Jump to content
Annons

En hjälpande hand gällane ljudbild


ItsFluff

Recommended Posts

Hejsan gott folk! Ni får ursäkta mig om det redan finns femtioelva liknande trådar, men jag har har i alla fall inte lyckats hitta några.

Nu är det så att jag, precis som så många andra, producerat musik ett tag. Det musikaliska finns där och det sitter som en smäck, så det är alltså inte där problemet ligger.

Problemet ligger i att jag inte kan mixa överhuvudtaget. Jag har försökt sitta och pula med det själv (trial/error-metoden), men jag har inte blivigt ett dugg klokare. Det är otroligt frustrerande, då det är det enda som faktiskt stoppar mig från att vara mer eller mindre nöjd med min musik.

Till saken:

Jag skulle vara evigt tacksam om någon vänlig själ skulle kunna förklara, ytligt eller djupgående, hur allt fungerar.

  • Hur fungerar en kompressor? Finns det några tydliga fotnoter som alla mer eller mindre följer?

  • Hur fungerar en limiter? Finns det några tydliga fotnoter som alla mer eller mindre följer?

  • Finns det några fotnoter gällande EQ? Finns det några do's och dont's? Vilka frekvenser ska jag boosta och vilka ska jag undvika totalt? (Givetvis olika från instrument till instrument!)

Och sist men inte minst:

  • Hur fungerar limiters och stereo imagers? Återigen, Finns det några tydliga fotnoter som alla mer eller mindre följer?

Jag tackar ödmjukast redan på förhand för alla svar! Ni har ingen aning om hur mycket det uppskattas!

Tack 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

läs böcker, du måste förstå helheten. det är en vetenskap och konst. som att laga flerstjärnig mat. har lärt mig mer av att se på programmet http://www.svt.se/niklas-mat/ än jag nånsin lärt mig att läsa om det.

allt är en känsla även i musik. även om teorin är viktig.

en kompressor trycker ihop ljudet så det blir mindre / eller hörs mer på låg volym

en limiter skär av topparna på ljudet så det slipper kännas högt i tak.

EQ, inga regler alls. du ska inte sätta upp några regler eller läsa något om det (om du läser, läs med öppet sinne)

du ska lyssna, skruva och experimentera men grunder är

skär ut mellan 110-700 hz då det blir kaos där.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra böcker är bra. Om dem tar det från början. Jag läser mixing secrets for the small studio. Den är bra. The recording revolution.com är väldigt bra för nybörjare och andra, väldigt konkreta tips och bra filosofi. Det finns bra grafiska bilder på hur en kompressor/limiter jobbar på internet. Där har du nog svar på det mesta för ett jävla tag framöver. Träna är ju ett måste, lyssna på musik i allmänhet också

Mvh Casper

Link to comment
Dela på andra sajter

läs böcker, du måste förstå helheten. det är en vetenskap och konst. som att laga flerstjärnig mat. har lärt mig mer av att se på programmet http://www.svt.se/niklas-mat/ än jag nånsin lärt mig att läsa om det.

allt är en känsla även i musik. även om teorin är viktig.

en kompressor trycker ihop ljudet så det blir mindre / eller hörs mer på låg volym

en limiter skär av topparna på ljudet så det slipper kännas högt i tak.

EQ, inga regler alls. du ska inte sätta upp några regler eller läsa något om det (om du läser, läs med öppet sinne)

du ska lyssna, skruva och experimentera men grunder är

skär ut mellan 110-700 hz då det blir kaos där.

Jadå, det har du helt rätt i! Det är absolut en konst i sig själv! Tack för hjälpen hörrö!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra böcker är bra. Om dem tar det från början. Jag läser mixing secrets for the small studio. Den är bra. The recording revolution.com är väldigt bra för nybörjare och andra, väldigt konkreta tips och bra filosofi. Det finns bra grafiska bilder på hur en kompressor/limiter jobbar på internet. Där har du nog svar på det mesta för ett jävla tag framöver. Träna är ju ett måste, lyssna på musik i allmänhet också

Mvh Casper

Tack för tipset! Lyssna på musik gör jag nästan hela tiden, så nu är det bara att skrida till verket med själva träningen.

Vilken nivå vill du lägga dig på? Som ett första steg kan du med fördel läsa mixologi-utgåvan från tidningen Studio. Den kommer hjälpa dig att komma igång.

Jadu, bra fråga. Jag vill hamna på en nivå där mixen är så kristallklar som möjligt. Jag har svårt att sätta ord på det, men om du kollar up ODSTHelljumper på Youtube har du i alla fall ett riktmärke! Jag jobbar liksom han i Reason.

Tack för tipset!

Link to comment
Dela på andra sajter

Youtube: sök på recordingrevolution.

