Jump to content
Annons

AD/DA omvandlare?


jontah

Recommended Posts

drloop (oregistrerad)

Känns onödigt med mer ADDA när du redan har en HEDD så jag skulle gått på ett billigare ljudkort och köpt till UAD processorkort istället. Du pysslar väl med elektronisk musik med syntar i din DAW? Du behöver inte en massa in och utgångar i så fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Frågan är om det är värt att punga ut 20.000kr för ett UAD apollo quad eller bör jag istället lägga mindre pengar på ett okej ljudkort med digital I/O? och sedan köpa ett separat UAD kort såsom Sattelit eller något annat?

Ja har du ingen användning för alla analoga in/ut på Apollon så känns det som pengar i sjön. En Apollo Twin hade ju kunnat vara ett alternativ om den inte bara haft digital in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja har du ingen användning för alla analoga in/ut på Apollon så känns det som pengar i sjön. En Apollo Twin hade ju kunnat vara ett alternativ om den inte bara haft digital in.

Har hackintosh dessutom så har ej thunderbolt. Blev jävligt sugen på Apollo Twin men blev riktigt less när jag inte hade thunderbolt . Måste byta ut hela moderkortet då och har installerat en 6 kärnig processor på mitt moderkort.

Vad rekommenderar ni isåfall för ljudkort? vad är det jag bör kika efter då i och med att jag har en BRA ADDA separat?

Micpreamp bör väl ändå finnas i ljudkortet tycker jag?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Kör du ljudkortets preamps så uttnyttjar du inte din HEDD för tex mickinspelning. Känns som en rejäl suboptimering. Separat mickpreamp plus ljudkort bör du ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör du ljudkortets preamps så uttnyttjar du inte din HEDD för tex mickinspelning. Känns som en rejäl suboptimering. Separat mickpreamp plus ljudkort bör du ha.

true that.. vad för separat mickpreamp bör jag köra och vad för ljudkort? har du några tips?

har läst gott om detta preamp:

http://www.thomann.d...signal_pfad.htm

dock jävligt dyrt. Kan dessutom hitta den för 10-13.000 om jag importerar från ebay. Och i och med att jag inte spelar in något för tillfället, så får det bli ett köp i framtiden. Recordar varken vocals eller guitars eller något annat för tillfället.

Om vi kikar på endast ljudkort just nu då, vad hade ni rekommenderat? Jag vill ej byta ner mig från apogee duet. Har lyssnat på bland annat m-box pro och liknande ljudkort, men tycker att apogee duet slår dem med hästlängder, dessutom har jag aldrig haft ett ljudkort som krånglat lika mycket som m-box pro. Aldrig igen!

Och just det.. om jag har ett inbyggt mic preamp redan, kan man inte bortse från det preampet om man har ett externt preamp vid sidan om?

Redigerat av jontah
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Du kopplar en preamp till HEDD ingången, och kan strunta i ljudkortets preamp. Spelar du in med mick ofta? Och vad spelar du in?

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kopplar en preamp till HEDD ingången, och kan strunta i ljudkortets preamp. Spelar du in med mick ofta? Och vad spelar du in?

Nej knappt över huvudtaget, men om jag spelar in så är det vokaler och lite gitarr, men det är så pass sällan att jag kan leva utan det för tillfället tills jag får råd med en grym mic preamp, typ som avalan mic preampen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi kikar på endast ljudkort just nu då, vad hade ni rekommenderat? Jag vill ej byta ner mig från apogee duet. Har lyssnat på bland annat m-box pro och liknande ljudkort, men tycker att apogee duet slår dem med hästlängder

Fast nu kommer inte kortets ljudkvalitet spela nån roll eftersom du kör en extern AD/DA. Huvudsaken är att den har digital i/o och stabila drivrutiner. Eftersom du har en tower skulle du kunna köra ett PCIe-kort. Jag har dock dålig koll på den världen, men ett begagnat RME-kort kanske skulle funka bra för dig.

Vad det gäller preamps är det olika tycke och smak. Men några att titta på är Warm Audio WM12 (hade jag valt), Golden Age Project 73 och Focusrite ISA One. De två första är ganska färgade i ljudet (på ett bra sätt).

