Jump to content
Annons

Puff

Medlem
  • Antal inlägg

    12
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt

Om mig

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Göteborg
  1. Sennheiser E906 gör grundjobbet. Som sagt var:)
  2. Jag har båda och det är stor skillnad. 906 låter tydligare och har högre output. 906 är den bästa mik jag testat till gitarrhögtalare! Jag behöver inte eq:a den, det låter rätt direkt. Och den tål hög volym.
  3. Tack för alla förslag! Tyvärr så får jag inte in ett SSL4000 i lekrummet! Annars jävlar... Seriöst så ligger det lite över min behovshorisont. Skulle hellre ta ledigt från jobbet ett år eller två och gå all in på att göra dålig musik:) Vad gäller budget så hoppas jag på 4-5tkr, men kan tänka mej att gå upp till 12-15tkr... Och ja, jag har tittat på digitala lösningar. Om jag inte hittar det jag vill ha så funderar jag på en Midas Venice U-16. Även om den också är lite over the top... Saken är ju den att jag är jättenöjd med den ljudkvalitet jag får från min Focusrite kanallimpa och befintligt ljudkort, jag vill bara förenkla inspelningsförfarandet och slippa patcha om hela tiden... Vad gäller Yamaha N8 så har jag jobbat en del på en sån och tycker inte att den är vad jag vill ha ljudmässigt. Samma sak med Allen&Heath, den har jag jobbat jättemycket med och jag gillar inte deras preampar. Soundtracs är ett oprövat kort, men jag vill inte ha ett 40-kanalsmonster hemma:D Det bästa vore kanske att snubbla över en gammal mixer som kommer från nån nedlagd lokalradiostation eller Folkets Hus-aula. Så än har jag inte hittat hem och fler förslag mottages tacksamt!
  4. Hallå! Nån som har nåt tips en mixer som låter snorbra? Mid riktigt bra mikpreampar och som summerar snyggt utan allt för mycket brus:) Hoppas på tips om lite äldre utrustning som är enkel och av hög kvalitet:) Jag har egentligen ganska enkla behov; Vill kunna ha två-tre olika mikar ständigt inkopplade, ett par syntar och en gitarrpreamp. Jag behöver inte kunna påverka ljudet i mixern, vill bara ha bra ljudkvalitet. Sen kör jag in det jag för tillfället spelar in i masterutgången och in i ljudkortet. Behov: XLR input, fantommatning, input gain (kan egentligen vara utan tonkontroller, men det gör inget om där finns bas & diskant), panorering, skjutregel för kanalvolym och en mastervolym. Utgångarna får ju också gärna vara XLR. Behöver inte hipassfilter, effekt- eller auxsends, men kan leva med dom:). Brus hatar jag dock! Jag har en Focusrite kanalstripp som låter så bra som jag vill ha det, men då får jag patcha om för alla olika tagningar (sångmik, ak. git, uppmikad gitarr, lajnad elbas och ibland även hårdvarusyntar). Det tycker jag är jobbigt eftersom jag är lat. Och vill kunna jobba snabbt och enkelt.
  5. Hej Jag har det senaste året arbetat i en studio med Genelec högtalare. De har ett analytiskt rent ljud, tydlig och djup bas och stor tydlighet och separation i mellanregistret. Men jag kan fanimej inte få till en vettig mix i dom. De stora problemen är rösternas nivåer och frekvenser, basfrekvensernas djup och nivåer samt diskantfrekvensernas nivåer. Dvs allt... Och ja, jag använder mej av ljudreferenser: låtar som jag samlat på mej genom åren och de låter så bra så i Genelecarna och jag försöker efterlikna ljudbilden, men icke att det blir bra. Så det blir att referenslyssna i datorhögtalarna, bilstereon, hemmastudions stereo och i mp3spelarens lurar... Jag har till och med känt mej tvungen att provlyssna i ett kraftigt JBL- och LABbestyckat PA som jag har tillgång