Jump to content
Annons

Mac OS X Leopard


KillwithSkill

Recommended Posts

200706025.jpg

Ny Dock, ny Finder, Stacks, Quick Look, Time Machine, Back to my Mac, listan är lång över sköna nyheter i Leopard. Det är bara att konstatera att Windows Vista känns ungefär lika spännande som torktumlarludd efter denna uppvisning i var skåpet/operativsystemet ska stå. maximac

http://www.apple.com/macosx/leopard/

Dessutom så blev det lite otippat att Webbläsaren Safari 3.0 kommer till windows. Nu kan ju även PCanvändare surfa idiotsnabbt och säkert! Adjö till IE och Firefox!

En Beta finns att ladda ner här: http://www.apple.com/safari/

Fel Keynote. Den har inte kommit upp än!

Källa: Maximac, Apple

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Dessutom så blev det lite otippat att Webbläsaren Safari 3.0 kommer till windows. Nu kan ju även PCanvändare surfa idiotsnabbt och säkert! Adjö till IE och Firefox!

En Beta finns att ladda ner här: http://www.apple.com/safari/

Men med tanke på de problem som finns i betan så gissar jag att antalet som går över till Safari är försvinnande litet. De användare som ens lyckas få igång det rapporterar om krascher och felaktiga renderingar av hemsidor.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.111479

Link to comment
Dela på andra sajter

Synd det, Safari för mac är ju en förjäkla trevlig webbläsare. Tror iofs att halva poängen (nämligen just att den känns så "macig", till skillnad från macversionerna av både ff och ie) går förlorad på PC... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

hänger inte med alls!?

Safari? trevlig webläsare? vilken värld har jag levt i?

Det är faktiskt (helt alvarligt) första gången jag hör något positivt om safari.

Själv tycker jag man får felmeddelanden på ca: hälften av världens websidor när man kör med safari.....fast det kanske har blivit bättre det senaste året.

Gick ganska fort över till Firefox istället, som har fungerat totalstabilt ända sedan dess.

I min mening måste safari bygga upp ett bättre rykte innan dom lyckas dra med sig några nya användare från övriga program....men dom kanske har lyckats göra det nu....

Link to comment
Dela på andra sajter

hänger inte med alls!?

Safari? trevlig webläsare? vilken värld har jag levt i?

Det är faktiskt (helt alvarligt) första gången jag hör något positivt om safari.

Själv tycker jag man får felmeddelanden på ca: hälften av världens websidor när man kör med safari.....fast det kanske har blivit bättre det senaste året.

Gick ganska fort över till Firefox istället, som har fungerat totalstabilt ända sedan dess.

I min mening måste safari bygga upp ett bättre rykte innan dom lyckas dra med sig några nya användare från övriga program....men dom kanske har lyckats göra det nu....

Huh? Nu förstår jag inte alls vad du pratar om. Det finns några buggar i css-renderingen, tror jag, vilket gör att det i enstaka fall blir fel, men typ bara skönhetsmissar. Nån gång har jag också varit med om att den kraschat av flashfilmer. Annars funkar det hur smidigt som helst. Det är den klart snabbaste och mest naturligt maciga webbläsaren. Dessutom tycker jag den har en aning bättre typografi än andra webbläsare på mac - och definitivt på windows, eftersom det ser ut som att dom använder OS X textrendering (min gissning från skärmdumpar iaf). 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, nu är ju Safari 3 betan till PC helt obrukbar. Nog det värsta jag sett i webbläsarväg. Iofs så var IE7 Beta bra knasig den med när det begavsig.

Men är det nån som testat Safari 3 betan till mac än? Jag vågar inte installera den eftersom jag har sett vad den gör med min PC. Troligtvis inga problem men man vet ju inte. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

[...] Det är den klart snabbaste och mest naturligt maciga webbläsaren. [...]

Har du kollat in Camino?

Men är det nån som testat Safari 3 betan till mac än? Jag vågar inte installera den eftersom jag har sett vad den gör med min PC. Troligtvis inga problem men man vet ju inte. 🙂

Bara som hastigast sent igår kväll, så jag borde egentligen inte yttra mig. Stötte dock inte på några allvarliga problem, snarare tvärtom. Tyckte den fungerade avsevärt bättre än 2:an, fler sajter visades korrekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

[...] Det är den klart snabbaste och mest naturligt maciga webbläsaren. [...]

Har du kollat in Camino?

