Jump to content
Annons

AD/DA omvandlare?


jontah

Recommended Posts

Annons

+1

Ja du ekstasis. Du är säkert jättetrevlih privat men du framstår verkligen som en hifinörd utan några kunskaper. Att påstå att DACen skall göra världens skillnad är bara skitsnack. Jag vet, jag har akustikbehandlat rum prylar för en kvarts miljon.

För mig var skillnaden som natt och dag mellan min Source och Eclipse. Det var inte att Source var dålig på något sätt det lät bara radikalt annorlunda, och Eclipsen var betydligt mer detailjrik. Skillnaderna var ej subtila som jag sa jag övedriver inte mina HG3 lät som helt nya högtalare, de kanske inte gör lika stor skillnad på andra högtalare, jag skulle gärna vilja prova och jämföra med t.e.x ett par genelecs men på min HG3 var skillnaden enorm... och jag vet också att jag ej är ensam om att tycka som jag tycker.

Val av DAC/Monitor controller har väldigt stor betydelse jag tycker det är smått otroligt att en som har en studio för en kvarts miljon inte inser detta. Du är gärna välkommen hem till mig och prova på ett blindtest..

Link to comment
Dela på andra sajter

så du har fixat akustiken nu?

va bra! 🙂

Min studio är still in progress, så nej..måste få tag på någon i min stad som kan något om detta..

Alterntivet är att göra det själv men blir ytterligre ett ämne man ska nörda ner sig i.. är förmodligen skönare att bara låta någon annan gör det... känner en annan kille som har en studio i stan..jag kanske ska fråga honom.. han borde ha lite mer kontakter om inte annat...

Det blir ju jävligt trist att behöva täcka över alla fönster osv..

Link to comment
Dela på andra sajter

1/2? 1/10? 1/100? 1/1000?

Vi pratar dock om helt andra skillnader... högtalaren kommer alltid låta som den låter..frekvens responsen är konstant... DACen "översätter" musiken till det analoga språket... som jag sa tidigare..högtalaren låter bara så bra som dess källa man matar den med...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du överdriver något ofantligt när du säger natt å dag. Skillnad ja, men vi pratar några få %

Jag satt och var chockerad i flera dagar över detaljnivån och som jag sa Dangerous Source är ingen dålig DAC, dangerous music har bekräftat att det är samma krets design som i deras ST serie... dock något nyare Burr Brown chip som förbättrar ljudet ytterligare en smula...

För mig öppnades nya världar upp iallafall... det är möjligt att jag lyssnar ganska mkt på djupet men skillanden gick ej att ta miste på... Som jag skrev...innan skillnaden blir nog större ju bättre högtalare man har..jag tror inte skillnaden skulle vara lika stor på ett par Genelec..... Som sagt, skulle vara intressant att prova med flera högtalare...Men tror att HG3orna är extra känsliga för vad man har för DAC... jag visste det när jag köpte dom då de jämfördes med högtalare som kostar det dubbla priset..

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Har du gjort du en riktigt A/B test emllan enheterna?

Har du provat att spela in igenom en loopback test och jämfört inspelningarna med varandra?

Om nej på båda ovan så är det inte så intressant det du säger, mer än att det är din upplevelse.

Om det vore stora skillnader på dina två mycket kompetenta ADDA så skulle det vara lätt som en plätt att höra var klippen ligger i mitt exempel som jag länkat till tidigare i denna tråd med utrustning som man köper begagnat för 500 spänn på blocket.

Link to comment
Dela på andra sajter

så om jag t.ex. sitter med studiolurar för tillfället och apogee duet ljudkort så kommer detta alltså göra NADA skillnad för mig?

Det kommer nog göra skillnad, på olika sätt. Har du varit grymt sugen på en Cranesong länge, och lägger ut 30 papp för en tvåkanalig ADDA, och du vet att HEDD är lite av ljudvärldens Ferrari, då kommer du nog uppleva ett lyft i ditt musikskapande med.

En kavaj för 50000kr håller inte nödvändigtvis värmen bättre än en kavaj för 500kr. Men du kommer få en helt ny hållning i en kostym för 50000; såvida du inte har missionärsyndromet, att informera dumma allmänheten att dyrare bara är trams. Du kommer mycket möjligt hamna i en annan känsla, uppleva din musik på ett annat sätt, och då alstra ett annorlunda resultat. Påtagligt annorlunda ibland.

