Jump to content
Annons

Externt ljudkort - vad välja?


christian-s

Recommended Posts

Jag passar på att förlänga denna tråd lite!

Har just nu ett internt audiophil 2496 som jag har klarat mig bra med när det gäller in och utgångar. Inom en snar framtid kommer jag att gå över till bärbar studio (Mac eller PC) och behöver då ett externt ljudkort! Har en ADK A51 typV som jag vill kunna koppla in i ljudkortet och vill ha möjlighet att kunna spela in gitarr och sång samtidigt!

Budget, ej över 5000:- och givetvis så bra ljudkvalitet som möjligt 😐

Så vad rekomenderas för Mac vs PC

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Annons

Jag ska åka till USA i Maj och jag tänkte där köpa mig en MacBookPro och till den ett tillhörande externt ljudkort. Det ska ha en mic ingång samt att jag ska kunna koppla in en elgitarr och en bas, inte nödändigtvis samtidigt :rolleyes: Jag sitter idag på ett m-audio delta 44-kort men om jag ska koppla till en laptop så får det inte vara ett PCI kort. Är FireWire det bästa? Som ni förmodligen förstår är jag väldigt mycket nybörjare och jag blir glad för alla tips jag kan få. Jag har även ett litet mixerbord med en massa in och utgångar. Det borde jag väl kunna använda även till det nya kortet? Även tips på bra butiker är uppskattat om någon sitter på den kunskapen.

Stort tack på förhand

//Fabbe

Redigerat av VictoryKid
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Jahepp, även så jag kommer här med en förfrågan. Skälet är att jag har sökt rätt ordentligt här på forum, men inte hittat någon konfiguration som motsvarar min och mina behov. Iofs - jag sitter med ett SB Audigo idag, så allt torde vara en förbättering. Nå...

Så här ser det ut nu:

Jag har ett M-Audio Keystation Pro där all MIDI-info (och stömförsörjning) går via USB.

På den stationära PC:n hittar vi WinXP, SP2, Cubase SX3 och några pluggar.

Vidare finner vi ett SoundBlaster Audigo Platinum. (OBS - Inte ver 2.)

Utsignalen går antingen till ett par AKG-lurar, eller till den vanliga lyssningen.

Som ni ser - inget speciellt alls.

Musiken jag gör är ...ja, herregud, inte hitlistepop iaf. Ambient, experimentell, mörk... Vad jag vill säga är att mina krav när det gäller ljud/mastering är lite högre. (Ja, jag vet fortfarande att jag har ett SB. *lol* )

Det främsta skälet till att jag vill byta ljudkort är att jag börjar ruttna på att det är låst till 48kHz. Jag vill köra i antingen 24/44 eller 24/88. 196 är inte nödvändigt. (Jag vet att det finns miljarder med trådar kiring detta, men vi kan väl låta bli att ta den diskussionen här, ok?)

Övriga önskemål är inte heller de vidare märkvärdiga, prisklass är relativt ointressant och självklart ska det vara buggfria drivisar både för kortet och gentemot WinXP.

Det var väl det hele. Tacksam för alla relevanta svar.

G

Link to comment
Dela på andra sajter

Sök i forumet på "Agere" om du inte redan vet om problemet.

Nu har jag läst på om Agere-chippen, och tyvärr är det ett sådant som sitter i min imac. Borde man sikta in sig på ett USB 2.0-interface då kanske, för att vara på den säkra sidan, eller kanske gå upp en del i pris till Apogee's Duet, som jag antar är garanterat att det fungerar.

Är det någon som kanske har koll på de som säljs via applestore.com, dom borde väl ändå vara testade tillsammans med samtliga av apples datorer?

Mvh, Henrik

I tråden https://www.studio.se/index.php?showtopic=46599 kan du läsa mer om Agere-chipet och om inte den tråden ger dig tillräckligt mer information så kolla upp vilket ljudkort det är du vill ha och fråga tillverkaren av detta ljudkort ifall det är kompatibelt med Agere-chipet.

Angående hårddiskar kopplade till USB2.0 VS FireWire400 vinner FW400 i alla lägen enligt egen mening eftersom FW400 är snabbare i praktiken än USB2.0 och dessutom kräver mindre CPU-kraft jämfört med USB2.0.

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
  • 4 veckor senare...

Hej!

Jag undrar om någon har ett bra tips på ett ljudkort i prisklassen 1500-3000.

*Det ska gå att spela in Midi med det.

*Jag vill kunna spela in min elgitarr med det.

*Internt eller externt spelar ingen roll.

