Jump to content
Annons

Har vi födda före 75 ett annat "tänk" i dagens digitala ljud-värld?


DMM

Recommended Posts

Tänker på när man själv var ung(?!) 🙂

…så lärde man sig spara på kanaler på bandspelare med flera kanaler, "ping-ponga" mellan kanaler, krångla med midi och spela in dessa midi-styrda synthar/samplers på tape för att sedan fortsätta spela in mer, köra ner körer på två kanaler, spela in med effekter i vissa fall, klippa "tape" på klippbordet på tvåkanals-bandaren (master-bandaren).

Har vi som gått igenom allt detta och mer, närapå grunderna till inspelning, ett annat "tänk" än de som vuxit upp efter perioden/årtalet i fråga? Vi var tvungna att snåla med resurser som processor-kraft och kanaler, beroende på årtal så klart, men har det gjort oss mer medvetna om dagens teknik och hur det fungerar?

Hur ser ni, de yngre på det här? Har ni förståelse för hur det var förr?

Skulle ni fixa inspelningar på en porta med 4 kanaler, eller kanske en rullbandare med 8 kanaler, ett mixerbord med få kanaler, och få det att låta hyfsat med en standard-inspelning typ trummor, gitarrer, bas, synth, sång, dub, körer/stämmor osv...

Hur ser ni, de äldre som var med dessa tider, på resurser och teknik etc. i dagsläget? Har vi blivit slappare när det finns enklare medel som massor av kanaler och bättre dator-förutsättningar vad gäller DAW t.ex. Har vi ändrat vårt "tänk" till det sämre för att allt är enklare idag när det gäller inspelning/redigering/mixning/produktion?

Själv är jag glad att jag var med på den tiden då det krävdes sparande av resurser, och "lite av den gamla skolan". Jag besitter kunskap som idag kanske inte är nödvändig, som t.ex. klippa master-tape direkt på den två-kanaliga bandaren istället för att göra det i en DAW, men med den bakgrunden känner jag att jag har en stabil grund att stå på i studion, troligtvis på ett helt annat sätt än de som inte var med då det begav sig.

Ös på med era tankar!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag var inte med på den tiden men kan tänka mig att det var bra för kreativiteten, att man inte har så mycket alternativ så att man blir passiv. Samtidigt kräver jag mycket utav en daw, allt ska gå smidigt och det ska finnas lösningar på allt annars kan jag bli smått irriterad

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle ni [yngre] fixa inspelningar på en porta med 4 kanaler, eller kanske en rullbandare med 8 kanaler, ett mixerbord med få kanaler, och få det att låta hyfsat med en standard-inspelning typ trummor, gitarrer, bas, synth, sång, dub, körer/stämmor osv...

Frågan på svaret är förmodligen ja – om de fick samma möjlighet som oss att lära sig den forna tekniken. Följdfrågan skulle dock kunna vara varför det dels skulle vara av intresse för de yngre, dels på vilket sätt det skulle öka någon förståelse.

Hur ser ni, de äldre som var med dessa tider, på resurser och teknik etc. i dagsläget? Har vi blivit slappare när det finns enklare medel som massor av kanaler och bättre dator-förutsättningar vad gäller DAW t.ex. Har vi ändrat vårt "tänk" till det sämre för att allt är enklare idag när det gäller inspelning/redigering/mixning/produktion?

Jag är överlycklig över att allting har blivit så effektivare med dagens tekniker. Personligen gör jag (resultatmässigt sett) bättre ifrån mig med nya tekniker än med äldre. Att vi lyckades få till "bra" produktioner med fornteknik är såklart intressant, men jävlar vad vi förlorade tidsresurser på skiten. (Och till viss del kvalitet – "ping pong, till exempel, gick mig på nerverna vid varje tillfälle ...)

Jag besitter kunskap som idag kanske inte är nödvändig, som t.ex. klippa master-tape direkt på den två-kanaliga bandaren istället för att göra det i en DAW, men med den bakgrunden känner jag att jag har en stabil grund att stå på i studion, troligtvis på ett helt annat sätt än de som inte var med då det begav sig.

Tekniken från 80-/90-tal är obsolet.

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak som var bättre förr är att man tog det lugnare och många gånger festade sig igenom en inspelning av ett album. Idag är musik som färska grönsaker, låten skall finnas på marknaden i samma sekund som den kommit upp ur jorden. Och med den stressen försvinner något på vägen.

Ljudbilden förr var god för örat.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det börjar inte bli lite tjatigt med dessa trådar..?

EDIT: Det börjar inte bli tjatigt med dessa trådar.

Redigerat av AnthonyS
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det börjar inte bli lite tjatigt med dessa trådar..?

Nja, det vet jag inte?!... I sådana fall har jag missat de tidigare trådarna, men hoppa gärna över denna tråd om du känner att den är ointressant.

