Jump to content
Annons

AD/DA omvandlare?


jontah

Recommended Posts

drloop (oregistrerad)

Monitor controllern påverkar ljudet enormt mkt.. så vet inte riktigt vart du får allt ifrån.. Om det nu inte gör någon skillnad så

så tycker jag du ska satsa på det billigare alternativ medans dom som hör skillnad ska satsa på dom dyrare alternativen, huvudsaken är att var och en av oss blir nöjda.

Enoemt mycket är skitsnack och det bevisar att du egentligen inte vet vad du snackar om. Raljera inte med mig om att jag inte vet vad jag snackar om för jag kan med enkla medel bevisa allt jag påstår. Till skillnad mot dig saknar jag inte riktiga erfarenheter, jag har varit och spelat in i Polarstudion, plattor som jag varit med och gjort har sålt över 30 miljoner exemplar. Jag kan med stål i blicken säga att jag nog vet vad jag kan påstå med befog och kan som sagt bevisa detta medan du rapar internetkunskap.

Jag kan säga dig att ditt icke akustikbehandlade rum påverkar ljudet mer negativt än ett ljudkort och en mixer från blocket för 500 spänn.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Enoemt mycket är skitsnack och det bevisar att du egentligen inte vet vad du snackar om. Raljera inte med mig om att jag inte vet vad jag snackar om för jag kan med enkla medel bevisa allt jag påstår. Till skillnad mot dig saknar jag inte riktiga erfarenheter, jag har varit och spelat in i Polarstudion, plattor som jag varit med och gjort har sålt över 30 miljoner exemplar. Jag kan med stål i blicken säga att jag nog vet vad jag kan påstå med befog och kan som sagt bevisa detta medan du rapar internetkunskap.

Som sagt, åsikter går alltid isär, bara att du kollar omkring, jag har inga problem med att du inte hör skillnad på Monitor controllers, det rör mig inte ryggen, men frågar du mig så är det du som snackar bullshit, eller så har du problem med hörsel, det är enorm skillnad hur DACs i allmänhet produecerar analogt ljud, antingen bryr du dig inte om detaljerna och nyanserna och dynamik eller så så saknar du respekt för ljud i allmänhet. Som sagt du är välkommen att ställa dig på den sidan som påstår att DACs ej gör hörbar skillnad jag ställer mig dock på andra sidan. Och frågan är vem det är som raljera här ? du gör dig till åtlöje om du frågar mig. Finns en anledning till att det finns ett 10 tal monitor controllers som finns i dom flesta "bra" studios sedan att du hvädar att det inte finns någon skillnad är ju skrattretende. Att du spelat in en polarstudion säger inte mig ett skit om din hörsel och förmåga att upfatta ljud detaljer nyanser och dynamik. Så kliv av din höga häst tack, och sluta klanka ner på de personer som hör stor skillnad. Det är ingen liten skillnad mellan de 10 största märkena som finns i var och varannan proffs studio, de flesta har sin egna "karraktär" som kan vara svår att ta miste på... för vissa uppenbarligen dig själv är skillnaden totalt försumbar, det ställer dig på den sidan som ej bryr sig eller ej har så höga krav på ljud, som inte lyssnar på djupet i detaljerna nyanserna och dynamiken i de 3 dimensionerna. Just känslan av de 3 dimensionerna är något som kan vara stor skillnad mellan olika DACs... någon annan i tråden vittande om att dangerous source lät mer dynamisk och öppen, ja lisstan kan göras lång. Om jag provade Avocet skulle jag garanterat höra stor skillnad även där...

Dom låter inte identiska även dom dyrare monitor controllers på marknaden alla har sin karraktär och prägel.

Och angående Polar studios, jag såg ett video repotage om den här på studio, i tråden var det inte en kotte som var imponerad över studion den har stannat i tiden, dom hade ett par pioneer hifi högtalare som lyssning, då föredrar jag mina HG3, visserligen ett stort fint mixerbord...

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag är mycket seriös med ljud, därför tar jag reda på hur saker ligger till på riktigt. Du däremot bevisar gång på gång att du är naiv och inte vet vad du snackar om. Din akustik påverkar mer än allt annat du har i din kedja förutom dina högtalare. Så med ditt resonemang så vänder jag arhågumentet tillbaka. Du tar inte ljud på allvar, du låtsas bara.

Jag älskar bra grejer men tycker inte om när man är obalanserad i sin kommentarer och klipper till med enorm skilland. Ditt rum påverkar mycket mer än en billig mixer jämfört med vad du tycker är bäst för tillfället monitorkontroll.

