Jump to content
Annons

Bästa koncert


Hellpig

Recommended Posts

Jag sökte lite men hittade ingen gammal tråd som behandlar detta (hojta till om det finns...); helt enkelt som titeln säger: vilken är den bästa livespelningen som du har varit på?

Min blir Scandinavium 1996 med originalmedlemmarna i KISS på deras första reunionrunda. De verkade ha roligt och trivas tillsammans, låtarna satt som de skulle, publiken var minst sagt med på noter, de hade 1976 års kostymer och det bästa av allt var att det var som en tidsmaskin tillbaks när jag var 9-10 år och drömmen var att få dem live... låter väl fånigt men det var verkligen så. Jämfört med vad de presterade i år på Stockholms Stadion, nej. Det går inte att jämföra.

Runner-up blir Vildsvin på Hässleholmsfestivalen '96 eller '97, tror jag. Spelade själv där men var på väg för att kolla in Nationalteatern som körde någon reunionturné, men fastnade vid Vildsvin som sagt. Inte så hemskt mycket folk men jäklar vad bra de var live. Helt grymt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 81
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

En konsert jag aldrig glömmer var Charlie Norman med Peo Jönis på bas och den flintis trummisen som brukar spela på Allsång på Skansen. Det var på vår gamla fina lilla Teater i Söderhamn, Jag tror Charlie dog mindre än ett år senare. Trots åldern spelade han obehindrat precis vad som helst. Efter att ha kört tre låtar sa han att nu får ni bestämma vad vi ska spela, de klarade alla önskningar. En dam ropade "Sakta vi gå genom stan", och Charlie svarade att; "det tror jag är en av få låtar jag aldrig nånsin spelat"... Sen spelade de den i en oerhört bra version. På vissa låtar spelade han så fruktansvärt fort att fingrarna försvann, det var det värsta jag sett i hela mitt liv, jag trodde intre det var möjligt. Som Van Halen eller Yngwie, fast mycket värre ändå. Och med bara ett sånt litet komp hördes ju verkligen alla små nyanser från flygeln. Jämför man Robert Wells hamrande i jätteorkester blir Wells inte ens en dålig kopia.

Tänk om den konserten ändå filmats i proffskvalitet så det kunde funnits kvar. Peo Jönis lirade på en sån där pytteliten Höfnerbas med värsta kontraljudet. Han sjöng även Georgia on my mind, deras version av den var den bästa jag hört. och trummisen är ju nö-grym. Han lödde på grymt emellanåt och softade med vispar andra stunder. Han hade en listig ride med tre, fyra nitar på bara ena kanten, ibland hade han nitarna närmast där han slog, ibland snurrade han bort nitarna för ett annat sound. Jag har alltid älskat nitcymbaler, knepigt att de används så lite.

Charlie Norman var en gigant både som pianist och showare.

Andra bra grejer jag sett är Pink Floyd på Globen, The Who på globen. Stones på Ullevi och ännu bättre när de var på Stockholms Stadion. Då seglade vi dit och bodde i Wasahamnen. Kommer ihåg att det var 26 grader varm mitt i natten när Stones kom in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Billie The Vision And The Dancers @ Emmaboda 08

Hade lite av en snefylla och stod med min ex flickvän och grinade hela spelningen igenom för att det var så otroligt bra, haha 😄

Opeth @ Hultsfred 06

När jag var Opeth-galning och kunda alla låtarna utan och innan och stod och skrek med i alla texterna. Det var riktigt bra (har jag för mig)

Jag kan inte komma på nån annan just nu. Om jag kommer på nån under kvällens gång så fyller jag på med den!

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

Det bästa jag har hört live är definitivt Joshua Redman trio på Nefertiti i Göterbog den 23 oktober i år. Trion bestod av Joshua Redman (sax), Reuben Rogers (kontrabas) och Brian Blade (trummor). Sjukt sväng, samspel och engagemang rakt igenom. En väldigt inspirerande konsert.

Link to comment
Dela på andra sajter

Några artister har man ju sett fler än en gång. Var på Sting på Mallorca 1993. Med Clair Brothers-PA. Då var dom bara 4 stycken i bandet och Coliuta bakom trummorna. Sjukt jävla skitbra! Såg sen igen några år senare i Globen. Då somnade jag. Men så var det heller inte Colaiuta utan nån urkass mullat. Nån fladdrig blåssektion och gapig kör. Bland det sämsta jag sett.

Var på Dream Theater på Cirkus. Då var det ett fjasko. Sångmiken funkade inte och Labrie va oxtokigt. Känner killen som levererade ljudet. surt för han 😛 Ljudet var horribelt! Det här var en måndag, senare samma vecka på söndagen så var vi på Queensryche i samma lokal, cirkus. Och det var klasskillnad av rang. Dream lät patetisk i jämförelse queensryche. Jävlar vilket sound. Så där man bara drömmer om. Kanonkonsert. Och ändå så gillar jag inte Queensryche nå vidare mkt. Såg Dream sen 2 ggr till, en till på cirkus nåt år senare. Var mkt bättre då. Sen igen då på hovet.