Personligen tycker jag hela riggen är både onödig och onödigt dyr. Men du verkar ju ha djupa fickor och vem är jag att ifrågasätta dina verktyg.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast nu kommer inte kortets ljudkvalitet spela nån roll eftersom du kör en extern AD/DA. Huvudsaken är att den har digital i/o och stabila drivrutiner. Eftersom du har en tower skulle du kunna köra ett PCIe-kort. Jag har dock dålig koll på den världen, men ett begagnat RME-kort kanske skulle funka bra för dig.

Vad det gäller preamps är det olika tycke och smak. Men några att titta på är Warm Audio WM12 (hade jag valt), Golden Age Project 73 och Focusrite ISA One. De två första är ganska färgade i ljudet (på ett bra sätt).

Personligen tycker jag hela riggen är både onödig och onödigt dyr. Men du verkar ju ha djupa fickor och vem är jag att ifrågasätta dina verktyg.

Ser dock inget onödigt med det eftersom att ljudkort idag kostar ändå 20k, så varför inte ha hedd och ett ljudkort med separat bättre micpreamp i slutändan? visst, det blir några tusingar dyrare, men inte avsevärt mycket.

Det enda jobbiga är väl att man inte är portabel med den setupen. Men då har jag ju mitt apogee duet jag kan ta med på resor som funkar fint för just det! =)

Vart hittar jag Warm Audio WM12? hittar den ingenstans i sverige iaf. Samt att varför skulle du valt det ljudkortet före andra?

Vad bör jag alltså kolla efter när det gäller ljudkort nu när jag har extern ADDA?

Tror att headhunterz kör med detta:

http://www.thomann.d...byface_blue.htm

Är det ett bra ljudkort för en bra peng som funkar till min HEDD? =)

Och är det någon fördel att köra SPDIF jämtemot optical toslink?

Vet ju inte om jag ens behöver punga ut 5000kr för ett ljudkort då jag har en separat ADDA.

Redigerat av jontah
Link to comment
Dela på andra sajter

Ser dock inget onödigt med det eftersom att ljudkort idag kostar ändå 20k, så varför inte ha hedd och ett ljudkort med separat bättre micpreamp i slutändan? visst, det blir några tusingar dyrare, men inte avsevärt mycket.)

Sorry, WA12 heter den. Svårt att hålla alla dessa modellnamn i huvudet. 🙂

Saken är att du har ju redan ett bra ljudkort. Duet 2, Apollo Twin, Audient id22 etc. Alla dessa levererar ljud i tillräckligt hög klass för att användas av proffs världen över.

Ja, interface kan kosta runt 20 000kr om de har massor med I/O. Men med dina behov är det helt onödigt att lägga mer än 6-7000 på ett ljudkort.

Jag har bara lite svårt att förstå varför du vill lägga så mycket pengar på något som kommer att göra så lite för dig. Det kommer inte ta dig ens ett litet steg närmre att producera sådan musik som du vill göra.

Mitt råd skulle vara att köpa pluggar och instrument för pengarna istället. Kanske ett UAD Satellite om du vill ha tillgång till den världen med. Om du inte har obegränsat med pengar så satsa pengarna där det gör verklig skillnad.

I grund och botten handlar det ju om att öva på dina färdigheter, och i ärlighetens namn tror jag redan att du har det mesta du behöver.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry, WA12 heter den. Svårt att hålla alla dessa modellnamn i huvudet. 🙂

Saken är att du har ju redan ett bra ljudkort. Duet 2, Apollo Twin, Audient id22 etc. Alla dessa levererar ljud i tillräckligt hög klass för att användas av proffs världen över.

Ja, interface kan kosta runt 20 000kr om de har massor med I/O. Men med dina behov är det helt onödigt att lägga mer än 6-7000 på ett ljudkort.

Jag har bara lite svårt att förstå varför du vill lägga så mycket pengar på något som kommer att göra så lite för dig. Det kommer inte ta dig ens ett litet steg närmre att producera sådan musik som du vill göra.

Mitt råd skulle vara att köpa pluggar och instrument för pengarna istället. Kanske ett UAD Satellite om du vill ha tillgång till den världen med. Om du inte har obegränsat med pengar så satsa pengarna där det gör verklig skillnad.

I grund och botten handlar det ju om att öva på dina färdigheter, och i ärlighetens namn tror jag redan att du har det mesta du behöver.

Yes men nu har jag redan köpt HEDen, och jag ville ha HEDDen redan från början, dels för att sedan när jag flyttar in i en riktig studio har jag läst att dessa converters kommer att låta snäppet bättre, samt att jag ville ha saturation delen som finns på HEDDen. PLUS att jag vill köra digitalt istället för analogt. Visst, det kanske gör en liten skillnad, men jag tror att det kan vara värt i långa loppet och när jag vill expandera mitt rigg med t.ex. en fetare mic preamp såsom Avalon 737-SP, m.m.