Japp, det var visserligen ett tag sen, men den kändes sådär låssasmacig... dom har försökt härma hur macgränsnittet "ska" funka men misslyckats på tillräckligt många ställen för att det ska kännas fusk. 😉 Kan inte heller påminna mej om att det kändes lika snabbt som Safari...

Men är det nån som testat Safari 3 betan till mac än? Jag vågar inte installera den eftersom jag har sett vad den gör med min PC. Troligtvis inga problem men man vet ju inte. 😠

Bara som hastigast sent igår kväll, så jag borde egentligen inte yttra mig. Stötte dock inte på några allvarliga problem, snarare tvärtom. Tyckte den fungerade avsevärt bättre än 2:an, fler sajter visades korrekt.

Testade den nyss mkt kort, stötte inte på några problem iaf. Dock fungerar inte Sogudi med den än, så jag valde att gå tillbaka till 2an igen.

Meennee... för att tala om resten av Keynoten... jag gillar verkligen att dom förstärker förhandsvisningen i Finder! I övrigt kändes det mest som lull-lull.

Link to comment
Dela på andra sajter

Meennee... för att tala om resten av Keynoten... jag gillar verkligen att dom förstärker förhandsvisningen i Finder! I övrigt kändes det mest som lull-lull.

Mycket lullull, det håller jag med om. Men quicklook och liknande tjänar ett gott syfte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har precis installerat Safari 3 betan nu och jag är förvånad över hur snabb den är. Har använt firefox som standard nu snart i ett år och det är stor skillnad på laddningstiderna. Långt över förväntan. Känns som man har uppdaterat sitt bredband 😠 Jag har inte stött på några konstigheter än iaf, men det kanske kommer. Men som sagt, jag är mycket positivt överraskad efter första intrycket.

Kanske ska tilläga att jag använder mac, pc-verisonen kanske är mer buggig.

Redigerat av Exil
Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, jag kunde inte hålla mig 😆

Har tänkt skaffa en Macbook Pro sedan jag testade 17-tummaren för tidningen för snart ett halvår sedan. Och nyligen dök möjlighet till hempc-köp upp och då är det inget att vänta på längre 😳

EDIT: Men vänta lite, kör du Mac sen tidigare eller är du också på väg att konvertera?

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är snyggare med semitransparent menylist, men visserligen går det att få i Tiger när man kör Shapeshifter och skinnar OS X med valfri look. Men spegelreflektionerna i Dockan är lite för mycket.

Fast jag gillar Finder med Cover Flow (Quick Look) 😆

Time Machine har ingen större betydelse för mig och Spaces är definitivt inte "only in Leopard". 😳

Finemang att alla 32-bitars program och drivrutiner är kompatibla trots att Leopard är 64-bitars OS! Känn på den, Windows! 😆

Men filsystemet är jag lite förundrad inför... Har de strukit ZFS-implementeringen eller kommer det att dyka upp framöver?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo visst, lullet ska inte underskattas, till stor del är väl välgjort lull som byggt Apples goda rykte. 😄 Tycker egentligen bara det var två försämringar som presenterades, nämligen den halvt transparenta menyraden (fuuul!), och att man slutligen bestämt sig för exakt hur ett OS X-fönster ska se ut (den nuvarande ganska vilda blandningen är faktiskt väldigt praktisk ur användarvänlighetssynpunkt, eftersom man oftast kan se direkt vilket fönster som hör till vilket program, utan att behöva fundera över innehållet i fönstret). Resten verkar vara små steg framåt eller bara förändringar utan nån direkt kvalitetsförändring. De visar på en viss ambition att förändra förhållningsättet till den grundläggande GUI-hanteringen och -struktureringen av data rejält, vilket är ett gott tecken, men jag tror det dröjer innan de helt vågar släppa de rejält stagnerade grundprinciper som varit likadana i 25 års tid. Tyvärr. Docken och Dashboard ser jag som två tydliga exempel på att själva man har byggt in sig i ett hörn.

En sak som slog mej var att när nu finder blir nästan identiskt med iTunes, och dessutom får stöd för att spela upp media utan andra program - vad ska man då med iTunes till? 😉 Blir det bara en affär (som ju egentligen skulle göra sig mycket bättre i en webbläsare)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Finder kommer nog inte vara ett lika smidigt uppspelningsmedium som iTunes är. Det har likheter med iTunes, men du kommer ju inte att kunna spela upp flera filer på raken, eller köra nån form av shuffle t.ex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trevligt! Kan knappt vänta på Leopard. Safari kan jag inte utala mig om Kör FF på Mac, Windows och linux. Real crossplatform är guld istället för att använda flera olika läsare. 😉

Lite besviken blev jag på keynoten. Visst leopard ser grymt ut men jag hade hoppats på lite ny hårdvara. Speciellt en antingen upphottat mac mini(den har grymt behov av det nu) eller kanske ny imac.