Han har bra klipp, det mesta gäller mixning,

både nybörjare och mer avancerat

han är även en duktig pedagog skulle jag säga.

Det ska jag absolut göra! Jag tror det är det jag behöver - en pedagogiskt lagd person som kan dumma ner det några snäpp så att jag förstår essensen av det hela.

Tack för tipset!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jadu, bra fråga. Jag vill hamna på en nivå där mixen är så kristallklar som möjligt. Jag har svårt att sätta ord på det, men om du kollar up ODSTHelljumper på Youtube har du i alla fall ett riktmärke! Jag jobbar liksom han i Reason.

Tack för tipset!

Det jag menade var hur mycket engagemang du avser att lägga på detta. Själv har jag lärt mig saker pö om pö och det finns fortfarande luckor i mina kunskaper. Att ha det mål du har med kristallklar mix är bra tänker jag men det är nog viktigt att fundera på hur du ska komma dit, vilka vägar du vill ta. Det kan bli lite mycket att lära sig allt på samma gång, ibland är det bättre att ta en sak i taget. Eller så kan det funka lika bra att skaffa sig översiktlig kunskap om det mesta som du senare bygger på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag menade var hur mycket engagemang du avser att lägga på detta. Själv har jag lärt mig saker pö om pö och det finns fortfarande luckor i mina kunskaper. Att ha det mål du har med kristallklar mix är bra tänker jag men det är nog viktigt att fundera på hur du ska komma dit, vilka vägar du vill ta. Det kan bli lite mycket att lära sig allt på samma gång, ibland är det bättre att ta en sak i taget. Eller så kan det funka lika bra att skaffa sig översiktlig kunskap om det mesta som du senare bygger på.

Gick ut gymnasiet i sommras och är för tillfället arbetslös! Det enda jag gör om dagarna är att göra musik, så med andra ord har jag all tid i världen.

Själv tänkte jag att det kanske är bäst att lära sig det ena efter det andra, och lära sig det ordentligt istället för att försöka sig på allt på en gång, blir nog lite för grötigt då. Tankar kring det?

Redigerat av ItsFluff
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tänkte jag att det kanske är bäst att lära sig det ena efter det andra, och lära sig det ordentligt istället för att försöka sig på allt på en gång, blir nog lite för grötigt då.

Du blir nog tvungen att lära dig översiktligt. Jag menar, för att få en låt färdig krävs rätt många steg, hur man spelar in, hur funkar en mick, ljudkort, VST,VSTi ..och mixar hjälpligt, för att få något att låta menar jag.

För att lära dig EQ "måste" du spelat in något och för att spela in något måste du hjälpligt kunna ditt DAW och inställningar där och ditt ljudkort etc etc..

Om du sedan skulle dyka mer på djupet i något skulle jag välja EQ och Kompressor först, helt solklart.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bara att märka av att det inte funkar för man saknar kunskap, bara att identifiera vad den kunskapen är eller kan vara, och inte dra sig för att vilja lära och fråga öppet om det, fråga i intresserad och saklig ton med ... bara det i sig lovar gott inför framtiden för TS 🙂

Är alltmer sällsynt numera, tyvärr. Får typ 2 mail i veckan från personer som inte vet, som inte fattar varför dom inte vet, och inte vågar fråga öppet heller (rädd för att få verbalpisk).

Redigerat av Signia
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Gick ut gymnasiet i sommras och är för tillfället arbetslös! Det enda jag gör om dagarna är att göra musik, så med andra ord har jag all tid i världen.

Själv tänkte jag att det kanske är bäst att lära sig det ena efter det andra, och lära sig det ordentligt istället för att försöka sig på allt på en gång, blir nog lite för grötigt då. Tankar kring det?

Jag var i din situation helt nyss då jag köpte lite inspelningsutrustning (porta och ett gäng mickar mm). Jag var 110% grön och tänkte nu j*vlar ska det bli snygga inspelningar och mixar av, för precis som du resonerar tyckte jag att det musikaliska fanns där, och tänkte detta blir lätt. Jag satt på detta forum och lusläste allt jag kom över om i stort sett allt gällande särskilt mixning. Nu är det 6 månader sen jag spelade in första låten (har gjort klart 9 totalt) och jag har kommit absolut ingenstans. Väljer fortfarande presets på compressor (hard, medium,light) och vet mest inte vad jag gör. Värdelöst låter det inte, men vad hjälper det när jag eg inte har en aning om vad jag gör. Jag testade att mixa en av låtarna tills jag blev "nöjd", sen en månad senare tänkte jag att jag testar att försöka mixa samma låt igen så det låter ungefär likadant, men det var helt omöjligt.