Hur som helst så behöver jag ett nytt ljudkort nu - vad jag ska välja? =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry, WA12 heter den. Svårt att hålla alla dessa modellnamn i huvudet. 🙂

Saken är att du har ju redan ett bra ljudkort. Duet 2, Apollo Twin, Audient id22 etc. Alla dessa levererar ljud i tillräckligt hög klass för att användas av proffs världen över.

Ja, interface kan kosta runt 20 000kr om de har massor med I/O. Men med dina behov är det helt onödigt att lägga mer än 6-7000 på ett ljudkort.

ja, den ad/da omvandlare, DrirectOut andiamo, jag har beställt kostar runt 20-23tusen men då är det 32 i/o och körs via MADI kort från SSL. altså kostar AD/DA omvandlarna runt 700kr styck om man delar upp det...

Motu har bra ljudkort om du inte behöver många ingångar...

nej AD/DA låter inte bättre i en "riktig sudio", inte äns mickar låter bättre..Det som låter bättre är själva ljudkällan och att kontrollrummet inte förvränger högtlarnas ljud(som är, om bra högtlare, perfect redan frånbörjan men det kan du inte höra i ett dåligt rum)

Link to comment
Dela på andra sajter

ja, den ad/da omvandlare, DrirectOut andiamo, jag har beställt kostar runt 20-23tusen men då är det 32 i/o och körs via MADI kort från SSL. altså kostar AD/DA omvandlarna runt 700kr styck om man delar upp det...

Motu har bra ljudkort om du inte behöver många ingångar...

nej AD/DA låter inte bättre i en "riktig sudio", inte äns mickar låter bättre..Det som låter bättre är själva ljudkällan och att kontrollrummet inte förvränger högtlarnas ljud(som är, om bra högtlare, perfect redan frånbörjan men det kan du inte höra i ett dåligt rum)

Själva ljudkällan, menar du monitorerna eller allt som kommer ut ifrån datorn då ? =)

Skall kika på motu också! vad tycker ni om RME? typ RME Babyface eller WA12 som rainydays rekommenderade?

@Rainydays: dock så verkar WA12 vara endast en mic preamp? inget ljudkort? 😛

Redigerat av jontah
Link to comment
Dela på andra sajter

såg nyss att det endast finns spdif på hedden, frågan är varför headhunterz kör apogee duet 2 och hedd'en? hajar nada ;o har han något i mellan som gör att det blir kompatibelt?

är det då inte bättre för mig att köpa t.ex. focusrite scarlett? och få alla ingångar/utgångar på köpet?

http://www.thomann.de/se/focusrite_scarlett_18i20.htm

Den verkar ju ha allt och vara rätt billig ändå?

Redigerat av jontah
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du frågade ju om preamps också så jag skrev vilka jag skulle rekommendera i en human prisklass.

Babyface funkar nog bra. Då kan du ju sälja ditt Duet 2 också.

Tänk på att HEDDen inte har någon hörlursförstärkare också så om du vill nyttja den som DA till hörlurar så får du köpa en hörlursförstärkare också.

Tror du kommer inse att det var en miss att köpa en HEDD, men det är bara vad jag tror. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du frågade ju om preamps också så jag skrev vilka jag skulle rekommendera i en human prisklass.

Babyface funkar nog bra. Då kan du ju sälja ditt Duet 2 också.

Tänk på att HEDDen inte har någon hörlursförstärkare också så om du vill nyttja den som DA till hörlurar så får du köpa en hörlursförstärkare också.

Tror du kommer inse att det var en miss att köpa en HEDD, men det är bara vad jag tror. :rolleyes:

Jag har endast DUET 1 (första ljudkortet).

Ja det lät ju lite halvknackigt 🙁 kan man inte köra hörlursförstärkaren via ljudkortet som sedan går till HEDDen då?

Redigerat av jontah
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det lät ju lite halvknackigt 🙁 kan man inte köra hörlursförstärkaren via ljudkortet som sedan går till HEDDen då?

Neh, inte om du ska utnyttja HEDDen till fullo (vilket jag tycker vore dumt att inte göra med tanke på vad den kostar). Och du kommer behöva en monitor-controller med inbyggd lurförstärkare insåg jag.

Såhär tjusig blir din setup.

