Jump to content
Annons

Externt ljudkort - vad välja?


christian-s

Recommended Posts

Echo audiofire 2 är ju ett jättelitet firewirekort med två ingångar, två utgångar och midi. Kostar ca 2200:- på www.thomann.de.

Lexicon Lambada verkar också rätt schysst, funderar själv på "storebror" Omega. 4 in- och utgångar, midi, s/pdif mm mm. Kostar ca 2000:- på Thomann.

Sen har du ju både Emu USB 0202 och USB 0404 som båda verkar prisvärda. Jag skulle dock, om jag valde mellan dessa, ta USB 0404. Har du lite att "växa i".

Hoppas det här var till någon hjälp. Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
AuDiOToNiC (oregistrerad)
Echo audiofire 2 är ju ett jättelitet firewirekort med två ingångar, två utgångar och midi. Kostar ca 2200:- på www.thomann.de.

Lexicon Lambada verkar också rätt schysst, funderar själv på "storebror" Omega. 4 in- och utgångar, midi, s/pdif mm mm. Kostar ca 2000:- på Thomann.

Sen har du ju både Emu USB 0202 och USB 0404 som båda verkar prisvärda. Jag skulle dock, om jag valde mellan dessa, ta USB 0404. Har du lite att "växa i".

Hoppas det här var till någon hjälp. Lycka till.

Jepp ett av dem duger perfekt för mig tack ska du ha!! 😏😱

ska bara bästemma mig för vilken hehe!!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Vad jag vill ha är ett ljudkort som fungerar som ett vanligt internt ljudkort.

Min budget ligger runt 2000 kr, men är det även en relativt bra pre-amp inbyggd kan jag tänka mig att gå upp mot 3000 kr.

Det viktigaste är att den fungerar som ett vanligt ljudkort fast körs via usb eller firewire då jag inte har några PCI-platser i min shuttle.

Tack för eventuella svar!

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Är det bra micpreamp du är ute efter så måste du skaffa Mackie Onyx 400F, ett firewire ljudkort med kända mackie preamps... har kostat 5500:- men har precis sjunkit till mindre är halva priset 2500:- får man den för! jag är så jävla sugen på den själv fast är lite bitter på att det saknas midi in/ut... kanske skaffar den ändå och fixar ett midi interface... annars har jag tänk och köpa Native Instr. Audio kontroll 1 för 2500:- men där får man inte lika grym mic preamp

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bra micpreamp du är ute efter så måste du skaffa Mackie Onyx 400F, ett firewire ljudkort med kända mackie preamps... har kostat 5500:- men har precis sjunkit till mindre är halva priset 2500:- får man den för! jag är så jävla sugen på den själv fast är lite bitter på att det saknas midi in/ut... kanske skaffar den ändå och fixar ett midi interface... annars har jag tänk och köpa Native Instr. Audio kontroll 1 för 2500:- men där får man inte lika grym mic preamp

Warning !

Mackie har stora problem med drivisar och firmware till 400f !!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Hej, jag har letat runt på forumet efter information om usb-ljudkort som skulle passa mina behov men känner återkommande förvirring så lika bra att skapa egen tråd.

Jag är rätt sämst på tekniska specifikationer och har nyligen börjat göra musik på datorn.

Sättet jag jobbar på är beroende av att jag kan spela upp ljud i från olika program samtidigt.

Så det jag vill då är att datorn i allmänhet ska jobba bättre när jag spelar ljud i den (vilket jag antar att det ljudkort bland annat gör). Mindre lagg och dropouts..

Jag behöver mic ingång så att jag ska kunna spela in analoga instrument.

Jag har planer på att börja DJa genom datorn med Traktor och behöver då kunna spela upp musik samtidgt som jag lyssnar på annan genom hörlurar.

Hoppas jag gör mig förståd, är lite lost i allt det här.

Jag har tänkt mig någonting runt 2000:- klassen mer eller mindre,

Min laptops specifikationer:

Pentium 4

2,66 GHz

512MB RAM

va tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Har ju själv PCI express, blev nyfiken på Creative X-Fi Xtreme Audio Notebook.

Nån som vet nått om ingången på kortet?

E de standard line-nivå på den så man kan koppla in en mixer?

e lite kritisk till creative asså... Men har den ASIO?

Jag letar själv efter ett ljudkort, antingen USB eller PCI-express.

USB-ljudkort som jag tycker verkar nice e exempelvis EMU 0404USB samt 0202USB

eller om man vill köra ProTools så får man ju ta en M-box eller M-audio FastTrack Pro lr nå sånt.