Jag tycker det är intressant att läsa om vad andra tycker i ämnet 🙂

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Min framlidne farfar var radiotelegrafist i flottan. Han hade nog haft en ökad förförståelse för dagens mobiltelefoner om han brytt sig om att skaffa någon. Dock lät ju dåtidens Ericsson-nallar pipa fram "sms" (ni vet dididi-dada-dididi) när ett meddelande kom, och det hade han onekligen enorm nytta av - dock fick han ju aldrig läsa meddelandet, om han ens förstod konceptet SMS.

Fan vet vad jag vill säga med detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Givetvis är teknikens utveckling något fantastiskt bra! Otroligt skönt att slippa ping ponga och framför allt otroligt skönt att slippa sitta och spola band efter varje tagning.

Det jag känner har försvunnit på vägen är en sorts lekfullhet med mikrofonteknik och att testa att förändra akustiken med hjälp av olika material. Idag så spelar folk in DI på allt som går och så ändrar man ljudet i mixen. Jag tycker det är så otroligt trist att jag tvingar alla jag mixar att bestämma sig för ett gitarrljud innan jag mixar.

Jag tycker mig även höra av människor när de resonerar om ljud och produktioner som att det bara finns ett specifikt vis det ska låta på beroende musikstil. Tidigare så kämpade man för att försöka hitta något nytt och annorlunda sound. Nu vill man "bara" att det ska låta lika dant som någon annans skiva. Det var inte bättre förr men det finns otroligt bra saker från förr som försvunnit på vägen som jag tror kommer bli hårdvaluta i framtiden. Du som inte håller med mig om det behöver inte debattera om det för jag är inte här för att övertala någon. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag (som är född 1964) har gått den hårda vägen och börjat med sound on sound på en sunkig 2-kanals rullbandare när jag var en tvärhand hög, vidare genom alla steg med både kassettporta, rullbandare och allt annat som hör till, så jag har skaffat mig goda kunskaper om alla stegen.

För mig har det aldrig varit annat än en härlig befrielse när ny teknik har tillåtit mer flexibilitet, så jag har faktiskt ganska lite förståelse för de som envist biter sig fast vid gammal undermålig teknik, utan jag tycker att man ska ta till sig dagens teknik och glädjas över de nära nog oändliga möjligheterna, istället för att gräva skyttegravar och säga att "det var minsann bättre förr, när man gjorde riktig musik med äkta instrument och riktiga musiker", typ...

Med dagens digitalteknik har man ett mer verklighetstroget ljud än någonsin tidigare. Varför inte göra det bästa möjliga med det? Tekniken som hyllas som "vintage", är ju att jämföra med att man på 50/60-talet skulle ha lyft vaxrullar och kristallmikrofoner till skyarna - men på 50/60-talet gjorde de ju det bästa möjliga med den tidens utrustning, så varför inte lämna det bakom sig och göra det bästa möjliga med dagens teknik istället...?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ser ni, de äldre som var med dessa tider, på resurser och teknik etc. i dagsläget? Har vi blivit slappare när det finns enklare medel som massor av kanaler och bättre dator-förutsättningar vad gäller DAW t.ex. Har vi ändrat vårt "tänk" till det sämre för att allt är enklare idag när det gäller inspelning/redigering/mixning/produktion?

jag säger bara tack å lov för utvecklingen så man slipper alla dom där egentligen skittråkiga tvingande begränsningarna och kringarbetena som man fick ägna sig åt förr

man kan istället fokusera på det man själv vill förbättra och testa

ev begränsningar idag sätter jag själv - inte tekniken

så jag vill nog bestämt mena att jag kunnat ändra mitt tänk till det klart bättre

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag känner har försvunnit på vägen är en sorts lekfullhet med mikrofonteknik och att testa att förändra akustiken med hjälp av olika material.

int6ressant - för det är precis sånt här jag idag känner att jag kan ägna mig åt istället för annat jox från förr

men det kan stämma överlag det du säger - jag kan bara tala för mig i just detta

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

jag säger bara tack å lov för utvecklingen så man slipper alla dom där egentligen skittråkiga tvingande begränsningarna och kringarbetena som man fick ägna sig åt förr

man kan istället fokusera på det man själv vill förbättra och testa

ev begränsningar idag sätter jag själv - inte tekniken

så jag vill nog bestämt mena att jag kunnat ändra mitt tänk till det klart bättre

+1 på den.

Fast nu får jag inga jobb med att sitta och sampla körer och flyga in dessa på tape med en Akai S1000 förstås, så det har blivit sämre. Eller hjälpa till att synka upp alla grejer igen efter att tidskoden på tapen balla ur så man fick stripa med ny kod. 😉

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

int6ressant - för det är precis sånt här jag idag känner att jag kan ägna mig åt istället för annat jox från förr

men det kan stämma överlag det du säger - jag kan bara tala för mig i just detta

Jag är lika dan, jag pratade rent generellt utifrån musiker jag träffar och framför allt färdiga inspelningar jag mixar. Produkterna har blivit så "bra" så folk verkar nöja sig med att slänga in en AKG D112 i kaggen och ett par sm57 or på virvel och pukor och sedan ett par stormembran som OH utan att egentligen testa sig fram för att hitta olika ljud. Det verkar liksom inte finnas någon tanke vad man är ute efter förutom att det ska låta "bra". Det finns givetvis undantag för det här men att någon sätter sitt trumset i en trapp för att det låter coolt där lär inte hända den närmsta tiden trots att det idag är så otroligt mycket enklare att genomföra en sådan inspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

UNDO är ju något som verkligen inte fanns förr!

