Jump to content
Annons

Metal, new in business.. - Vilka prylar levererar?


crabchack

Recommended Posts

Tjena studiofurumister!

Har lite frågor till er som musicerar inom genren metal. Det är så att jag nyligen börjat göra detsamma, dock med mindre framgång vad gäller min kära hårdvara. Är gitarrist skall även tilläggas.

Till att börja med, vad exakt lyssnar ni efter i val av en riktigt tung metal-stärk? Mellanregister? Gain? Dist?

Vilka är parametrarna som avgör om det blir det där extra, straight forward, metal-soundet tillslut? (meshuggah, watain, lamb of god, mastodon...)

Jag menar, det går ju att kräma vansinne av dist i de flesta gitarrförstärkningsenheter och alla har ju ngn form av mid-ratt så att säga... Varför går inte alla stärkare med dist och eq och gifter sig med satan?

Har försökt labba fram ngt vettigt utifrån min blues-kombo (30W rör) med olika distar.

Men allt låter bara varmt, runt och snällt eller bhom "piiiip" bhom "piiiiiiiip"("tjuuut")..

Är det rimligt att försöka få fram ett bra metalljud som går igenom och smäller en på käften utifrån min blueskombo eller är det kört? Behöver jag något nytt?

I så fall, maxtak 4000kr,

50W (transistor) minst (Skall funka i repa och live)

gärna kombo (antar att det blir det mtp prisklass..?)

Hit me! Tips och förslag på metal-förstärkare mottages gladeligen!

Tack så länge!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

En blueskombo duger inte till metal då den inte har något agressivt ljud. Kan bli bättre med en distpedal.

Prova Line 6 grejor. Spider tror jag den heter. Full av äcklig kall getingdist. Vad gäller dist i övrigt: Less is more!

Tycker Spiderstärkarna låter inte så roliga. Ska man ha en sån stärkare så låter Peavy Vypyr klart bättre.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

....Har lite frågor till er som musicerar inom genren metal. ....

Musicerar som i att spela live/repa eller som i att spela in?

Notera att Meshuggah BARA använder sig av Cubase std-pluggar som stärkarsimulatorer (för både bas och gitarrer) på senaste skivan (undrar vad det kostade Steinberg att få dom att prata om detta?).

Står så i senaste Studio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Ska du spela metal är det nog rör som gäller för att få fram den där härliga feta varma disten. Jag kan varmt rekommendera peavey vypyr tube som numer är väldigt billig.

Struntprat! Det går lika bra med transistor som rör idag. Det var igår som transistorstärkare lät apa. Randall Warhead som Dimebag körde med på Panteraplattorna är ett högt uppskattat ljud och det var transistor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt tidigare, vissa stärkare går bara inte att få tillräckligt aggressiva, utan låter bara för mysigt helt enkelt.

Själv har jag nyligen skaffat en helt ny rigg och är man lite händig så kan jag varmt rekommendera den. Kanske lite överkurs om man inte är elektronik-kunnig, men men:

Jag köpte en begagnad Peavey 6505+ combo och delade upp den i topp/låda (fogsvans;check!) samt gjorde en extraplats för en 19" rack (effekt). Styr sedan allting med ett midi-pedalbord som även byter kanal på stärkaren. Dessutom har jag moddat stärkaren lite så den låter ännu mer mumma nu och den har bra med precense och mid, precis vad som behövs om man ska lira hårdare musik. Bra bett i botten oxå! Nackdelen är väl att den inte har någon "mjuk" dist, men för tung metall är den riktigt trevlig.

Ett annat tips är peavey valveking, dock skulle jag nog inte köra den utan att modda, men den kan låta riktigt nice efter lite pill.

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jag köpte en begagnad Peavey 6505+ combo och delade upp den i topp/låda (fogsvans;check!)

Gäller att man inte är klåpare i en sån situation. 😆 Släng upp en bild så vi får se hur det ser ut 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo upp med en bild. Har själv en och har inte ens tänkt tanken på att ta fram sågen och börja härja med stackarn. Även om nu tanken började kittla lite, låter onekligen som att det vore smidigt att ha dem separerade

Link to comment
Dela på andra sajter

Gamla modellen av Peavey Bandit är en underskattad juvel i metalsammanhang. Annars går det med många olika kombinationer av prylar.

Jag vill dock slå ett slag för den i metalsammanhang närmast börtglömda högerhanden. Det är lögn att tro att det bara sitter i prylarna när det kommer till tungt metal-riffande, men så är det absolut inte. Att få in tekniken med strängdämpning (palm muting) i anslaget, att få till rätt anslag med plektrumet (mkt grepp, mkt sträng) och att bli tight och rytmisk är guld värt. Metal-riff börjar där. Finns bra lektioner på tuben gällande detta. För lyssning och självstudier i ämnet rekommenderar jag riff-pumpandets obestridlige konung - James Hetfield. Den högernäven ÄR metal.

