Jump to content
Annons

Mitt första album ute! - och historien bakom...


Steven Persson

Recommended Posts

Tja!

Jag är en sådan här filur som hängt på det här forumet väldigt länge - ända sen tidig sommar 2009, men knappast gjort något väsen av mig. Jag har bara varit tyst och läst, observerad och sugit in all grym info som delats här på forumet. Och det är en väldigt stor del varför jag nu äntligen kan säga - JAG HAR BLIVIT MED ALBUM! Och det är så jälva skönt att jag är klar med det och framför allt fick till det!

Tänkte dela med mig lite av tankarna bakom och kring detta album, så jag hoppas det kan vara kul läsning kretsande kring ordet "process"!

Arbetet med där här albumet har egentligen två start sträckor:

1. Allt började sommaren 2008. Jag hade tillbringat två år i Norge, tjänat min deg men blivit mätt på den. Så jag hade två stora visioner.

Att jag skulle studera. Och att jag skulle skaffa prylar.

Jag flyttade hem till morsan och farsen i Juni i hopp om att det skulle bli journalistutbildning i Kalmar eller Sundsvall för min del. Jag skaffade glasögon, klippte mig (men skaffade inget jobb in case of emergency) och brände 115,000kr på en vecka på en ny bil och studioprylar.

Jag skaffade mig en Macbook Pro, ett Echo Audiofire 4 ljudkort, en Røde NT2-A kondensator mick, Logic 8 och Superior 2.0.

Innan jag drog till Norge hade jag sålt mina älskade TAMA Superstar-trummor och därmed gick en 16 år gammal hobby i graven (jag började lira trummor redan som 5-åring). Jag offrade min hobby för att ha en startpeng till början av mitt vuxenliv i Norge. Men jag hade inte gett upp musiken helt. Jag hade köpt en akustisk gitarr som jag spelade lite lätt på.

Under de två åren fram till 2008 så lirade jag mer och mer på den, blev bättre och bättre. Så fram till den där augusti-dagen när jag skeppade i väg drygt en tiondelsmiljon, så hade jag ett gäng sköna melodier i korta snuttar. Allt inspelat på en MP3-spelare. Och nej...det var ingen iPod.

Där, 2006, började den långa startsträckan. Men givetvis hade jag ingen som helst tanke på att det skulle bli ett album. Fan...jag visste ju knappt slog på en Mac-dator (var hardcore PC förut, men.......fan....varför?)!

Så trevande började jag lira in lite och den första låt jag påbörjade var en låt, som efter några omslipningar, slutligen skulle komma med på detta album. Jag spelade in även min första låt även (inte MIN låt dock). Det var Kents Rödjus som jag lirade in akustiskt. Lät faktiskt helt okej med tanke på att jag inte fattade ett skit i Logic egentligen..

Inget plugg blev det. Men däremot återvände jag till Norge igen. Där, genom en rätt märklig historia (som vi kan ta en annan gång), så flyttade jag in i "min" gamla lägenhet igen som jag delat med mina polare tidigare. Där bodde nu även en tjej från samma stad som jag kom från. Vi blev kära, flyttade ihop och gjorde slut efter 1 år och 3 månader via ett rätt smutsigt slut...

Jag blev kvar i lusekoftanova-landet ytterligare i två år fram till 2011 och under tiden hade jag utökad min studio med två elgitarrer, en Boss GT-10, en till akustisk gitarr, lite percussionskrammel och en Røde NT1-A. Nu hade man ju börjat bli lite haj på grejjerna; jag hade lärt mig hur man satte på Mac-datorn och faktiskt även börjat förstå hur en EQ och kompressor funkade (grundligt!). Fler melodier kom jag på och jag gjorde min allra första låt heeelt klar (mix, arrangemang, etc). Det är också en låt som finns med på albumet i sin ursprungsversion. Utöver det så hände inte så mycket mer.

