Jump to content
Annons

Externt ljudkort - vad välja?


christian-s

Recommended Posts

Kör du drivrutiner som följde ljudkortets CD eller senaste version av drivrutiner nedladdade från Lexicon?

Kört med driver version 2.5 ifrån Lexicons hemsida sen jag köpte det, blev en del kartonger och annat slängt iom flytten för ett tag sen och jag tror lådan till kortet med skiva och övrigt försvann i den vevan också så att testa den versionen är ju uteslutet. Nu är det ju strax över året sedan drivrutinen uppdaterades och Lexicon själva är inte speciellt pigga på supportsidan 😄 Provade att köra kortet på en bekants laptop som kör Vista x86, och det var samma visa där, börjar misstänka att hårdvaran är kass, alt. att det ogillar att samarbeta med moderkortets styrkrets, dock så har jag inte hört något som indikerar det.

Tack för länken, dock så hade jag främst planer på en laptop för musikjobbet, men en bra stationär är inte uteslutet det heller..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons

Jag är på jakt efter ett prisvärt Firewire-ljudkort. Jag har kollat runt lite och fastnat för Focusrite Saffire och TC Electronics Desktop Konnekt 6.

Fokus ligger på kvalité istället för många in/utgångar. Jag hade inte tvekat på att köpa Konnekt 6 om det inte vore för att det bara har 2 ut - jag vill ha både monitorer och en förstärkare inkopplade på samma gång.

Några tips? 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Är lite nyfiken på detta kort-m-audio profire 610.Är det nån som kör på det?om så hur låter det osv.Har lite dåliga erfarenheter med m-audio och deras firewirekort,men detta känns ändå lockande.

Nån?

Redigerat av Liquid_6
Link to comment
Dela på andra sajter

Är lite nyfiken på detta kort-m-audio profire 610.Är det nån som kör på det?om så hur låter det osv.Har lite dåliga erfarenheter med m-audio och deras firewirekort,men detta känns ändå lockande.

Nån?

BUMP

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Lånar tråden lite...

Är novis och ska komma igång med inspelning av egen musik på Laptop med OS Vista (USB-ansl). Spelar ensam gitarr (el+akustisk), fiol, munspel, sång. Har att välja mellan följande ljudkort. Kan ni rekommendera något av dem?

1. Line6 POD Studio UX2, 189 euro

http://line6.com/podstudioux2/

2.EMU 0404 2.0 AUDIO/MIDI interface, 199 euro

http://www.emu.com/products/product.asp?ca...p;product=15185

3. M-audio Fast Track Pro, 159 euro

http://www.m-audio.com/products/en_us/FastTrackPro.html

Tacksam för tips!

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver lite hjälp att bestämma mig och köpa ljudkort. Hoppas att ni kan hjälpa till.

Min setup idag är

Stationär PC

Monitorer

Preamp

Hörlursförstärkare/splitter

Midiklav

USB kort som jag alltså vill byta ut.

Då jag är nöjd med min nuvarande Preamp så känner jag att fokus borde ligga på omvandlingen när jag köper nytt kort. Har tittat runt en hel del på Firewirekort, då främst TC Electronic Konnekt 24, Saffire Pro24 och RME Fireface 400 där det sistnämnda klart är ett bättre kort men också mer än dubbla pengen.

Då jag har en stationär PC så kanske jag istället bör kolla på ett PCI kort? Har jag rätt om jag säger att jag då får mer för pengarna?

Har ni några tips på produkter och hur jag ska tänka här? Jag ska tillägga att jag främst har kollat på Firewire/USB kort tidigare eftersom det är väldigt Plug and Play, PCI känns krångligare? Kreativiteten är fokus 1 för mig. Skulle också gärna ha volymkontroll för monitorerna på kortet så att jag kan slopa mitt usla mixerbord som nu ligger mellan i kedjan och endast fyller volymfunktionen.

Tack för hjälp!

Redigerat av seeage
Link to comment
Dela på andra sajter

Då jag har en stationär PC så kanske jag istället bör kolla på ett PCI kort? Har jag rätt om jag säger att jag då får mer för pengarna?

Ja, och lägsta möjliga latency med bibehållen prestanda.

https://www.studio.se/index.php?showtopic=70516

https://www.studio.se/index.php?showtopic=36297

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej,

Skulle verkligen behöva svar på min fråga då jag blir smått orolig..

Jag har beställt ett extern ljudkort, Swissonic Easy Firewire. På mitt moderkort sitter FW400..

Kommer jag uppleva att min sång kommer i otakt till musiken, även när jag lägger lager på lager av sång, adlips osv.

Vad tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Skulle verkligen behöva svar på min fråga då jag blir smått orolig..

Jag har beställt ett extern ljudkort, Swissonic Easy Firewire. På mitt moderkort sitter FW400..

Kommer jag uppleva att min sång kommer i otakt till musiken, även när jag lägger lager på lager av sång, adlips osv.

Vad tror ni?

Förutsatt att ljudkortet fungerar som det ska med din dator så ger FW oftast acceptabel latency för det flesta inspelningssituationer med undantag för kräsna trummisar.