Dessutom hör jag fortfarande mycket bra och brukar ofta vara den som upptäcker konstigheter i mixar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är mycket seriös med ljud, därför tar jag reda på hur saker ligger till på riktigt. Du däremot bevisar gång på gång att du är naiv och inte vet vad du snackar om. Din akustik påverkar mer än allt annat du har i din kedja förutom dina högtalare. Så med ditt resonemang så vänder jag arhågumentet tillbaka. Du tar inte ljud på allvar, du låtsas bara.

Jag älskar bra grejer men tycker inte om när man är obalanserad i sin kommentarer och klipper till med enorm skilland. Ditt rum påverkar mycket mer än en billig mixer jämfört med vad du tycker är bäst för tillfället monitorkontroll.

Dessutom hör jag fortfarande mycket bra och brukar ofta vara den som upptäcker konstigheter i mixar.

hade du varit seriöst med ljud skulle du inte komma med påståendet att DA omvandlaren inte har någon betydelse.

Sedan att just DU inte hör skillnad är en annan sak. finns dock miljoner andra som kan vittna om det...

Varför jag tycker monitor controller är viktigt är för jag tycker det är viktigast att ha bra lyssning.

Förutom bra högtalare krävs bra DA omvandlare för att kunna översätta ettor och nollor till levande analog musik.

Att man hör bra, ja allt är relativt min vän... men släng inte ur dig saker och trampa inte på oss som valt att investera i bra DA omvandlare och som hör stor skillnad... som sagt whatever that makes you happy... det viktigaste är att du är nöjd med dina grejjor men tvinga inte på oss andra dinga åsikter som vill eller har investerat i bra DA omvandlare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom hör jag fortfarande mycket bra och brukar ofta vara den som upptäcker konstigheter i mixar.

Jag tror dig, precis som man gör i kyrkan...

Fast vad spelar det för roll att du hör bra du har ju spelat in i polar studios! det gör ju dig automatiskt till ett geni.. 😄

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Får väl länka till min favorit fil.

https://dl.dropboxus..._vs_digital.wav

I denna wav är det blandat "opåverkad" wav med en wav som är insplad genom grejer som kostar 500 spänn på blocket.

Om ditt resonemang med enorm skillnad på ADDA och montirokontroller skulle vara relevant skulle man direkt höra var klippen ligger och en tydlig försämring på den analogt "förstörda" delan av filen. Så är det inte i detta fall. Den billiga utrustningen påverkar min lyssning så lite att jag lätt kan amvända den för att mixa utan att mixen påverkas negativt.

Med andra ord föredrar jag den billiga utrustningen i ett bra rum framför dyra grejer i ett kasst rum.

Jag påstår inte att det inte blir någon skillnad alls mellan bra ADDA och monitorkontroll, jag vänder mig mot ditt sätt att använda enormt. Vilket filen ovan med all tydlighet motbevisar, enormt existerar inte i fallet ADDA, subtilt är mer rätt. Jag har inte påstått att det inte är någon skillnad alls. Utan vänder mot uttryck som enorm. Satsa pengarna där det hörs skillnad först innan man köper grejer som knappt är någon skillnad. Det är skillnad på respekt för ljud tycker jag. Att man förstår vad som påverkar mer eller mindre är en del av jobbet, att sitta på ett forum och trolla är nåt helt annat, Ekstasis.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför jag tycker monitor controller är viktigt är för jag tycker det är viktigast att ha bra lyssning.

Förutom bra högtalare krävs bra DA omvandlare för att kunna översätta ettor och nollor till levande analog musik.

Är du seriös?

Du har ingen aning om du har bra lyssning eller ej då du inte har gjort några mätningar på ditt rum. Innerst inne vet du att lite träplankor och stensull kommer göra mer för ljudet än din ADDA för 20k.

Du inte intresserad av bra lyssning, du är intresserad av att köpa dyra prylar.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

hade du varit seriöst med ljud skulle du inte komma med påståendet att DA omvandlaren inte har någon betydelse.

Det är det väl ingen som har påstått? Däremot att AD/DA som sitter på vilket som helst ljudkort idag är alldeles tillräckligt bra för proffesionellt bruk. Och att det är helt vansinnigt att lägga pengar på separat AD/DA innan du t ex sett till att rummet är ordentligt akustikbehandlat.

Sedan att just DU inte hör skillnad är en annan sak. finns dock miljoner andra som kan vittna om det...

Mycket möjligt. Men hittills har det varit förtvivlat ont om sådana som faktiskt kunnat bevisa att dom hör skillnad.

Varför jag tycker monitor controller är viktigt är för jag tycker det är viktigast att ha bra lyssning.

Förutom bra högtalare krävs bra DA omvandlare för att kunna översätta ettor och nollor till levande analog musik.

Även DA-omvandlaren på ett vanligt inbyggt ljudkort är bra idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dr Loop talar som vanligt mkt klokt.

Rumsakustik, högtalare, mikrofoner = mkt viktig investering.