2. Andra startsträckan skedde 2011. Och nu var det äntligen dags! Persson skulle bli student! Jag flyttade upp till Sundsvall och gav mig in på ett 3-årigt program inom grafisk design och kommunikation (2 examen!). Givetvis följde alla studioprylarna med! Det var ju mitt syre och blod!

Nu började det sparka igång ordentligt med låtskrivandet och proddandet. Fortfarande hade jag ingen tanke på att det skulle bli nått album, utan mest släppa "lösa" låtar. Det gjorde jag också. 5 blev det innan jag hösten 2012 bestämde mig för att banne mig göra ett album. Faktum är att jag varit emot hela "albumgrejjen" förut. Det här med att göra CD (jag hatar CD:n) och tematisera och dona....näeh! Skit i det!

Men andra tankar fick jag i alla fall. Och jag hade även sparkat ut min Boss GT-10 och handlat in en POD HD Pro samt sparkat ut mina elgitarrer från VGS och skaffat mig en svensk Woodo GPR1 Black Ash (som jag bytte pickups på; satte i John Petruccis Liquifire och Crunchlab pickups istället...fett ljud!) och en Fender Telecaster Custom. Jag skaffade även en Yamaha RBX 375 bas så jag slapp fjanta runt med MIDI-basar. Dessutom slog jag till på en iMac för att lättare kunna jobba med musik men även med det grafiska i skolarbetet.

Nu blev det musik!

Nu i somras blev mina 12 låtar klara och tillsammans utgör dom albumet Beyond the Horizon. Det är ett konceptalbum som handlar om den relation jag hade med den där tjejen i Norge, samt osäkerheten kring vad fan jag gett mig in på när jag insåg att jag skulle flytta hem, till en helt ny stad och göra något jag aldrig gjort förut - plugga på universitet. Jag blev sjukt sviken av henne och jag kände att jag måsta' ventilera det på något sätt. Så då fick det avyttras musikaliskt.

I det långa loppet så har ju detta album tagit, i princip, 5 år att göra. I det korta loppet ca 1 år. Men man ska ha i åtanke att jag har börjat från absolut noll när det gäller inspelningskunskap, till att kunna det jag kan idag och jag är jävligt stolt över vad jag har åstadkommit! Jag har lyssnat så in i helvete mycket på backingtracks, musik i allmännhet, acapellas, stems, videos på Youtube samt läst här på forumet för att lyssna och förstå VAD som sker och HUR det sker rent musikaliskt, arrangeringsmässigt och mixmässigt. Så det ska ni ha ett oändligt stort tack för. För att ni delar med er av ovärderlig kunskap så att en annan kan släppa en tung sten från hjärtat!

Det finns säkert mycket att slipa på mixmässigt, men va fan...om man aldrig nöjer sig någon gång så kan man ju lika gärna lägga ner. Släpp hörnflaggan och få ut skiten så folk kan lyssna!

När jag skapade dom här låtarna har influerats av Backstreet Boys, Dream Theater, Blackfield, Kurt Nilsen och Sonja Aldén (vid spridning!).

De verktyg jag använt är följande:

  • Macbook Pro
  • iMac
  • Pod HD Pro
  • Echo Audiofire 4
  • Western Digital My Book 1TB Extern HD
  • Røde NT2-A och NT1-A
  • Woodo GPR1 Black Ash (med Petrucci's Liquifire och Crunchlab pickups) elektrisk gitarr
  • Fender Telecaster Custom elektrisk gitarr
  • Yamaha RBX 753 elektrisk bas
  • Walden D550 akustisk gitarr
  • Seagull S-12 akustisk gitarr
  • Yamaha nylonsträngad akustisk gitarr
  • Diverse percussion

-----------------------------------------------------------------

  • Logic 8
  • Superior 2.0 + Metal Foundry SDX, New York Studios Vol.2 SDX, Music City SDX
  • Omnisphere
  • Logics egna synthar
  • Miroslav Philharmonik
  • Diverse gratispluggar

Alla elgitarrer är körda genom POD HD Pro där jag skruvat fram alla ljud från scratch (med hjälp från tutorials givetvis).

