Jump to content
Annons

Externt ljudkort - vad välja?


christian-s

Recommended Posts

Annons

Hej!

Är helt ny på det här med inspelnig men jag och mitt lilla band håller på att bygga en studio. Vi har inhandlat fyra mikrofoner men jag misstänker att det kommer bli fler. Då är frågan om någon har tips på ett billigt men bra ljudkort med cirka sex ingångar?

Mvh!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Är helt ny på det här med inspelnig men jag och mitt lilla band håller på att bygga en studio. Vi har inhandlat fyra mikrofoner men jag misstänker att det kommer bli fler. Då är frågan om någon har tips på ett billigt men bra ljudkort med cirka sex ingångar?

Mvh!

Tjena!

Jag har inget tipps, men folk kommer fråga massa saker när dom försöker hjälpa dig, så kan tippsa om att kika lite i tråden.

Exempel, vill du ha FW,Internt, eller USB.

Hur många Line-in behöver du, vad för slags musik. Behöver du midi osv osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Ifall någon läser denna tråd mer så postar jag här innan skapar en ny.

Jag kör garageband (men troligtvis snart Logic Pro8)

behöver mica upp en gitarr elbas (kan ju kör "line" på basen ,men inte alltsid) & trumsetet ca 6 micar. Budget 3500SEK. Firewire och annat som är bra. Låg "latency" är väl att föredra? Jag har den senaste Macbook Pro 13".

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Ja, vad ska man välja? Jag har nu ett TC Electronics Konnekt 24d. Sämsta köpet någonsin? Jag gav 6000 spänn för det, ett par månader efter mitt köp sänktes priset till under 3000 kr, ytterligare några månader senare togs det ur produktion. Lider av ljud dropouts ibland och på senare tid strular det genom att ljudet försvinner i ena kanalen. Ibland går det att få tillbaka det genom att ändra inställningen men hur kul är det?

Jag vill ha ett externt ljud usb eller firewire. Behöver inte så många ingångar, två räcker egentligen. Volymkontroll för monitorer/hörlurar är en fördel. Bra preamps. Funderade på MOTU MK3 men det verkar ju som deras tidigare renomme om god kvalité och stabilitet har gått i graven? övriga märken som är uteslutna är Maudio & TC Electronics... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, vad ska man välja? Jag har nu ett TC Electronics Konnekt 24d. Sämsta köpet någonsin? Jag gav 6000 spänn för det, ett par månader efter mitt köp sänktes priset till under 3000 kr, ytterligare några månader senare togs det ur produktion. Lider av ljud dropouts ibland och på senare tid strular det genom att ljudet försvinner i ena kanalen. Ibland går det att få tillbaka det genom att ändra inställningen men hur kul är det?

Jag vill ha ett externt ljud usb eller firewire. Behöver inte så många ingångar, två räcker egentligen. Volymkontroll för monitorer/hörlurar är en fördel. Bra preamps. Funderade på MOTU MK3 men det verkar ju som deras tidigare renomme om god kvalité och stabilitet har gått i graven? övriga märken som är uteslutna är Maudio & TC Electronics... 😛

Hej,

har du spanat in Focusrites USB- respektive FW-linje. I mitt tycke är det förbannat bra och stabila kort.

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är verkligen ingen expert på ämnet, men jag har haft min Focusrite Saffire Pro 24 DSP i en månad nu och är verkligen nöjd.

Superlätt installation och väldigt stabilt. Jag är nybörjare och för folk i min situation kan jag säga att det är lätt att använda också.

DSP versionen är en femhundring dyrare än den vanliga Pro24:an, men det är definitivt värt det för det extra hörlursjacket (om man skall spela in någon annan än sig själv) och DSP funktionen. Jag har inga illusioner om att lyckas med perfekta mixar i hörlurar med den, men det fungerar riktigt bra för snabba referenscheckar tycker jag. Dessutom är det kul! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Budget: 2000-5000

Ingångar: 2

Utgångar (XL/TRS/RCA): Har idag två monitorer, men skulle gärna vilja kunna lägga till en subwoofer i framtiden, så minst tre.

Amibition: Tänker spela in sång, gitarrförstärkare och kanske något litet slaginstrument, men aldrig samtidigt.

Operativsystem: Pc, Windows 7

Tipsa på!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej,

Behöver ljudkort med MID-interface snarast eftersom jag ger upp att få igång min keyboard CME UF6 via USB, undermåliga drivrutiner för både Mac och PC. Akta er för CME!!

Här är en ljudkortslista med möjliga alternativ på prisjakt... Lägg gärna till om ni vill rekomendera något!

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2145811&view=m

Jag har bestämt mig för att köpa FireWire och det pendlar mellan en Avid LE Mbox alternativt en M-Audio ProFire 610.

Jag skall ha det i min hemstudio och låg latency samt MIDI interface är ett måste 🙂

Tack för alla åsikter!!

