Jump to content
Annons

Externt ljudkort - vad välja?


christian-s

Recommended Posts

pjocke (oregistrerad)

Jag postade just nedanstående fråga i en ny tråd innan jag insåg att den gjorde sig bättre här. Postar den därför här också, och hoppas att någon moderator är vänlig nog att städa bort min överflödiga tråd.

Hur som helst - jag ska skaffa ett nytt ljudkort. Jag sitter Mac från sent 2010 som varken har Firewire eller Thunderbolt, men däremot USB 2.0. Jag vill kunna spela in både hemma och i replokalen på 3-4 kanaler samtidigt, och vill även kunna ha möjligheten att expandera med fler inputs via ADAT i framtiden. Jag har möjlighet att få bra pris på Focusrites ljudkort och väljer därför mellan följande tre:

* Focusrite Saffire Pro 24, med eller utan DSP

* Focusrite Scarlett 18i6

Saffire-korten kräver att jag skaffar ny dator, vilket jag tänkt göra så småningom men inte just precis nu. Firewireanslutning fås då via en Thunderbolt-adapter. Scarlett-kortet är USB 2.0.

Saffire-kortet med DSP har ju uppenbara fördelar, i och med att det har inbyggda effekter som inte påverkar datorns prestanda. Kan dessa användas både vid inspelning och mixning, eller bara vid inspelning? Kan de användas även på de inputs jag får via ADAT eller bara på de som är inbyggda i kortet? Kort och gott, är det värt att lägga de extra hundralappar på DSP-kortet jämfört med samma kort utan DSP?

Scarlett-kortet har en massa inputs som det är, och även ADAT precis som jag efterlyser. Är de inbyggda preamparna lika bra som i Saffire-kortet? Bör man akta sig för USB 2.0 eller duger det lika bra som Firewire via Thunderbolt-adapter?

Många frågor. Hoppas någon av er kan hjälpa mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag postade just nedanstående fråga i en ny tråd innan jag insåg att den gjorde sig bättre här. Postar den därför här också, och hoppas att någon moderator är vänlig nog att städa bort min överflödiga tråd.

[...]

Du begagnar dig av "Anmäl"-knappen som sitter där nere till höger. Då uppmärksammas mods på eventuella qwirks. Tog mig friheten att anmäla din andra tråd så att den går i sopen.

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

pjocke (oregistrerad)

Du begagnar dig av "Anmäl"-knappen som sitter där nere till höger. Då uppmärksammas mods på eventuella qwirks. Tog mig friheten att anmäla din andra tråd så att den går i sopen.

Tackar, tackar. Inlägget försvann mycket riktigt.

Just nu lutar det åt Scarlett-kortet. Har hittat ett Saffire Pro 24 DSP begagnat, men som jag skriver ovan saknar jag ju både Firewire och Thunderbolt, så jag tror det får bli USB ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Är det skillnad i kvalité mellan dagens usb-kort och firewire-kort? När jag köpte mitt TC Electronic Konnekt 8 var firewire det självklara valet, men nu när det börjar sjunga på sista versen funderar jag på vad man ska satsa på, usb eller firewire?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
machinehead (oregistrerad)

Hej. Är en gammal medlem som fick registrera om. Jag funderar på ett externt ljudkort till laptop, men: Finns det externa ljudkort som hanterar MIDI bra ? Alltså med låg latency och bra ASIO-rutiner ? Eller hur hanterar man MIDI om man köper ett externt kort utan MIDI ? Köper man till ett vanligt MIDIinterface, typ M-Audio-uno och kopplar det separat via USB ? Funkar det i så fall med det externa ljudkortets drivrutiner eller funkar det överhuvudtaget ? ELLER kan jag koppla ett sådant interface rätt in i laptopen UTAN externt ljudkort ? Inbillar mig att jag får svinhög latency då ? Kan någon räta ut begreppen och gärna ge förslag på ljudkort i 2000kr klassen

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Hej! Är ny på detta forum och hoppas jag skriver i rätt forum.

Jag ska alltså köpa ett extern ljudkort som jag kopplar till min PC med USB.

Har kollat mycket på ljudkortet Line 6 Ux2, men funderar om det kanske finns något annat ljudkort som kanske är billigare eller mer värt att köpa.

Jag ska använda det till att spela in med min akustiska gitarr och även sjunga, men vad jag mer märkt med Line 6 ux2 är mer för el-gitarr eller är jag helt ute och cyklar?

