Jump to content
Annons

Bästa koncert


Hellpig

Recommended Posts

Jag sökte lite men hittade ingen gammal tråd som behandlar detta (hojta till om det finns...); helt enkelt som titeln säger: vilken är den bästa livespelningen som du har varit på?

Min blir Scandinavium 1996 med originalmedlemmarna i KISS på deras första reunionrunda. De verkade ha roligt och trivas tillsammans, låtarna satt som de skulle, publiken var minst sagt med på noter, de hade 1976 års kostymer och det bästa av allt var att det var som en tidsmaskin tillbaks när jag var 9-10 år och drömmen var att få dem live... låter väl fånigt men det var verkligen så. Jämfört med vad de presterade i år på Stockholms Stadion, nej. Det går inte att jämföra.

Runner-up blir Vildsvin på Hässleholmsfestivalen '96 eller '97, tror jag. Spelade själv där men var på väg för att kolla in Nationalteatern som körde någon reunionturné, men fastnade vid Vildsvin som sagt. Inte så hemskt mycket folk men jäklar vad bra de var live. Helt grymt.

Den Bästa Konserten för mig Kommer nog bli Slipknot om 2 dagar det är inte slipknot jag syftar på däremot´

Förbandet Children Of bodom kommer bli det största för mig och Machine Head är inte tokiga heller!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 81
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Michael Jackson var en rätt fräck upplevelse. kan det vart 98. jag var inte gammal iaf, så jag minns knappt 🙂 Inte för att jag gillar han längre, men han gillade säkert mig... 😏

Annars var Sweden Rock nu senast riktigt fräckt. Kanske inte kan räknas riktigt som koncert, men ändå 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

lätt bästa minnet var Rammstein och Clawfinger i solnahallen för typ sju år sen.. Jag och en polare hade bokat biljetter och visste inte att clawfinger (som då var vårt favoritband, tillsammans med rammstein) skulle lira. Först trodde vi att vi missat deras enda sverigespelning då den var på samma datum som rammsteingiget, men när vi såg att det stod "supporting rammstein" på deras hemsida var dagen räddad! Riktigt bra ös, eld och sädesimitationer stänkte från scenen, extremt jävla tungt. Ljudet vet jag inte hur det var men tillräckligt bra för att kunna mosha till..🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kraftwerk - Arvikafestivalen 2004 .. Magiskt!

Jo, den var inte så tokig, men jämfört med deras spelning på Roskilde '98 var det snudd på kattskit... Klingklangstudio istället för laptops gör en viss skillnad...! 🙂

Jag såg Kraftwerk på Olympen i Lund -91, The Mix-turnén. (Originaluppsättningen!)

Det va grejer det!!

Link to comment
Dela på andra sajter

The Tubes på Sticky Fingers, Gbg, för några år sen. Hade ingen aning att de var såpass mycket bättre live än på skiva och då tycker jag ändå att de är suveräna i studio.

Fast jag skulle kunna säga Blondie på Cirkus Stockholm också. Enastående.

Men den största upplevelsen kanske var BTO, mina favvisar, Magasinet nångång 94?

Första och enda gången jag sett dem live. Och nu har ju basisten pensionerats.

Inget annat favvoband har heller gjort mig besviken, men de har varit mer som förväntade.

😄

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

The Breeze The Breath konserten på Nykvarnsfestivalen i Linköping slutet på sommaren 08.

Det kan vart den bästa live upplevelsen jag har haft. Hade istortsett gåshud rakt igenom.

Så sjukt bra och sinnes tajt. Och aldrig upplevt sån scennärvaro förut.

Avatar var däremot en nitlott 2 band senare....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bästa konserten jag har varit på, måste nog vara Michael Jackson någon gång i slutet av 80-talet, på något varvsområde i Göteborg, med ca 50000 i publiken. Perfekt placering, precis framför mixerinhängnaden, där inga andra än de som vill ha någorlunda bra ljud ställer sig... Det var verkligen en upplevelse att se honom i hans glansdagar. 😉 2 timmars konsert med oavbruten dans och sång - med undantag för en paus på ca 5 minuter i mitten av konserten, när musikerna fick leka av sig lite. Helt sanslöst bra! 😄

Syntbasen på "Dirty Diana" (?) hörde jag på andra sidan Göta Älv (2-3 km - Eriksberg till Svalebogatan) - det verkade vara ett j-vla drag. 🙂

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Rush, Globen, Stockholm. Grymme!

