Jump to content
Annons

Har vi födda före 75 ett annat "tänk" i dagens digitala ljud-värld?


DMM

Recommended Posts

AAA – A fully analogue recording, from the original session to mastering. Since at least the mastering recorder must be digital to make a compact disc, this code is not applicable to CDs.

AAD – Analog tape recorder used during initial recording, mixing/editing, Digital mastering.

ADD – Analog tape recorder used during initial recording, Digital tape recorder used during mixing/editing and for mastering.

DDD – Digital tape recorder used during initial recording, mixing/editing and for mastering.

DAD – Digital tape recorder used during initial recording, Analog tape recorder used during mixing/editing, Digital mastering.

ehhh, behövs det kanske fler koder i dagsläget? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

på samma sätt som en konsertbild på kiss är analog med deras musik kanske

Kan man få ljud av en sådan bild? 🙂 Hur som helst brukar man kalla LP-skivor för analoga inspelningar. Det finns ju även analoga kassettband där magnetismens olika skiftningar analogt motsvarar ljuden.

/Algotezza

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man få ljud av en sådan bild? 🙂 Hur som helst brukar man kalla LP-skivor för analoga inspelningar. Det finns ju även analoga kassettband där magnetismens olika skiftningar analogt motsvarar ljuden.

/Algotezza

Det hjälper om ni skriver tidsperiod/årtal ni avser diskutera tror jag, för att undvika missförstånd alltså... 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hjälper om ni skriver tidsperiod/årtal ni avser diskutera tror jag, för att undvika missförstånd alltså... 😊

Håller med. Men LP-skivor idag är väl fortfarande analoga. Liksom det vi brukar kalla kassettband - inte digitala band alltså.

För egen del fick jag möjlighet på 60-talet att spela in via rullbandspelare, senare kassettband.

Fast det var kanske en mer allmän kommentar du skrev än specifikt till mitt inlägg strax före...

/Algotezza

Redigerat av Algotezza
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med. Men LP-skivor idag är väl fortfarande analoga. Liksom det vi brukar kalla kassettband - inte digitala band alltså.

För egen del fick jag möjlighet på 60-talet att spela in via rullbandspelare, senare kassettband.

Fast det var kanske en mer allmän kommentar du skrev än specifikt till mitt inlägg strax före...

/Algotezza

Ja, mest allmänt 🙂

Mediet LP/singel/maxi-singel samt band ser i alla fall jag som analoga, även om innehållet idag inte blir analogt genom hela kedjan.

Det var lite det jag menade med tidsperiod, där den period innan det digitala ens fanns med i bilden var mer analog då än den är idag. Ja, lite så 🙂

[Edit: tillägg]

Även foto var mer analogt innan det digitala fanns, men papper med en bild från ett foto är ju också ett analogt medium.

Sen kom ju som sagt också S-VHS och DAT där det digitala lagras på en analog källa, puh... hehe 🙂

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

....för att spåna på fåniga idéer:

Minns ni datorer förr, där man fick "ladda in" program, spel, bilder etc. via en kassett-bandspelare och dess ljudutgång? Sen, om man programmerade, så kunde man också lagra sina egna program på kassett-band. Ljudet påminner om ett gammalt modem som ansluter och jobbar mot ett annat modem.

På kul, skulle man kanske kunna trycka en vinylskiva med digitalt material, och sedan läsa in det igen i en dator?! 🙂 Skulle nålen vara så exakt så det skulle fungera?

En digital vinylskiva, liksom...

Jaja, jag vet, det är fredag och jag har INTE druckit 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

För att bygga ut med passande SPARS-koder i dagsläget, så får det väl bli så här:

DDA

1st (D)= digital tape recorder/computer

2nd (D)= digital tape recorder/computer during mix/edit

3rd (A)= analogue master for cutting vinyl

Ytterligare en variant:

ADA

1st (A)= analogue tape recorder/computer

2nd (D)= digital tape recorder/computer during mix/edit

3rd (A)= analogue master for cutting vinyl

.....eller?.... lite kul att spåna bara 😎😆

[Edit: rättat skrivfel]

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, mest allmänt 🙂

Mediet LP/singel/maxi-singel samt band ser i alla fall jag som analoga, även om innehållet idag inte blir analogt genom hela kedjan.

Det var lite det jag menade med tidsperiod, där den period innan det digitala ens fanns med i bilden var mer analog då än den är idag. Ja, lite så 🙂

[Edit: tillägg]

Även foto var mer analogt innan det digitala fanns, men papper med en bild från ett foto är ju också ett analogt medium.