Har funderingar på att kanske köpa detta: http://musik-verkstan.se/showProduct.aspx?c1=1003&c2=1045&id=11261

Men har ni ork så kan ni gärna länka mig några bra ljudkort, helst i prisklass 1500 då jag ska har råd med att köpa en microfon till.

Tack på förhand! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Funkar fint med UX2 och vanlig inspelning. Det fina med den är att det fölljer med lite roliga gitarrpluggar.

Focusrioten är snygg och bra den med.

Hugget som stucket gissar jag.

Personligen gillar jag inte ljudkort typ 2i2 för jag vill komma åt kontrollerna på ett enkelt sätt tex när jag står och sjunger, sitter kontrollerna som på 2i2 så blir det lite klumpigt att justera om man inte har vinklat upp den eller har en hylla där den sitter.

Den här tycker jag är kanon för hemmabruk.

http://www.propeller...oducts/balance/

Alla kontroller på fronten och man kan ha sina prylar inkopplade hela tiden utan att behöva rycka in och ut dom när man skall tracka, bara att trycka på en knapp på fronten, smidigt.

Jag tycker det är viktigt att tänka på hur man skall använda prylarna praktiskt. Det kanske är så att du har ett helt annat sätt att jobba på än jag, tänk på hur du vill ha det och välj ljudkort därefter.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Tipsar om Mackie Onyx Blackjack och Native Instruments Komplete Audio 6. Bra recensioner. Känner inte till drivarnas stabilitet, men har inte hört några skräckhistorier än.

Bäst klingande ljudkort jag hört under typ 4000kr är T.C. Electronics lovordade Desktop Konnekt 6 eller Impact Twin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Tack för era svar men jag har bestämt för något av dessa 3.

Vilka tycker ni jag ska köpa? Kommer till senare att köpa ett annats ljudkort, men till att börja med känner jag för något billigare.

Som jag skrev har jag funderat mycket över line 6 ux2 men kommer då spela in sång och akustisk gitarr mycket och då kanske dom andra ljudkortet jag skrivit länk till är bättre? Vad vet jag, har aldrig tidigare använt ljud kort.

1:http://musik-verkstan.se/showProduct.aspx?c1=1003&c2=1045&id=14385

2:http://musik-verkstan.se/showProduct.aspx?c1=1003&c2=1045&id=10902

3:http://musik-verkstan.se/showProduct.aspx?c1=1003&c2=1045&id=12497

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Focusrite är snyggast.

Presonus för att det är mycket för pengarna

Line 6 för att det är coola gitarrpluggar med mera som följer med och kontrollerna sitter på ovansidan.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Med informationen att du mest kommer att spela in akustisk gitarr samt sång, skulle jag gå på paket nr1 (Focusrite Scarlett Studio Bundle). Detta ger dig nog vad du behöver för att starta.

- 2st mikrofoningångar. Sång + gitarr samtidigt.

- Latencyfri lyssning.

- Mikrofon.

- Hörlurar.

- Cubase inklusive lite FX.

- Extra Focusrite FX

mm.

Har inte lyssnat på detta paket, men tror att det ska ge dig en kvalitet som räcker länge för att lära dig att spela in och få bra resultat.

Har själv Line6 UX2, men som du säger känner jag att den är mer för elgitarr.

Mikrofonförstärkaren tycker jag inte är något vidare i UX2:an.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Focusrite är snyggast.

Presonus för att det är mycket för pengarna

Line 6 för att det är coola gitarrpluggar med mera som följer med och kontrollerna sitter på ovansidan.

🙂

Så vad rekomenderar du? Något som passar en som kan sjunga och spelar gitarr bra men är helt ny på det här med ljudkorten.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Så vad rekomenderar du? Något som passar en som kan sjunga och spelar gitarr bra men är helt ny på det här med ljudkorten.

Jag har inte använt nåt av ljudkorten så jag kan inte bli mer precis än vad jag skrev. Alla korten kommer att göra sitt jobb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många samtidiga ingångar behöver du för att spela in? Typ, sjunga och spela samtidigt = 2.

Hur många av dom som mikrofoningångar?

Midi?

Bara PC, eller även Mac/Iphone/Ipad/Iphone? Det kan tex vara trevligt att spela in sig själv med video, med en bra mick.

Ska den gå att använda utan dator?

24 bitars inspelning?

