Jump to content
Annons

AD/DA omvandlare?


jontah

Recommended Posts

Jag har aldrig sagt att digitalt är "felfritt". Men jag har sagt att det är så pass lite fel att det inte har nån större betydelse om man inte vill ta det ett steg längre Claes. Är övertygad om att datan kommer fram men att jitter från noise och timing kan försämra resultat. Men som sagt, jag hörde stor skillnad på när jag skaffa USB3-kortet och inte. Det var ingen liten skillnad. Och jag har varit skeptisk under lång tid mot det. Testade o köpa ett USB3-kort utan mod (för 200 kr) samma krets som det moddade kortet bygger på.

Det lät annorlunda så jag köpte sedan det andra och det blev stor skillnad mot de inbyggda i moderkortet.

Sen kan man fråga sig varför de erbjuder support, tillbakskickning, pengar tillbaka och handarbetet som han gör i liten skala själv för hand och sen skickar korten över hela världen för en summa på några hundralappar när han kan fokusera på att sälja hans dyrare produkter som kostar flera tusen kronor mer.... somliga kan då säga att det är för att locka folk att köpa hans dyrare produkter ja det låter rimligt. men jag fick god support på min lilla order och jag fick till o med tips om vad som är viktigt i att tänka med linjär strömförsörjning till usb3 kortet eller SSD-disken, vad man ska fokusera på utan nån som helst tanke på att jag ska köpa produkter av honom.

Men som sagt jag är inte här för att övertyga er ni kan själv köpa kortet för några hundra och lyssna själva, det kräver separat strömförsörjnign i en Molex kontakt (5V) och kostar några hundralappar.

Paul Pang PCI-E USB3 Card

ynyvazy2.jpg

tX-USB PCIe USB Audio Card

sotm-tx-usbexp-large.jpg

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Men varför kör inte stora studios med dina pinaler och dom får ljusår bättre inspelningar än vad du kommer få eftersom du lägger tid på helt meningslösa saker? 🙂 förlåt meningslöst låter elakt men jag förstår verkligen inte poängen eller målet? Hypercyberperfektfelfrittjävlasterilt ljud?

Redigerat av evilrocker
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Men varför kör inte stora studios med dina pinaler och dom får ljusår bättre inspelningar än vad du kommer få eftersom du lägger tid på helt meningslösa saker? 🙂 förlåt meningslöst låter elakt men jag förstår verkligen inte poängen eller målet? Hypercyberperfektfelfrittjävlasterilt ljud?

För att stora studios inte har några ambitioner att få bra ljud dem har ambitionen att släppa många skivor med intressant ljud. Så tänker väl jag. Och jag skulle inte säga att ljudet blir sterilt, snarare mycket mer levande.

Sen kör ju faktiskt stora studios med system som är långt mer optimerade än vanliga consumer-grade produkter. Mastering-studios renar ju till o med strömmen.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

För att stora studios inte har några ambitioner att få bra ljud dem har ambitionen att släppa många skivor med intressant ljud. Så tänker väl jag. Och jag skulle inte säga att ljudet blir sterilt, snarare mycket mer levande.

Sen kör ju faktiskt stora studios med system som är långt mer optimerade än vanliga consumer-grade produkter. Mastering-studios renar ju till o med strömmen.

Att rena strömmen kan nog hjälpa... på analoga enheter och kretsar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pang säljer billiga kablar till datorn ser jag:

http://www.hifidelit...paul-pang-audio

ja han säljer ju allt möjligt, den där pang

photo.jpg

Men det där är inte det konstigte, han moddar moderkort också och byter ut

de inbyggda klockorna på det. Det om nått är konstigt. Tycker även jag.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du tycker att det verkar konstigt, så borde det väl ringa varningsklockor (pun intended) för resten av modifieringarna också, kan man tycka...

Allt går att sälja med mördande reklam, säger man ju - VSB.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, absolut. Jag spelade iaf upp genom USB3 kortet och ut genom mitt SPL och tillbaka. Hur jag än volymmatcha och försökta lägga ihop filerna så fick jag dem inte och nulla ut. Gjorde säkert något fel dock. De måste väl ligga exakt antar jag.

Det främsta skillnaden som hört är iaf klarhet och timing. Har men en strömsnål dator i övrigt och inte driver ljudkortet med USB ström så tror jag inte uppgraderingen är värd det.

Men ni kan ju alltid testa 🙂

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan inte bli förvånad om folk blir irriterade, Martin. Du borde starta en egen blogg om du vill sprida dina intryck, eller korrespondera med folk som är intresserade av samma sak. Att sitta och skriva hur du upplever det här, kombinerat med att skita i vad folk tycker och uppfattar saker .. det åstadkommer inget annat än att reta upp folk. Som EvilRocker skriver, t.o.m. om du skulle ha hyperakusi så är det förhållanden som ligger närmast subliminal nivå du beskriver. Dvs även för en person med rena hundhörseln skulle det vara ytterst svårt att skilja från godtycklighet. Det blir i praktiken ointressant t.o.m. för de flesta nerdar.