/Jesper Wilfing

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Motu Ultralite MK3 Hybrid:) Firewire och USB, bara att välja. Grymt nöjd.

Motu.com

Budget: 2000-5000

Ingångar: 2

Utgångar (XL/TRS/RCA): Har idag två monitorer, men skulle gärna vilja kunna lägga till en subwoofer i framtiden, så minst tre.

Amibition: Tänker spela in sång, gitarrförstärkare och kanske något litet slaginstrument, men aldrig samtidigt.

Operativsystem: Pc, Windows 7

Tipsa på!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig!

Jag söker en uppgradering på mitt nuvarande ljudkort; focusrite saffire 6 usb. Kriterierna är väl att det ska vara ett usb-ljudkort då jag endast har tillgång till en laptop och den ska vara kompitabel med windows 7.

Jag sysslar med hiphop och spelar då endast in med hjälp av en mikrofon-ingång. Så en massa ingångar är absolut inget krav utan det jag är ute efter är enbart kvalité rent ljudmässigt. Har läst runt lite på ämnet och hört lovord om apogee duet korten som dock endast är till mac, så finns det någonting för oss pc-användare som är på samma nivå?

Prismässigt skulle jag väl kunna sträcka mig till max 5000. Helst 3-400 klassen dock. Beror helt enkelt på vilka förslag jag får in! Är det någon mer info som behövs är det bara fråga.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Tänkte starta ny tråd men jag skriver här...

Behöver hjälp att hitta ett bra ljudkort, och tittar över begagnade alternativ.

Jag siktar på ett pris runt 1000-2000 kr.

Någon som vet om Rolands Edirol UA-25 är något att ha? (plus om den är kompatibel med Windows 7?)

Tack för svar. Andra tips är välkomnat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört att ediroal ua-25 har problem med latency, men för övrig det jag läser om kortet så verkar det vara övervägande positivt. Finns det någon som kan säga någonting om detta måntro?

http://www.gearslutz.com/board/newbie-audio-engineering-production-question-zone-trial-beta-forum/649411-roland-edirol-ua-25ex-latency-help.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej pågar och töser... Jag kör en gammal extern Steinberg M14 som har precis vad jag behöver, men det börjar bli slitet.. Kollar runt på olika sajter och inser att jag inte har någon koll mer. Mottar tacksamt tips på motsvarade ljudkort för idag 🙂 Kör stationär PC, musik dator jag själv satt samman, för att jobba med hemma med. Tusen tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej pågar och töser... Jag kör en gammal extern Steinberg M14 som har precis vad jag behöver, men det börjar bli slitet.. Kollar runt på olika sajter och inser att jag inte har någon koll mer. Mottar tacksamt tips på motsvarade ljudkort för idag 🙂 Kör stationär PC, musik dator jag själv satt samman, för att jobba med hemma med. Tusen tack

Vad behöver du ha för in- och utgångar - och hur många?

Vilket interface har du i datorn - USB eller Firewire?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej alla glada!

nu är det så att de vankas studiobygge för mig och de andra bandmedlemmarna. Hela studion har en budget på sisådär 50-60.000 kr (med allt från Studioakustiska element till mickar etc inräknat) och jag undrar lite vad jag ska skaffa för hårdvara till denna studion

Vi kommer köra på en dator som ser ut som följande

Chassis: 4U 19 "rack mountabel

Power Supply: 550W ATX12V

Motherboard: Chipset H77, LGA1155, Core i7, 32GB max.

Graphics Adapter: Intel HD integrated graphics, support for dual monitors.

Processor: Intel Core i7 four-core, L2 4x256kb, 8MB L3

Memory: 2x8Gb DDR3 1333 Mhz

OS drive: 240GB SSD SATA600

Storage: 2TB, 7.2k, SATA600, 64MB

2 USB3.0, 6 USB 2.0

Firewire 400/800 2x9pin, 1x6pin TI chipset

OS: Windows 7, 64 bit

Och nej mobba mig inte för jag kör på PC och inte Mac tack!

Jag har ett krav med studion och de är att man har minst 16 kanaler man kan spela in på samtidigt för att kunna rigga feta trummor. Jag hittade ett litet fint PCI Expressinterface som hette "RME HDSPe RayDAT" någon som har någon erfarenhet av detta kort? Och sen kommer frågan vad fasen ska man köra för preamps som kör ADAT ut? två stycken Presonus DigiMax D8? jag har ingen aning..

Redigerat av Metaltomten
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Har hört att det är dålig matning från hörlurs ampen på det ljudkortet.

Hur menar du - "dålig matning"...?

Specen för hörlursförstärkaren säger ner till 30 Ohm, så om man har lurar med lägre impedans, så kan det förstås bli sämre ljud. Kör man hög volym och relativt låg impedans på lurarna, så är det inte säkert att USB-spänningsmatningen från datorn räcker till på grund av att datorns USB2-portar har en begränsning till 100mA (USB3 150mA), men det är också därför det finns möjlighet att vid behov koppla till en extern nätdel till Babyface, så att strömmen kan räcka till ändå - något som inte finns på alla USB-ljudkort...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Hej!

