Jump to content
Annons

Externt ljudkort - vad välja?


christian-s

Recommended Posts

Annons
3 minuter sedan, JakobP säger:

Har du kollat om du verkligen belastar din CPU öht ? Kolla i mac:ens aktivitetshanterare. Jag tänker lite så här, hat man en värsting-cpu som pallar i stort sett vad som helst, vad är då poängen att bara ta ut den soliga söndagar och köra till kyrkan på tomgäng ? 😄 

Svar ja. Det ser ut som att Alchemy och NI Komplete gillar att äta CPU, helt klart. 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, Jacob Johansson säger:

För att jag kan lägga vissa effekter direkt i UA-interfacet och istället belasta interfacets CPU istället för datorns. 

Det är ju möjligt att det skulle hjälpa. Men innan du lägger ut en förmögenhet på ett UA-interface, lägg fem minuter på att testa mitt förslag - som trots allt är gratis!

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, oioioi säger:

Det är ju möjligt att det skulle hjälpa. Men innan du lägger ut en förmögenhet på ett UA-interface, lägg fem minuter på att testa mitt förslag - som trots allt är gratis!

Absolut. Dock är det inte bara pga eventuell latency-förbättring som jag överväger investeringen. Det är ju mycket pga preamps också, vilket egentligen var den ursprungliga frågan. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
On 2018-05-23 at 08:40, Jacob Johansson said:

Absolut. Dock är det inte bara pga eventuell latency-förbättring som jag överväger investeringen. Det är ju mycket pga preamps också, vilket egentligen var den ursprungliga frågan. 

Antelope har tydligen väldigt bra preamps. lite dyrare, men man får vad man betalar för.

Focusrite ISA-kort är också bra preamps. Utvecklat av Rupert Neve

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det måste väl gå att kompensera för roundtrippen i dom flesta daws, det gör det i alla fall i Logic. Jag kör med gamla M-Audio Delta 1010 Pci (inte Pcie) kortet och en gammal version av Logic och det funkar bra.

Jag tror att det förväxlas med intern latency mellan apparna själva och eller ens daw när det pratas latency.

Lägger jag tex ett delay på mastern i ett arr med mycket som händer internt i min daw så kan det bli strul. Men det har ju inget med ljudkortet eller preampar att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...