Rock On! 😄

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäller att man inte är klåpare i en sån situation. 😆 Släng upp en bild så vi får se hur det ser ut 🙂

Ja det blev väl sådär snyggt, men funkar helt klart:

6505an.jpg

Funderar skarpt på att göra en coolare variant senare och klä in i ormskinn eller nått! :-P

EDIT:

...och såhär såg den ut efter första delningen, innan effektracket kom på plats:

DSC_0573.JPG

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Randall Warhead som Dimebag körde med på Panteraplattorna är ett högt uppskattat ljud och det var transistor.

Dime körde framför allt på Randall RG100 och Century 200 under större delen av sin karriär, och de låter sjukt grymt! Men du har rätt i att det absolut går att spela metal på transistor. Men kanske en viss typ av metal skall understrykas. En fördel är att du inte behöver kräma på olydiga volymer för att få ett fett ljud!

Link to comment
Dela på andra sajter

Stort tack för alla svar!

När ni snackar (gamla modellen av) Peavey Bandit.. Menar ni tex denna?: http://www.blocket.se/stockholm/Peavey_Bandit_112_40073323.htm?ca=11&w=1&last=1

Jag hittar en miljon olika förstärkare på webben som utger sig för att vara banditen, men alla ser ju olika ut (och verkar diffa mellan rör och transistor bland annat...)

Skicka gärna en länk/spec på den ni tänker på!

Vad gäller hemmabyggen har jag lite erfarenhet. Guran jag främst använder till detta har jag bla fräst in ett par riktigt sköna humbuckers i och splittat up så man kan skifta och välja single coil (och leka yngwie..antar jag)

Den enda stärkare jag ägt med i mitt tycke bra metaldist var även det en erfarenhet. En gammal riley (tror jag den hette) som jag just som "Limpan" splittade i top och låda, fast bytte till en betydligt roligare låda än orginal. Däremot var jag väl inte riktigt lika fingerflink som ovan nämnd fixare, då jag lät toppen förbli provisoriskt öppen (även på gig). Detta blev slutet då jag senare tappade en sax i den.. X)

Nä, jag håller mig nog till standard vad gäller stärken den här gången! 😉

Annars lät även den där Bugera 6260-212 intressant måste jag säga!

Verkar ju nästan värt att beställa direkt från thomann! (Landar på 2800 inkl. frakt! Kan det stämma..!?)

Eller någon som vet var man kan få tag i den ännu lättare/billigare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Stort tack för alla svar!

När ni snackar (gamla modellen av) Peavey Bandit.. Menar ni tex denna?

Exakt just den och ingen annan. Sjukt bra death-ljud i den. Komplettera med en HM2 och du har Sunlight-soundet på en gång. Däremot är den inte så mångsidig, så Bugeran kanske ger fler valmöjligheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har försökt labba fram ngt vettigt utifrån min blues-kombo (30W rör) med olika distar.

Men allt låter bara varmt, runt och snällt eller bhom "piiiip" bhom "piiiiiiiip"("tjuuut")..

OK, så du vill att det ska låta kallt, fyrkantigt och taskigt eller bhom "bröööl" bhom "brööööl"("aaarrrggh")?

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, så du vill att det ska låta kallt, fyrkantigt och taskigt eller bhom "bröööl" bhom "brööööl"("aaarrrggh")?

Hmm.. Tycker du att det står det? Nu blir jag orolig om det är du eller jag som har fått ngn släng av allvarliga lässvårigheter.

Nej, jag vill inte att det skall låta så.

Jag vill ha straight metal-dist, inte varm och rund blues. Med ett runt gräddigt gitarrdistljud går inte riffen och pumpen fram i det hela sammanhanget, utan själ bara en massa energi och inget låter tufft.. Jag får inte till DET, på min blueskombo med distpedaler - det låter bara varmt och mysigt eller smäller och rundar.

Förstår vi varann? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. Tycker du att det står det? Nu blir jag orolig om det är du eller jag som har fått ngn släng av allvarliga lässvårigheter.

Nej, jag vill inte att det skall låta så.

Jag vill ha straight metal-dist, inte varm och rund blues. Med ett runt gräddigt gitarrdistljud går inte riffen och pumpen fram i det hela sammanhanget, utan själ bara en massa energi och inget låter tufft.. Jag får inte till DET, på min blueskombo med distpedaler - det låter bara varmt och mysigt eller smäller och rundar.

Förstår vi varann? 🙂

Återigen, det sitter verkligen inte bara i prylarna. Ge tekniken åtminstone en gnutta tankekraft, så ska du se att det börjar glöda lite smått om prylarna du redan har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Återigen, det sitter verkligen inte bara i prylarna. Ge tekniken åtminstone en gnutta tankekraft, så ska du se att det börjar glöda lite smått om prylarna du redan har.

Jag tackar det ödmjukaste för allas fina tips (blev f ö en bandit nu idag! Har den hemma och är än så länge svinnöjd! Ska till repan snart och testa också.. Tack!)

Vill bara rikta en liten tanke till de som verkar insinuera att man förmodligen inte kan spela ordentligt, då man ber om hjälp att få till ett "smalt" genreljud från mer erfarna individer inom genren?