Den billigaste som klarar allt detta (enl vad jag läst mig till) är en gammal burk som heter Lexicon Omega och kostar ca 1200kr. Fyra samtidiga ingångar varav två för mick. Men jag har för mig man kan mixa ingångar så man kan spela 6 instrument. USB 1, så den kanske inte duger för alla. Mao, kanske ingen klar rekommendation idag. Men om man vill komma billigt undan och ha många ingångar är det svårt att hitta billigare. Fick bra recensioner om jag minns rätt. http://www.ordermusic.se/produkter/studio/ljudkort/usb/omega-studio

Mackie Blackjack (runt 1500kr) har sist jag läste problem att leverera drivrutiner till PC, men det var ett tag sedan. Mac och Ipad ska funka. Ingen Midi. Funkar ej som fristående mixer.

(Själv har jag en äldre Apogee One till min Ipad, men då är det bara en kanal och funkar ej till PC.)

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du inte ska köpa Focusriten, har en sån själv bara krånglar, vet flera på olika forum som har problem med den också. Problemen är för det mesta när man pluggar in el-gitarr eller bas, massa gain på signalen. Sen har jag haft problem med att det blir delay på ljudet via micken också, men jag har inte haft det på ett tag nu.

Jag skulle ha köpt Line 6 eller Presonus.

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många samtidiga ingångar behöver du för att spela in? Typ, sjunga och spela samtidigt = 2.

Hur många av dom som mikrofoningångar?

Midi?

Bara PC, eller även Mac/Iphone/Ipad/Iphone? Det kan tex vara trevligt att spela in sig själv med video, med en bra mick.

Ska den gå att använda utan dator?

24 bitars inspelning?

Den billigaste som klarar allt detta (enl vad jag läst mig till) är en gammal burk som heter Lexicon Omega och kostar ca 1200kr. Fyra samtidiga ingångar varav två för mick. Men jag har för mig man kan mixa ingångar så man kan spela 6 instrument. USB 1, så den kanske inte duger för alla. Mao, kanske ingen klar rekommendation idag. Men om man vill komma billigt undan och ha många ingångar är det svårt att hitta billigare. Fick bra recensioner om jag minns rätt. http://www.ordermusi...sb/omega-studio

Mackie Blackjack (runt 1500kr) har sist jag läste problem att leverera drivrutiner till PC, men det var ett tag sedan. Mac och Ipad ska funka. Ingen Midi. Funkar ej som fristående mixer.

(Själv har jag en äldre Apogee One till min Ipad, men då är det bara en kanal och funkar ej till PC.)

Den kommer endast använda till att spela in och puplicera kanske på youtube.

Jag kommer bara spela akustisk gitarr samtidigt jag sjunger så det blir bra med dom ingångarna som finns och kommer även bara använda headset.

Så jag tror det blir bra med en "Focusrite scarlett studio"

Skulle jag till senare så köper jag bara ett ett annat ljudkort och hoppas på att ekonomin räcker till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du inte ska köpa Focusriten, har en sån själv bara krånglar, vet flera på olika forum som har problem med den också. Problemen är för det mesta när man pluggar in el-gitarr eller bas, massa gain på signalen. Sen har jag haft problem med att det blir delay på ljudet via micken också, men jag har inte haft det på ett tag nu.

Jag skulle ha köpt Line 6 eller Presonus.

Så är det väl all elektronik, oftas är det man får hem defekt, eller något galet med och då tycker jag man kan skicka tillbaka det.

Jag har förövrigt tittat mycket på Youtube och andra sidor, då jag blev lite orolig över att du haft problem men många rekomenderar den.

Så du kanske bara haft otur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Den kommer endast använda till att spela in och puplicera kanske på youtube.

Jag kommer bara spela akustisk gitarr samtidigt jag sjunger så det blir bra med dom ingångarna som finns och kommer även bara använda headset.

Så jag tror det blir bra med en "Focusrite scarlett studio"

Skulle jag till senare så köper jag bara ett ett annat ljudkort och hoppas på att ekonomin räcker till.

Jag har också läst att Focusrites billigaste ljudkort distar med elgitarr. Men inte den dist man vill ha. Är nåt med känslig ingång. Det går väl att dra ner på gitarrens utnivå, men ljudet kanske blir sämre då.

