Jump to content
Annons

Bästa micken för att spela in gitarrstärkare


Greenlight

Recommended Posts

Får inte till det.

Håller på att försöka spela in rent elgitarr ljud. Ingen dist men ändå kraftfullt.

MEN det går inget bra. Använder en Fender Twin reverb och Fender Jazzmaster och telecatester.

Mickar upp med:

SM 57

AKG 414

Beta 52

Carter Oak stormembrans kondensator

Linekanal genom bra linebox

Harrison preampar

Bra AD/DA omvandlare

DAW

Låter visserligen helt rent och så, men den där kroppen saknas.

Ingen av mickarna låter jättebra. När man blandar SM57 och R-52 blir det ok

Stormembranaren låter helt skit. Bara vasst krafs

Har också provat med fasvändning.

Så frågan är vilken enskild mikrofon som är bäst att spela in förstärkare?

Dvs om man bara får välja en enda

Redigerat av Greenlight
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Favoriter som jag gillar på förstärkare, stenkonservativt svar kommer här. SM57, Sennheiser 421.

421 är lite mer botten i tycker jag och her ett varmar sound medan SM57 kan ge lite aggressivare ljud.

Men om jag bara hade en mick skulle jag välja en stormembransmick, brukar bli bra på det mesta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svaren.

1 - Ljudet i sig är bra från förstärkaren.

2 - Sm57 är ca 3-5 cm ut och i mitten mellan centrum och ytterkanten

3 - AKG rakt framför ca 15 cm

4 - Beta 52 ute i kanten ca 10-20 cm ut

5 - Storkondensatorn ca 2 meter framför och ovanför. Ungefär i höjd med en människa örin om den står framför stärkaren och lyssnar.

Stärkaren är lätt lutad uppåt.

Volymen på stärkaren är ca 2. Typ så hörgt som när man repar. Kanske lite lägre.

Ska prova lite fler placeringar som ni säger. men svårt att tro att det låter mer josigt för det.

mest besviken är jag på stormembranaren. Den borde rimligen låta bra. Den låter bra på annat, tex som rumsmick på trummor.

Det där med Sennheiser 421 låter klart intressant 🙂

Någon fler som har erfarenhet av den?

Redigerat av Greenlight
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Kör alltid sm57 rakt in ...kanske 2-4 cm, vinklar i sidled tills jag hittat basen som jag vridit fram i stärkaren.

Om den är bäst vetifan.

Tycker att avståndet till golv/tak gör sitt med. Har en justerbar barstol som stärkaren står på ...men det där har med saker som jag inte förstår mig på mer än att ljudet ändras. Har iaf aldrig en stärkare riggad med mick på golvnivå (kanske självklart?!?!).

Redigerat av rundgång
Link to comment
Dela på andra sajter

Efter plöjt genom tusentals profiler på Kemper amp kan jag säga att de med sm57 gillade jag ofta minst.

Tycker andra mickar lät bättre och hade ett mer öppet sound. Är bara att konstatera att sm57 är en väldigt överskattad mick, det handlar mer om lathet dvs folk använder det för alla andra gör det.

I en djungel av mikrofoner är det lättare att välja en mick som alla andra använder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med 3 mikrofoner.. Är det en Marshall 4tolva så kör jag alltid med en Shure SM 57 45 grader mot mitten av favorithögtalaren i kabinettet.. Är det en dubbel Vox får det bli Senheiser MD micken backad till ca 5 cm och nästan mitt mot konen.. Övriga stärkare kör jag ca 5 cm med en Shure SM 7 ca 45 grader mot kontanten!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Ingen som föreslår Sennheiser E906? Den tycker jag är så överlägsen SM57 på både gitarrstärk o virvel att jag sålde mina SM57. Bara att hänga den i sladden mot tyget ungf mitt emellan konen o kanten.

Sen har jag en Audio Technica stormembranare AE3000 som är ännu bättre på elgitarr. Kan inte finnas bättre! Låter det bra i stärkaren är det bara att ställa dit den så är det klart.

Skitbra även på virvel, men den tar in lite mer slask från hihaten än en E906.

http://www.thomann.de/se/audio_technica_ae_3000.htm

Tål 158 db, liten o lämplig som faen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner att det är svårt att mixa en sm 57 på gitarrstärkare, låter så gryningt och omixat, kanske jag som bara får gryniga gitarrsound från stärkaren kanske?