Val av preamps, EQs och kompressorer (om man vill ha hårdvara) efter dessa.

Sist och minst viktiga = omvandlare och monitorcontrollers.

Redigerat av Kjubeis
  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

En annan aspekt är: En man köper inte Porsche, för att pendla till/från jobbet. Och en kvinna köper inte päls, för att hon fryser.

Tror det är lite mer sån relevans som gäller för TS här. Mycket känsla.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

En annan aspekt är: En man köper inte Porsche, för att pendla till/från jobbet. Och en kvinna köper inte päls, för att hon fryser.

Tror det är lite mer sån relevans som gäller för TS här. Mycket känsla.

Håller med. Jag åkte runt med en sampler på turné som kostade 70 000 i början av 90talet så där är jag med. 🙂

Det jag vänder mig emot är bruket av ord som tex enormt. För då skall det fan i mig vara en enorm skillnad. Vad skall man då dra till med om man jämför akustikbehandling med påverkan av olika ADDA? Vad är mer en enormt? Ofantligt?

Att att lyfta ett äpple jämfört med att lyfta en bil? Det är en enorm skillnad. 🙂

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Akai S3200 med extra allt, Intern Magnet Optisk diskdrive som kunde triggas via midi. Efter spelningarna satt den fast på mig i ett mjuktcase ungefär som en värdetransportväska på en väktare. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Wow, nice.

Borde inte uttala mig så mycket i den här frågan. Tjacka 20 papp ljudkort för ett halvår sen och nu sitter jag och testar ut bästa sätt att 'skita ner' ljudet internt, samtidigt som 2 bygg-jobbare håller på bila upp golvet i mitt badrum. Maximum rationalis 😛

Redigerat av Signia
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

spdif är digitalt och en konsumentversion av AES/EBU som används av proffsprylar. Ljudmässigt de nada skillnad. AES/EBU är robustare mot störningar men det brukar aldrig vara några problem om man inte har en massa konstiga saker som stör din utrustning.

Man ser inte att en hörlursförstärkare är bra eller dålig, däremot kan man läsa sig till om den har tillräckligt med krut för att driva ett par lurar. Separata hörlursförstärkare brukar kunna leverera ljudtryck bättre utan att dista än inbyggda hörlursförstärkare i ljudkortet.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.gearnuts....192_detail4.jpg

Vilken av alla är aes på denna bild, och är det bättre än spdif? Vad är det? Digitalt eller analogt och vad föredras ?

Dom 2 till höger. SPDIF är främst en HiFI anslutning, som tyvärr finns på många enheter än idag..

AES är bättre nackdelen är att kablarna är dyrare..Men att köpa en sådan här produkt och använda spdif känns ju ganska märkligt..

Är nog en väldigt liten del av de som kör HEDD som använder SPDIF.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag skulle också valt AES/EBU om jag köpt en HEDD. Men i praktiken går det lika bra att köra spdif. Om det inte är störningar så är det inga skillnader ljudmässigt på spdif och AES/EBU.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle också valt AES/EBU om jag köpt en HEDD. Men i praktiken går det lika bra att köra spdif. Om det inte är störningar så är det inga skillnader ljudmässigt på spdif och AES/EBU.

Förutom att AES har renare signal och har mindre jitter och störningar...

SPDIF anslutning känns märkligt på en "mastering" produkt..

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

I princip samma protokoll i spdif och AES/EBU, skillnaden är obalanserad anslutning vs balanserad anslutning. Så ja, störningar som påverkar en obalanserad kabel påverkar även spdif. Men det är normalt inget problem.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Det råder det nog delade meningar om. Som sagt.. köpar men grejjor på den här nivån..så är det paradoxialt om man använder spdif anslutningen.

köper man grejer på den här nivån är det paradoxalt att inte bry sig om akustiken

din ljudkedja blir aldrig bättre än din svagaste länk bla bla bla bla - eller hur?

glöm inte snurra på högtalarn

Link to comment
Dela på andra sajter

köper man grejer på den här nivån är det paradoxalt att inte bry sig om akustiken

din ljudkedja blir aldrig bättre än din svagaste länk bla bla bla bla - eller hur?

glöm inte snurra på högtalarn

Jag har ej påstått att min studio är färdig. Vem har sagt att jag inte bryr mig om akustiken ?

Det är problem att hitta kunniga personer som kan ljudbehandla min lägenhet där jag bor..

Och jag har inget intresse av att nörda ner mig i ämnet på egen hand då tiden ej räcker till...utan det får bli någon som har erfarenhet som får komma och kolla och komma med lämplig lösning.. till vettigt pris.

Jag har inga problem att täcka över alla förnster osv..men det är bara det att jag har miljoner andra saker på gång, tiden räcker ej till...vi får se till sommaren om jag kan få hit någon gubbe..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...