King´s X, Kåren, Göteborg. En grymt svängig trio.

Robert Plant, Trädgårn, Göteborg. Kan den gubben sjunga, eller! Och ett superbra band.

(Ingen bestämd ordning sinsemellan).

P.s. Missade tyvärr Pink Floyd på Ullevi p.g.a. pengabrist. 😄

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skall lägga till en koncert, som också var jäkligt bra, det får bli en "runnerup" till som tillägg till min första post;

Thåström med Sator som kompband, Hultsfred ... 90/91 kanske. Som jag minns det så körde i princip hela Thåströms "Explodera Mig 2000", som är en gammal favorit för övrigt. Väldigt tight, högt och fett.

Link to comment
Dela på andra sajter

The Tubes på Sticky Fingers, Gbg, för några år sen. Hade ingen aning att de var såpass mycket bättre live än på skiva och då tycker jag ändå att de är suveräna i studio.

Fast jag skulle kunna säga Blondie på Cirkus Stockholm också. Enastående.

Men den största upplevelsen kanske var BTO, mina favvisar, Magasinet nångång 94?

Första och enda gången jag sett dem live. Och nu har ju basisten pensionerats.

Inget annat favvoband har heller gjort mig besviken, men de har varit mer som förväntade.

😄

//:debatt

Ja, The Tubes. Såg dem året innan på Hönö (ungefär 10 pers. i publiken). Kanonbra live band!

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir svårt att säga vad som är bäst. Ac/Dc på Göta Lejon (alltså en biograf) -80 eller -81 var ju stort då...

Annars tycker jag att en Soundtrack of our lives på Riviera i stockholm för ett par år sedan var rätt så bra.

Thin Lizzy på Gröna Lund -77 var nog min första konsert

Skulle velat sett den legendariska spelningen med Ebba Grön på Ultra i Handen i början på åttiotalet, när trummisen lackade ur över ett oväntat låtval.. (var det Häng Gud???) och lämnade spelningen varpå någon ur publiken tog över trummorna....

Redigerat av tomazopantera
Link to comment
Dela på andra sajter

Min första koncert jag var på är svårslagen, 7 år gammal var jag på Depeche Mode i Globen på Violator-turnén 1990.

Tool var grymma på Hultsfred 2001

Muse på Reading-festivalen 2002 var sanslöst, 60.000 personer framför största scenen

Muse på Cirkus 2003

the Blood Brothers på Debaser 2006

O´Death på Accelerator 2007 var magiskt

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

U2 1984 Scandinavium.

Gick dit laom intresserad, kom ut från Scandinavium som nyfrälst.

Lillywhite, Eno´s och Lanois produktion (Unforgettable Fire) tagen ned live gav fullständig ståpäls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bästa konserterna, troligen i rangordning:

* Pink Floyd i Globen, Stockholm. Runt 88-89. Helt psykat bra. Lätt det bästa jag har sett. Bättre än Ullevi några år senare.

* Michael Jackson på Varvet i Göteborg. Stod längst fram, ryser bara jag tänker på det. Två konserter med drygt 100 000 besökare. Galet, för att vara Sverige.

* Esbjörn Svensson Trio på Nalen, Stockholm. Sådan närhet och intensitet.

* Depeche Modes Music for the Masses-turné, Göteborg '87 - mest för att det var den första stora konsert jag såg. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Rammstein på Metaltown 2005 är den absolut bästa liveakt jag sett och hört hittills! Trodde på fullaste allvar att det var playback fram tills det att synthisten krockade med sångaren och spelade fel. Ljudet var också i en klass för sig liksom scenshowen! Att polarn och hans flickvän som stod framme vid scenen fortfarande hade ögonbryn och kalluffs kvar efter det att jag framför mixerborde grillat korv är för mig fortfarande ett mysterium. Pyroteknik blir nog inte så mycket bättre än sådär 🙂

Tar upp par konserter till som fortfarande lyser klara över min konserthimel.

Bon Jovi - Crush Tour 2001 på Scandinavium är också väl värt att nämnas. Hittarna stod som spön i backen! Allsång på skansen var i jämförelse en blek påminnelse om hur allsång verkligen går till.