2j0cfid.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du SÄKER på att jag behöver en hörlursförstärkare och även digital I/O? jag ser inte att dem andra producenterna som har en HEDD har det. Headhunterz har Duet 2 och kör med HEDD'en, Kaskade lika så.

Här har du bevis:

https://pbs.twimg.co...E3tCB.jpg:large

och du ser hedden där i bakgrunden också. (den som har en grön lampa lysande).

Dock så har han ju Avoceten som monitor controller, så antar att den har inbyggd hörlursförstärkare 😉

Redigerat av jontah
Link to comment
Dela på andra sajter

Är du SÄKER på att jag behöver en hörlursförstärkare och även digital I/O?

Kanske inte om du bara ska använda den som en dyr exciter. Men om du ska använda den som AD/DA så ja.

Det enda den gör är att 1.) Ersätter DAC och ADC i ditt interface. 2.) Lägger till harmonisk distortion om man så önskar.

Nu tänker jag inte hjälpa dig mer för jag märker att jag blir bara irriterad på hur vanvettigt jag tycker dethär är, och det är ingen zon jag vill vara i. Men det finns säkert någon annan trevlig prick som kan vägleda dig.

Hoppas du blir nöjd med din HEDD!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske inte om du bara ska använda den som en dyr exciter. Men om du ska använda den som AD/DA så ja.

Det enda den gör är att 1.) Ersätter DAC och ADC i ditt interface. 2.) Lägger till harmonisk distortion om man så önskar.

Nu tänker jag inte hjälpa dig mer för jag märker att jag blir bara irriterad på hur vanvettigt jag tycker dethär är, och det är ingen zon jag vill vara i. Men det finns säkert någon annan trevlig prick som kan vägleda dig.

Hoppas du blir nöjd med din HEDD!

Lugnt, förstår din frustration. Dock är Hedden redan köpt och kan ej lämnas tillbaka så..

Jag kommer nog att köpa till ett relativt simpelt ljudkort för 3-4000kr och sedan köra det tills jag får råd med en bra monitor controller.

Redigerat av jontah
Link to comment
Dela på andra sajter

Räcker det om jag kör med detta ljudkort?

http://www.thomann.d...fire_pro_24.htm

alternativt denna: http://www.thomann.de/se/motu_audio_express.htm

den har ju allt förutom optical.

Vad jag inte vet något om dock, är att jag kanske förlorar något med ett sämre ljudkort? tänkte med tanke på att jag har AD/DA converter nu externt. Eller är det enbart mic preamp och AD/DA converter som skiljer sig från ljudkort till ljudkort?

Sedan Hedden + en monitor controller, typ dangerous source eller crane song avocet.

Redigerat av jontah
Link to comment
Dela på andra sajter

Lugnt, förstår din frustration. Dock är Hedden redan köpt och kan ej lämnas tillbaka så..

Jag kommer nog att köpa till ett relativt simpelt ljudkort för 3-4000kr och sedan köra det tills jag får råd med en bra monitor controller.

Monitor controller är dessvärre ett nödvändigt ont...något som kan vara både ett roligt köp och ett tråkigt köp..

Beroende på högtalare så kan din monitor controller påverka ljudkvaliten väldigt enormt..så man kan även se det som en möjligthet.. men i vissa setups tillför det inte märkvärt mkt..

https://www.kmraudio.com/kush-audio-main-gain.php

Kush gain train, är den bästa monitor controllern för priset för dom som inte vill lägga pengar på en monitor controller.

Finns säkert billigare i EU..dock verkar den bli allt svårare att få tag på av någon anledning..

du skriver "typ" dangerous source eller avocet är ganska stor prisskillnad mellan dessa enheter aja.. båda är bra...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

En monitorcontroller påverkar ljudet enorm lite säger jag då för att balansera dina kommentarer Ekstasis. Liksom ADDA gör en enormt liten skillnad jämfört med påverkan av akustik och mick på ingångssidan och akustik och högtalare på utgångssidan. Dessa fakttorer ger en direkt och hörbarskillnad. Allt annat är bara småpill i jämföreslse.

Och ja ljudkorten du länkade till jontah duger.