Good Shit I Think.

E ganska så sugen på M-audio FastTrack Pro

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har köpt ett Terratec Producer FW X24 som jag kört med både PC och Mac och är sjukt nöjd. Det låter bra och har alla funktioner jag behöver. Kan verkligen rekommendera det... Dessutom är det billigt. Kolla upp det vetja. Det finns antagligen som USB också och givetvis finns det i större varianter också.

www.terratecproducer.com har jag för mig

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Hej,

jag vet att denna fråga säkert kommit upp tusen gånger tidigare men jag hittade inget svar direkt när jag sökte bland gammla trådar så jag postar en till och ser om någon vänlig själ har lust att svara 🙂

Jo det är så att jag köpt mig en bärbar dator och tänkte att det vore trevligt att kunna spela in med denna (har en stationär med ett M-Audio Audiophile 2406 så det vore skoj att vara lite mobil också.)

Så jag tänkte kolla om någon har några förslag på nå ljudkort som funkar bra och vill dela med sig utav detta..

mina behov är att det helst ska vara minst 4 ingångar (2st med +48v) och USBanslutning. Bryr mig inte så mycket om pris just nu, letar mest olika förslag, men allt för dyrt har man ju inte råd med av den enkla anledning att man är student 🙂

Några förslag vore tacksamt!

/Martin

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag håller på att sätta ihop en hemmastudio. Jag har tittat på några externa ljudkort och stött på något som kallas "dsp-kraft".

Vad är dsp-kraft? Är det något ett ljudkort i prisklassen 3000-6000kr bör ha?

Jag har siktat in mig på ett Edirol FA-101. Jag har hittat det på Ebay för runt 2700kr. Om någon känner för att tipsa om något annat ljudkort så ös på! Jag använder Mac men funderar på att gå över till pc (billigare). Så både Pc- och Mac-användare som använder det här kortet får gärna dela med sig av hur det fungerar!

Mycket tacksam för svar!

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå!

Jag är bara Pc-användare och har ett EMU 1820.

Har haft det i något år snart och är fortfarande nöjd. Ett smidigt kort med två preamps, line in- och utgångar. Adat lightpipe där jag kör med en 8 kanalers Focusrite preamp.

Patchmixen funkar finfint den med. Bra routingsmöjligheter till extern utrustning som hörlursförstärkare, effekter med mer.

Av DSP-effekterna använder jag helst delayer, distar, lo-fi-effekter, chorus och flera andra ljudmodulerare, och dessa funkar bra enligt min åsikt.

Med drivrutiner installerade lägger man helt enkelt in en DSP-effekt som insert på önskat spår i sin DAW.

I EMU-kortets patchmix kan man välja att lägga en dsp effekt som någon slags aux-kanal, men det innebär fördröjning och måste delay-kompenseras i Daw:en. Har inte nyttjat denna funktion så mycket, men den existerar i alla fall.

Kortet köpte jag av ren slump. Kikade först på Delta 1010, då ja behövde lite fler in/ut än vad mitt dåtida ESI Waveterminal hade. Men pga felleverans blev det EMU-kortet. Nu har jag ingen anledning att byta på flera år. Av att döma så ser EMU kortet rätt likvärdigt ditt Edirol Fa-101, som nog inte heller är någon dum idé.

Hej!

Jag håller på att sätta ihop en hemmastudio. Jag har tittat på några externa ljudkort och stött på något som kallas "dsp-kraft".

Vad är dsp-kraft? Är det något ett ljudkort i prisklassen 3000-6000kr bör ha?

Jag har siktat in mig på ett Edirol FA-101. Jag har hittat det på Ebay för runt 2700kr. Om någon känner för att tipsa om något annat ljudkort så ös på! Jag använder Mac men funderar på att gå över till pc (billigare). Så både Pc- och Mac-användare som använder det här kortet får gärna dela med sig av hur det fungerar!

Mycket tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag är på jakt efter ett externt ljudkort är lite lost i ljudkortsdjungeln. Jag vill ha ett ljudkort med 2 kanaler, 2 xlringångar (med fantommatning) samt 2 teleingångar, ska spela in bas och gitarr som jag vill antingen kunna line'a eller micka upp, där ska helt vara inbyggd preamp så att jag slipper köpa till det. Pris: runt 2000 kr.

De jag har tittat på:

M-Audio Fasttrack Pro

Tascam US-122L

Presonus Firebox

Emu 0404

Vilken rekomenderas?? Populärts verkar onekligen EMU kortet att vara.

