annars är det Gitarren faktiskt som jag blivit rekommenderad. De lär ju fixa gitarrer har jag sett. Men en gång frågade jag dem om de kunde fixa min mandolin, men då sa de att det inte var någon idé för det hade kostat mer än vad instrumentet kostar. Jag ville få den slipad och omlackad. En Levin:are... På jam sa de att jag inte skulle ge mig på det själv, för värdet kunde sänkas. Nu är det iofs en masstillverkad sak... förvisso från 50-talet, men den har inget särskilt värde. Mer än affektionsvärdet och en gedigen spricka i baksidan. Men den funkar ju bra, vilket är huvudsaken.

Kom på en reparatör till: Har du testat Gitarrmakaren eller vad han heter, han på Sveagatan (nära Kastellgatans korsning)? Jag tror han tillverkar gitarrer som han kallar för Björstad, Björnstad eller nåt sånt - så det är nog hans namn?!

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

2 saker här:

Buller & Bång borde varit med i Gallupen. Köper BARA där... Allt annat negativt om de andra har jag varit med om :-)

Är det verkligen ingen som jobbar i någon av nämnda affärer som är på detta forumet? Har de inget musikintresse? De kanske redan kan allt... i så fall borde de ju vara här och besvara våra frågor så vi kan komma och handla.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Absolut INTE FREDDANS!

När jag INTE bodde i Gbg hade jag mailkontakt med dem ang att köpa deras PG-200 till min MKS30. Jag hade sett att den stått där nått år för 2000kr, jag prutade ned den till 1500 och for upp till Gbg. När jag kom in i affären så testade jag den lite mot deras JX3P...sen när jag skulle köpa den så skulle de ha 2000, jag nämde mailkonversationen att jag skulle få den för 1500. NÄPP! sa de...den säljer vi lätt för 2000...så jag vände på klacken o gick. Den stod kvar nått år till innan de sålde den (eller slängde...).

BOJKOTT av FREDDANS sedan dess.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
HiTechRoboPower (oregistrerad)

MUG får helt klart första platsen här!

Vad jag än har köpt i deras butik har jag blivit bra bemött och fått priserna sänkta även på småsaker. Störst på balla guror, stärkare och pedaler i stan!

Jam o musikbörsen är inget annat än stormarknader på gott och ont. Billigt men mycket skit...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...