Jump to content
Annons

AD/DA omvandlare?


jontah

Recommended Posts

Annons

jontah, om du kör hörlursutgången från ljudkortet kan du lika gärna strunta i att köpa det ljudkortet och köra på ditt Apogee. HEDDen kommer inte att användas till nåt annat än att spela in med vilket du gör sällan och dessutom behöver du en preamp föra att kunna göra detta, puh. Så hela lyssningen blir ju via ljudkortet och inte HEDDen.

Meningslöst kan jag tycka, som att kasta pengar i sjön faktiskt.

Men det är ju bara tills jag får råd med monitor controllern. Där finns ju inbyggd hörlursförstärkare? Vi snackar kanske 2 månader tills jag köper en monitor controller.

Vad är det för specs du behöver för ljudkortet ifråga ???

hur många in och utgångar... den ska ha usb och spdif samt hörlursförstärkare ?

Du borde kolla på vend om du hittar något istället..du får mer för pengarna då och kan sälja det utan förlust sedan när du ska uppgradera..

Jag tycker också att du är smart som inte fastnar i budget träsket och satsar på bra grejjor direkt..

Finns det ens ett skäl till att uppgradera ljudkortet SEN? isåfall vad skulle det vara? detta tascam kort verkar ju ha massa in och utgångar, spdif samt AES. Vad menar behöver jag? Bara undrar. Så jag vet inför framtiden varför jag bör uppgradera ljudkort.

Redigerat av jontah
Link to comment
Dela på andra sajter

eller köp en extern headphone amp... till hedden..

Finns många billiga bra portabla hörlursförstärkare..

http://www.head-fi.o...hone-amplifiers

Den var ju inte dyr alls. 800kr ca. Den skulle man kunna köpa så LÄNGE bara för att ha och köra hedden med tills jag skaffat monitor controllern?

Vad behövs för att koppla den till hedden och via vilka anslutningar/kablar? blir det någorlunda bra med denna hörlursförstärkaren då?

Finns något liknande på dustin:

http://www.dustinhome.se/product/5010756461/nuforce-udac-3-headphone-amp-dac-black/

Redigerat av jontah
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju köra analogt temporärt ?

alternativt spdif på focusirte saffire

Varför inte köpa ett ljudkort med AES direkt? så jag har det och slipper oroa mig i framtiden? känns ju dumt att byta mitt i allt.

VARFÖR behöver jag ett bättre ljudkort än detta t.ex. i framtiden? om detta nu hade haft AES? finns det någon som helst anledning till det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte köpa ett ljudkort med AES direkt? så jag har det och slipper oroa mig i framtiden? känns ju dumt att byta mitt i allt.

VARFÖR behöver jag ett bättre ljudkort än detta t.ex. i framtiden? om detta nu hade haft AES? finns det någon som helst anledning till det?

planen var väl att sälja skiten så fort du köpt din avocet och sedan kör ett RME PCIe AES kort istället ?

Link to comment
Dela på andra sajter

planen var väl att sälja skiten så fort du köpt din avocet och sedan kör ett RME PCIe AES kort istället ?

är RME ett ljudkort också? uppfattade som att det endast var en extension för AES. Om så ligger till så kan jag lika gärna köpa RME AES direkt 🙂 tror jag missuppfattade det hela... DOH!

Redigerat av jontah
Link to comment
Dela på andra sajter

missuppfattade det hela ... DOH!!

Kommer dock kännas konstigt att ha ett PCIE kort som ljudkort, nu när man är van med att ha det på bordet, hålla på att krångla bak på datorn, haha 😉 men det är ett minor problem för mig. Finns det många studios idag som ljudkortet som PCIE? Och är det egentligen någon som helst skillnad att köra så?

Ser dock väldigt begränsat ut i och med att det verkar endast ha AES och midi. Ingen SPDIF, och inga XLR m.m.

EDIT: fast det kanske jag inte behöver eftersom jag har det i HEDD'en?

Redigerat av jontah
Link to comment
Dela på andra sajter

frågan är om det är DUMT att köra PCIE istället för ett externt ljudkort.

Tänkte mest på att det finns ljudkort i samma prisklass som har AES. T.ex. http://vend.se/ad.php?212832

Tänker lite längre fram i tiden, om det är så att man helt plötsligt skulle sitta med en laptop som main studio dator, så är det ju svårt att köra PCIE + att jag får väl fler ingångar och utgångar om jag kör externt? eller är det SÄMRE på något sätt?