Sen kom ju som sagt också S-VHS och DAT där det digitala lagras på en analog källa, puh... hehe 🙂

Ja, allt var ju analogt hela vägen t.ex. på 60-talet. Och före den elektriska eran fanns ju inga elinstrument eller inspelning via något som gick på el och man spelade in på en vaxskiva via samma liknande tratt man spelade upp genom. Allt via stift av metall som "läste in eller läste av", t.ex. 78-varvare. När farfar var ung.

Skulle man inte kunna läs av vinyl via laserstråle? Och kanske få mer info än via diamant?

Från början sågs skivan bara som en leksak (slutet av 1800-talet) och fonografrullen var det enda som togs på allvar.

Ja, det var tider det men nu är det fredag och 2013. Vad kommer efter det digitala?

/Algotezza

Redigerat av Algotezza
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det var tider det men nu är det fredag och 2013. Vad kommer efter det digitala?

/Algotezza

Ja, hmmm, vem vet.

Det jag dock är säker på är att den mekaniska hanteringen av data av olika slag kommer att försvinna helt, men jag tror också att det gamla kommer att leva kvar på ett eller annat sätt.

Det finns liksom en viss kärlek till de äldre tillvägagångssätten i den digitala tiden, som t.ex. rör och äldre "outboard"-utrustning.

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja nog är det så. Och inte bara när det gäller resurser. Har en tjej född 87 i studion ibland och hon tror att allt går att fixa, tom sånt som inte är inspelat vill hon lägga in:) Det blir ofta skratt från min sida som tyvärr inte förstås...

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad som kommer tror jag är utrustning som kan förstärka eller avläsa hjärnvågorna så att man blir mer eller mindre ett med och direktsammankopplad med t.ex. någon form av dator, blir en cyborg, Allt sköts via hjärnvågor och inte via fingrar och tangentbord eller fingrar på skärm. Man tänker fram sina låtar direkt. Redigerar med tänkandets hjälp.

Men först kommer kanske en helt virtuell hologramskärm/Ipad i ett spänningsfält liknande det för theremin så att man kan sköta och använda den via fingrarna. Största problemet blir väl ljuddelen. Sedan har man alla filer och program i ett moln, ett fil- och programmoln.

Redan nu finns t.ex. 3D-skrivare som kan skriva ut i plast. Det är sedan bara att ladda skrivaren med t.ex. proteiner och vitaminer så kan man skriva ut mat. Och skicka som bif fil i form av en binär strängs som vanligt med koder för hur skrivaren ska skriva ut.

/Algotezza

Link to comment
Dela på andra sajter

Minns ni datorer förr, där man fick "ladda in" program, spel, bilder etc. via en kassett-bandspelare och dess ljudutgång? Sen, om man programmerade, så kunde man också lagra sina egna program på kassett-band. Ljudet påminner om ett gammalt modem som ansluter och jobbar mot ett annat modem.

ABC80, ABC800, C-64. Det var tider det... 😉

När jag låg i lumpen i Flottan, så hade vi eldledningsdatorer med Motorola 68000-processorer. Där fick man lägga in program manuellt genom att ställa ett gäng switchar på 1 eller 0 och sedan mata fram till nästa adress. Tog en hel dag att lägga in programmen... 😳 - men det gick att lägga in enkla spel ändå om man var envis... 😉

På kul, skulle man kanske kunna trycka en vinylskiva med digitalt material, och sedan läsa in det igen i en dator?! 🙂 Skulle nålen vara så exakt så det skulle fungera?

Det tror jag knappast. Det blir för snabba svängningar för att nålen ska kunna hänga med. Vinylen har ett frekvensomfång upp till ca 20kHz, men i digitalt format behöver man ju ha dubbla samplingsfrekvensen - och det klarar inte vinylen, såvitt jag vet. Det finns ju en tröghet i mekaniska prylar, som sätter begränsningar. Om man nöjer sig med ett omfånf upp till 10kHz, så skulle det kanske funka - men felkorrigeringen hade nog fått jobba häcken av sig...

Link to comment
Dela på andra sajter

På kul, skulle man kanske kunna trycka en vinylskiva med digitalt material, och sedan läsa in det igen i en dator?! 🙂 Skulle nålen vara så exakt så det skulle fungera?

En digital vinylskiva, liksom...

Det skulle säkert funka, men man får nog knappast plats med speciellt mycket data..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju gamla Yamahasynthar.. Eller åtminstone hade vi en trummaskin från Yamaha som man kunde backupa ens sånger och patterns på band genom att spela in sådant liknande ljud som de gamla datorerna använde för att ladda och lagra data i början av åttiotalet..

Men jag har en diskdrive till min C64. Finns även nytillverkade usb-interface för att koppla c64an till en modern dator och föra över filer..

