Jump to content
Annons

Har vi födda före 75 ett annat "tänk" i dagens digitala ljud-värld?


DMM

Recommended Posts

Visst skönt med ett riktigt bord. Men utan automation, nej tack. Tillbaka till TBV´s inspelningsstudio

TBV, haha, det var länge sedan man hörde/läste något om TBV.... hade förträngt det tror jag 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har då aldrig slitits mellan någonting, jag har alltid vetat va jag gillat och inte.

Det har vi såklart aaalla gjort. Fan vore om vi blivit påverkade av någon/något, drabbats av beslutsångest eller liknande ...

Vi som är födda på 60- och 70-talet är helt enkelt fulländade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bah! Tycker det låter mer som "det är så lätt för alla nuförtiden" ... som om det skulle vara något mindre seriöst med det. En gång i tiden nöjde man sig med att spela in trummor med OH och inget annat, ibland bara med en (1) mick. Det är inte helt orimligt att dessa Good Old Teknikers tyckte att ni snorungar födda 196x sabbade det "naturliga" med ert fåniga närmickande ...

fast det sista motsäger ju inte det första

det är lättare nu för tiden

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har vi såklart aaalla gjort. Fan vore om vi blivit påverkade av någon/något, drabbats av beslutsångest eller liknande ...

Vi som är födda på 60- och 70-talet är helt enkelt fulländade.

Som man känner sig själv känner man andra. Påverkade av vår omgivning blir vi alltid, det är inte samma sak som att man måste ha beslutsångest för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni slets mellan vad som var "rätt" (gubbigt) och vad som var revolutionerande (DAW).

äh

när dom tidiga "daw" kom var det mest ett digitalt alternativ till bandspelaren - det tog ett bra tag innan den började likna det som vi ser som daw idag

det var inte så jävla revolutionerande eftersom utvecklingen inte skedde pang bom utan i små försiktiga steg

session8 kunde inte så jävla mycket

men man slapp missa punch out 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Atari Falcon med Cubase Audio var grymt bra. Superstabilt med 8 audiospår ett bra tag innan både Mac och PC funkade stabilt som Native DAW. 🙂

Det var i princip det vanliga Cubase där de hade hängt på en "bandspelar"-del.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

äh

när dom tidiga "daw" kom var det mest ett digitalt alternativ till bandspelaren - det tog ett bra tag innan den började likna det som vi ser som daw idag

det var inte så jävla revolutionerande eftersom utvecklingen inte skedde pang bom utan i små försiktiga steg

session8 kunde inte så jävla mycket

men man slapp missa punch out 😉

Håller med om att man kan skilja på DAW och DAW. Första gången jag var med på en DDD-produktion var 1996. Då körde studion tre synkade A-Dat:ar, och jag tänkte egentligen inte så mycket på det. Första gången jag däremot spelade in på datorbaserad DAW var 1998. Det var med Calkewalk Pro Audio. Jag blev såld på konceptet direkt, men samtidigt frustrerad över att man behövde en hel jävla förmögenhet för att kunna producera något som inte lät för amatör. Fast redan två år senare lyckades producera en (då) konkurrensduglig platta med ganska så "vardagliga" prylar (det var också första gången jag sket i att anlita "extern" maaastring 😉).

Därefter skar det sig mellan mig och mina jämngamla kollegor – framtidens gubbar 😉 Jag envisades med att köra allt på dator; mina jämngamla tyckte att det var "fusk", "onaturligt" och fan vet allt ...

Allting var svårare förr! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis innan det tog fart med det digital ute på landsorten så kommer jag ihåg att DAT var inget som direkt fanns i inspelningsstudios, då. Det var för dyrt. Men så fanns det ju VHS-bandare som hade nicam. Så vi bouncade ner våra låtar på VHS. Tror det här var 89 nånstans. Vi var alla impade över att det inte brusade! 😎

Nån som minns detta? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis innan det tog fart med det digital ute på landsorten så kommer jag ihåg att DAT var inget som direkt fanns i inspelningsstudios, då. Det var för dyrt. Men så fanns det ju VHS-bandare som hade nicam. Så vi bouncade ner våra låtar på VHS. Tror det här var 89 nånstans. Vi var alla impade över att det inte brusade! 😎

Nån som minns detta? 😄

'

Nej men jag hade en Minidisc som jag mixade ner på 92 - 93 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

har ett svagt minne av videoband som master ja.... och att DAT var på väg att rasa i pris och bli konsumentstandard istället för kassett men det satte branscherna stopp för med chockhöjning av priserna

dat var för bra och erbjöd i stort felfri kopiering.... och sen kom napster.... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tyckte DAT fanns lite här och var ja. Många använde det som slutmix-medium. Satt ofta en rack-monterbar DAT i racken. Fast inte så ofta i privata studios förstås ..

Minidisc kommer jag ihåg det var en jäkla debatt om. Hade aldrig nån själv, men många var misstänksamma mot den, samtidigt som andra tyckte den var precis som DAT bara billigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tyckte DAT fanns lite här och var ja. Många använde det som slutmix-medium. Satt ofta en rack-monterbar DAT i racken. Fast inte så ofta i privata studios förstås ..