Alla patcher med "clean tones" är direkt inspirerade av John Petruccis olika sounds (chorus, flangers etc) för jag älskar hans sound.

Basen är också kör genom POD HD Pro. Både cleant och med dist.

Trummorna har jag plockat från Superior 2.0 och tillhörande NY York Studios Vol 2 SDX, Music City SDX och Metal Foundry SDX.

Här har jag även blandat två olika virvlar och två bastrummor för att få ett lite eget sound.

Cymbalerna är mestadels från Metal Foundry och Superior 2.0 (eftersom jag älskar Sabian cymbaler).

Pukorna från Metal Foundry.

Man hör på trummorna att det bär mycket av Mike Portnoys stil eftersom det är min trumhero nr.1 och jag älskar hans fills och driv i kompen (blir lite för mycket kludd ibland, men han har ofta sådana där sköna "sneaky" saker för sig..).

Alltså...mycket cymbaler. splashar och stax i låtarna, precis som Portnoy har.

Själva sångstruktuerna och soundet på dom är kraftigt influerade av Blackfield och Dream Theater. Jag älskar Blackfield och Dream Theater och Blackfield är för mig den ultimata kombinationen av låtar, sound och feeling.

-------------------------------------------------------------------------------------------

TRACKLIST

1. What You Want to Feel

2. Lover's Lane (låten som slipades om ett par gånger)

3. Far Beyond The Sun (min allra första låt jag skrev och gjorde helt klart)

4. This Momentary Love

5. Holdin' Back Your Love

6. Step Into The Light

7. Command

8. Time After Time

9. Eradicated (You Are History)

10. Caught Up In/2

11. Home Away From Home

12. Persuasions

-------------------------------------------------------------------------------------------

Jag har till 90% mixat med Logics egna effekter undantaget när jag mastrade.

Då använde jag även Kramer Master Tape och Waves SSL G-Master Bus kompressor.

Jag har således gjort ALLT själv på denna platta:

  • Skrivit
  • Arrangerat
  • Producerat
  • Spelat in
  • Sjungit all sång inklusive körer
  • Mixat
  • Mastrat.
  • Albumomslaget

Lyssna gärna på:

...och tyck till gärna!

Hoppas det varit rolig läsning och än en gång - stort tack för all information!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack tack!

Ja, hade jag haft möjligheten att köra akustiska trummor (d.v.s ett bra rum, minkar, pre-amps, trummorna i sig , cymbaler och allt annat tjafs) så hade det inte var något snack om saken! Men för en hemmapulare som mig så är Superior 2.0 det bästa jag kan få för tillfället. Att micka eget var inte ens att fundera på då jag inte kan få tag i ens en ¼ av det nyss nämnda verktygen... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack tack!

Ja, hade jag haft möjligheten att köra akustiska trummor (d.v.s ett bra rum, minkar, pre-amps, trummorna i sig , cymbaler och allt annat tjafs)

tycker du klarar dig bra som det är

skit i minkarna

att du trummat på riktigt har nog hjälpt en del

där det kan bli bättre till nästa gång är sången

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

(d.v.s ett bra rum, minkar, pre-amps, trummorna i sig , cymbaler och allt annat tjafs)

Har alltid tyckt djur är viktigt att ha med i musiken! ☺️

Skämt åsido så förstår jag att du är stolt! Bra jobbat! Det krävs en hel del att genomföra det du gjort. Har lyssnat och hoppas lite mellan spåren. Håller med demonen om att det går att jobba på sången men jag tycker du har en bra känsla för melodier och arrangemang. Du har något bra på gång helt enkelt. Ett tips (som jag själv är dålig på att följa) är att hitta andra du litar på och som du kan samarbeta med. Även om det är kul att göra allt själv (vet precis hur det är, arbetar likadant) så brukar slutresultatet bli bättre när man får bra och ärlig feedback och hjälp att se bortom sin egen horisont. Man lär sig också av det. Obs att detta är min personliga syn på det.