Och skiter du i folks uppfattningar så skulle du inte ens svara på kritiska inlägg, vilket du gör, urskuldande dessutom. Det känns alltmer som ett rent uppmärksamhets-sökande, som börjar spåra ur.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan inte bli förvånad om folk blir irriterade, Martin. Du borde starta en egen blogg om du vill sprida dina intryck, eller korrespondera med folk som är intresserade av samma sak. Att sitta och skriva hur du upplever det här, kombinerat med att skita i vad folk tycker och uppfattar saker .. det åstadkommer inget annat än att reta upp folk. Som EvilRocker skriver, t.o.m. om du skulle ha hyperakusi så är det förhållanden som ligger närmast subliminal nivå du beskriver. Dvs även för en person med rena hundhörseln skulle det vara ytterst svårt att skilja från godtycklighet. Det blir i praktiken ointressant t.o.m. för de flesta nerdar.

Och skiter du i folks uppfattningar så skulle du inte ens svara på kritiska inlägg, vilket du gör, urskuldande dessutom. Det känns alltmer som ett rent uppmärksamhets-sökande, som börjar spåra ur.

Jag noterar att du tycker så.

Uppmärksamhet nja, själva anledningen till att jag lagt ner tid handlar bara om att jag vill förstå varför saker och ting låter annorlunda. Har inget med uppmärksamhet o göra. Är helt enkelt intresserad av att förstå hur det kan låta annorlunda. Helt ärligt. Och annorlunda låter det. Köp ett själv o testa så får du höra.

Men som sagt kommer vi inte så mycket längre. Jag hör skillnader, uppenbart.

Jag kan inte förklara varför. Och ingen annan kan förstå varför.

Alltså finns det inga skillnader att diskutera. 🙂

Jag tar mitt USB3 kort och njuter av välljud så kör ni vidare med era lösningar helt enkelt!

each to his own!

Så låt mig slå i klubban

klubba2.jpg

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag noterar att du tycker så.

Uppmärksamhet nja, själva anledningen till att jag lagt ner tid handlar bara om att jag vill förstå varför saker och ting låter annorlunda. Har inget med uppmärksamhet o göra. Är helt enkelt intresserad av att förstå hur det kan låta annorlunda. Helt ärligt. Och annorlunda låter det. Köp ett själv o testa så får du höra.

Men som sagt kommer vi inte så mycket längre. Jag hör skillnader, uppenbart.

Jag kan inte förklara varför. Och ingen annan kan förstå varför.

Alltså finns det inga skillnader att diskutera. 🙂

Jag tar mitt USB3 kort och njuter av välljud så kör ni vidare med era lösningar helt enkelt!

each to his own!

Så låt mig slå i klubban

Martin, ett tips om man vill undersöka saker grundligt, seriöst och vetenskapligt är att använda sig av mätinstrument istället för att lita på sina lättlurade sinnen. Våra sinnen inklusive vår hörsel är väldigt lättpåverkade och absolut inte perfekta kalibrerade mätinstrument.

Något som är oerhört viktigt att känna till är det som på engelska heter confirmation bias vilket är något som alltid påverkar och kraftigt styr vårat omdöme på alla områden och det är något vi aldrig kan stänga av. Om du tycker saker är märkliga eller oförklarliga så ska du alltid tänka på detta som en väldigt vanlig orsak till alla möjliga fenomen.

Ett sätt att kringå det vid t.ex. ljudtest är göra abx blindtest. Då påverkas vi inte av oundvikliga felkällor som förutfattade meningar, intryck, övertygelser mm vilket annars alltid påverkar vår hörsel.

Ett annat bra sätt som förbättrar vårat dåliga omdöme och bias är att istället för att söka information som stärker din åsikt om något så ska du göra precis tvärtom. Som en forskare ska du istället leta efter bevis som motbevisar din uppfattning. Vi sållar omedvetet bort sådant som går emot våra åsikter. Att övervinna denna svaghet vi alla har kräver en medveten ansträngning.

wikipedia info

confirmation bias

https://en.wikipedia...nfirmation_bias

konfirmeringsbias

https://sv.wikipedia...nfirmeringsbias

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Något som är oerhört viktigt att känna till är det som på engelska heter confirmation bias vilket är något som alltid påverkar och kraftigt styr vårat omdöme på alla områden och det är något vi aldrig kan stänga av. Om du tycker saker är märkliga eller oförklarliga så ska du alltid tänka på detta som en väldigt vanlig orsak till alla möjliga fenomen.

​[…]

Ett annat bra sätt som förbättrar vårat dåliga omdöme och bias är att istället för att söka information som stärker din åsikt om något så ska du göra precis tvärtom. Som en forskare ska du istället leta efter bevis som motbevisar din uppfattning. Vi sållar omedvetet bort sådant som går emot våra åsikter. Att övervinna denna svaghet vi alla har kräver en medveten ansträngning.

wikipedia info

confirmation bias

https://en.wikipedia...nfirmation_bias

konfirmeringsbias

https://sv.wikipedia...nfirmeringsbias

Ah, det där har valsats tidigare på forumet och då blivit något av en självuppfyllande profetia…

EDIT: Klippte citatet lite fel.

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 3 veckor senare...
Elof (oregistrerad)

Har sämre omvandlare än jag någonsin haft (alesis AI3). Min musik låter bättre än den någonsin gjort. Har downgradeat i flera år på den fronten nu. Omvandling (för mig) ligger väldigt långt ner på listan av saker man behöver investera i för att få en välljudande inspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...