Och ja skall du till fullo utnyttja din investering så måste du ha digital i/o. Om dina producentidoler inte anvönder digital i/o ihop med sin HEDD så utnyttjar inte dom den till fulla heller, troligen därför han hade två miljoner plugfar på ett ljud för han har nog inte koll på riktigt.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

En monitorcontroller påverkar ljudet enorm lite säger jag då för att balansera dina kommentarer Ekstasis. Liksom ADDA gör en enormt liten skillnad jämfört med påverkan av akustik, mick och preamp på ingångssidan och akustik och högtalare på utgångssidan. Dessa fakttorer ger en direkt och hörbarskillnad. Allt annat är bara småpill i jämföreslse.

Det sa jag inte, beror på vad du har för högtalare...din kedja är bara så bra som din svagaste länk..

Gain Train är en bra budget mointor controller som äger allt annat i prisklassen såvitt jag vet..

Om han dock har pengarna så är inte jag den som kommer säga att inte köpa något som är bättre t.e.x source eller avocet. Det gör skillnad beroende på hur viktigt ljudet är för dig..

Oavsett om monitor controller gör skillnad eller ej så är det ändå viktigt att man kan lita på att det man hör faktiskt är korrekt. Finns så mkt skräp där ute... så en bra DAC anser jag vara förutom högtalarna de mest viktiga.. Så jag personligen tycker inte man ska snåla på monitor controllern, jag själv skulle inte kompromissa på den punkten men om man nu absolut måste det så skulle jag rekommendera kush gain train, source som budget alternativ

För vissa är de stora skillnaderna i detaljerna och nyanserna... men att köpa en avocet till ett par billiga högtalare kanske inte är rätt ände att börja..

innan source kom och kush gain train fast det fan inte mkt billiga bra alternativ så är väl på senare tid som man kunnat få bra monitor controller under 20 000..att source säljs för det priset är ganska otroligt igentligen..dom kunnde sålt den lätt för mera..13 000 eller något..

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Högtalare är ofta en smaksak, monitorkontrollen påverkar alla högtalare lika lite. Oavsett det är dina Trident, Genelec eller ett par NS10.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanon. Så vad ni säger är alltså att jag kan köpa det billigaste ljudkortet egentligen? typ detta:

http://www.thomann.d...carlett_6i6.htm

billigt, ja, men det har spdif som jag behöver för min cranesong hedd.

Något annat jag förlorar genom att köpa ett sådant billigt ljudkort?

Angående monitor controller så kommer jag definitivt köpa ett CraneSong Avocet, har hört att det ska vara en av det bästa monitor controllers ute på marknaden och även använt i mastering studios. Lika bra att satsa på riktig på en gång då jag ser det som en investering för prylar som jag troligtvis kommer använda i bra många år, om inte hela livet.

Utöver detta tror jag inte att jag kommer behöva något som helst mer hardware heller, möjligt om jag vill ha en cranesong trakker eller 1-2 distressors för skojs skull i framtiden. Men jag skall försöka hålla mig allt för mycket ifrån hardware antar jag. Det är kul som fan med hardware, men fler och fler går ifrån det verkar det som, det mesta finns in the box idag vad jag har förstått.

Redigerat av jontah
Link to comment
Dela på andra sajter

Högtalare är ofta en smaksak, monitorkontrollen påverkar alla högtalare lika lite. Oavsett det är dina Trident, Genelec eller ett par NS10.

Monitor controllern påverkar ljudet enormt mkt.. så vet inte riktigt vart du får allt ifrån.. Om det nu inte gör någon skillnad så

så tycker jag du ska satsa på det billigare alternativ medans dom som hör skillnad ska satsa på dom dyrare alternativen, huvudsaken är att var och en av oss blir nöjda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanon. Så vad ni säger är alltså att jag kan köpa det billigaste ljudkortet egentligen? typ detta:

http://www.thomann.d...carlett_6i6.htm

billigt, ja, men det har spdif som jag behöver för min cranesong hedd.

Något annat jag förlorar genom att köpa ett sådant billigt ljudkort?

Angående monitor controller så kommer jag definitivt köpa ett CraneSong Avocet, har hört att det ska vara en av det bästa monitor controllers ute på marknaden och även använt i mastering studios. Lika bra att satsa på riktig på en gång då jag ser det som en investering för prylar som jag troligtvis kommer använda i bra många år, om inte hela livet.

Jag skulle i allra högsta grad avråda dig att använda din HEDD via Spdif, kör AES istället...

Köper du avocet kommer du absolut inte bli besviken, finns en anledning till varför den finns i väldigt många "bra" studios. Tror du gör ett klokt val..och skippar budget träsket, på lång sikt tjänar du på det då du slipper att uppgradera.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...