Jag använder operativsystemet Windows XP, programmet Cubase 3. Datorn jag använder har 4gig ram och intel core duo processor.

MVH Jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det nån guide för "idioter" som jag som inte förstår alla termer och vad det är jag behöver?

precis vad jag också skulle behöva 😏

Ni kan kanske hitta en del i Kontrollrummets Wiki - och om ni inte hittar det där, så är det ju bara att fråga i forumet, så är det många som gärna försöker hjälpa till med att svara. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Ja undrar lite saker...

Firewirekorten är snabbare än USB men MBOX2mini sägs ändå bibehålla låg latencitet.

MEN... om jag ska köra med MIDI-keyboard (ett modernt sådant som även har USB-drift) då kommer belastningen

bli hög eftersom MBOX'en helst vill jobba ostört. Dessutom har ju inte MBOX Mini någon MIDI-ingång. Känns lite sniket när man ändå bygger en kraftfull stationär pc. USB-korten gör sig väl bäst på laptops.

Mitt största problem är å andra sidan om verkligen ska välja det "seriösa" Pro Tools eller den lite buggiga men mer familjära Cubase. Ableton Live LE skulle vara kul o köra då jag vill göra lite elektronisk musik förutom pop/rock, det följer med vissa MIDI-keyboards o ljudkort.

I MBOX-paketet får man med alla program men samtidigt känns hårdvaran för mjäkig.

Funderar på ett Edirol FA-66 firewirekort, 3000kr inklusive CubaseLE. Synpunkter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag är på jakt efter ett ljudkort. Jag använder en (vit) MacBook 2,4 Ghz med 2 Gb i ram, den har tyvärr ett Agere-chip för FW. Jag kommer att använda Logic eller Garageband beroende på vad jag tror att jag har behov av. Jag har även en extern hårddisk av typen WD Studio edition 1TB. Jag är i stort sett helt novis på detta område.

Jag sysslar i stort sett enbart med akustisk musik, mest amerikansk folkmusik (bluegrass, oldtime, country blues osv). Det handlar om att spela in sång, akustiskt gitarr, mandolin, banjo, ståbas, dobro, fiol osv. Fokus blir på bra ljudkvalitet in, mjukvarusynthar och effekter är inte viktigt.

Det vore bra att kunna spela in mer än bara ett instrument i taget, därav skulle jag helst vilja ha 4 XLR-ingångar med fantommatn, men 2 är ok också. Minst 4 ingångar totalt iaf, helst 6-8. Jag tänker att ett FW-kort är bäst?

Maxpris 5000 kr, men helst skulle jag lägga 2500-3500 kr. (Jag har även tänkt skaffa en Röde NT2-A (har en NT3 sedan tidigare).)

Som sagt, ljudkortet måste funka med Agere-chipet, jag vet inte status på detta nu, har läst en del trådar i ämnet? Kanske alla har fixat detta problem?

Några tips? All hjälp mottages tacksamt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Tja

Ska köpa nytt ljudkort när jag köper nya datorn i slutet av månaden.

Saken är att jag vill spela in lite enklare trummor med detta och med det menar jag typ en överhäng, baskagge och virvel.

Och det i minsta laget!

Nu letar jag efter ljudkort till detta. Finns det några tips?

Det jag har kollat på är M-AUDIO Fasttrack Ultra men det är i dyraste laget.

Är det möjligt att pressa ner priset ännu mer för mitt ändamål?

Jag kräver inte så mycket än så länge 😄

Tack i förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag är på jakt efter ett ljudkort. Jag använder en (vit) MacBook 2,4 Ghz med 2 Gb i ram, den har tyvärr ett Agere-chip för FW. Jag kommer att använda Logic eller Garageband beroende på vad jag tror att jag har behov av. Jag har även en extern hårddisk av typen WD Studio edition 1TB. Jag är i stort sett helt novis på detta område.

Jag sysslar i stort sett enbart med akustisk musik, mest amerikansk folkmusik (bluegrass, oldtime, country blues osv). Det handlar om att spela in sång, akustiskt gitarr, mandolin, banjo, ståbas, dobro, fiol osv. Fokus blir på bra ljudkvalitet in, mjukvarusynthar och effekter är inte viktigt.

Det vore bra att kunna spela in mer än bara ett instrument i taget, därav skulle jag helst vilja ha 4 XLR-ingångar med fantommatn, men 2 är ok också. Minst 4 ingångar totalt iaf, helst 6-8. Jag tänker att ett FW-kort är bäst?