till. Det jävliga är att hemma hade jag förr en underbar Marantz stereo som jag köpte begagnad i mitten på åttiotalet. Den var i många år min referenslyssning som jag frekvenskorrigerade slutmixar i och de blev alltid bra eller i alla fall tillräckligt bra. Men både förstärkaren och högtalarna började rasa och till slut så lät anläggningen inte alls bra och glappade överallt. Så därför har jag en ny lyssning hemma som jag inte alls är bekväm med. Så referenslyssningen hemma är i praktiken min frus gamla billiga Technicsstereo från ca 1990 som står i gillestugan... Efter ett par varv med provlyssning så börjar jag närma mej ett ok slutresultat, men det tar väldigt lång tid att få ihop en färdig mix. ... Den stora fördelen med Genelecarna (eller vilka monitorhögtalare av högre kvalitet som helst) är att dom avslöjar minsta missljud. Framför allt så hör jag om någon tagning har distat. Det kunde jag missa förr i världen när jag jobbade med enklare högtalare. Den stora nackdelen med Genelecarna (eller vilka monitorhögtalare av högre kvalitet som helst) är att dom klarar av att återge kraftiga transienter och extrema frekvenser som är rejält starka i förhållande till mixens genomsnittliga ljudnivå. En sämre DA-omvandlare, en halvkass förstärkare och ett par normala stereohögtalare knäar och låter illa om man spelar ljudmaterial med sånt innehåll. Det missade jag aldrig förr i världen när jag jobbade med enklare högtalare. Så jag kan inte byta ut Genelecarna. Jag har istället kompletterat dom med en gammal bergsprängare som låter riktigt illa. En intressant iakttagelse är att sönderkomprimerad kommersiell hiphop (Eminem osv) och hardcore (Refused osv) låter ok i såna anläggningar. Så när mina mixar låter ok i den så hoppas jag att jag är på rätt spår. ... Sen så blir man ju yrkesskadad också. När man hör alla extrema ljud man kan spela in så vill man ju också återge dem i musiken. Vilket gör att man skruvar till ljud som en vanlig ljudanläggning inte klarar av att återge. Sista utvägen är att titta på ljudet i spektrumanalysator och lära sej se hur mycket man kan och vill ha och kan ha av olika frekvenser. Det hjälper i alla fall en att balansera bas- och diskantfrekvenser samt att se om det är för lite eller mycket av nån frekvens i mellanregistret. Ja fy fan. Livet är hårt.
  6. Är det så jobbigt att programmera trummor? Jag tycker inte det... Grundmaterialet är ofta en hihat i åttondelar - det blir åtta slag i en takt. De udda slagen ska vara starka och de jämna ganska svaga. Tvåan och fyran i takten blir ofta starkare när en riktig trummis spelar, så de accentuerar man extra mycket. Därefter gör man virveln på tvåan och fyran, och kanske nåt svagt ghostslag. Virveln får gärna sega eller pusha lite grand. Sen är det bra bastrumman som ska ha en snygg figur och bra dynamik. Detta går på under fem minuter. Sen kopierar man den takten, ändrar lite i dynamiken på virvel och bastrumma samt bastrumfiguren och lägger in craschar där det ska vara. Behöver man ride i nåt parti så flyttar man hihatnoterna till riden. Då är det bara fillsen kvar. De bör man försöka kopiera från riktiga trummisar. Och lägga ner möda på timing och dynamik. SEN SPARAR MAN ALLA SINA MIDITRUMSPÅR OCH ÅTERANVÄNDER. Jag har ett trumoutro som jag med stor möda programmerade för snart tjugo år sen. Det återanvänder jag ibland än idag... Man kan också köpa EZ Drummer och göra trummorna superenkelt genom att dra och släppa deras skitsnyggt spelade midifiler och sedanb flytta/radera/lägga till det man behöver...
  7. Puff