Återigen, bra jobbat och ser fram emot att höra mer i framtiden!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack tack!

Ja, hade jag haft möjligheten att köra akustiska trummor (d.v.s ett bra rum, minkar, pre-amps, trummorna i sig , cymbaler och allt annat tjafs) så hade det inte var något snack om saken!

Exakt! Alltid när jag är ute och gästföreläser om truminspelning och får frågan vad som är det viktigaste, brukar jag framhäva vikten av bra stämning, bra rum, och bra minkar. Helst ska dom vara uppfödda och fångade i det fria, men visst går det att få helt okej resultat med farmuppfödda minkar också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror många har fastnat i tänket att det behöver vara stormembransminkar, gärna flera decennier gamla. I verkligheten handlar det snarare om att trummorna är i gott skick, uppställda i ett passande rum och att minkarna är vid god vigör och vet sin plats.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis till plattan! Vilken låt är du mest nöjd med?

Tjaa..rent inspelningsmässigt så skulle jag nog säga Time After Time eller Holdin' Back Your Love.

De andra låtarna har jag spelat in med alldeles för låg signal, så det ställde till lite problem för mig.

Rent låtmässigt så är Home Away From Home och Persuasions mina favoriter. Persuasions för att den har tyngd och min polare Daniels båda solon som jag tycker är så görbra'!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har alltid tyckt djur är viktigt att ha med i musiken! ☺️

Skämt åsido så förstår jag att du är stolt! Bra jobbat! Det krävs en hel del att genomföra det du gjort. Har lyssnat och hoppas lite mellan spåren. Håller med demonen om att det går att jobba på sången men jag tycker du har en bra känsla för melodier och arrangemang. Du har något bra på gång helt enkelt. Ett tips (som jag själv är dålig på att följa) är att hitta andra du litar på och som du kan samarbeta med. Även om det är kul att göra allt själv (vet precis hur det är, arbetar likadant) så brukar slutresultatet bli bättre när man får bra och ärlig feedback och hjälp att se bortom sin egen horisont. Man lär sig också av det. Obs att detta är min personliga syn på det.

Återigen, bra jobbat och ser fram emot att höra mer i framtiden!

Tack! Minkar är bra percussion! 😉

Helt enig med dig, men det är så jävla svårt för jag känner ingen som är så "insyltad" i det här med musikskapande som jag är. Några lirar ju och spelar inte lite slafs här och där, men inte på samma nivå som jag håller på med. Sen kunde jag ju alltid slängt ut lite krokar här också, men fan...man är ju lat och har inte fått för sig.

Vad specifikt kan jag göra bättre med sången? Pitch? Arr?

Redigerat av Azzopardi
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad specifikt kan jag göra bättre med sången? Pitch? Arr?

som bullerbyn sa och lite ppitch här å var

handlar nog i mångt å mycket om att den ska mogna och slipas på över tid så blir den bättre

sen en sak som slog mig var att det var sällan nåt i låtarna som överraskade och vände åt nåt annat håll - det var ganska välstruket sas

men bra genomfört

jag tror att till nästa grej du gör kommer det falla på plats på ett lite annat sätt

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror många har fastnat i tänket att det behöver vara stormembransminkar, gärna flera decennier gamla. I verkligheten handlar det snarare om att trummorna är i gott skick, uppställda i ett passande rum och att minkarna är vid god vigör och vet sin plats.

så som mink deville gjorde på sin tid
Link to comment
Dela på andra sajter

som bullerbyn sa och lite ppitch här å var

handlar nog i mångt å mycket om att den ska mogna och slipas på över tid så blir den bättre

sen en sak som slog mig var att det var sällan nåt i låtarna som överraskade och vände åt nåt annat håll - det var ganska välstruket sas

men bra genomfört

jag tror att till nästa grej du gör kommer det falla på plats på ett lite annat sätt

Absolut, lärt mig väldigt mycket av detta album som man tar med sig till nästa projekt!