Om man tycker att låg latency är viktigt och kör en stationär dator så bör man dock starkt överväga internt ljudkort (då de alltid ger lägst latency förutsatt att man inte har databekymmer).

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt svar!

Med risk för att låta dum men men.. Om tex min latency är 10ms.. Kommer min sång då i 0.10s otakt? Eller hur funkar det?

Förutsatt att ljudkortet fungerar som det ska med din dator så ger FW oftast acceptabel latency för det flesta inspelningssituationer med undantag för kräsna trummisar.

Om man tycker att låg latency är viktigt och kör en stationär dator så bör man dock starkt överväga internt ljudkort (då de alltid ger lägst latency förutsatt att man inte har databekymmer).

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Tack för ditt svar!

Med risk för att låta dum men men.. Om tex min latency är 10ms.. Kommer min sång då i 0.10s otakt? Eller hur funkar det?

Nej men 0,01s 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Hej!

Har vart här och frågat lite om ljudkort, vad man ska tänka på vid val och så.

Har nu lyckas skrapa ihop en slant och återkommer då med lite frågor igen.

Jag har spanat runt och fått hjälp och har nu fastnat för TASCAM US-144MK2, den har alla ingångar jag behöver, och i övrig en schyst interface som jag gillar.

Enda nackdelen jag ser är "Out"-portarna. Hur blir det om jag köper ett par monitorer i framtiden om det bara finns RCA?

Kan man koppla om så dom passar tele-ingångarna på monitorerna?

Ett liknande kort som jag också kollat på är M-AUDIO FAST TRACK PRO men det är ingen jag har fastnat för, ser plåttrig och plastig ut. Dock så har den allt jag behöver och lite till.

Nästa fråga då :rolleyes:

Om man jämför dom här korten vilka för och nackdelar har dom?

Vilket skulle du välja, och varför?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Nystom!

Jag köpte mig ett Fast track pro som jag är helnöjd med.

Har den till min Acer Laptop med en i5 processor 4 gig ram.

Tittade oxå på Tascam kortet men gogglade runt lite såg att det va

många som klagade på drivrutinerna så det fick bli ett fast track.

Lite plastigt men stabilt kort låter väldigt bra för dom pengarna.

Som ett ny börjar ljudkort så recomenderar jag det.

Även som en backup kort för proffs som behöver lira in snabbt.

jäkligt skönt med usb bara plugga in å köra.

Har den inställt på 128 lägsta som jag kan få = 5.5 ms det är bra det för ett usb kort.

Beror lite på hur snabb dator du har.

Här fungerar det bra ,som sagt ett stabilt bra kort ..

mvh/Hemmpe

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Nystom!

Jag köpte mig ett Fast track pro som jag är helnöjd med.

Har den till min Acer Laptop med en i5 processor 4 gig ram.

Tittade oxå på Tascam kortet men gogglade runt lite såg att det va

många som klagade på drivrutinerna så det fick bli ett fast track.

Lite plastigt men stabilt kort låter väldigt bra för dom pengarna.

Som ett ny börjar ljudkort så recomenderar jag det.

Även som en backup kort för proffs som behöver lira in snabbt.

jäkligt skönt med usb bara plugga in å köra.

Har den inställt på 128 lägsta som jag kan få = 5.5 ms det är bra det för ett usb kort.

Beror lite på hur snabb dator du har.

Här fungerar det bra ,som sagt ett stabilt bra kort ..

mvh/Hemmpe

Tack för bra repsons!

Var på musikbörsen idag och fick förklarat att Tascam är inget dåligt kort, inte Fast track pro heller. Utan det var lite säkrare drivisar och lite bättre prestanda. Men sedan sa han om han skulle köpa ett i prisklassen så var det Presonus AudioBox han skulle införskaffa.

Det var sneppet bättren M-audios fast track pro.

Vad säger ni kunniga om detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hej! Skulle behöva ett externt ljudkort i prisklassen 1000-2000, mitt enda mål med den är att att kunna ha som mellanhand mellan laptop och mic-preamp och förstärkare till passiva monitorer. Behöver med andra ord endast telejack in och ut, volymreglage och firewire-utgång. Har kollat echo audiofire, men var på tok för dyrt... även mbox mini var lite för dyrt.

Några förslag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kollat echo audiofire, men var på tok för dyrt...
Audiofire 2 är en tusenlapp billigare hos Thomann än det är i svenska butiker t ex JAM, så det är inom din budget.

Det har bara volymkontroll för hörlursutgången, så komplettera med en Nano patch volymkontroll mellan ljudkort och förstärkaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för bra repsons!

Var på musikbörsen idag och fick förklarat att Tascam är inget dåligt kort, inte Fast track pro heller. Utan det var lite säkrare drivisar och lite bättre prestanda. Men sedan sa han om han skulle köpa ett i prisklassen så var det Presonus AudioBox han skulle införskaffa.

Det var sneppet bättren M-audios fast track pro.

Vad säger ni kunniga om detta?