Alla är väl olika, men jag går nu på spåret att inte lära mig allt på en gång. Och med att lära mig menar jag bara att ha en liten aning om varför jag gör som jag gör istället bara för att ratta runt i blindo om nåt jag läst som ändå inte funkar (för mig) och tro att mina öron ska höra när det låter bra. Jag har stött på nån enstaka tuto på YouTube som är hela tiden är väldigt saklig (annars tappar jag bort mig) och på min nivå av förståelse. Just nu är det enda jag bryr mig om själva inspelningen/uppmickningen av instrumenten och inget annat. Läser väldigt mycket enbart om detta nu och tar råd och tips från inlägg och videos och testar själv tills jag blir nöjd ("nöjd"). Ingen idé (för iaf mig) att gå in på djupet nu i tex mixning. Det blir nästa steg, och jag kommer göra samma sak där. Börja med EQ tills jag fattar varför jag EQ:ar överhuvudtaget. Sen kompressor, leka runt med den tills jag får nån förståelse osv.

En rolig grej är ju att första gångerna jag skulle mixa (det jag spelat in) började jag med EQ och rattade mig tokig, hittade ingenting som jag var ens i närheten nöjd av, TROTS att jag hade läst en del om det här. Då tänkte jag efter på vad jag hade läst och insåg att jag gjorde likförbannat tvärtom. Jag upptäckte då att i flera låtar lät det bäst på en del instrument om jag inte ens rörde EQ:n. Det bästa jag lärt mig här om just EQ, dock, är att istället för att fläska på ett instrument som låter för lite, kan man dra ner på nånting annat, annars går snart allt upp i taket.

Naje, mixning är nog inget lätt att lära sig oavsett vad man har för öra. Jag räknar iskallt med ett par år nu minst, innan mina amatörmixar kommer att låta ens i närheten som jag vill att de ska låta.

(Distans-) kompisen däremot, har hållt på i endast ett år, och hans låtar (inspelat i lgh) låter f*n i mig hur snygga som helst. Billiga grejer använder han också (900kr-kondingar och några SM57:or).

Oj, det blev ett långt inlägg om inte så mycket. Fick skriva av mig lite frustration åtminsone, för det kunde lika gärna varit jag som frågat det du frågar efter.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bara att märka av att det inte funkar för man saknar kunskap, bara att identifiera vad den kunskapen är eller kan vara, och inte dra sig för att vilja lära och fråga öppet om det, fråga i intresserad och saklig ton med ... bara det i sig lovar gott inför framtiden för TS 🙂

Är alltmer sällsynt numera, tyvärr. Får typ 2 mail i veckan från personer som inte vet, som inte fattar varför dom inte vet, och inte vågar fråga öppet heller (rädd för att få verbalpisk).

Vad bra att det lovar gott! Och ja, folk är rädda för att fråga, men om man inte frågar står man kvar och stampar på samma ställe hela tiden och det tjänar man inget på...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var i din situation helt nyss då jag köpte lite inspelningsutrustning (porta och ett gäng mickar mm). Jag var 110% grön och tänkte nu j*vlar ska det bli snygga inspelningar och mixar av, för precis som du resonerar tyckte jag att det musikaliska fanns där, och tänkte detta blir lätt. Jag satt på detta forum och lusläste allt jag kom över om i stort sett allt gällande särskilt mixning. Nu är det 6 månader sen jag spelade in första låten (har gjort klart 9 totalt) och jag har kommit absolut ingenstans. Väljer fortfarande presets på compressor (hard, medium,light) och vet mest inte vad jag gör. Värdelöst låter det inte, men vad hjälper det när jag eg inte har en aning om vad jag gör. Jag testade att mixa en av låtarna tills jag blev "nöjd", sen en månad senare tänkte jag att jag testar att försöka mixa samma låt igen så det låter ungefär likadant, men det var helt omöjligt.

Alla är väl olika, men jag går nu på spåret att inte lära mig allt på en gång. Och med att lära mig menar jag bara att ha en liten aning om varför jag gör som jag gör istället bara för att ratta runt i blindo om nåt jag läst som ändå inte funkar (för mig) och tro att mina öron ska höra när det låter bra. Jag har stött på nån enstaka tuto på YouTube som är hela tiden är väldigt saklig (annars tappar jag bort mig) och på min nivå av förståelse. Just nu är det enda jag bryr mig om själva inspelningen/uppmickningen av instrumenten och inget annat. Läser väldigt mycket enbart om detta nu och tar råd och tips från inlägg och videos och testar själv tills jag blir nöjd ("nöjd"). Ingen idé (för iaf mig) att gå in på djupet nu i tex mixning. Det blir nästa steg, och jag kommer göra samma sak där. Börja med EQ tills jag fattar varför jag EQ:ar överhuvudtaget. Sen kompressor, leka runt med den tills jag får nån förståelse osv.