Att få se barndomsidolerna Europe i Lisebergshallen 2006 var en närmast religiös upplevelse. Fick se och höra allt man i barnkammaren diggat till och när de entrar scenen för extranummer och avslutar med "The Final Countdown" vill man ändå ha mer. Polarn jämte mig knackar mig försynt på axeln när jag i extas vrålar efter ytterligare extranummer och frågar -Du, hur toppar man "The Final Countdown"? Jag tänker efter i någon millisekund och kommer snabbt fram att det gör man inte.

Sigur Ros i skymning under Way Out West 2008 i Göteborg och slottskogen är bland det mest hänförande och vackra jag upplevt live. Inte ett öga var torrt och på något sätt ville man att tiden skulle stå still, om än bara för ytterligare en sekund till. Hur man med toner skapar en sådan atmosfär är för mig fortfarande ett mysterium.

Booka Shade i partytältet som hoppar/dansar/studsar/diggar/tokar på Way Out West 2008 var också väldigt mäktigt. Man hamnade i någon slagt kollektiv lycka med resten av tältet där de två tyskarna stod och fick oss att vifta med allt utanpåliggande vår kropp erbjuder utanför kläder.

AC/DC på Ullevi, mins inte året, rockade skinkan av pubilken och fick mig som var uttalad skeptiker till AC/DC att hyffsat snabbt bli både motbevisad och övertygad om att de faktiskt är ett riktigt bra band som levererade underhållning av väldigt hög nivå och klass. Sedan var det väldigt fräckt att se ett fullsatt Ullevi och Angus dräggla, svettas och krämade ut allt ur både sig själv och gitarr. Hur sångaren lyckades med bravaden att behålla sin röst även fast han skriksjunger i två timmar inger också en viss respekt.

Kent på deras tältturné 2005 i Göteborg med Anna Ternheim som förband lämnade också djupa minnen och spår som man gärna minns åter. Hur många svenska band fyller år efter år konserter till bredden med publik?

Stefan Andersson på Fridas vid havet 2007 levererade en väldigt intim och fulländad tvåmanna konsert som bevisade att Bryan Adams kan svenska han också! Om inte annat är denna konsert en liten guldklimp man tar fram då och då. Många av låtarna från Stefan Anderssons platta "En främlings hus" framfördes till min stora glädje.

I övrigt ser jag fram emot nästa års upplaga av Metaltown, Way Out West och Depeche Mode i Köpenhamn. Över och ut!

EDIT: Fixade till årtal så långt det gick

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Chris Potter Underground på Village Vanguard i NYC februari 2007. Jag gick på den sena föreställningen. Otroligt bra konsert och skön stämningen. Jag var där alldeles själv och satt i baren. Bartendern var en riktig surgubbe och skrek till mig "What do you want?". Jag svarade "No thanks, I'm good." då kontra han med "You have to get a drink, boy." Two drinks minimum. Drinkbiljetter vid insläpp, hehe. 🙂

Finns inspelad för den som vill lyssna. Chris Potter Underground - Follow the Red Line. Häftig instrumentation, sax, fender rhodes, trummor och telecaster. Groovin'!

Coldplay i Globen 2005 också. Aldrig känt sån närhet i en så stor arena. I heart Coldplay.

Redigerat av johahl
Link to comment
Dela på andra sajter

Michael Jackson var en rätt fräck upplevelse. kan det vart 98. jag var inte gammal iaf, så jag minns knappt 😑 Inte för att jag gillar han längre, men han gillade säkert mig... 🙂

Annars var Sweden Rock nu senast riktigt fräckt. Kanske inte kan räknas riktigt som koncert, men ändå 😛

Michael i Göteborg? Tror det var 97...

Jag var inte heller stor. Minns introt, han kom i en maskinliknande sak och avslutet... en massa barn som höll hand och en stor panzarvagn typ. Heal the world! Rätta mig om jag minns fel 😄 Bra och genomtänkt konsert.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yes på Scandinavium på 90125-turnén. Rund, sluttande scen, inga stärkare synliga på scen. Ett trumset, ett jättekeyboard på stativ och fyra mickstativ - i övrigt rent. Inga högatalare vid sidan av scenen, allt hängande i taket/ gömt under scenen. Spektakulärt, nyskapande ljussättning. Enda gången jag hört fantastiskt ljud på Scandinavium och då har jag varit där många gånger. Spelglädje, magi, lekfullhet, proffsighet och en räcka fantastiska låtar från deras då nysläppta album. Vem saknar Stewe Howe, inte jag!