En variant är en USB-mick med ingångar för andra instrument. Duger för Youtube, antar jag. Ljudkort och mick i ett. Kör nog med 16 bitar om jag minns rätt. Samsons G-TRACK:

1195kr via Ordermusik http://www.ordermusic.se/produkter/mikrofoner/usb-mikrofoner/g-track

1299kr på Teknikmagasinet:

Samson G-Track

Nyckelfunktioner

Kondensatormikrofon

USB-anslutning

Instrumentingång (3,5/6,3 mm)

20-16 000 Hz

Världens första USB-anslutna kondensatormikrofon med inbyggt audiointerface och mixer.

G-Track är det självklara valet för den portabla hemstudion. Det 19 mm stora membranet ger studiokvalitet på sång samtidigt som ljud från instrument eller andra ljudkällor kan spelas in via ljudingång på mikrofonen.

G-Track erbjuder även monitorlyssning genom hörlursutgång (3,5 mm) utan latency, med nivåkontroll.

Mikrofonen kopplas direkt till datorns USB-port (Win eller Mac, Plug & Play). Ingång för instrument (3,5/6,3 mm) med separat volymkontroll. Frekvensomfång 20-16 000 Hz. Mått 73x161x73 mm. Vikt 626 g.

Lev inkl bordsstativ, USB-kabel, instrumentkablage och inspelningsprogramvaran Cakewalk Sonar LE.

Samsons G-TRACK är världens första USB-anslutna kondensatormikrofon med inbyggt audiointerface och mixer. Det självklara valet för den portabla hemstudion då du samtidigt kan spela in både sång och instrument, och erbjuder även monitorlyssning genom hörlursutgång utan latency. Bordsstativ, USB- och instrument-kablage ingår. • Stormembransmikrofon för studiobruk• Levereras med Cakewalk™ Sonar LE inspelningsmjukvara• Gain-kontroll med clip LED för mikrofon och instrument/line• Stereoingång för instrument• Hörlursutgång med nivåkontroll och latency-fri lyssning• Hörlursswitch för stereo-, mono- eller datorlyssning

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också läst att Focusrites billigaste ljudkort distar med elgitarr. Men inte den dist man vill ha. Är nåt med känslig ingång. Det går väl att dra ner på gitarrens utnivå, men ljudet kanske blir sämre då.

En variant är en USB-mick med ingångar för andra instrument. Duger för Youtube, antar jag. Ljudkort och mick i ett. Kör nog med 16 bitar om jag minns rätt. Samsons G-TRACK:

1195kr via Ordermusik http://www.ordermusi...rofoner/g-track

1299kr på Teknikmagasinet:

Samson G-Track

Nyckelfunktioner

Kondensatormikrofon

USB-anslutning

Instrumentingång (3,5/6,3 mm)

20-16 000 Hz

Världens första USB-anslutna kondensatormikrofon med inbyggt audiointerface och mixer.

G-Track är det självklara valet för den portabla hemstudion. Det 19 mm stora membranet ger studiokvalitet på sång samtidigt som ljud från instrument eller andra ljudkällor kan spelas in via ljudingång på mikrofonen.

G-Track erbjuder även monitorlyssning genom hörlursutgång (3,5 mm) utan latency, med nivåkontroll.

Mikrofonen kopplas direkt till datorns USB-port (Win eller Mac, Plug & Play). Ingång för instrument (3,5/6,3 mm) med separat volymkontroll. Frekvensomfång 20-16 000 Hz. Mått 73x161x73 mm. Vikt 626 g.

Lev inkl bordsstativ, USB-kabel, instrumentkablage och inspelningsprogramvaran Cakewalk Sonar LE.

Samsons G-TRACK är världens första USB-anslutna kondensatormikrofon med inbyggt audiointerface och mixer. Det självklara valet för den portabla hemstudion då du samtidigt kan spela in både sång och instrument, och erbjuder även monitorlyssning genom hörlursutgång utan latency. Bordsstativ, USB- och instrument-kablage ingår. • Stormembransmikrofon för studiobruk• Levereras med Cakewalk™ Sonar LE inspelningsmjukvara• Gain-kontroll med clip LED för mikrofon och instrument/line• Stereoingång för instrument• Hörlursutgång med nivåkontroll och latency-fri lyssning• Hörlursswitch för stereo-, mono- eller datorlyssning

Haha ursäkta men jag förstår inte så mycket av det du skriver :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Det mesta är inklippt från produktsidor. Det översta har jag skrivit.

Det handlar om ett ljudkort som har inbyggd mick. Du kan även koppla gitarren till den.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Så är det väl all elektronik, oftas är det man får hem defekt, eller något galet med och då tycker jag man kan skicka tillbaka det.

