Jump to content
Annons

AD/DA omvandlare?


jontah

Recommended Posts

Vad är det som krävs för att köra aes? Vad bör ljudkortetha fför anslutning i andra änden? Aes därmed ? Finns det ens ljudkort med aes anslutning?

Isåfallvilket lljudkort tex?

Angående hörlursförstärkaren, hur mycket kostar en sån? Kan du länkaen pprisvärd som jag kan köpa tills dess att jag investerar i en monitor controller?

Hehe mååååånga frågor från min sida kände jagTack för r hjälpen grabbar! Uppskattas mycket .

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad är det som krävs för att köra aes? Vad bör ljudkortetha fför anslutning i andra änden? Aes därmed ? Finns det ens ljudkort med aes anslutning?

Isåfallvilket lljudkort tex?

Angående hörlursförstärkaren, hur mycket kostar en sån? Kan du länkaen pprisvärd som jag kan köpa tills dess att jag investerar i en monitor controller?

Hehe mååååånga frågor från min sida kände jagTack för r hjälpen grabbar! Uppskattas mycket .

Jag tycker ordet "ljudkort" används för ofta, säg converter eller omvandlare istället... dom flesta converters for professionellt bruk har AES anslutningar. Det är den vanligaste ansluten i PRO studio världen.

Ja det ska vara AES i båda ändar från sändare till mottagare då det är digital signaler Convertern gör sedan om det till analog signal och vice versa.

Du behöver t.e.x ett PCIe kort till datorn t.e.x ett RME HDSPe AES 32. Så som du kanske märker är spdif lösningen mkt billigare...ca 8500 kr billigare med AES kablar inräknat ...

Hur mkt är du villig att betala för en hörlursförstärkare... Dangerous Source..har en bra hörlursförstärkare i sig te..x

Men finns ju givetvis bättre fristående hörlursförstärkare för det priset.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag ska byta ut hörlursförstärkaren inom kortmmot en monitor controller så behöverddet ej var något fancy pancy.

Åh fan så mycket dyrare? Fan.. Kanske får börja med spdif och gå över till aes när jagjhar råd att punga ut 8500kr bara för det, kändes dock onödigt dyrt

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker dock det var onödigt dyrt för ett sånt kort och kablar för att få lite mindre störningar. Men jag antar det är i det träsket man hamnat.

Frågan är då vilket ljudkort jag skall satsa på? Det behöver ha digital spdif och aes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det råder det nog delade meningar om. Som sagt.. köpar men grejjor på den här nivån..så är det paradoxialt om man använder spdif anslutningen.

Ser inget paradoxalt alls med det. Det måste ju räcka att en inbillar sig att det låter bättre med SPDIF. Eller att SPDIF skapar harmonisk distorsion. Bättre dynamik.

Däremot kan jag tycka att det är paradoxalt att köpa grejor på den här nivån utan att t ex bry sig om akustikbehandlingen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är frågan om detöär värt att punga ut 6000 kr för ett ljudkort + 8500kr bara för att fåaes iistället för spdif? Det är samma pengar som en ny hedd.

Speciellt eftersom jag inte behöver Ad da convertern i ljudkortet, vilket troligen är vad jag betalar för.

Redigerat av jontah
Link to comment
Dela på andra sajter

Förutom att AES har renare signal och har mindre jitter och störningar...

SPDIF anslutning känns märkligt på en "mastering" produkt..

Digitala signaler funkar inte riktigt så. Det blir rätt eller fel, inga mellanting. Blir det fel kommer du höra det som knaster, sprak, knäppningar och liknande. Så länge du inte gör det kan du lugnt utgå från att det är exakt samma information som transporteras, oavsett protokoll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är frågan om detöär värt att punga ut 6000 kr för ett ljudkort + 8500kr bara för att fåaes iistället för spdif? Det är samma pengar som en ny hedd.