    Reverbguide

    Hej Jag känner som du, reverb är svårt att få till. Ett par reflexioner (obs. humor...) har jag dock. Ett - till gitarrspår som låter gitarr passar det ofta med spring reverb simulationer. Vi har alla hört det på otaliga inspelningar och kopplar ihop det som en del av gitarrljudet. Och då kan man väl påpeka att fjäderreverb oftast har ett filter som tar bort basfrekvenserna på den signal som går in i reverbet. Två - Prova att skippa predelay och sätt densiteten så du får ett smetigt reverb utan flutter. Det blir ett reverb som låter snällare och inte märks lika mycket. Tre - filtrera effektsendsignaler innan reverb med hi- och lowpassfilter. Prova 300 - 600Hz i hipassfiltret och 2 - 6 kHz på lowpassfiltret. Fyra - prova ett kort rumsreverb till trummor, mixa in svagt. Ett halvkort hallreverb till ackordsinstrumenten och ett lite längre hallreverb till sången. EQ:a och smeta ut efter smak. Fem - skippa reverbet helt och jobba med delay på sången och kanske nåt gitarrspår. Sex - ibland kan det räcka att bara ha reverb på ett eller två spår, t.ex. sång och virvel. Sju - det är alltid lättare att justera reverbklang och volym om du lägger reverbet på en sub/effekt/grupp-kanal och sänder effekttappningarna från de olika spåren via just effekttappningar. Det spar dessutom datorkraft, då du inte längre har ett reverb per spår. Sen ska man ju alltid lyssna på sina favoritskivor och försöka lyssna in hur reverbet låter och försöka skruva fram ett reverb som liknar de man hör och gillar.
  8. Hallå Taner Bortsett från pluggsnacket så tycker jag du ska prova att lägga på lite dist eller tapesimulering på dina mjukvaruinstrument. Lägg dom på de individuella ljuden/spåren i inspelningsprogrammets mixer. Det gör en fet skillnad i slutmixen. /Lycka till
  9. Puff

    Tips och Tricks

    Hallå! Som ensamseglare på ljudvågorna gör jag så här för att få bra ljud i akustiska gitarr-inspelningar: jag ser till att ha lyssning i hörlurarna och sätter mej med gitarren framför micken (jag brukar utgå från att ha micken riktad mot ljudhålet i samma höjd eller något över och riktad snett neråt). Sen tar jag några ackord och vrider mej och gitarren framför micken till dess att jag hör gitarren bli tydlig och få botten i ljudet. Det finns alltid en sweetspot och jag brukar hitta den ganska snabbt. Jag har provat det på andra gitarrister när jag spelar in dom och det brukar gå fortare än om jag ska flytta mikrofonen till rätt ställe. Ialla fall om det är hyfsat duktiga gitarrister som är i kontakt med sina gitarren. Sen tycker jag också att... Det är jätteviktigt att du använder hipass-filtret på miken eller mikförstärkaren om du har en sån knapp. Det filtrerar bort frekvenser under (ofta) 100Hz. Du kan annars filtrera bort det i eq´n efteråt. Det är klart att du ska använda kompressor. Var inte rädd för att dra på, heller. Komprimera 6:1, sätt långsam attack (prova 30ms) och långsam release (prova 300ms) och sätt tröskelvärdet så att endast de svagaste sång- eller gitarrpartierna inte komprimeras. Prova att skära i 450-700Hz på rösten. Börja med -6dB så du hör vad som händer och hitta rätt frekvenser för din röst. Gitarren kan må gott av att skäras i det register där sången har sin tydlighet. Prova att skära nånstans runt 1200-1500Hz. Detta kan du förstärka med att lyfta bas och diskant på gitarren. Dubbade gitarrer panorerade i stereo är underbart. Detta kan du förstärka med att ha olika eq på dom. Jag kör ofta en fuling - på vänster gitarr ställer jag in +6dB på 250Hz, -6dB på 800Hz, +6dB på 1500Hz, -6dB på 4500Hz, och sen kopierar jag eq´n och inverterar värdena på höger gitarr, dvs -6dB på 250Hz, +6dB på 800Hz, -6B på 1500Hz, +6B på 4500Hz. Detta ger ännu mer stereoeffekt. Ibland för mycket... Sen ska du komprimera masterbussen och lyfta upp mixen till nästan 0dB och sätta en peak limiter som ser till att inget hoppar upp till över 0dB och sen dither (det behövs bara om du ska bränna cd. Ska du bara göra mp3 så dithras ljudet när det renderas till mp3). Lycka till!
  10. Jag gillar att få en puff till forumet då och då. Men jag kommer aldrig ihåg mitt lösenord... Kan ni lägga till det i nyhetsbrevet, så kan jag lättare logga in.
×
×
  • Skapa ny...