Det där känner jag igen. Det blir inte bra alls förrän man flyttat micken i det oändliga, och sen eq-at lika länge. Bäst-före-datum på SM57 har gått ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter plöjt genom tusentals profiler på Kemper amp kan jag säga att de med sm57 gillade jag ofta minst.

Tycker andra mickar lät bättre och hade ett mer öppet sound. Är bara att konstatera att sm57 är en väldigt överskattad mick, det handlar mer om lathet dvs folk använder det för alla andra gör det.

I en djungel av mikrofoner är det lättare att välja en mick som alla andra använder.

Bara för att folk inte kan micka upp en stärkare bra ska man inte skylla på sm57an.

Lyssna på producenter som Andy Sneap etc, Fredman etc så kan du knappast kalla den överskattad.

Jag tycker det är en bra mikrofon som gör att det är lätt att få signalen att passa in i mixen. Dock har jag börjat blanda med en Neumann km84, ger lite mer liv i soundet vilket jag gillar.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ett lågpassfilter (ofta runt 5-7kHz) med lätt resonant Q-värde efter du fått så bra ljud du kan med mikrofon.

Gött, passar bra på syntar med... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Man brukar ju diskutera mickval beroende på röst när man ska ha sångmick. ...Gäller inte det även för gitarrförstärkaruppmickning?

Tänker på att tex singelcoil och humbucker låter rätt olika.

...Sedan: "rent", "halvdistat", "sågklinga".

...Nu frågar visserligen TS specifikt ang rent ljud.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Andra tips: Ställ lådan på något så att du får upp den från golvet, då hör du mer hur den låter och ofta blir resultatet mindre bas eftersom du får färre reflektioner från golvet. Nu lutar ju lådan redan så jag vet inte hur mycket det kommer att göra. Jag var ofta missnöjd med gitarrljudet tills jag skaffade en Bogner-låda. Nu menar jag inte att du ska skaffa en Bogner, men det kanske inte är micken som är problemet.

Redigerat av evilrocker
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

. Jag var ofta missnöjd med gitarrljudet tills jag skaffade en Bogner-låda.

Ett tag hade jag 3st lådor med vintage 30 element. En Engl 4x12, Mesa Rectifier 2x12 , harlye benton 4x12.

Det som blev uppenbart är hur stor skillnad det gör hur bra kvalitet själva lådan är gjord i. HarleyBenton lät ganska ihålig, tunnare och mer fizz ljud. Engl:n hade lite mer runt 1.5khz och Rectifiern var bäst balanserad i mitt tycke.

Med en bra topp, bra låda en sm57 och framförfallt en BRA gitarrist är det svårt att misslyckas.

Gillar man inte sm57an lite platta ljud så fungerar det bra att kombinera med en kondensator om man vill ha lite mer fyllighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag säger som Ozzy Osbournes FOH-tekniker; "If you can't get a guitar sound with a 57, you need to rethink what you're doing" 😉

Jag har alltid kört SM57 på gitarrstärk och den har aldrig gjort mig missnöjd. Får tillägga att jag jobbar ganska sällan i studio så förutsättningarna är kanske lite annorlunda för mig.

Nu har jag köpt mig 2 st Sennheiser e609. Får se vad det kommer göra för mig.

Jag får väl också tillägga som någon skrev tidigare. Soundet kanske inte låter så bra för sig själv, men funkar klockrent i mixen.

Men du kanske har stenkoll och vet exakt hur det måste låta för att det ska bli bra. Isåfall kan jag nog inte hjälpa dig.

Men lite andra mictips som funkar på det mesta är Shure SM7B och AKG C535. Den sistnämnda har jag aldrig hört på gitarr, men den funkar klockrent på allt annat man sätter den på så varför inte?!

Link to comment
Dela på andra sajter

"Volymen på 2", där tror jag du har boven. En rörstärkare måste ju köras ordentligt så dra på volymen så kommer kroppen fram. Kanske inte så kul att köra en Fender Twin på fullt om du inte sitter in en studio men då finns det ju attenuators.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...