Speciellt eftersom jag inte behöver Ad da convertern i ljudkortet, vilket troligen är vad jag betalar för.

Eller har jag fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller så behöver det igenteligen inte va mer mer avancerat än en simpel volymratt(passiv), så vida du inte behöver växla mellan olika enheter. Sedan kan man förstås även ha en enhet som har hörlursförstärkare.

Jag har en presonus cs med remoute, bra kvalite.

Den har spdif och optisk in.

Personligen så skulle jag häldre välja motu än focusrite(fas det kanske kvalité på dessa nu för tiden)

Link to comment
Dela på andra sajter

Syftade mer på att eftersom folk tycker man bör köra aes så måste ju ljudkortet ha aes, och ett sådant kostar 6000kr. Sedan ett nytt pcie kort med aes och ett sådant går också på 6000kr. Aes kablage 2000 kr ca. Totalt är det 14000 kr vilket är 2000 kr under vad jag betalade för hedden. Blir ett sjukt dyrt kalas endast för att få aes. Så frågan är öm det är värt pengarna eller om jag kan lika gärna köra spdif?

Redigerat av jontah
Link to comment
Dela på andra sajter

Syftade mer på att eftersom folk tycker man bör köra aes så måste ju ljudkortet ha aes, och ett sådant kostar 6000kr. Sedan ett nytt pcie kort med aes och ett sådant går också på 6000kr. Aes kablage 2000 kr ca. Totalt är det 14000 kr vilket är 2000 kr under vad jag betalade för hedden. Blir ett sjukt dyrt kalas endast för att få aes. Så frågan är öm det är värt pengarna eller om jag kan lika gärna köra spdif?

Ja det blir dyrt..Värt att tillägga att det finns betyligt billigare AES kablar, jag själv kör Mogami och det är väl det flesta proffsen använder, dock inte lika självklart i EU som i t.e.x usa..

Ett annat alternativ är ju att köpa en Dangerous source (eller någon annan med usb) och kör via USB på datorn.. då skulle du ej behöva köpa ett RME kort...då behöver du bara aes kablar.. Men kan förstå om du vill köra så mkt Cranesong som möjligt och vill köra Avoceten...(som inte har usb anslutning)

Jag själv kör min Antelope Eclipse via USB på datorn för allt förutom när jag gör musik i DAW då kör jag via AES mest pga av att jag kan pressa ner latencyn...då jag använder mkt midi..så beror väl lite på hur viktigt latency är för dig.. pluggar i sig skapar ju latency också så det är bra att ha lite headroom..

Den 8a kanaliga versionen av Apogee Symphony måste jag säga är väldigt prisvärd.. monitor controller och converter och headphone amp.. och usb interface..och klocka dock kanske inte det bästa som finns..men i topklassen..

Som sagt du har lite att fundera på det finns en hel del vägar att gå.. du får väl välja hur du vill göra..om du vill köra så mkt cranesong som möjligt så försök fixa rme kortet.. Dom flesta butiker erbjuder räntefri avbetalning numera.. utan konstigheter och konstiga avgifter..ifall du inte vill vänta..

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag behöver ett nytt ljudkort till att börja medicoch tankenöär att ljudkortet skall vara förberett med aes om jag skulle vilja köra det i framtiden. Men vill inte heller lägga för mycket pengar påwett ljudkort, eftersom jag har hedd som Ad da converter. Jag ska även ha råd med en monitor controller så jag måste hitta något billigt alternativ.

Så steg 1 är att hitta ett ljudkort som funkar bra och är förberedd för aes, men inte är för dyrt.

Steg 2 är hörlursförstärkaren

Steg 3 är monitor controller

Steg 4 är RME aes kortet.

Vad kör cranesong avocet med? Aes enbart?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag behöver ett nytt ljudkort till att börja medicoch tankenöär att ljudkortet skall vara förberett med aes om jag skulle vilja köra det i framtiden. Men vill inte heller lägga för mycket pengar påwett ljudkort, eftersom jag har hedd som Ad da converter. Jag ska även ha råd med en monitor controller så jag måste hitta något billigt alternativ.