Försök lira twangig "stevie ray vaughn-blues" på 09 strängar med en gammal icke simulerad transistor-stärk? Hur gick det? Jobba lite på känslan bara så, vem vet, kanske det börjar glöda.. 🙁

Spare me.. Klart att ens spelteknik påverkar soundet. Men det var ju ljud och pryl-nörderi vi diskuterade här.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Enklast ela att ta en heldag i musikaffärer och provspela allt du kommer över.

Att fråga andra vad som e bra eju helt förkastat då det är du skall gilla stärkarljudet!

Sant! Problemet mitt är dock min bristande kunskap i vad exakt det är jag skall lyssna efter och ratta till! Lite som att sitta och redigera ett foto i photoshop. Du ser ngt du gillar och vill efterlikna, men har inte kunskap att riktigt knäcka koden.. Är det framförallt kontrasten, rödsticket, ett skrapigt filter eller mest ljuset som gör känslan i bilden du vill åt..?

Nu fick jag ju mest pryltips och inte så mycket svar på min fråga ang. dist och eq generellt vad gäller metal.

Men det ledde mig ju ändå in på ett spår där jag hittade ett sound i en pryl jag gillade! Åter igen, stort tack för hjälpen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tackar det ödmjukaste för allas fina tips (blev f ö en bandit nu idag! Har den hemma och är än så länge svinnöjd! Ska till repan snart och testa också.. Tack!)

Vill bara rikta en liten tanke till de som verkar insinuera att man förmodligen inte kan spela ordentligt, då man ber om hjälp att få till ett "smalt" genreljud från mer erfarna individer inom genren?

Försök lira twangig "stevie ray vaughn-blues" på 09 strängar med en gammal icke simulerad transistor-stärk? Hur gick det? Jobba lite på känslan bara så, vem vet, kanske det börjar glöda.. 🙁

Spare me.. Klart att ens spelteknik påverkar soundet. Men det var ju ljud och pryl-nörderi vi diskuterade här.

Kul att du gillade stärkaren.

Vill bara rikta en tanke till dig som kommer och ber om tips för ett specifikt gitarr-sound. Gällande kommentarerna rörande teknik var det tips skrivna i största välmening från en gitarrist till en annan. Det var inte för att insinuera att förmågan inte fanns där, men jag kan omöjligt veta vilken nivå du befinner dig på när jag sätter mig och skriver. Således tänkte jag vara hygglig och täcka in både utrustnings- och teknikbiten. Det är sånt som kan hända när man frågar mer erfarna individer inom genren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att du gillade stärkaren.

Vill bara rikta en tanke till dig som kommer och ber om tips för ett specifikt gitarr-sound. Gällande kommentarerna rörande teknik var det tips skrivna i största välmening från en gitarrist till en annan. Det var inte för att insinuera att förmågan inte fanns där, men jag kan omöjligt veta vilken nivå du befinner dig på när jag sätter mig och skriver. Således tänkte jag vara hygglig och täcka in både utrustnings- och teknikbiten. Det är sånt som kan hända när man frågar mer erfarna individer inom genren.

Då ber jag om ursäkt!

Blev lite uppeldad då ditt tips, för andra gången, bestod av "övning" och var ett svar på min kommentar om att jag inte får fram gitarren i ljudbilden (i repan) med min bluesrörkombo..

I övrigt håller jag med dig om att prylarna är långt ifrån allt. Musik KAN göras på nästan vad som helst. En duktig gitarrist/musiker/konstnär kan många gånger få känsla och darr även i en leksaksukulele..

(Till exempel så använde sig ju Jan Johansson av de här gamla ormblåsinstrument från musikmuséet i sthlm på en skiva.. Det var inga precisa ventiler där inte 😉 Men musik blev det då attans!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Spare me.. Klart att ens spelteknik påverkar soundet. Men det var ju ljud och pryl-nörderi vi diskuterade här.

Förstår din frustration. Men ett skäl till att du kanske inte får den respons du hade önskat kan vara att du mer lyckas beskriva hur du inte vill att det ska låta snarare än hur du faktiskt vill att det ska låta.

Ett, enligt mig, vanligt förekommande fenomen hos dem med mer övningsbehov. Därav tipsen.

Kanske, som sagt.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår din frustration. Men ett skäl till att du kanske inte får den respons du hade önskat kan vara att du mer lyckas beskriva hur du inte vill att det ska låta snarare än hur du faktiskt vill att det ska låta.

Ett, enligt mig, vanligt förekommande fenomen hos dem med mer övningsbehov. Därav tipsen.

Kanske, som sagt.

Jaså? Ja, själv inbillade jag mig att det blir lättare på ett forum att "felsöka" än att försöka beskriva ngt drömmljud? Det var ju inte enbart nya prylar jag var ute efter. Jag beskrev ett problem jag har med de prylar jag har nu, jämförde med hur jag VILL att det ska låta (namedroppade några band) och fick svaret från flera håll att nej, dina prylar kommer inte kunna leverera detta. Tips skaffa det istället etc..

Men men, jag tackar även för övningstipsen och hoppas ingen rest agg eller slutar tipsa folk likt i denna tråd! Alla tiders!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...