Det han egentligen sa var;

Vi säljer inte Tascam. M-audio säljer vi men inte lika gärna som Presonus AudioBox för den har vi bra marginal på och massor i lager vi vill bli av med.

😛

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Det han egentligen sa var;

Vi säljer inte Tascam. M-audio säljer vi men inte lika gärna som Presonus AudioBox för den har vi bra marginal på och massor i lager vi vill bli av med.

😛

Det roliga var att Presonus AudioBox hade dom inte i lager, dock M-audio och lillebror till Tascam, som dom inte tog hem ofta eftersom dom rekomenderade hellre dom andra pga. bättre prestanda 🙂

Nån som haft möjligheten att hålla vantarna på båda? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kollat mycket på ljudkort senaste dagarna. (Jag är helt novis)

Focusrite Saffire 6 verkar väldigt uppskattat av användarna. Många av dem har bytt från något annat märke och tycker att detta var MYCKET bättre. Kan ju iofs vara så att de som skrivit de användarrecensionerna är sponsrade av focusrite.

Tycker att det verkar finnas så sjukt mycket gamla grunkor som fortfaranade finns kvar på marknaden. USB 1.0 känns i alla fall lite för gammalt för mig. Lanseringsår 2006 osv. De verkar inte följa den övriga teknikens utveckling.

De släpper ett nytt kort precis nu som jag tror att jag har bestämt mig för att köpa. Mailade Thomann och de skulle ha det i shopen om 2 veckor ungefär. Släpps i maj tror jag. Om det följer tidigare versioner så lär man nästan få samma pengar för det om man vill sälja det om 5 år.

http://www.focusrite.com/products/scarlett/scarlett_8i6/

Någon som kan tyda det tekniska och säga om det är ett bra köp? Ligger på runt 2000 spänn skulle jag tro om det är korrekta priser på de engelska och amerikanska sidorna som man redan kan boka det på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är också sugen på Scarlett 8i6 från Focusrite. Är egentligen helnöjd med mitt TC Electronic Konnekt 24D, men har inget firewire och ingen expansionsplats på nya, bärbara datorn, så den enklaste lösningen verkar bli att köpa nytt ljudkort 🙁 Tråkigt bara att Scarlett är USB 2.0 och inte 3.0 - det hade varit mumma!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är också sugen på Scarlett 8i6 från Focusrite. Är egentligen helnöjd med mitt TC Electronic Konnekt 24D, men har inget firewire och ingen expansionsplats på nya, bärbara datorn, så den enklaste lösningen verkar bli att köpa nytt ljudkort 🙁 Tråkigt bara att Scarlett är USB 2.0 och inte 3.0 - det hade varit mumma!

Detta ska vara 3.0 och 2.0. Dock lite dyrt tycker jag. RME ska varaväldigt stabila vad det gäller drivrutiner.

http://www.rme-audio.de/en_products_babyface.php

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej. Det finns mig veterligt inga ljudkort med USB 3.0 och det kommer nog dröja minst ett halvår till.

http://www.rme-audio.de/en_index.php

The Babyface connects to the USB 2.0 bus, but is also compatible to USB 3 chipsets. It has been uncompromisingly optimized for highest performance under Windows and Mac OS by using customized firmwares for every operating system. Like other RME USB interfaces, the Babyface provides revolutionary ultra-low latencies even with multiple channels.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.rme-audio.de/en_index.php

The Babyface connects to the USB 2.0 bus, but is also compatible to USB 3 chipsets. It has been uncompromisingly optimized for highest performance under Windows and Mac OS by using customized firmwares for every operating system. Like other RME USB interfaces, the Babyface provides revolutionary ultra-low latencies even with multiple channels.

Exakt; USB 2.0 m a o. 😉 :

"Like other RME USB 2.0* interfaces, the Babyface provides revolutionary ultra-low latencies even with multiple channels. The Babyface achieves latency values down to 48 samples on Windows and 14 samples on Mac OS X.**

* The Babyface is compatible to USB 3 chipsets."

http://www.rme-audio.de/en_products_babyface.php

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok! Me bad master!

Bättre än okompatibel i alla fall! 😄

Redigerat av JeanBruun
Link to comment
Dela på andra sajter

:rolleyes: Redigerat av JeanBruun
Link to comment
Dela på andra sajter

Gilbert,

Har du någon expertåsikt ang scarlett 8i6? Om man jämför med saffire så ser jag att pad-knappen saknas på det nyare samt ett reglage mindre. Är som sagt inte så duktig på att tyda de tekniska specifikationerna. Vore tacksam om någon som förstår sig på kan hjälpa till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gilbert,

Har du någon expertåsikt ang scarlett 8i6? Om man jämför med saffire så ser jag att pad-knappen saknas på det nyare samt ett reglage mindre. Är som sagt inte så duktig på att tyda de tekniska specifikationerna. Vore tacksam om någon som förstår sig på kan hjälpa till.

Focusrite gör generellt prisvärda ljudkort men jag har ingen erfarenhet av detta kort. "Pad" brukar man sällan behöva i hemstudion om detta är syftet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...