Jump to content
Annons

Externt ljudkort - vad välja?


christian-s

Recommended Posts

Hejsan!

Jag behöver tips om vilket ljudkort jag ska köpa till min laptop.

Det ska användas mest till SONAR och Reason. Även möjligtvis Traktor DJ Studio.

Jag har några krav:

* Det bör kosta runt 2000

* Jag behöver två utgångar, har inga större behov av ingångar

* Det bör helst vara 3,5 mm utgångar, inte RCA, men inte så viktigt

Vet du nåt som skulle kunna passa?

Tack på förhand!

Christian Sandberg (D-play.com)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du är intresserad så har jag ett M-Audio Audiosport Quattro USB ljukort med 4 kanalers I/O.

Du får det för en tusenlapp, (kostade 2400 nytt, ingen aning vad det kostar idag.)

Om det är något att låter jag dig och de andra här på forumet avgöra 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Transit-en är helt OK. Upp till 96kHz 24 bit om man bara kör ut eller in, annars är det max 48kHz. Klart godkänt ljud för priset. Bra drivrutiner för XP inte provata andra OS. Ingång finns det också, dock inte fantommatning.

(Jag har en).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har några krav:

* Det bör kosta runt 2000

* Jag behöver två utgångar, har inga större behov av ingångar

* Det bör helst vara 3,5 mm utgångar, inte RCA, men inte så viktigt

Vet du nåt som skulle kunna passa?

Echo Indigo DJ

Kostar 2000 kr

Har 2 st stereo 3,5 mm utgångar

Sitter i PCMCIA-platsen i laptopen, så det inte tar upp firewire eller USB-plats.

Dessutom stödjer det AISO och WDM för låg latency i Reason och Sonar.

Har själv tänkt köpa ett till min laptop.

http://www.echoaudio.com/Products/CardBus/IndigoDJ/index.php

Billigast får du det från Thomann.de men även Jam.se säljer.

Redigerat av dbd
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har några krav:

* Det bör kosta runt 2000

* Jag behöver två utgångar, har inga större behov av ingångar

* Det bör helst vara 3,5 mm utgångar, inte RCA, men inte så viktigt

Vet du nåt som skulle kunna passa?

Echo Indigo DJ

Kostar 2000 kr

Har 2 st stereo 3,5 mm utgångar

Sitter i PCMCIA-platsen i laptopen, så det inte tar upp firewire eller USB-plats.

Dessutom stödjer det AISO och WDM för låg latency i Reason och Sonar.

Har själv tänkt köpa ett till min laptop.

http://www.echoaudio.com/Products/CardBus/IndigoDJ/index.php

Billigast får du det från Thomann.de men även Jam.se säljer.

Men va e detta nu då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har några krav:

* Det bör kosta runt 2000

* Jag behöver två utgångar, har inga större behov av ingångar

* Det bör helst vara 3,5 mm utgångar, inte RCA, men inte så viktigt

Vet du nåt som skulle kunna passa?

Echo Indigo DJ

Kostar 2000 kr

Har 2 st stereo 3,5 mm utgångar

Sitter i PCMCIA-platsen i laptopen, så det inte tar upp firewire eller USB-plats.

Dessutom stödjer det AISO och WDM för låg latency i Reason och Sonar.

Har själv tänkt köpa ett till min laptop.

http://www.echoaudio.com/Products/CardBus/IndigoDJ/index.php

Billigast får du det från Thomann.de men även Jam.se säljer.

Men va e detta nu då?

Föredrar du Soundblaster Live?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har några krav:

* Det bör kosta runt 2000

* Jag behöver två utgångar, har inga större behov av ingångar

* Det bör helst vara 3,5 mm utgångar, inte RCA, men inte så viktigt

Vet du nåt som skulle kunna passa?

Echo Indigo DJ

Kostar 2000 kr

Har 2 st stereo 3,5 mm utgångar

Sitter i PCMCIA-platsen i laptopen, så det inte tar upp firewire eller USB-plats.

Dessutom stödjer det AISO och WDM för låg latency i Reason och Sonar.

Har själv tänkt köpa ett till min laptop.

http://www.echoaudio.com/Products/CardBus/IndigoDJ/index.php

Billigast får du det från Thomann.de men även Jam.se säljer.

Men va e detta nu då?

Föredrar du Soundblaster Live?

Huvudet på spiken 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Tack för alla tips. Ska kolla närmare på dem. 🙂

Varför jag ville ha 3,5 mm utgångar är för att jag vill kunna koppla hörlurar direkt till ljudkortet. Men jag har helt enkelt inte hittat några adaptrar från 3,5 mm hona till RCA hane. Jag har letat överallt men utan resultat. Det verkar inte existera av någon anledning. Har ni hittat några?

Link to comment
Dela på andra sajter

Adaptrar är enkelt att fixa om man kan löda (eller om du kan hitta en kompis som kan).

Men det är ingen större ide vanligen att koppla hörlurarna i ett RCA-uttag om det vara det du tänkte. Hörlurarna drar lite effekt, och utgången på RCA orkar inte driva så mycket.

Indigo tror jag driver hörlurar direkt, har just en liten hörlurskontakt, och dessutom en utgång till. Verkar vara exakt vad du frågar efter.

Transit driver hörlurar direkt, bara en utgång dock.