Så steg 1 är att hitta ett ljudkort som funkar bra och är förberedd för aes, men inte är för dyrt.

Steg 2 är hörlursförstärkaren

Steg 3 är monitor controller

Steg 4 är RME aes kortet.

Vad kör cranesong avocet med? Aes enbart?

Om det bara handlar im tillfälliga lösningar försök kolla vad som finns på vend.. så slipper du slösa pengar på budget grejjor som inte har något andrahands värde osv..

Cranesong har AES och SPDIF som digital ingångar... och analoga xlr..

Avocet har även en hörlursförstärkare..

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det bara handlar im tillfälliga lösningar försök kolla vad som finns på vend.. så slipper du slösa pengar på budget grejjor som inte har något andrahands värde osv..

Cranesong har AES och SPDIF som digital ingångar... och analoga xlr..

Avocet har även en hörlursförstärkare..

Precis, därför jag ej vill ha en dyr hörlursförstärkare, hehe. Vad kan en billig gå på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Edit : sågatt cra nesong avocet har spdif och aes. Är det det enda som behövseeller behövs det något som skickar överdata med? Typ usb eller liknande? Tack!

Det beror på om du har tänkt att använda dig av någon mer converter förutom HEDD, ifall du behöver mer in/ut gångar tex..

isånnafall finns detj u lösningar med usb.. om du har ska använda hedd som converter blir du nog illa tvungen att köpa ett RME kort eller likande... Lynx har ett något billigare AES kort..men RME kortet är bättre..

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, därför jag ej vill ha en dyr hörlursförstärkare, hehe. Vad kan en billig gå på?

Har ej läst något om Avocets hörlurs förstärkare men kan tänka mig den är av väldigt hög kaliber med tanke på vem det är som byggt den...Om du frågar mig så är det ett otroligt mervärde i om den har en bra hörlursförstärkare som kanske hade kostat hälften av vad avocet kostar t.e.x

Vad en billig kan gå på ?

Finns oceaner av små tillverkare mest kända på olika HiFI forum.. om du gräväer djupt kan du nog hitta en riktigt bra för runt 2-3000 och uppåt... beror lite på vad du har för lurar också..då olika lurar svarar olika på förstärkning, förbättringen blir mer extrema på vissa lurar än andra ..vissa är mer svårdriva osv.. men om du köpt ett par lurar för säg 2500 så får du var beredd på att ge åtminstonde samma för en hörlursförstärkare, är dom svårdriva som t.e.x DT880 får du räkna med att kanske betala dubbelt så mkt som själva hörluren kostar...

Jag hade nog satsat på avocet om du även vill ha en bra hörlursförstäkare..som jag sa..ligger ett väldigt stort mervärde i det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ej läst något om Avocets hörlurs förstärkare men kan tänka mig den är av väldigt hög kaliber med tanke på vem det är som byggt den...Om du frågar mig så är det ett otroligt mervärde i om den har en bra hörlursförstärkare som kanske hade kostat hälften av vad avocet kostar t.e.x

Vad en billig kan gå på ?

Finns oceaner av små tillverkare mest kända på olika HiFI forum.. om du gräväer djupt kan du nog hitta en riktigt bra för runt 2-3000 och uppåt... beror lite på vad du har för lurar också..då olika lurar svarar olika på förstärkning, förbättringen blir mer extrema på vissa lurar än andra ..vissa är mer svårdriva osv.. men om du köpt ett par lurar för säg 2500 så får du var beredd på att ge åtminstonde samma för en hörlursförstärkare, är dom svårdriva som t.e.x DT880 får du räkna med att kanske betala dubbelt så mkt som själva hörluren kostar...

Jag hade nog satsat på avocet om du även vill ha en bra hörlursförstäkare..som jag sa..ligger ett väldigt stort mervärde i det...