Redigerat av jontah
Link to comment
Dela på andra sajter

missuppfattade det hela ... DOH!!

Kommer dock kännas konstigt att ha ett PCIE kort som ljudkort, nu när man är van med att ha det på bordet, hålla på att krångla bak på datorn, haha 😉 men det är ett minor problem för mig. Finns det många studios idag som ljudkortet som PCIE? Och är det egentligen någon som helst skillnad att köra så?

Ser dock väldigt begränsat ut i och med att det verkar endast ha AES och midi. Ingen SPDIF, och inga XLR m.m.

EDIT: fast det kanske jag inte behöver eftersom jag har det i HEDD'en?

Du behöver dock en extern omvandalre t.e.x HEDD... då kortet bara hanterar digitala signaler..

Kedjan skulle bli för dig.... RME HDSPE AES ----> HEDD (AES INPUT) ---->>> AVOCET (AES INPUT)---->Monitor (analog xlr)

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver dock en extern omvandalre t.e.x HEDD... då kortet bara hanterar digitala signaler..

Kedjan skulle bli för dig.... RME HDSPE AES ----> HEDD (AES INPUT) ---->>> AVOCET (AES INPUT)---->Monitor.

Jo precis, det är så jag vill ha det! puh, skönt att slippa köra det jag trodde innan: ljudkort > RME HDSPE AES > HEDD > AVOCET > Monitor.

frågan är om det är DUMT att köra PCIE istället för ett externt ljudkort.

Tänkte mest på att det finns ljudkort i samma prisklass som har AES. T.ex. http://vend.se/ad.php?212832

Tänker lite längre fram i tiden, om det är så att man helt plötsligt skulle sitta med en laptop (Macbook Pro) som main studio dator, så är det ju svårt att köra PCIE + att jag får väl fler ingångar och utgångar om jag kör externt? eller är det SÄMRE på något sätt?

Redigerat av jontah
Link to comment
Dela på andra sajter

Läste dock att det ska vara lägre latency på RME HDSPE AES samt att man slipper firewire, MEN det kan också förekomma noise stod det pga. analoga circuits etc.

Vet inte varför men känns inte så övertygande att köra PCIE. Känns som att det är gammalt på något sätt.. och mer flexibelt med ett externt ljudkort om man t.ex. skulle byta ut datorn till en laptop såsom Macbook Pro i framtiden.

Jag spånar bara, bättre att vara framtidssäkrad och verkligen ha det man behöver istället för att byta ut skitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ärligt talat jontah, ta en stund och berätta för mig hur du jobbar idag.Vilken typ av musik, vilken utrustning du använder, vad du vill i framtiden.

Du riskerar att lägga pengar på ett sätt som kan försvåra ditt kreativa arbete istället för att underlätta och göra det roligt att arbets. Där du lägger pengar nu skulle du kunna lägga på mycket mer roliga saker och få ut mycket mer av ditt musikskapande. Dessutom är ADDA den delen i kedjan som tappar mycket i andrahandsvärde tack vare att utvecklingen går snabbt framåt, Så istället för att riskera att förlora en tusenlapp eller två på lite enklare grejer innan du förstår vad du egentligen behöver så riskerar du att förlora 10 tusentals kronor. Du verkar inte ens veta hur du skall använda grejerna.

Fokusera på hur du vill jobba, inte coola prylar. Tänk till vad du gillar, vilket du börjar göra nu när du funderar på hur praktiskt det är med ett PCI ljudkort om du skall bli med en laptop istället. Det kommer vara betydligt mer avgörande för din utveckling än att köpa dyra prylar, troligen kommer ett par högtalare helt klart hjälpa dig mycket längre än allt detta snurrande med prylar hit och dit.