The Police på "Ghost In The Machine"-turnén i Scandinavium.

The Cure på Orange Scen i Roskilde, 90-tal

TNT på samma festival några år tidigare.

Rush på Wembley Arena på Hold Your Fire-turnén. Quadrafoni, ljus-, laser, såpbubblor, rök mm över publiken. Magisk stämning. 28 000 pers på varje konsert (4 st). Fullständigt bananas mellan låtarna, tyst sittandes - andäktigt lyssnandes under låtarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Toy Dolls 1984! Fy fan vad bra det var. 😉

Gick omkring med ett leprasmile på läpparna i flera veckor efteråt.

Annars så var Asta Kasks avslutningskonsert (Karlskrona 1986!!?) hel sjuk. Var i en liten, liten lokal (Musikhuset Oden?) och publiken vägrade släppa fram bandet efter konserten vilket gjorde att den nästan aldrig tog slut…

Andra favoriter fritt ur minnet:

Blev väldigt berörd av Lundell på Öland någon gång (även om jag idag är fruktansvärt trött på ”gnällfarfar”).

Sundström var oerhört ”trevlig” på KB i Malmö för några år sedan. Blev skön stämning och sen sjunger han ju så jäkla skönt.

Lars Demian var otäckt bra vid en konsert i Växjö för kanske 15 år sen… Fy satan vad bra det var.

Carl-Johan Vallgren gjorde en mycket skön spelning på Victoriateatern i Malmö (där man tar med sig ”fikakorg” med god mat och vin). Satt där med en tjej som inte kände till Vallgren men som blev helt såld.

OCH, Wilmer X spelade på skolavslutningen när jag slutade 9’an. Helt grymt bra var det (precis när de hade släppt ”Tungt vatten”).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...

Steely Dan, Hovet, 2000. Har alltid sett dem som världens bästa låtskrivare och artister ända sedan

jag hörde Aja första gången. När jag fick veta att de skulle ge ut en ny skiva efter 20 år. och dessutom

turnera med plattan var jag beredd att åka vart som helst för att se dem. Som tur var behövde jag inte ta

mig längre än till Stockholm. Konserten var helt grym, med otroligt skickliga musiker som dessutom

var fantastiskt lyhörda och samspelta.

Redigerat av SadamJR
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Om man ser och hör en bra konsert beror det till 90% på en själv och 10% på bandet/aristen.

😄 Ja det var ju inte oväntat du skulle vräka ur dig det. Sicket skitsnack. Eller är det en ursäkt du kör med? Dålig konsert det blev vi lirade på. Ja det var publiken det var fel på och inte mig. Jaja det var ju det Robbie Williams körde med när han gjorde en dålig konsert här. Det var fel på svenska publiken och inte han själv. Alltid lättare skylla på andra. Var det fel på mig eller 10 000 andra. Nä va fan det var publiken det var fel på. 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
😄 Ja det var ju inte oväntat du skulle vräka ur dig det. Sicket skitsnack. Eller är det en ursäkt du kör med? Dålig konsert det blev vi lirade på. Ja det var publiken det var fel på och inte mig. Jaja det var ju det Robbie Williams körde med när han gjorde en dålig konsert här. Det var fel på svenska publiken och inte han själv. Alltid lättare skylla på andra. Var det fel på mig eller 10 000 andra. Nä va fan det var publiken det var fel på. 😑

DivineCo kan aldrig ha varit i sina sinnes fulla bruk då han skrev det där...

Link to comment
Dela på andra sajter

bobbish (oregistrerad)

Metallica på gamla stadion 2004 på sommaren tror jag det var.

Spektakulärt, hade nog börjat sluta lyssna på dem i det skedet så att säga, men det var ändå oerhört roligt att stå ett gäng meter från scenen och ryckas med i

låtarna!

Sen såg jag Justice på emmaboda, det var härligt, skön senkvällsvärme och skön ljusshow till skön musik.

Någon skrev att den eller dom hade varit på the knife på arvika. Det är jag väldigt avundsjuk på..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...