Vi var ett gäng som skulle se Dokken som var förband till AC/DC som skulle lira i Scandinavium. Jag å polaren sa att vi kollar Dokken sen går vi ut på stan å Dricker öl. Tredje snubben var där för AC/DC och han skulle se dom. Vi tyckte ju att AC/DC var ju blöjjpop! Men vi blev ståendes där skulle kolla början. Å Jävlar vad jag höll på att fara omkull. Värsta jävla trycket. Stehårt högt så in i helvete och svinbra ljud. Vilka jävla gitarrer?!! 😄 Bästa jag hört nånsin!

Sen var jag på Pantera i Solnahallen deras sista besök. Oxå svinbra. Dom var liiiite trötta på scenen. Det var turnépremiär och Phil var väl lite väl nere i knarket då.

Såg TOTO 2 gånger en med Porcaro, var sådär. Han Jean Pierre Barda sjöng ju. Lät fan skit. Sen igen då på Globen som är för övrigt ta mig fan världens sämsta konsertlokal. Precis efter att Porcaro knarkat ihjäl sig. Då var det Simon Phillips på trummor. Över 3 timmar lång konsert. Stod på isen ca 20meter och precis i mitten av scenen. Sjukt jävla bra ljud!

Var på Judas Priest i Löfbergs Lila för typ 2 årsen. Trodde jag skulle få se ett höjdargigg men det var fan skitkasst! Halford satt inte en enda ton rätt. Var så jävla besviken efter det.

Idag får man fan aldrig känna ljudet! Jävla tramsande med volymer och tinnitus å skit!

Så jag har nog inte sett den bästa konserten än...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa jag har hört live är definitivt Joshua Redman trio på Nefertiti i Göterbog den 23 oktober i år. Trion bestod av Joshua Redman (sax), Reuben Rogers (kontrabas) och Brian Blade (trummor). Sjukt sväng, samspel och engagemang rakt igenom. En väldigt inspirerande konsert.

Nu blir man nästan lite sur. Har alltid velat se Brian Blade och så missade man det.

Jag var på en konsert med Bobo Stensson trio på Nef för herrans många år sen. Har sett hnm flera ggr men den gången var det fan det bästa jag sett nånsin. Total närvaro av alla, hade kunnat bli en klassiker om det spelats in. Annars är nog Feist på Mosebacke 2005 (?) bästa konsertminnet.

Såg Pat Metheny i Danmark runt 2000, ljudmässigt helt overkligt bra. Musikaliskt urtråkigt; solona, formerna och fan allting var identiska som på plattorna. Dom hade lika gärna kunnat spela playback.

Har fortfarande inte sett Tom Waits live. Han får komma hit snart. Samma gäller Brad Mehldau.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Min första stora konsertbesök var på hovet och såg Iron Maiden under deras Piece of Mindturnè. Fy fan va bra det var! Kommer aldrig glömma den konserten. Och första gången såg AC-DC var också en höjdare. Men däremot var Dio en ganska stor besvikelse. Hoppade från ena låten till den andra fram och tillbaka och fram och tillbaka och sen tillbaka och evighetslånga solon med första gitarristen, trummisen och keyboardisten. Hade sett fram emot se Vivian Campbell på gura och till min stora besvikelse var det en annan snubbe och man bara undrade vem fan är han? Var är Vivian?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vart fasen tog han vägen? Vivian? Var han inte med pajasorkestern Def Leppard en tid? Vad hände sen? Eller lider han kvar där tro?

Jo, han är kvar (än) — i den utomordentligt svinbra orkestern, Def Leppard! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vart fasen tog han vägen? Vivian? Var han inte med pajasorkestern Def Leppard en tid? Vad hände sen? Eller lider han kvar där tro?

Jo, han är kvar (än) — i den utomordentligt svinbra orkestern, Def Leppard! 😄

Bhrhrhr nej! Fan oxå. stakars sate. Vivian lirar ju skiten ur den där tönten Phil Collen i fyllan.

Likt förbannat så får han agera kompgitarrist!

Hehehe, Def Leppard. Fan när dom spelade in Hysteria så var det över 200 röster i körpaketet.