Maxpris 5000 kr, men helst skulle jag lägga 2500-3500 kr. (Jag har även tänkt skaffa en Röde NT2-A (har en NT3 sedan tidigare).)

Som sagt, ljudkortet måste funka med Agere-chipet, jag vet inte status på detta nu, har läst en del trådar i ämnet? Kanske alla har fixat detta problem?

Några tips? All hjälp mottages tacksamt!

Bättre sent än aldrig. Ljudkort: Apogee Duet som du kör via FW. Apogee fungerar felfritt med Agere-kontrollern och är av bättre kvallité. Finns kanske något begagnat Duet på vendolin? Föreslår att du kör den externa hårddisken via USB2.0 om du inte redan gör så. Ett annat alternativ är att seriekoppla ljudkort och extern disk men då bör du ha ljudkortet först i kedjan så slipper du problem. Nackdelen med att seriekoppla ljudkort och extern disk är att dessa två delar på bandbredden.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

hej, kanske lite offtopic men jag undrar 2 saker:

1. om ett externt ljudkort har en coaxial digital ingång och man spelar in genom den - då används väl inte D/A A/D omvandlarna alls?

Man får digital signal in i datorn direkt, stämmer det?

2. När det gäller utgång för monitorer, är det märkbar ljudkvalité skillnad mellan rca, tele 1/4, xlr? (mina monitorer har xlr & tele input).

Tacksam om ja får svar 😲

EDIT: har köpt fw410 och är riktigt nöjd. Går att spela in finfint med spdif och kortet funkar bra med bärbara (behövdes en firewire expresscard och eladapter till kortet dock)

Bra köp!

Redigerat av FatCash
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hej!

Jag har köpt en Röde NT1-A-mikronfon och är intresserad av ett passande ljudkort till den. Min dator är en stationär AMD 64 med 1 GB RAM. Jag kommer enbart använda ljudkortet för heminspelningar och behöver därför inte mer än två xlr-ingångar och två line in-ingångar. Röde NT1-A kräver väl fantommatning också.

Det behöver inte ge perfekt ljudåtergivning, för jag ägnar alltid väldigt lång tid till själva mixningen. Det viktiga är att få en råvara som _går_ att mixa, vilket har varit ett problem när jag har spelat in via Soundblaster-kortet. 😏

Helst vill jag hitta ett kort som kostar under 2000 kr. Instrumenten jag vill lägga är:

Sång

12-strängad ackustisk gitarr

6-strängad ackustisk gitarr

Elgitarr (via Line 6)

Bongotrummor

Inspelning sker genom Cubase SX3.

Vad rekommenderar ni? Tacksam för svar!

Redigerat av Bad_Brett
Link to comment
Dela på andra sajter

Det pratas mycket om olika ljudkort här fram och tillbaka, men det viktigaste är ändå att man kan använda det fysiska gränssnitt som ljudkortet levereras med. Jag har haft 3 datorer, men ingen av dem har egentligen varit optimal för ljudkortet, eftersom det har krockat med andra enheter i datorn, s.k. irq-konflikter (även om de inte upptas som en renodlad irq-konflikt i Kontrollpanalen-System-Enhetshanteraren-Visa efter resurser, så kan det ändå vara en irq-konflikt i realiteten).

Så ta först och främst reda på hur det ser ut i listan för irq-kanaler. Till exempel kan jag till min nya senaste laptop ENDAST välja ett usb-ljudkort, eftersom fw krockar något oerhört, med 6 andra grejer i datorn... Express card (om nu såna ljudkort finns, vet ej) krockar också till viss del.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tjena!

har fått ett erbjudande om att köpa ett :

Focusright Sapphire 1010

Är det bra ?

är 3300 ett bra pris?

Det kommer väl knappast vara några problem att spela in och kanske en mindre mixning med:

intelcore 2 ghz

ram minne 2 gb

?

tacksam för svar mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är era tankar om M-Audio Fast Track Pro? Bra grejor eller skit? Är sugen på det eftersom att man kan köra 4 kanaler samtidigt (gör inget om det bara går i 16/44, duger för mig)

Mmm...men det är väl bara om du kopplar till en digital mixer eller digital preamp som kostar en massa pengar?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Nu har jag gått å köpt mig en laptop och externt ljudkort och det blev ett Focusrite Saffire LE, och än så länge är jag ruskigt nöjd. Installationen var nog den minst smärtfria jag varit med om. Upp med ljudkortet ur kartongen, i med sladden och ner med senaste drivrutinen från deras hemsida. Efter 2 minuter från det att kortet låg i kartongen var jag inspelningsredo. Nu ska jag bara börja bekanta mig med det på allvar och sen jävlar 🙂 Jag har i många år haft ett M-audio delta 1010LT som jag är gruvligt trött på med tanke på deras fullkomliga ointresse att spotta ur sig fungerande drivrutiner till framförallt 64-bitars operativsystem. Så jag kommer nog aldrig mer beakta mig med M-audio. Men ta en titt på Focusrite Saffire LE, verkar vara ett mycket bra kort! Jag pröjsade 2995 spänn för det på musikverkstan i götet!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Jag fyller på lite till.

