Jump to content
Annons

Mixning - Limiter


Lewisownpeople

Recommended Posts

Ok.

Min syn på saken.. Jo tycker jag nog det är en floskler att slänga med att man absolut INTE får använda limiter på enskilda spår.

För då kontrar jag med en annan floskler, Det finns inga rätt eller fel när det kommer mixiande.

Vet en mängd kända och mindre kända producenter som gör det. Sen bör man väl kunna motiver varför man gör det och inte Och inte bara slänger på en limiter för man läst det någonstans (resp. inte läst haha..)

Jag använder limiter på t.ex sång där jag vanligtvis pressar sången med limiter först, sedan HW kompressor 1176 --> SSL --> För att tillsist jämna till det igen med en limiter. Sen är sången en fin å jämn bajskorv mycket enkel att få in i ljudbilden haha.

Sen brukar jag även slänga på en limiter på mastern när jag mixar för att "mixa in" i limitern för att inte få några dåliga överraskningar när man får tillbaka den masterade filen. Och på såvis klipper jag även en bit på virveln som peaker någon db över allt annat vilket jag tycker trevligt.

Ja en del gillar att mixa direkt in i limitern, ska nog testa på det mer i vissa sammanhang.

Jag har inget emot limiters, det är bara vad ska en nybörjare få höra när de har spelat in t ex sång och vill få upp volymen på den, den får inte plats.

Ska man säga då, släng på en limiter? Nej sänk resten utav mixen så att rösten får mer plats.

Alltså inget mot ditt tillvägagångssätt alls, utav vad jag skulle säga till en nybörjare som inte vet hur man använder en limiter, och vill börja lära sig mixa.

Men alla säger olika och det är så det ska vara, men det måste ju finnas ett mer rätt sätt för en nybörjare att lära sig alla verktyg som finns innan de börjar slänga på massa "onödiga" pluggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har inget emot limiters, det är bara vad ska en nybörjare få höra när de har spelat in t ex sång och vill få upp volymen på den, den får inte plats.

Ska man säga då, släng på en limiter? Nej sänk resten utav mixen så att rösten får mer plats.

Alltså inget mot ditt tillvägagångssätt alls, utav vad jag skulle säga till en nybörjare som inte vet hur man använder en limiter, och vill börja lära sig mixa.

Då citerar jag mig själv:

Sen bör man väl kunna motiver varför man gör det och inte Och inte bara slänger på en limiter för man läst det någonstans (resp. inte läst haha..)

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inget emot limiters, det är bara vad ska en nybörjare få höra när de har spelat in t ex sång och vill få upp volymen på den, den får inte plats.

Ska man säga då, släng på en limiter? Nej sänk resten utav mixen så att rösten får mer plats.

Det skulle även kunna vara en fråga om eq. Eller att man har för mycket reverb på sången. Eller att man borde automatisera nivåregeln på sången eller något annat instrument. Eller så kanske idén med limitern faktiskt är jättebra?

Jag tycker hela frågeställningen verkar lite felvinklad. Istället för att lära sig vad man ska eller inte ska göra i en specifik situation eller för specifika instrument borde man väl lära sig och förstå vad de olika verktygen fungerar och hur dom påverkar ett ljud. Och sen lära sig att analysera och fundera på vad som funkar bäst för just det man vill åstadkomma.

Edit: Min post kanske blev lite överflödig såg jag nu 🙂

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha? raka svar.. du verkar veta vad du pratar om. Om du sätter ett tak på ditt användningsområde, det är limiterat, hur ska du då kunna öka volymen vid mastering sen?

genom att minska det dynamiska omfånget och dra upp totalvolymen

det som är limiterat i mix behöver ju inte ligga på maxgränsen för hur högt det låter

du kan limitera skiten ur ett material och ändå få en mix som landar på -15dB

allt handlar om vart du ställer reglarna

Link to comment
Dela på andra sajter

Eh, skriver ni inte om varandra lite? ...

Jag tror att, från början, menade "Lewis" att det är önskvärt att lämna varje kanal o-limiterad, öppen och luftig etc, för att få mixen totalt mer orörd gällande nivåerna fram till master. Missförståndet från "Lewis" sida ligger nog i att en slutmix för leverans till en mastring-studio skulle uppskattas mer än om varje kanal vore limiterad. Jag tror att det är bättre att diskutera slutmix än mastring här, och eventuellt har "Lewis" missförstått lite, för jag tror han menar limiter / processing på mastern, när han skriver om limiter/kanal.