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag var pöjk roade jag mig med att överföra barnböcker på teleprinters och skriva ut dem på en sån däringa hålstansad rulle, ni vet. Jag hade ett gäng sådana. Digital times.

Matrixprinter hette det va? Vi hade en sån till Amiga 500an 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

ABC80, ABC800, C-64. Det var tider det... 😉

När jag låg i lumpen i Flottan, så hade vi eldledningsdatorer med Motorola 68000-processorer. Där fick man lägga in program manuellt genom att ställa ett gäng switchar på 1 eller 0 och sedan mata fram till nästa adress. Tog en hel dag att lägga in programmen... 😳 - men det gick att lägga in enkla spel ändå om man var envis... 😉

Jag hörde att 68060 fortfarande tillverkas till bland annat tvättmaskiner.. Snacka om overkill processorkraft för att styra en tvättmaskin 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja nog är det så. Och inte bara när det gäller resurser. Har en tjej född 87 i studion ibland och hon tror att allt går att fixa, tom sånt som inte är inspelat vill hon lägga in:) Det blir ofta skratt från min sida som tyvärr inte förstås...

Kolin

Den oförståelsen har knappast med åldern att göra. Hoppas du försöker förklara också, inte bara cementera det hela med skratt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad som kommer tror jag är utrustning som kan förstärka eller avläsa hjärnvågorna så att man blir mer eller mindre ett med och direktsammankopplad med t.ex. någon form av dator, blir en cyborg, Allt sköts via hjärnvågor och inte via fingrar och tangentbord eller fingrar på skärm. Man tänker fram sina låtar direkt. Redigerar med tänkandets hjälp.

Men först kommer kanske en helt virtuell hologramskärm/Ipad i ett spänningsfält liknande det för theremin så att man kan sköta och använda den via fingrarna. Största problemet blir väl ljuddelen. Sedan har man alla filer och program i ett moln, ett fil- och programmoln.

Redan nu finns t.ex. 3D-skrivare som kan skriva ut i plast. Det är sedan bara att ladda skrivaren med t.ex. proteiner och vitaminer så kan man skriva ut mat. Och skicka som bif fil i form av en binär strängs som vanligt med koder för hur skrivaren ska skriva ut.

/Algotezza

Du borde skriva scifi 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag har både DAT och Minidisc. Daten är dock trasig. Ligger i molekyler och kommer nog aldrig mer att fungera!

Synd för man har ett gäng demos på DAT i lådan på vinden!

dar100-1.jpg

Den här var är det. En DA-R100

Råkade tappa den i golvet. Dispalyen fick sig en smäl, men den funkade, fick en liten spricka i kantenl. Efter det Så började det pipa om displayen, typ som en gammal tjock-tv. Hittade en snubbe som reparerade dessa. Men det rann ut i sanden och blev aldrig av. ☺️

Några år senare fick jag en Sony MDS-JE520 i present

sony_mdsje520.jpg

Den fungerar dock än idag. Men samlar mest damm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej - telex: Datorer var inte inblandade. Kallas ibland även fjärrskriftsmaskin vill jag minnas:

telex_zps743d0407.jpg

WACsOperateTeletype_zps84a90073.jpg

Fräckt 🙂

etnicitet måste det vara då

Det får stå för dig. Är inte på humör för en debatt som det inte menades allvar med från början 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

....för att spåna på fåniga idéer:

Minns ni datorer förr, där man fick "ladda in" program, spel, bilder etc. via en kassett-bandspelare och dess ljudutgång?

Det var fruktansvärt irriterande när man hade kassetter med sig till polare för att spela och varvräknaren inte stämde pga av lite olika hastighet. Man försökte ju vara så duktig att skriva upp start och stopp på varje program/spel..... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

dar100-1.jpg

Den här var är det. En DA-R100

Råkade tappa den i golvet. Dispalyen fick sig en smäl, men den funkade, fick en liten spricka i kantenl. Efter det Så började det pipa om displayen, typ som en gammal tjock-tv. Hittade en snubbe som reparerade dessa. Men det rann ut i sanden och blev aldrig av. ☺️

Några år senare fick jag en Sony MDS-JE520 i present

sony_mdsje520.jpg

Den fungerar dock än idag. Men samlar mest damm.

En sån minidisc har jag med mig när jag spelar enmansband, har backtraxen på minidisc. Borde för länge sen skaffat nåt annat, nån sorts mp3-spelare, men vilken? O hur orka föra över 15 timmar backtrax?

Har inga säkerhetskopior på backtraxen. Skulle de gå sönder eller bli stulna allihop, då återstår nog endast harakiri.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...