Men rent instrumentellt så bör du kunna få den skillnaden genom att ändra delar av din övriga utrustning med. Håller med om tidigare kommentarer om att lokal och lyssning kan göra otroligt mycket, och vara billigare. Ditt försäkringsbolag kan dessutom vilja att du skaffar bättre lås och sånt, med små dyra saker hemma.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

till skillnad från om man skiter i akustikbehandling

"Totalt sett ett ganska standardrum utan några speciella akustiska prylar - det brukar faktiskt inte behövas normalt sett. Ofta så får man bara nya problem på köpet" (Ljudgurun Josef Svalander berättar om hur rummet där han själv avnjuter sina svarvade CD-skivor är inrett.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det skillnad mellan DAC och DAC, jag upplevde tex att ljudbilden blev mer öppen när jag bytte från RME till Dangerous Source. Detta hade jag förmodligen dock inte hört om min lyssning inte hade varit bra. Med detta sagt, jag hade hellre haft ett par högtalare för 20000 kr och ett ljudkort/DAC för 2000, än tvärt om.

/Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Min studio är still in progress, så nej..

aj då...

då har man slängt pengarna i sjön anser jag.

Vi pratar dock om helt andra skillnader...

rent specifikt vilka då?

det handlar inte om frekvensgång och distorsion och såna vanliga saker som påverkas av högtalaren - utan om vad istället?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha hittat en cranesong hedd för 18000. Är extremt sugen, så frågan är om jag ska satsa på det? Är det en grymt bra Ad da eller kastar man pengarna i sjön med tanke på att den har några år på nacken?

Jag hade tänktsskaffa en cranesong avocet som monitor controller och köra uad apollo quad som ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som nämnts av många ovan, så är det mest en prioriteringsfråga som du får ta med dig själv. Dels prio inom praktiska förhållanden och dels inom ekonomi.

Ifall du inte vet så ... de flesta som gör prioriteringen att Cranesongs HEDD och Avocet är ekonomiskt försvarbara för deras ekonomi, är större studios med stadig ström kunder. Sällan du hittar dom prylarna i mindre eller privata studios.

Cranesong är skapelsen av Dave Hill, som betraktas som ett elektroakustiskt geni i ljudbranschen, on par med Rupert Neve m.fl. Cranesongs produkter har samma status som topparna idag - typ Lavry, MyTek, Forssell, Apogee osv - och har nog högt andrahansvärde. Att den har några år på nacken påverkar säkerligen inte kvaliten eller värdet.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Ha hittat en cranesong hedd för 18000. Är extremt sugen, så frågan är om jag ska satsa på det? Är det en grymt bra Ad da eller kastar man pengarna i sjön med tanke på att den har några år på nacken?

Jag hade tänktsskaffa en cranesong avocet som monitor controller och köra uad apollo quad som ljudkort.

om du nu skall köpa dig en dyr DA så såg jag en UA 2192 på vend för 12k, Den skall vara i samma klass som CraneSongen

Link to comment
Dela på andra sajter

om du nu skall köpa dig en dyr DA så såg jag en UA 2192 på vend för 12k, Den skall vara i samma klass som CraneSongen

anledningen till att jag vill ha just cranesong är för att jag har hört 100% gott om den SAMT att jag vill ha saturation delen, en av mina favoritproducenter använder den och har skrivit i ett antal intervjuer att han älskar sin cranesong hedd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken producent är det?

Eller ja, jag har många "favoritproducenter", i många genrer, men en av dem är headhunterz, genren är hardstyle och här har du en artikel där han bla. pratar om sin favvo utrustning:

http://flowdee.wordp...ithheadhunterz/

Han har den även i computer music videon, dock så ser jag ej att den är på där?

http://www.youtube.com/watch?v=c-GtOJtzsTc

Vad jag kan se har en virus ti2 desktop, 2st distressors, en cranesong avocet, en cranesong hedd, och vad som inte syns på bilden är bla: moog voyager (2st), 1st cranesong trakker och massa annat smått och gott. Tycker han får till sina leads, kickar m.m. bra via hedden, han pratar mycket om dess tape saturation som han använder på sina kickar bland annat (i andra videos) t.ex.:

http://www.youtube.com/watch?v=jDxJ89a9Wik

Du ser att det står HEDD i slutet av hans kick chain, och han säger även att det är tape distortion från en hardware device.

Rätt gräslig musik, jag vet, men också väldigt annorlunda och coolt till skillnad från allt annat som finns där ute idag, är så trött på housen, vilket är varför jag är intresserad av just hardstyle som genre. Dock är det extremt svårt att producera, enbart kicken som ni ser är sjukt svårt att få till, tar tydligen år enligt hs producers själva.