Japp. Så jag hade tänkt. Men har inte råd med avoceten nu och kan ej köra högtalare där jag sitter (förrens 2.5 månad), så vad gör jag för att köra med hörlurar?

Sedan måste jag ha ett ljudkort, helst under 4000kr eftersom det inte verkar spela någon roll med ljudkort där jag har extern adda. Ett krav är att den ska ha aes och SPDIF coax (ej optiskt). Tips? Behöver ju köpa det snarast, helst idag redan!

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.thomann.de/se/256918tascam_us1800.htm

Är det dumt att köpa detta ljudkort? Det har AES samt är usb anslutet. Eller är det rekommenderat att köra firewire fortfarande?

Billigt ljudkort som fan, men behöver jag dyrare liksom?

Frågan är om det är bra kvalitet också, aldrig hört att tascam gör ljudkort. Vore tråkigt om det krånglade eller pajade.

Dock så ser jag ingen aes utgång på kortet? Endast spdif coax, trots att det står att den har aes

Redigerat av jontah
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Känns in

Jag behöver ett nytt ljudkort till att börja medicoch tankenöär att ljudkortet skall vara förberett med aes om jag skulle vilja köra det i framtiden. Men vill inte heller lägga för mycket pengar påwett ljudkort, eftersom jag har hedd som Ad da converter. Jag ska även ha råd med en monitor controller så jag måste hitta något billigt alternativ.

Så steg 1 är att hitta ett ljudkort som funkar bra och är förberedd för aes, men inte är för dyrt.

Steg 2 är hörlursförstärkaren

Steg 3 är monitor controller

Steg 4 är RME aes kortet.

Vad kör cranesong avocet med? Aes enbart?

Känns som om du får en massa redudanta funktioner om du skall göra som ovan.

Du borde nog tänka till lite för att få bästa lösning. Kör du Avocet som monitor controller via AES så behövs egentligen inte HEDDen, speciellt med tanke på att du sällan spelar in nåt externt instrument.

Jag skulle köpt RME kortet direkt och kopplat in min HEDD på den. Sedan skulle jag för tillfället nöja mig med en enklare monitor/hörlurs typ tror denna redan är nämnd i tråden, http://www.thomann.d...tor_station.htm

Och sedan skulle jag köpa monitorer för att senare, om det finns behov köpa en Avocet.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Känns in

Känns som om du får en massa redudanta funktioner om du skall göra som ovan.

Du borde nog tänka till lite för att få bästa lösning. Kör du Avocet som monitor controller via AES så behövs egentligen inte HEDDen, speciellt med tanke på att du sällan spelar in nåt externt instrument.

Jag skulle köpt RME kortet direkt och kopplat in min HEDD på den. Sedan skulle jag för tillfället nöja mig med en enklare monitor/hörlurs typ tror denna redan är nämnd i tråden, http://www.thomann.d...tor_station.htm

Och sedan skulle jag köpa monitorer för att senare, om det finns behov köpa en Avocet.

Jag hade nog gjort så jag med om jag var han... med udantaget att jag inte hade kört monitor station, den är inte bra.

Ärligt talat ska du bara ha något tillfälligt tills du sparat ihop till din Avocet köp något billigt.

Tc Electronic Level Pilot är en unik produkt... överlägsen ljudkvalite för en monitor controller i prisklassen..en av anledningarna till det är att den är passiv..

http://www.sweetwater.com/store/detail/LevelPilot/

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

TC e fin men där finns ingen hörlurslyssning och det är hörlurar jontah lyssnar. Så tänkte jag.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Känns in

Känns som om du får en massa redudanta funktioner om du skall göra som ovan.

Du borde nog tänka till lite för att få bästa lösning. Kör du Avocet som monitor controller via AES så behövs egentligen inte HEDDen, speciellt med tanke på att du sällan spelar in nåt externt instrument.