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan grej: låtlängden. I min bok ska man ha bra på fötterna för att ha en låt över 5min. Typ ngt episkt à la "Bohemian rhapsody" Där hinner man också med bl a ett a cappella intro, "vanlig låt", opera, solo och outro på ca 7min+.

Något att tänka på till nästa platta kanske.

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan grej: låtlängden. I min bok ska man ha bra på fötterna för att ha en låt över 5min. Typ ngt episkt à la "Bohemian rhapsody" Där hinner man också med bl a ett a cappella intro, "vanlig låt", opera, solo och outro på ca 7min+.

Något att tänka på till nästa platta kanske.

Ah allright, jag tycker rätt ofta låtar på 3 min blir rätt för förutsägbara och tråkiga, exempelvis en klassisk poplåt. Inte alla, men rätt ofta. Så därför vill jag ha lite fler element. Å andra sidan önskar jag att jag hade möjligheten att göra låtar som är 20 min långa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Middleman (oregistrerad)

Hejja Steven! Gå din egen väg... det gör de ju numera i glada Hudik. =)

Gör några plattor som DU vill, 2-3st, sedan är du nog klar att möta marknaden om du fortfarande vill! Tror du ska nöja dig med några färre låtar på nästa album och jobba igenom dem mer.

Men summa summarum låter mycket på rätt väg.... men vems väg? 😉

P.S. Samarbetar gärna med dig i framtiden. Bra jobbat! D.S.

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag att det mesta över tre minuter är överflödigt. Med ett undantag, Pink Floyd.

Egentligen tycker jag 4 min är absoluta smärtgränsen, och 5 min (ska man ha ordentligt på fötterna)

Pink Floyd.... undantag finns..

Kollade för kul på the Wall med 26 låtar. 8 låtar över 4min (många bara strax över) varav 3 låtar över 5min.

Över 5min pratar vi om "Comfortably numb" med ett jättelångt solo på slutet. The Trial - som är någon typ av mini-opera. Och Mother.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejja Steven! Gå din egen väg... det gör de ju numera i glada Hudik. =)

Gör några plattor som DU vill, 2-3st, sedan är du nog klar att möta marknaden om du fortfarande vill! Tror du ska nöja dig med några färre låtar på nästa album och jobba igenom dem mer.

Men summa summarum låter mycket på rätt väg.... men vems väg? 😉

P.S. Samarbetar gärna med dig i framtiden. Bra jobbat! D.S.

Tackar! 🙂

Hehe, jo...speciellt med den där promotion-videon dom gjorde för Glada Hudik...uggh...!

Tar till mig det du säger om kanske ett mindre urval av låtar. De är nått jag klurat på och det har sin poäng! Tack för input i alla fall!

Redigerat av Azzopardi
Link to comment
Dela på andra sajter

Japp. Hade jag varit mer skillad så hade jag gjort 20 min låtar och haft det roligt!

Ja, man behöver inte hålla på av någon annan anledning än att ha kul, absolut inte! Men eftersom du har lagt upp låtar och vill ha feedback så antog jag att du ville ha lyssnare. Tydligen hade jag fel, sorry, fortsätt ha kul bara! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, man behöver inte hålla på av någon annan anledning än att ha kul, absolut inte! Men eftersom du har lagt upp låtar och vill ha feedback så antog jag att du ville ha lyssnare. Tydligen hade jag fel, sorry, fortsätt ha kul bara! 🙂

Nej, nej, klart jag vill ha lyssnare! Men samtidigt göra det jag vill göra också. Fel har du inte, tok nej!

Link to comment
Dela på andra sajter

låter ju bra, och intressant med storyn bakom! har aldrig lyssnat på dream theatre men sett filmklippen när de testade olika trummisar innan de valde ny som var ganska intressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...