Har läst lite här men skulle gärna vilja ha kommentarer på de här fyra korten jag har kollat på.

1. Jag är nybörjare

2. Jag kör macbook pro intel core 2 duo (inte de senaste)

3. Jag kör garageband & logic

4. Jag har en microkorg och vill gärna ha midi interfacet i kortet.

5. Firewire eller usb spelar ingen direkt roll.

De kort jag kollat på är:

Emu 0404

Presonus firebox

Focusrite Saffire LE

Native instruments audio kontrol 1

Verkar som att vissa kort är krångligare än andra.

Jag vill kunna spela in midi och ljuden från synthen, spela in sång, liveinstrument: bas, gitarr, bongos osv.

Kan få köpa ett focusrite av en kille för 1800 spänn

Tips?

Redigerat av fusionaloud
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, men hur är det om man jämför med native instruments?

Har en annan kille som vill sälja sitt för 1500-1600

Det kan jag inte svara på, har inga erfarenheter av det kortet. Rätta mig om jag har fel, men det har väl bara en micpreamp. Du får googla på dom och se vad skillnaden är. Har svårt att tro att det skulle vara så stor skillnad i ljudkvalite, men jag vet som sagt inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej,

Jag är helt nybörjare inom musikinspelning!

Jag har endast gjort lite dansmusik i FL Studio innan. Har hållit på med musik länge (spelat gitarr,saxofon m.m).

Nu skulle jag vilja spela in mer egen musik, jag har digitala trummor, elgitarr, keyboard och saxofon. Så jag tänkte att jag har goda möjligheter.

Jag har en stationär dator som jag tänkte använda (bra processor, EJ ljudkort).

Vet ej vilket program som passar mig bäst men har Reason 4, Cubase och Fl Studio. Så jag hoppas att dessa går att använda.

Jag tänkte endast spela in musik för skojs skull, så jag har inte så mycket pengar att lägga ut...

Jag kanske har en 4000 kr i nuläget, men man kan ju alltid spara pengar.

Hur kopplar jag in allt ? Vad behöver jag ?kopplar man in allt i en mixer ? ljudkort?) Vart någonstans ska jag köpa ?

(Det ska helst vara så billigt som möjligt ..)

Som sagt är jag helt nybörjare så jag hoppas att jag kan få hjälp och att ni förstår.

Jag hittade inte så mycket info på forumet. Så länkar till guider/info m.m är bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Jag är helt nybörjare inom musikinspelning!

Jag har endast gjort lite dansmusik i FL Studio innan. Har hållit på med musik länge (spelat gitarr,saxofon m.m).

Nu skulle jag vilja spela in mer egen musik, jag har digitala trummor, elgitarr, keyboard och saxofon. Så jag tänkte att jag har goda möjligheter.

Jag har en stationär dator som jag tänkte använda (bra processor, EJ ljudkort).

Vet ej vilket program som passar mig bäst men har Reason 4, Cubase och Fl Studio. Så jag hoppas att dessa går att använda.

Jag tänkte endast spela in musik för skojs skull, så jag har inte så mycket pengar att lägga ut...

Jag kanske har en 4000 kr i nuläget, men man kan ju alltid spara pengar.

Hur kopplar jag in allt ? Vad behöver jag ?kopplar man in allt i en mixer ? ljudkort?) Vart någonstans ska jag köpa ?

(Det ska helst vara så billigt som möjligt ..)

Som sagt är jag helt nybörjare så jag hoppas att jag kan få hjälp och att ni förstår.

Jag hittade inte så mycket info på forumet. Så länkar till guider/info m.m är bra.

Hej

1. Du behöver ett ljudkort. Exempel på det:

http://www.thomann.de/se/presonus_audiobox_usb.htm

2. En mikrofon plus stativ. Ex:

http://www.thomann.de/se/the_tbone_sct700_...renmikrofon.htm

Cubase har du redan men det brukar oftast följa med program med ljudkortet. Ljudkortet kopplar du in i USB eller FireWire-porten och mikrofon i ljudkortet. Det är inte så krångligt.