Idag så är det ju inga problem. Men fatta det 1987? Fy fan vilket jävla jobb...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bästa konserten jag har varit på, måste nog vara Michael Jackson någon gång i slutet av 80-talet, på något varvsområde i Göteborg, med ca 50000 i publiken. Perfekt placering, precis framför mixerinhängnaden, där inga andra än de som vill ha någorlunda bra ljud ställer sig... Det var verkligen en upplevelse att se honom i hans glansdagar. 😄 2 timmars konsert med oavbruten dans och sång - med undantag för en paus på ca 5 minuter i mitten av konserten, när musikerna fick leka av sig lite. Helt sanslöst bra! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bästa konserten jag har varit på, måste nog vara Michael Jackson någon gång i slutet av 80-talet, på något varvsområde i Göteborg, med ca 50000 i publiken. Perfekt placering, precis framför mixerinhängnaden, där inga andra än de som vill ha någorlunda bra ljud ställer sig... Det var verkligen en upplevelse att se honom i hans glansdagar. 😆 2 timmars konsert med oavbruten dans och sång - med undantag för en paus på ca 5 minuter i mitten av konserten, när musikerna fick leka av sig lite. Helt sanslöst bra! 😄

Du, sånt där får man fan rysningar av att bara läsa inlägget! Fasen va gött! Önskar att man vart där då! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Har varit på en del arena-konserter (kent, radiohead, toto...) men har kommit fram till att jag inte alls gillar sådana. Ljudet är bara uruselt, och dödar glädjen med livemusik helt för mig. Bäst i den kategorin är dock U2 på ullevi 97, som ändå lyckades få det att låta riktigt bra.

Men mitt bästa liveminne är från en pytteliten restaurang i göteborg (Jord) där bandet Logh spelade någon gång under tidigt 00-tal. Tror knappt trummorna var uppmickade och man behövde inte ens ha öronproppar... fast det berodde kanske lite på att de körde så dynamiskt varierande musik, så att öronen hann återhämta sig efter de kraftiga partierna. Sjukt bra ljud och musik hur som helst. Hade väntat jättelänge på att få se dem live och hade grymt höga förväntningar, men de lyckades ändå överträffa dem.

Som student i linköping, har jag även sett några riktigt bra konserter på herrgårn, dit jag får räkna Tim Neu, Blood Music (iaf första gången) och Kristian Anttila. Vill också nämna Tiger Lou på Hugo i norrköping 05, Håkan Hellström-spelningen på oscars i varberg i början av hans solokarriär, Jose Gonzales på något litet café i norrköping, bob hund på kåren, gbg, 99 och sigur ros på södra teatern i sthlm.

Sämst? Tough alliance. Brrrrr. *rysa*

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Bästa konsert för mig är egentligen bara en låt. George Riedel och Stefan Sundström tillsammans i Fattig bonddräng på Nefertiti i Göteborg i början av seklet. Minns inte exakt när, men det var fullständigt magiskt. Jag hade en mididisc med mig men glömde sätta på inspelningen. Var fullständigt hänförd. Sundström spelade några veckor senare och han fråga oss i publiken om vi ville höra något speciellt. Väldigt många ropade Fattig bonddräng och Sundström bara log. - Jaså, ni var också på Nef?

Näst bästa skulle kunna vara Tribal Tech i samma lokal några år senare.

Bästa arena får bli U2 i Scandinavium 1992. Zoo TV-tour.

Redigerat av Wernborg
Link to comment
Dela på andra sajter

KarlA (oregistrerad)

U2 på ullevi 2005. Konserten började med solsken som sedan under typ with or without you övergick till mörker och regn, en otrolig känsla att se dom ge järnet även fast det regnade på slutet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Zamla Mammaz Manna, Rackarbergspuben, Uppsala 1980.

Måste ha varit en av de sista konserterna. Proggmusiken var döende. Hasse Bruniusson skulle snart få trumma

i nåt dansband för att överleva. Lasse Hollmer körde på på egen hand och fick en "hit" med BoEves Psalm.

Tyckte bandet stod på sin höjdpunkt ungefär som Beatles på slutet. Ropade låtönskemålet "Lejonet av Ljuga"

men efter "ett argt brev från en reggae-kung i Skåne hade den strukits från repertoaren."

Redigerat av equality
Link to comment
Dela på andra sajter

Opeth @ Hultsfred 06

När jag var Opeth-galning och kunda alla låtarna utan och innan och stod och skrek med i alla texterna. Det var riktigt bra (har jag för mig)

Jodå, dom gjorde en helt ok konsert, dom levererar ju alltid 🥰

Åkerfelt var ju förbannat katig med 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Däremot så är den högsta volymen jag upplevt var när Metallica var ute på sin Justicturne 1988 och lirade i Solnahallen. Queensryche var förband och körde sin Operation Mindcrime då! Det var så in i helvete högt att man mådde fan illa. När dom sen går upp och tredje extranumret så höjjer ljudkillen ännu mer. Då ser jag polaren ta upp fimpar från golvet som han sen stoppar i öronen! Skrek av skratt. Det var fan helt otroligt.

Har sett Motörhead ett par gånger och dom är ju kända för att lira högt. Men dom var inte ens i närheten.

En annan konsert som det sinnesvolym på var när WASP lirade på folkets hus i a-salen!

Edit: 1988 skriver man inte 1987

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...