En rolig grej är ju att första gångerna jag skulle mixa (det jag spelat in) började jag med EQ och rattade mig tokig, hittade ingenting som jag var ens i närheten nöjd av, TROTS att jag hade läst en del om det här. Då tänkte jag efter på vad jag hade läst och insåg att jag gjorde likförbannat tvärtom. Jag upptäckte då att i flera låtar lät det bäst på en del instrument om jag inte ens rörde EQ:n. Det bästa jag lärt mig här om just EQ, dock, är att istället för att fläska på ett instrument som låter för lite, kan man dra ner på nånting annat, annars går snart allt upp i taket.

Naje, mixning är nog inget lätt att lära sig oavsett vad man har för öra. Jag räknar iskallt med ett par år nu minst, innan mina amatörmixar kommer att låta ens i närheten som jag vill att de ska låta.

(Distans-) kompisen däremot, har hållt på i endast ett år, och hans låtar (inspelat i lgh) låter f*n i mig hur snygga som helst. Billiga grejer använder han också (900kr-kondingar och några SM57:or).

Oj, det blev ett långt inlägg om inte så mycket. Fick skriva av mig lite frustration åtminsone, för det kunde lika gärna varit jag som frågat det du frågar efter.

Jag känner helt spontant att turtorials inom just eq-området inte ger mig speciellt mycket. Det som låter bra i den enes öra låter skit i den andras, så ja...jag har helt enkelt testat mig fram men har inte kommit någonstans och har som sagt blivit jääävligt frustrerad.

Jag har lagt allt skapande åt sidan i förmån för mixningsprocessen. Det finns liksom ingen poäng i att skapa något nytt just nu. Jag kanske redan har tio framtida listettor sittandes, men vad gör det om dom inte är propert mixade? Istället för att göra nytt material vill ja pula med det jag har så att jag faktiskt kan släppa det. Jag har plockat fram någon dammig låt som jag gjorde för ett tag sen och försöker mig på att mixa den tills jag blir nöjd, för att sen börja med mitt "riktiga" material.

Redigerat av ItsFluff
Link to comment
Dela på andra sajter

Skafaf bättre högtalare eller lurar, det är bra. Och bra ljudkort. 🙂

Alltså, just nu sitter jag på ett par KRK Rokit 6. Jag tänkte mig ett par Rokit 8, men det hade nog inte funkat på grund av att jag bor i lägenhet. Hade blivit vräkt omedelbart 🙁

Eftersom jag jobbar i Reason köpte jag Propellerheads egna interface, Propellerhead Balance. Jag har varken hört eller läst något dåligt om det, så jag antar att det duger mer än väl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom på en grej till!

Jag satt precis och tänkte på att jag nog har satt upp min studio i helt fel ställe av rummet. Jag har inte heller akustikbehandlat mitt rum. Är det något jag borde göra omgående, eller kan det vänta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom på en grej till!

Jag satt precis och tänkte på att jag nog har satt upp min studio i helt fel ställe av rummet. Jag har inte heller akustikbehandlat mitt rum. Är det något jag borde göra omgående, eller kan det vänta?

Du kan ju alltid mixa lurar.

För monitorer hade jag satt ngn form av dämpning för "spegelreflexerna" i sidoväggar och tak (för att minska första reflexljudet som annars ger en kamfiltereffekt) och dämpning bakom monitorerna för att förbättra basåtergivingen (för att monitorerna är rundstrålande i basområdet). Det hade jag gjort som första grej.

Du kan förstås se till att ha lite stoppade möbler i rummet och ha bokhyllor med grejer som ngn form av diffusor.

Det finns mycket kunniga personer här på forumet i detta, det finns egen avdelning i studio för akustikfrågor..

Link to comment
Dela på andra sajter

Fortsätt mixa! Nörda in dig på ljud! Lyssna och lär dig allt du kan. Jag tror på kvantitet före kvalitet. Gör du 20 mixar kommer du automatiskt bli bättre på det. Jag menar det är svårt att mixa om man inte hör vad man bör göra. Jag kan EQ kompressorer och sånt utan och innan men det hjälper ju inte om man inte hör när man ska använda dem och vilka inställningar man ska ha. Jag lär mig fortfarande och har långt kvar men en sak jag har lärt är att jag lärt mig något på varje mix jag gjort, ibland utan att jag har märkt det. Utvecklar du dina öron så hör du när det låter skit. Då är det bara att experimentera med pluggar tills det låter bra igen. Utveckla sina öron kan man bara göra på ett sätt: genom att mixa. Jag har hållit på i en massa år nu och utvecklas hela tiden.

Så kör på tycker jag, fortsätt mixa, läs böcker, analysera låtar, whatever, till slut kommer du till ett ställe där du känner: fan, jag har blivit mycket bättre! Dom bästa mixarna gjorde så när dom började, mixade, mixade och mixade.

Kör hårt!!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...