Det finns otaliga klipp på youtube om hur du startar igång din hemmastudio.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej, har en fråga gällande ljudkort, har haft ett Tascam US-122L, som fungerade mycket dåligt för mig (mycket störningar i utsignalen, blåskärmar säkert ett antal gånger om dagen), noteras bör att jag vid detta tillfälle körde Vista/7-betan, 64-bits versioner båda gångerna..

Nu är jag tillbaka i XP x86 och använder ett Lexicon Omega, detta har dock väldigt kassa drivrutiner där dess egna ASIO-driver "Omega ASIO" vägrar att fungera, har provat ett flertal metoder för att försöka lösa det men det vägrar helt enkelt fungera, kör tillfälligt med DirectX ASIO Full Duplex-drivers som fungerar någorlunda bra med vst-pluggar men inte med ljudkortets in-portar, som ju var anledningen till att jag köpte kortet i första taget..

Frågan är dock, vad bör man satsa på för externt ljudkort som fungerar BRA i Windows? Jag är ute efter ett kort med väl fungerande ASIO-drivrutiner samt audio in, gärna mer än 2 ingångar eller väl integrerbart med mixerbord då jag gärna vill använda mina hårdvarusynthar förhållandevis smärtfritt i inspelningsprocessen, programvaran jag huvudsakligen använder är Ableton Live 8 och vill alltså kunna spela in med bra latency direkt in i programmet.. Vet inte riktigt vad jag ska gå efter då jag verkar ha trampat i klaveret två gånger på raken, så vad säger ni, har ni något tips på ett bra, stabilt kort i prisklassen 1-4000 kr eller är det bara att spara vidare?

Redigerat av MindTheSnare
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, har en fråga gällande ljudkort, har haft ett Tascam US-122L, som fungerade mycket dåligt för mig (mycket störningar i utsignalen, blåskärmar säkert ett antal gånger om dagen), noteras bör att jag vid detta tillfälle körde Vista/7-betan, 64-bits versioner båda gångerna..

Nu är jag tillbaka i XP x86 och använder ett Lexicon Omega, detta har dock väldigt kassa drivrutiner där dess egna ASIO-driver "Omega ASIO" vägrar att fungera, har provat ett flertal metoder för att försöka lösa det men det vägrar helt enkelt fungera, kör tillfälligt med DirectX ASIO Full Duplex-drivers som fungerar någorlunda bra med vst-pluggar men inte med ljudkortets in-portar, som ju var anledningen till att jag köpte kortet i första taget..

Frågan är dock, vad bör man satsa på för externt ljudkort som fungerar BRA i Windows? Jag är ute efter ett kort med väl fungerande ASIO-drivrutiner samt audio in, gärna mer än 2 ingångar eller väl integrerbart med mixerbord då jag gärna vill använda mina hårdvarusynthar förhållandevis smärtfritt i inspelningsprocessen, programvaran jag huvudsakligen använder är Ableton Live 8 och vill alltså kunna spela in med bra latency direkt in i programmet.. Vet inte riktigt vad jag ska gå efter då jag verkar ha trampat i klaveret två gånger på raken, så vad säger ni, har ni något tips på ett bra, stabilt kort i prisklassen 1-4000 kr eller är det bara att spara vidare?

Låter spontant som din dator inte är helt hundra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter spontant som din dator inte är helt hundra...

Nja, det mesta har jag kunnat se avspeglingar utav via diverse google-sökningar, har visat sig att jag dessvärre är långtifrån ensam om dessa problem med dessa kort, man borde vara bättre på att läsa på och felsöka sådant INNAN man genomför köpet tycker man men min kunskap inom ämnet är som sagt inte så utförlig varför jag frågar om goda riktlinjer här.

Datorn har fungerat bra i övrigt och jag är noga med att se till att systemet är i form, dessutom har allt testats utförligt ifrån en fräsch nyinstallation och dessa problem har inte förändrats eller förvärrats i takt med att mer program och filer fyllt datorn, dock så har jag ett nytt datorköp inplanerat tills nästa år som ska få en strikt studio-inriktning istället för allt-i-allo som är fallet nu. Så vad sägs, något märke/modell ni har goda erfarenheter av som ni kan rekommendera för bra inspelningsresultat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag tillbaka i XP x86 och använder ett Lexicon Omega, detta har dock väldigt kassa drivrutiner där dess egna ASIO-driver "Omega ASIO" vägrar att fungera

Kör du drivrutiner som följde ljudkortets CD eller senaste version av drivrutiner nedladdade från Lexicon?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...