Jag har förövrigt tittat mycket på Youtube och andra sidor, då jag blev lite orolig över att du haft problem men många rekomenderar den.

Så du kanske bara haft otur?

Det är många som har problem med den, alla fall angående att det distar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
dgn (oregistrerad)

Hej, jag är helt ny här. Jag pysslat med musik på datorn från fast tracker 2-tiden till och från, enbart för hemmabruk. Sedan 97-98 har jag kört Cubase (men nyligen gått över till Ableton Live). Hårdvarusyntharna är utbytt mot VSTi's. På tiden med hårdvarusynthar använde jag finare ljudkort med tanke på antalet ingångar, brus mm, men efter ett lite längre uppehåll började jag pula igen och satt då med ett sound blaster X-FI. Lite brus och ingångar behövde jag inte längre. Det funkade tillfredsställande med creatives ASIO. Det gjorde det inte senare när jag skaffade ett sound blaster Z (I tron om att det skulle fungera minst lika bra som X-FI't). ASIO och windows audio tillsammans funkar sporadiskt och det är fantastiskt irriterande när man måste avsluta endera DAWen eller MP3/webläsare för att få ljud i den andra. Nu är jag inne i en sån där intensiv musiksväng igen och letar ljudkort men behöver hjälp. USB och firewire har jag försökt googla på. Vad gäller latencyn så inser jag att den förmodligen (?) blir sämre än vad jag kör nu om jag går över till USB (belastar ganska hårt med några massive och sylenth1) och kan ändå köra 96 samples (vilket enligt ableton handlar om 2.18ms in, 2.90ms ut). Önskelistan ser ut såhär:

1. USB (Firewire vet jag inte om jag vågar mig på med windows 7 64bit). Då kan jag dessutom använda laptopen om det skulle behövas.

2. Låg latency (spelar in det mesta och klickar ogärna in noter)

3. En extern modul där man enkelt kan toggla utgång (hörlurar/monitorer) och styra volym smidigt. Mina AKG240M (600ohm) är rätt tungdrivna. Fastnade för TC Electronics Konnekt 6, men det är ett firewirekort. Alvas Nanoface verkar utomordentligt struligt då allt skall styras med en ratt/knapp, annars verkade det fint.

4. En micpreamp.

5. Gärna billig (inte över 3-4000kr)

Har googlat åtskilliga timmar, men jag känner att jag varit borta för länge för att kunna utvärdera resultaten.

Glömde jag något? Jo, jag jobbar som pianostämmare och gillar glass. Det var nog allt.

Redigerat av dgn
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag kör kvar med mitt M-Audio 2496 PCI ljudkort för att det ljudkortet är nog det enda som jag provat där jag kan få låg latency och kunna spela från webbrowser, spel och DAW samtidigt utan problem. Kanske inte det hetaste tipset, men det har funkat helt problemfritt över alla år.

Till detta kör jag en extern mixer för att styra ljud till mina högtalare och hörlurar. Mixern använder jag även för mina externa syntar. Preamp kör jag en separat för sång och gura.

Har inte provat på några år med USB, hoppas det blivit bättre med drivare för USB ljudkort så att man kan köra ASIO och windows ljud samtidigt, där får andra hjälpa till.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

dgn (oregistrerad)

Jag kör kvar med mitt M-Audio 2496 PCI ljudkort för att det ljudkortet är nog det enda som jag provat där jag kan få låg latency och kunna spela från webbrowser, spel och DAW samtidigt utan problem. Kanske inte det hetaste tipset, men det har funkat helt problemfritt över alla år.

Till detta kör jag en extern mixer för att styra ljud till mina högtalare och hörlurar. Mixern använder jag även för mina externa syntar. Preamp kör jag en separat för sång och gura.

Har inte provat på några år med USB, hoppas det blivit bättre med drivare för USB ljudkort så att man kan köra ASIO och windows ljud samtidigt, där får andra hjälpa till.

Tack för tipset! Jag var nästan inne på en sådan lösning själv eftersom jag max behöver en ingång sång/diverse och då kan man ju skaffa en separat preamp. Vilket operativsystem kör du?

Link to comment
Dela på andra sajter

dgn (oregistrerad)

W8, har kört kortet på W7 med.

64bit? Win7 64bit också? Har förstått att det är många som har problem med just 64bits-varianterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...