😄 Jaaa! Undo är fan i mig en revolution. Ännu bättre med program som för "händelseloggar" ... Där har man sparat en och annan timme, och några paket kalsonger grinbig.gif

(Undrar hur de som vågar/vågade friskt gjorde när de(t) sket sig och det inte fanns någon Undo och tusenlapparna tickade på ...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Quarryman (oregistrerad)

Inte en sekund jag längtar tillbaka till min första Teac 3340 4-kanalsbandare. Det var bara krångel o sladdar överallt. Inte heller längtar jag tillbaka till alla Windowsdatorer med sina drivrutinsproblem, virus mm. som passerat här under åren. Sen jag för 5 år sedan skaffade min första Mac har allt bara flutit på som det ska och jag kan koncentrera mig på att skriva musik. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

😄 Jaaa! Undo är fan i mig en revolution. Ännu bättre med program som för "händelseloggar" ... Där har man sparat en och annan timme, och några paket kalsonger grinbig.gif

(Undrar hur de som vågar/vågade friskt gjorde när de(t) sket sig och det inte fanns någon Undo och tusenlapparna tickade på ...)

Klipp och klistra gitarr från 2" tape ned på 1/4" tape för att sedan handjaga in på 2"tapen på ett annat ställe. Svettigt värre... Fast det var ju inte undo utan todo mer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte heller längtar jag tillbaka till alla Windowsdatorer med sina drivrutinsproblem, virus mm. som passerat här under åren. Sen jag för 5 år sedan skaffade min första Mac har allt bara flutit på som det ska och jag kan koncentrera mig på att skriva musik. 🙂

+1

Endast de som överger PC för Mac ser och känner det, och tittar inte tillbaka 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, 4-kanals Fostexportan är inte mycket jag längtar tillbaka till precis. Det har i och för sig varit en minst sagt spännande & intressant resa fram till dit vi är idag.

Något jag aldrig glömmer är när man körde Atari1040, MT-32 och Cubase och fick Adolphson & Falks "senaste" som man kunde lyssna på i datorn. Det var grejer det.

Men som sagt, jag är mycket glad att vi är där vi är idag.

Edit: Staaavning

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jaha, vilka bodde i en sjö då?

Bodde i en sjö? Du på min tid fick man vara glad om man fick bo på botten under sjön.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

När jag var ung fick man skamsen gå och köpa fibban, idag finns allt i en burk framför en. Där snackar vi utveckling.

Skamsen? De enda som skämdes var de unga tjejerna i kassan. Vi var på nån klassresa i åttan och de andra killarna gick och köpte Buster, Seriemagasinet etc och jag fibban. Fan jag fick läsa den sist av alla killarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skamsen? De enda som skämdes var de unga tjejerna i kassan. Vi var på nån klassresa i åttan och de andra killarna gick och köpte Buster, Seriemagasinet etc och jag fibban. Fan jag fick läsa den sist av alla killarna.

Hahaha känner igen det där 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

(Undrar hur de som vågar/vågade friskt gjorde när de(t) sket sig och det inte fanns någon Undo och tusenlapparna tickade på ...)

det fanns inget annat att välja på - därför var det inte så dramatiskt

fast inte så jävla kul när man råkade radera ett intro med den perfekta trumtagningen.... 😱

bara att bita i det jävligt sura äpplet och ta på sig den stora dumstruten och ödmjukt be om ursäkt och be att dom fick göra om det...

Jag är lika dan, jag pratade rent generellt utifrån musiker jag träffar och framför allt färdiga inspelningar jag mixar. Produkterna har blivit så "bra" så folk verkar nöja sig med att slänga in en AKG D112 i kaggen och ett par sm57 or på virvel och pukor och sedan ett par stormembran som OH utan att egentligen testa sig fram för att hitta olika ljud. Det verkar liksom inte finnas någon tanke vad man är ute efter förutom att det ska låta "bra". Det finns givetvis undantag för det här men att någon sätter sitt trumset i en trapp för att det låter coolt där lär inte hända den närmsta tiden trots att det idag är så otroligt mycket enklare att genomföra en sådan inspelning.

tror du överlag har en stor poäng där
Link to comment
Dela på andra sajter

Endast de som överger PC för Mac ser och känner det, och tittar inte tillbaka 🙂

arbetar själv stadigt på olika plattformar och fattar aldrig sånt här dravel 🙂

har man virus i sin studiodator har man ingen riktig och seriös studio

och även macar krånglar

  • Gilla 4
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...