Berätta nu vad du skall använda två utgångar till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa billigaste 5.1-kortet du kan hitta, om du som jag tror ska använda det för DJ-bruk (två utgångar till "hård" mixer, right?).

Om du ändå inte ska spela in nåt via kortet finns det ingen anledning att lägga pengar på fina preamps, dyra a/d-omvandlare etc.

edit: Och som Trombonisten påpekar så är det en smal sak att fixa kablar som passar. Däremot behöver du en hörlursförstärkare, om du inte tänkt dra nytta av den som sitter i din DJ-mixer. Om du har nån?

Redigerat av Disco Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

Däremot behöver du en hörlursförstärkare, om du inte tänkt dra nytta av den som sitter i din DJ-mixer.

Echo Indigo DJ har naturligtvis hörlursförstärkare också 😆 Jag lovar, för de specsen han skrev är det det bästa kortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag undrar vad det är för mening att transit har ASIO 2 drivrutiner?

Man kan väl ändå inte spela midi med den?

Häpp.

Förstod inte frågan. Inte kan man koka kaffe med den heller.

ASIO - ljud. ASIO2 = nyare version

Midi - styrsignaler till syntar till exempel, inte ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Jag är ute efter ett externt ljudkort till min laptop. Det ska användas för inspelning av akustisk gitarr och sång. Ljudkortet som sitter i laptopen är inge vidare och jag behöver något bättre. Max pris: 1000kr.

Tacksam för tips.

//Erik

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Hej.

Jag letar efter ett externt ljudkort för mastring och dansmusik producering, på halvproffesionell nivå. Det ska vara till en laptop, så USB eller Firewire är det som gäller.

Jag har kollat en del på Motus Ultra Lite och RME's FireFace.

Finns det något billigare kort med likvärdig ljudkvalitet (d/a) med färre in och och ut, eftersom att jag max behöver fyra in (2ut). Hur är Echo's Audiofire 4 tex. Eller presonus firebox? Jag hoppas ni förstår frågeställningen. Skulle verkligen förenkla mitt val.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, eh det var lite over kill att posta fler än en...

Ok echo är ett bra kort, har fått höra att fireboxen är överlägsen i prisklassen tre till fem tusen, nån kommentar på det?

försökte för övrigt söka på detta. Men jag hittade ingen vettig grej som behandlar denna mellanklass på externa ljudkort (3-6tusen).

Redigerat av Mekker
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Haddock (oregistrerad)

Har ett EMU 0404 idag och ska gå över till externt.

Vilket ljudkort väljer jag och varför?

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
AuDiOToNiC (oregistrerad)

Tjena till alla på detta forum!

jag är ute efter ett externt ljudkort, nu är det så att jag sysslar mycket med electroniskt musik behöver jag då ett speciellt kort eller vad rekomenderar ni som vet!! Hade ett sound blaster audiogy2 PCMCIA kort men den krånglade hela tiden så jag sålde det!

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha då kommer det klassiska tråkiga svaret som bara är en massa nya frågar.

Vad vill du kunna göra med ditt ljudkort? Vill du kunna spela in instrument typ gitarr och bas? Vill du kunna spela in sång med kondensatormikrofon, det vill säga vill du ha fantommatning (+48 volt) på kortet? Ska det vara firewire eller usb? Hur många ingångar och utgångar vill du helst att det ska finnas. Hur många hörlursutgångar. Behöver du midi? Vill du kunna spela in i 24 bitar eller räcker det med 16 bitar? Vill du kunna spela in högre än 48 kHz? Vad har du för sequencer och dator?

Som sagt kanske inte det roligaste svaret. Men om du ger oss lite mer att gå på så kanske vi kan tipsa dig om något vettigt och prisvärt kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

AuDiOToNiC (oregistrerad)
Jaha då kommer det klassiska tråkiga svaret som bara är en massa nya frågar.

Vad vill du kunna göra med ditt ljudkort? Vill du kunna spela in instrument typ gitarr och bas? Vill du kunna spela in sång med kondensatormikrofon, det vill säga vill du ha fantommatning (+48 volt) på kortet? Ska det vara firewire eller usb? Hur många ingångar och utgångar vill du helst att det ska finnas. Hur många hörlursutgångar. Behöver du midi? Vill du kunna spela in i 24 bitar eller räcker det med 16 bitar? Vill du kunna spela in högre än 48 kHz? Vad har du för sequencer och dator?

Som sagt kanske inte det roligaste svaret. Men om du ger oss lite mer att gå på så kanske vi kan tipsa dig om något vettigt och prisvärt kort.

för att spela in mest på helst 24 bitars! mic är inte så noga men kanske bra att ha!jag kör mest med mjukvaro sythar inga instrument.Firewire usb spelar ingen roll. har en amd Turion 64 bitars 1.80 Ghz och 1024 ram (oackard bell W3333) sequencer ?? men antar Fl studio och en keyboard M-Audio keystation 49e om det är till nån hjälp!! ingångar tjaa standard, har även två aktiva monitorer med kanske något kort man kan koppla de till, annars är jag inte så kunnig inom denna front har för till fälligt minitorerna kopplade till ett dj mixer bord men ljudet från datorn är skit kass.

Redigerat av AuDiOToNiC
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...