En sak är säker, när cash finns doneras min 17" hp till syrran och jag kör macbook pro. 😉

Redigerat av L.C
Link to comment
Dela på andra sajter

Leopard mums.. 😆

Blir nog till jul eller början på nästa år i såfall.. det brukar ju finnas lite baby fel och så.

Föressten, jag har en granne som köpte en laptop-pc med windows vista.

Hon gnällde att ingenting funkar (internet, scanner, skrivare etc) och bad om hjälp. Jag klickade runt och allt låste sig hela tiden (kom inte ens in i nätverks inställningarna utan att datorn hängde sig så jag gav upp efter 3 försök typ)

Jag försökte förklara att hon skulle köpt XP istället för det systemet funkar ju iallafall fortfarande och har fortfarande kompatibla drivrutiner.

Nu är hennes dator stendöd och hon måste lämna tillbaka den. Jag försökte säga att hon skulle plocka ut en macbook eller så istället men hon klagade på att det inte va bra med mac utan hon ville ha vista för att man kunde lägga upp fönstrerna på rad i och det va mycket bättre.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Leopard mums.. 😆 Jag försökte säga att hon skulle plocka ut en macbook eller så istället men hon klagade på att det inte va bra med mac utan hon ville ha vista för att man kunde lägga upp fönstrerna på rad i och det va mycket bättre.. 😉

Testat det där på en kompis vistamaskin(som han hatar till döds) och min reaktion var, JÄVLAR vad exposé äger detta. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kört vista i cirka en månad nu och måste säga att det är mycket lull och inte särskilt snyggt.

Däremot inga som helst problem med varken hårdvara eller mjukvara än så länge. Kör sound forge via tascam us122 på en vaio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Safari 3 för Windows nu uppdaterad till 3.0.1:

www.apple.com/safari/download

Hehehe, nu är det t o m ännu värre. Den klarar inte ens av apples egna sidor 😄

Plus mer crasher 😳

Man undrar ju hur mycket apple själva har testat den innan som släppte den som beta? Vart fulla på jobbet? Vilken stenad praktikant godkände det här? Jag menar den är nåt så sjukt värdelös att det blir totalkalkon av det. Megafiasko. Helt obrukbar produkt. Livsfarligt för apples rykte. Det här kunde dom ha väntat med till den åtminstone fungerat och sen rättat till småbuggar. Väldigt mycket kassta sten i glashus med apples marknadsföring. Dåligt av dom!

Link to comment
Dela på andra sajter

Safari 3 för Windows nu uppdaterad till 3.0.1:

www.apple.com/safari/download

Hehehe, nu är det t o m ännu värre. Den klarar inte ens av apples egna sidor ☺️

Plus mer crasher 😑

Man undrar ju hur mycket apple själva har testat den innan som släppte den som beta? Vart fulla på jobbet? Vilken stenad praktikant godkände det här? Jag menar den är nåt så sjukt värdelös att det blir totalkalkon av det. Megafiasko. Helt obrukbar produkt. Livsfarligt för apples rykte. Det här kunde dom ha väntat med till den åtminstone fungerat och sen rättat till småbuggar. Väldigt mycket kassta sten i glashus med apples marknadsföring. Dåligt av dom!

Måste vara pga att det är windows miljö, på min mac rullar det fint.

Link to comment
Dela på andra sajter

Safari 3 för Windows nu uppdaterad till 3.0.1:

www.apple.com/safari/download

Hehehe, nu är det t o m ännu värre. Den klarar inte ens av apples egna sidor 😄

Plus mer crasher 😑

Man undrar ju hur mycket apple själva har testat den innan som släppte den som beta? Vart fulla på jobbet? Vilken stenad praktikant godkände det här? Jag menar den är nåt så sjukt värdelös att det blir totalkalkon av det. Megafiasko. Helt obrukbar produkt. Livsfarligt för apples rykte. Det här kunde dom ha väntat med till den åtminstone fungerat och sen rättat till småbuggar. Väldigt mycket kassta sten i glashus med apples marknadsföring. Dåligt av dom!

Rena skämtet får inte igång den installerad vilka klåpare! ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna safari är det värsta crap jag sett på år och dagar, vad spelar det för roll om den är snabb

om man inte kan använda den mer än 10 sec sen krachar den. 😑

Nä tacka vet jag firefox än så länge ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...