Tänk till ordentligt och resonera hur du vill jobba, posta gärna här så hjälper vi till. Nu är det bara en karusell där ingen hajar vad du vill åstakomma.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså jag har det mesta i plugin väg, har investerat i bra mycket plugins. Tanken är att förbättra signal kedjan för att få bästa möjliga ljud till mina nuvarande Adam a7x (som jag har hemma om ca 3 månader då jag bor iväg på annan ort i några månader). Jag vill ha heddens analoga saturation del samt att jag hade tänkt utöka med en pre amp som färgar ljudet skönt i framtiden. Samtidigt som jag funderar på att skaffa 2 till monitorer så att jag kan variera lyssningen och förstå vad som saknas i mixen. Tanken är att bygga grunden för en studio och så fort jagflyttat sså blir det Akustik behandling. Därav inköpen av dessa prylar, tänker långsiktigt. Vet inte hur jag ska förklara det bättre? Jag har ytterst få hårdvara nu, enda jag har är en virus ti 2 desktop samt ett apogee duet.

Dessutom så har jag redan köpt hedden så varför inte utnyttja den då jag redan betalat?

Sist men inte minst

Får jag även känslan att jag kommer trivas bättre med en ny monitor controller, en grymt bra adda och hårdvaru saturation. Jag har alltid älskat hårdvara, även om jag försöker hålla mig minimalistisk och in the box för det mesta. Det blir en annan feeling att dra i rattar på något sätt..

Varför jag främst köpte hedden var ju för saturation delen. Har hört att den är oslagbar. Och addan med, så varför inte egentligen? Kostar en slant men jag tror att jag kommer ha prylarna livet ut. Så länge jag hittar gear som jag trivs med och som får min kreativitet att flöda samt förbättrar slutmixen så är jag nöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Firefacen har ingen AES/EBU, förutom att det är ett bra ljudkort med låg latency så kan du lika görna köpa nåt billigare kort med spdif istället.

Ok, du får fortsätta med Ekstasis han är bra på att lånka till prylar.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda jbbehöver nu är ett ljudkort och en tillfällig hörlursförstärkare tills jag köper monitor controllern. Då jag tänker redan nu långsiktigt ska det ju vara aes på ljudkortet.

Fireface 800 står att den har aes /ebu.

Vad händer om jag väljer det billiga tascam ljudkortet jämte mot RME HDSPe AES pcie kortet? Vad tjänar jag på att ta RME kortet istället!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Misstaget nummer 1 är att köpa dyra saker inför en framtid du inte har en aning om, speciellt i tron att nåt ska bli bättre av det. Du skriver du har i princip allt du behöver i mjukvaruväg? Ok, sälj då HEDDen, skippa Avocet och köp nån av RMEs Fireface eller UC modeller. Problem solved, money saved, bullshit removed, du slipper måla in dig i ett hörn för framtiden. 😉

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Jontah, ingen diss men när du sitter och sager att du ska köpa avocet och hedd när du inte ens har koll på ljudkorten, känns som grabbarna I skidbacken, som har dyraste snowboarden och outfiten men dom åker aldrig....Har en polare som har hedd, den kommer inte göra ditt sound helt fantastiskt helt plötsligt, det är ingen trollerilåda. Och är du säker på att du skulle höra skillnad på en avocet och en billigare variant?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jontah, ingen diss men när du sitter och sager att du ska köpa avocet och hedd när du inte ens har koll på ljudkorten, känns som grabbarna I skidbacken, som har dyraste snowboarden och outfiten men dom åker aldrig....Har en polare som har hedd, den kommer inte göra ditt sound helt fantastiskt helt plötsligt, det är ingen trollerilåda. Och är du säker på att du skulle höra skillnad på en avocet och en billigare variant?

Är väl inget fel med att satsa inför framtiden ?

Man lär sig ju saker och ting efter vägen steg för steg... ofta.. så bryr man sig om att läsa det förns det blir verklighet att köpa "riktiga" grejjor.. Tror redan i den här tråden han har lärt sig en hel del..grundläggande saker..

Link to comment
Dela på andra sajter

Är väl inget fel med att satsa inför framtiden ?

Man lär sig ju saker och ting efter vägen steg för steg... ofta.. så bryr man sig om att läsa det förns det blir verklighet att köpa "riktiga" grejjor.. Tror redan i den här tråden han har lärt sig en hel del..grundläggande saker..

Absolut inte, visst tapefunktionen I hedd, funkar på en del grejer I små mängder, triod och det andra njaaaa, omvandlingen fixas lika bra av annat billigare. Jag har inget mot att folk köper saker, det är väl bara kul, jag tyckte det var konstigt bara att inte ha koll på ljudkorten och ändå köpa resten a la rolls Royce. Men visst, lycka te.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...