Redigerat av jontah
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jahupp, nu fattar jag varför,vissa får slut på processorkraft. Jezuz vad med pluggar för ett sound som ändå låter som allt annat 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte det vetvad du opratar om i detta fall tyvärr. Provassjälv, återkom när du fått till soundet.

Angående hedden bbör jag köpa den? Står och väger mellan den och ett uad apollo quad

På lång sikt kommer du nog inte ångra ditt HEDD köp..men försök hitta den begangnad..

den var på vend för 14 lax..för några månader sedan..

Tror du kommer bli nöjd..även om din du har svagare länkar i din kedja än din sumerare kan HEDDen ändå ge en bättre "final touch" på helheten.. kör på den.. Som du själv sa Cranesong är bra grejjor.. jag själv är väldigt ivrig att prova den.. kanske slår till om jag ser den beg nån dag..

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Tror inte det vetvad du opratar om i detta fall tyvärr. Provassjälv, återkom när du fått till soundet.

Angående hedden bbör jag köpa den? Står och väger mellan den och ett uad apollo quad

Jag är faktiskt rätt skicklig på att härma andras ljud. Men jag har nog aldrig gjort nåt liknande det som var i videon.

Apollon är klart ballare i mina ögon, kan mycket mer och låter säkert minst lika bra som Cranesong HEDD.

Mer kreativitet för pengarna.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Om du köpte Cranesong HEDD så vet jag vad ditt nästa köp blir, ett ljudkort som du kan koppla in HEDDen i. Ditt Apogee saknar väl digital I/O, eller?

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

yup, därför jag vill köpa ett uad apollo kort.. den har väl spdif och optical (toslink) om jag inte har fel?

http://medias.audiof...quad-722042.jpg

Eller har jag fel?

Dock så funderar jag på.. varför heter det AD/DA? är det inte till för att ha något analogt i mellan som sedan avslutas tillbaka till digitalt och det är där HEDD'en kommer in i bilden? Eller rätta mig om jag har fel? är inte jätte påläst när det gäller AD/DA converters.

Egentligen lite dumt av mig att köpa AD/DA converter när jag egentligen inte är så påläst på vad det gör och vad jag har för nytta av det. Men jag vill åt saturation delen bla. AD/DA får jag på köpet typ.

Såg denna: http://www.youtube.com/watch?v=aS8YCCeT1ss

Han säger:

"so that the music that comes out of the DAW and going through the analogue gear will pass through this on its way out of the DAW and then back in again".

Sen finns det ju massa annat såsom sample rate, clocking etc, vilket jag har nada koll på. Någon som vill förklara? =) hade varit uppskattat!

Redigerat av jontah
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ok så du var medveten om att du behövde ett ljudkort till HEDDen också. Trodde du missat den detaljen.

ADDA finns i dom flesta ljudkort, det är AD som omvandlar Analog signal till Digital (ANalog to Digital converter) Sedan tar DA delen och omvandlar det digitala ljudet som finns i din dator till analoga signaler så du kan lyssna på ljudet.

Sedan finns set separata ADDA omvandlar som tex HEDD som använda ihop med ljudkort som har digitala in och ut.

Du kan allltså inte använda din HEDD innan du skaffat ett ljudkort med digitala in och ut.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok så du var medveten om att du behövde ett ljudkort till HEDDen också. Trodde du missat den detaljen.

ADDA finns i dom flesta ljudkort, det är AD som omvandlar Analog signal till Digital (ANalog to Digital converter) Sedan tar DA delen och omvandlar det digitala ljudet som finns i din dator till analoga signaler så du kan lyssna på ljudet.

Sedan finns set separata ADDA omvandlar som tex HEDD som använda ihop med ljudkort som har digitala in och ut.

Du kan allltså inte använda din HEDD innan du skaffat ett ljudkort med digitala in och ut.

yes jag förstod det.

Frågan är om det är värt att punga ut 20.000kr för ett UAD apollo quad eller bör jag istället lägga mindre pengar på ett okej ljudkort med digital I/O? och sedan köpa ett separat UAD kort såsom Sattelit eller något annat?

Tips? =)

Kände att UAD apollo hade allt i ett och därför slippa allt annat, samt internal processing power för UAD pluginsen. Jag har tagit diskutionen här på forumet förr, men jag har fastnat totalt för UAD pluggarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...