Jag ska har tänkt skaffa ett par studiomonitorer (HS80M mest troligt) och behöver även ett ljudkort till min bärbara dator för att koppla in dessa.

Jag vill kunna koppla in en mikrofon, ett par hörlurar och monitorerna (möjlighet att koppla in sub skulle vara ett plus men inte nödvändigt).

Ljudkortet ska även fungera/duga om jag i framtiden skulle uppgradera monitorerna till ett par Genelec 8030/8040 eller liknande.

----------------------------------------

IN: 1x mikrofon

UT: 2x monitorer (HS80M)

1x hörlurar

Gränssnitt: FW / USB.

Pris: ca 1500kr

Kvalitet: Kunna leverera tillräckligt bra signal för att det ska va värt att ha Genelec 8030/8040.

-----------------------------------------

Några tips?

Redigerat av HDV
Link to comment
Dela på andra sajter

Steinbergs nya UR22 skulle säkert passa utmärkt. 🙂

Ett annat alternativ kan vara Mackie Blackjack, som dock saknar midi, så då får du ha ett separat midiinterface om du behöver använda externa syntar.

Angående att koppla in sub, så finns det normalt inte separat utgång till sådan i musik-ljudkorten (det är bara i hifi-världen det finns separat utgång för sub på receivern), utan man kopplar ljudkortets utgångar till suben, som innehåller aktivt delningsfilter - och från suben kopplar man sedan vidare till monitorerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

När jag gör musik i FL-studio och mixar många kanaler så går min CPU-mätare upp till 100%, varpå det börjar hacka en massa.

Jag har fått rekommendationen att skaffa ett externt ljudkort (min laptops prestanda borde inte vara en begränsade faktor i detta fallet, snarare bör det vara det integrerade ljudkortet som är flaskhalsen (?) ). Tror ni att ett externt ljudkort hade kunnat lösa mitt problem, så att jag kan mixa låtar med fler instrument? Jag har inga krav på ljudkortet, förutom att det ska förbättra min performance när jag mixar låtar i FL. Använder för närvarande Asio4All.

Skulle vara enormt tacksam ifall någon kan hjälpa mig och eventuellt rekommendera något externt ljudkort som kan tänkas lösa mitt problem. Jag har en budget på max 1000kr (räcker det?). Jag har följande laptop:

Acer Aspire 5943G:

Intel Core i5-450M (2.4GHz, 3MB L3 cache)

ATI Mobility Radeon HD 5850

4GB DDR3

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte att ett annat ljudkort kommer att göra skillnad, utan det är datorns prestanda som inte räcker till.

Öka latency, så blir det lättare för datorn att hinna med hanteringen. Låg latency behöver du ju bara vid inspelning. Vid mix blir allt lika mycket fördröjt, så då kvittar det. Kör du med 192kHz samplingsfrekvens så tar det mycket prestanda utan att göra någon som helst skillnad i ljudkvalitet, så går i så fall ner till en lägre frekvens. Stäng av virusdödare och annat som ligger i bakgrunden och stjäl prestanda. På bärbara hjälper det ofta att disabla nätverkskortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är osäker på ifall datorns prestanda är betydande i det här fallet då jag har testat att köra mina projekt även på kraftfulla grafikrenderingsdatorer (med dåliga integrerade ljudkort), med samma resultat. Har även testat att öka latency i Asio4All samt sett till att väldigt få processer körs, men det hackar ändå. Om det nu skulle vara CPU, minne etc som orsakar problemet, hur extremt dator ska man då behöva för att kunna producera någorlunda effektivt? Jag har exakt samma problem på min laptop som på de stationära, kraftfulla datorer jag har testat. Den gemensamma nämnaren är kassa ljudkort. Men jag har inte jättebra koll, därför är jag än mer tacksam för hjälp. Du tror alltså inte att ett externt ljudkort hade inneburit någon skillnad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt: Nej, jag tror inte att det blir någon större skillnad.

Datorer som är optimerade för grafikrendering är sällan lämpliga för DAW-bruk, så det är inte någon bra måttstock...

Det kan handla om drivrutiner för chipsetet på moderkortet som är dåliga, att chipsetet fungerar dåligt för DAW-bruk - eller en massa annat.

Testa datorn med DPC Latency Checker och se vad du får för resultat där: http://www.thesycon.de/eng/latency_check.shtml

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
DenkoXL (oregistrerad)

Såå, äntligen fått tag i det jag vill ha efter massa nekade beställningar pga. saker inte funnits i lager/produkter som utgått etc.

Jag har varit på jakt på en M-Audio/Avid-produkt med PT, siktade på äldre MP9 men säljs inte längre.. Så jag hittade Avid Mbox 3 (Mini) tillsammans med full version av PT 10 (gratis PT11 när det kommer) för BARA 3.499;- hos Börsen..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...