Demonis, jag ser vad du menar, och det är ju helt riktigt, men återigen tror jag ni skriver om varandra: Limiter i olika stadier i mixen, den ena på enskilda kanaler, den andra på mastern, eller eventuellt resultat efter limiter(?!)...... gissningsvis 🙂

"Lewis": Taket du skriver om, menar du inte på mastern då?

Eller.... tja, jag kanske har fel.... 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry demon. Mitt inlägg vart fel. Det skulle stå mer. Jag menar att en limiter är en kompressor med högre ratio. Som en del säger kan det vara en ratio från 11, det kan vara 20. Men om man bara klipper litegrann utav topparna rakt av med en limiter, bara så att den arbetar lite. Så klipper du bara de största topparna fortfarande, precis som en kompressor, bara över hela frekvensspektrumet. Då tänker jag mer att jag använder den som en stark kompressor.

Trycker du på ordentligt så blir det limiterat.

Har du en kanal som står på - 40 dB och ändå limiterar hårt. Då har du ingen dynamik kvar där till mastering även fast slutmixen står på -15. Den kanalen pressar du ju över nollan när du mastrar sen, eftersom den är limiterad och kan inte komma längre än där den är inställd på. Den förstår ju inte själv att den står på minus 40, den står ju på nollan, alltså maximalt den kan få ut eftersom det är det som är "taket" på limitern. Så tänker jag iaf! 🙂

Trevlig helg!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om man bara klipper litegrann utav topparna rakt av med en limiter, bara så att den arbetar lite. Så klipper du bara de största topparna fortfarande, precis som en kompressor, bara över hela frekvensspektrumet.

nu är det ju så att en kompressor ofta jobbar betydligt djupare ner i materialet så jag förstår inte hur du får ihop liknelsen

och vad menar du med hela frekvensspektrat?

både en limiter och kompressor behandlar hela materialet

Har du en kanal som står på - 40 dB och ändå limiterar hårt. Då har du ingen dynamik kvar där till mastering även fast slutmixen står på -15. Den kanalen pressar du ju över nollan när du mastrar sen, eftersom den är limiterad och kan inte komma längre än där den är inställd på.

varför skulle du hamna över nollan?

tror du missuppfattat vad det innebär

du har ju 15dB kvar till 0:an om mixen hamnar på -15 vid nedmix - så jag förstår inte hur du tänker så som du utrycker dig

att materialet i sig är ihoptryckt och saknar inbördes dynamik (och ev låter skit) betyder inte att du inte kan pressa upp volymen

och om vi fortfarande resonerar om limitering av enskilda kanaler så betyder ju inte det att du måste limitera skiten ur varenda kanal och att totalmixen saknar dynamik

som du själv skriver ovan limiterar man ofta bara för att få bort enskilda peakar som sticker iväg för högt - resten lämnas ju orört

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Vill into sno din tråd men kom på en fråga. Jag brukar säta limiter på enskidla kanaler för ljudet peakear kanske på 0 db men de känns som jag måste dra upp volymen mer för at få de balanserat med andra instrument/kanaler. Typ n loop med kicken. de peakar lika men de sitter inte ihop. vad e era tankar på de? varför är de så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill into sno din tråd men kom på en fråga. Jag brukar säta limiter på enskidla kanaler för ljudet peakear kanske på 0 db men de känns som jag måste dra upp volymen mer för at få de balanserat med andra instrument/kanaler. Typ n loop med kicken. de peakar lika men de sitter inte ihop. vad e era tankar på de? varför är de så?

testa att dra ner det andra istället för att nödvändigtvis höja det som inte hörs

klassiskt problem som redan huserade på analoga mixerbord - nu hörs inte ditt... höjer.... men nu hörs inte datt... höjer men nu hörs ju inte basen... höjer... men nu hörs inte hen... höjer... oj var tog plura vägen? .... höjer - nu hörs ju inte ditt igen!? ... höj!

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med. Man kan tänka varannan gång; först vad bör höjas, sen lyssna som fan; vad bör sänkas, om vart annat. Om man sänker lika mycket som man höjer kan det nog bli bra…

När jag tycker det låter bra smyger jag på lite limiter på masterspåret, aldrig så mycket att jag hör nån förändring i tex kaggeljudet. Men ändå så pass att man kan höja volymen utan att det blir distpeakar. Jag bara tittar på VU-leddarna, det kan blinka max två db.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...