Jag skulle köpt RME kortet direkt och kopplat in min HEDD på den. Sedan skulle jag för tillfället nöja mig med en enklare monitor/hörlurs typ tror denna redan är nämnd i tråden, http://www.thomann.d...tor_station.htm

Och sedan skulle jag köpa monitorer för att senare, om det finns behov köpa en Avocet.

Jag hade snarare tänkt att köra: 1. ljudkort 2. hedd 3. avocet

och allt detta med spdif och SEDAN när jag har RÅD och lust att köpa ett RME kort så gör jag det. Känns inte som att jag kommer märka någon skillnad mellan spdif och AES redan i början. Jag menar det skadar väl inte att sitta med spdif ett tag? Så länge jag har ljudkort som är förutsett för AES framöver.

Känns ju onödigt att slänga 3000kr i sjön bara för att ha en tillfällig lösning för t.ex. monitor station.

Det är så jag tänker. Och nöja mig i 1-2 månader att köra hörlursförstärkaren på ljudkortet.

Men först och främst behöver jag ett ljudkort, och jag vill beställa det NU, här, idag.

Så vad tycker ni om tascam kortet jag länkade där ovan?

http://www.thomann.d...scam_us1800.htm

Är det dumt att köpa detta ljudkort? Det har AES samt är usb anslutet. Eller är det rekommenderat att köra firewire fortfarande?

Billigt ljudkort som fan, men behöver jag dyrare liksom?

Frågan är om det är bra kvalitet också, aldrig hört att tascam gör ljudkort. Vore tråkigt om det krånglade eller pajade.

Dock så ser jag ingen aes utgång på kortet? Endast spdif coax, trots att det står att den har aes

Redigerat av jontah
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade snarare tänkt att köra: 1. ljudkort 2. hedd 3. avocet

och allt detta med spdif och SEDAN när jag har RÅD och lust att köpa ett RME kort så gör jag det. Känns inte som att jag kommer märka någon skillnad mellan spdif och AES redan i början. Jag menar det skadar väl inte att sitta med spdif ett tag? Så länge jag har ljudkort som är förutsett för AES framöver.

Känns ju onödigt att slänga 3000kr i sjön bara för att ha en tillfällig lösning för t.ex. monitor station.

Det är så jag tänker. Och nöja mig i 1-2 månader att köra hörlursförstärkaren på ljudkortet.

Men först och främst behöver jag ett ljudkort, och jag vill beställa det NU, här, idag.

Så vad tycker ni om tascam kortet jag länkade där ovan?

http://www.thomann.d...scam_us1800.htm

Är det dumt att köpa detta ljudkort? Det har AES samt är usb anslutet. Eller är det rekommenderat att köra firewire fortfarande?

Billigt ljudkort som fan, men behöver jag dyrare liksom?

Frågan är om det är bra kvalitet också, aldrig hört att tascam gör ljudkort. Vore tråkigt om det krånglade eller pajade.

Dock så ser jag ingen aes utgång på kortet? Endast spdif coax, trots att det står att den har aes

Vad är det för specs du behöver för ljudkortet ifråga ???

hur många in och utgångar... den ska ha usb och spdif samt hörlursförstärkare ?

Du borde kolla på vend om du hittar något istället..du får mer för pengarna då och kan sälja det utan förlust sedan när du ska uppgradera..

Jag tycker också att du är smart som inte fastnar i budget träsket och satsar på bra grejjor direkt..

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

jontah, om du kör hörlursutgången från ljudkortet kan du lika gärna strunta i att köpa det ljudkortet och köra på ditt Apogee. HEDDen kommer inte att användas till nåt annat än att spela in med vilket du gör sällan och dessutom behöver du en preamp föra att kunna göra detta, puh. Så hela lyssningen blir ju via ljudkortet och inte HEDDen.

Meningslöst kan jag tycka, som att kasta pengar i sjön faktiskt.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...