Redigerat av TheTodd
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan även varmt rekommendera FireBox som fungerar i ur och skur (om man inte har en problemdator d v s).

Okej, tack för svaret.

Har även tittat på Roland FA-66, som ligger på runt 1800 i staterna (ska åka dit om ett tag). Vad säger experterna om det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är på gång att köpa ett ljudkort nu, har kört på standardkortet på min Mac Pro tills nu.

Jag har läst de trådar jag hittat angående ljudkort här på forumet och även sökt, men jag lyckas inte hitta någon info om ESI DuaFire som jag hittade på Jam och tyckte att det passade mina behov. Är det någon som har några erfarenheter av det, eller några synpunkter ändå?

Annars är det...

PRESONUS INSPIRE 1394

Lexicon LAMBDA

ALESIS IO|2

...som jag spanat in.

Mina behov just nu är minst en xlr med fantom och preamp samt två line in, men jag köper gärna lite lite mer än vad jag behöer just nu pga att jag kommer flytta in i ett kollektiv där vi kommer att ha studio/replokal med diverse uppsättnignar och musikstilar.

Har ni några råd att ge? Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej!

Jag letar efter ett externt ljudkort i prisklassen högst 2000kr. Först hade jag nog bestämt mig för att köpa EMU 0404, fast efter att ha läst på lite om Firewire korten så funderar jag på om de är bättre(?).

Har ännu inte köpt den bärbara som alla ljudprylar ska funka till, men det blir ju en Vista.

Är det ngn som har erfarenhet av EMU 0404 som kan säga om det funkar bra med en bra utrustad bärbar? Annars skulle jag vilja vara på den säkra sidan o välja ett FireWire kort.

Ngn som kan rekommendera ett FireWire externt kort som ska ha minst en XLR (mic), MIDI I/O, Line I/O, och som funkar med Vista - högst 2000kr?

Hittade också M-Audio Ozone som tydligen har ljudkort+klaviatur i en, nån som har prövat den?

/Kimmi

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Har ett EMU 0404 idag och ska gå över till externt.

Vilket ljudkort väljer jag och varför?

Jag säger bara RME Fireface-800

När du börjar jobba med kortet förstår du varför du valde det. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ett EMU 0404 idag och ska gå över till externt.

Vilket ljudkort väljer jag och varför?

Jag säger bara RME Fireface-800

När du börjar jobba med kortet förstår du varför du valde det. 🙂

Solklart val under 2000.........$ !

FireFly302 kostar bara 1000:- (svenska 😲 ) men jag vet ingenting om kvalitén.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Har ett EMU 0404 idag och ska gå över till externt.

Vilket ljudkort väljer jag och varför?

Jag säger bara RME Fireface-800

När du börjar jobba med kortet förstår du varför du valde det. 🙂

Solklart val under 2000.........$ !

FireFly302 kostar bara 1000:- (svenska 😲 ) men jag vet ingenting om kvalitén.

Nä och hur stabila drivrutinerna är och hur hög latency man får för att det inte ska cracka i ljudet. Det är baksidan med dessa Kalle-Anka prylar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Här sitter jag med min nya fina imac, och letar och letar efter ett ljudkort att ha till. Det ska ha två mic-ingångar, och helst ett par line-ut såklart. Budgeten ligger mellan ca. 2-3000kr.

Så vad ska man ha? Den evinnerliga frågan är såklart USB eller Firewire?

Jag har en FW400 och en FW800 på imac:en, men tre USB 2.0.

Ska jag utan vidare överläggande ta upp min FW400-port med ljudkortet? Finns det något jag hellre bör ha där i framtiden, t.ex. HDD? Som det ser ut nu så är mina USB-portar upptagna med HDD, tangentbord och USB-hub med skrivare, ipod etc., men FW400-porten är ledig, och likaså FW800.

Tacksam för svar!

Mvh, Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Sök i forumet på "Agere" om du inte redan vet om problemet.

Nu har jag läst på om Agere-chippen, och tyvärr är det ett sådant som sitter i min imac. Borde man sikta in sig på ett USB 2.0-interface då kanske, för att vara på den säkra sidan, eller kanske gå upp en del i pris till Apogee's Duet, som jag antar är garanterat att det fungerar.

Är det någon som kanske har koll på de som säljs via applestore.com, dom borde väl ändå vara testade tillsammans med samtliga av apples datorer?

Mvh, Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...