Minidisc kommer jag ihåg det var en jäkla debatt om. Hade aldrig nån själv, men många var misstänksamma mot den, samtidigt som andra tyckte den var precis som DAT bara billigare.

ja den komprimerade ju ljudinfot för att spara plats

lite som en taskig mp3 menade många

det hände jäkligt mycket på just 90-talet faktiskt

Link to comment
Dela på andra sajter

!967 köpte jag min första bandspelare, en rullbandspelare av märket Radiola, mono.. Jag och brorsan spelade in låtar, försökte klippa och klistra med banden för att göra speciella effekter. Han på sax o munspel, ja på trombone och lite percussions. Så kom vi igång med musiken. Han blev musiker och instrumentbyggare så småningom, har byggt repliker efter äldre instrument, musikarkeologi. Jag spelade trombon ett tag i Röda Blåset i Lund. Men jag kom inte igång med att göra egna låtar förrän långt senare, när jag kunde göra det via digitala musikprogram, vilket var 2010. Fast hela tiden har jag spelat på akustiska instrument för skojs skull men velat lira med andra, göra låtar ihop. Det har jag gett upp nu. Gör allt själv idag. Fast har försökt samarbeta via Indaba - kan kanske bli något via Google+ och Soundation. Vore kul.

Jag tycker om att blanda egna ljudsamples (naturen etc.), akustiska instrument och synthar, digitala och analoga. Menar alltså inte "det var bättre på 60-talet" eller att "det är väl inte att göra musik att dra streck i en matris"!

/Algotezza

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tyckte DAT fanns lite här och var ja. Många använde det som slutmix-medium. Satt ofta en rack-monterbar DAT i racken. Fast inte så ofta i privata studios förstås ..

Jag körde DAT som master och skaffade en där man kunde välja mellan 44.1 och 48kHz. Det var innan de kom på att det var för lätt att göra perfekta kopior och inte hade infört begränsningar där...

Minidisc kommer jag ihåg det var en jäkla debatt om. Hade aldrig nån själv, men många var misstänksamma mot den, samtidigt som andra tyckte den var precis som DAT bara billigare.

MD körde med destruktiv komprimering á la MP3. Vissa MD gick det också att spela in okomprimerat på, men då fick man förstås inte plats med lika mycket...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en DAT också, som fungerar korrekt också, och bättre än de flesta, första modellerna 🙂

Det var förbaskat irriterande när det blev fel på skiten också. Service av DAT'en var ett nödvändigt ont flertalet gånger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min första DAT var en bärbar historia från Casio och den kunde man inte ställa om till olika samplingsfrekvens, har jag för mig, utan det var 48kHz som gällde där. Den låg nog på typ 10000:- på den tiden. Senare ersattes den av en Sony-DAT i kassettdäcks-format. Skaffade också en DAT att ha hemma, men den hette Marantz och kostade mindre - men döm om min förvåning när jag öppnade båda och upptäckte att det inte bara var frontpanelen som var väldigt lika, utan innehållet var helt identiskt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Min första DAT var en bärbar historia från Casio och den kunde man inte ställa om till olika samplingsfrekvens, har jag för mig, utan det var 48kHz som gällde där. Den låg nog på typ 10000:- på den tiden. Senare ersattes den av en Sony-DAT i kassettdäcks-format. Skaffade också en DAT att ha hemma, men den hette Marantz och kostade mindre - men döm om min förvåning när jag öppnade båda och upptäckte att det inte bara var frontpanelen som var väldigt lika, utan innehållet var helt identiskt...

Var det den här Casion? 😉

casio_da-2_portable_dat_recorder.jpg

Gissar på det för varenda käft hade den där jag växte upp. Reportrar på tidningen, några audiofiler o enstaka privata studior, lokalradion hade typ 12-15st (regel nummer ett i statligt spenderande: varför köpa 1, när man kan få 2 för dubbla priset?). Dom där var lagom dyra, väldigt mångsidiga och portabla vill jag minnas.

Men vadå? Bestod innanmätet i Casion och Marantzen av typ identiska kretsar?

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej Casion var en mindre modell.

Det var i de båda stationära, som var Sony och Marantz, som hade helt identiskt innehåll. Frontpanelerna var också precis samma, bara med lite annan modell på knapparna... Det var därför jag fick för mig att skruva sönder dem och kolla...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljud är väl iofs alltid analoga-akustiska. Bakom alla upplevelser av ljud finns snabba lufttrycksväxlingar som är grunden till vår upplevelse av ljud, när dessa växlingar sätter trumhinnan i dallring. Digitaliteten gäller ju bara hur vi representerar det som är grunden för våra ljudupplevelser. Digitalitet innebär ju att det inte finns någon som helst likhet mellan hur ljud bevaras - i en binär sträng av ettor och nollor - och ljudet självt. En LP-skivas spår är ju däremot analogt med det ljud som blir följden när det spelas upp.

/Algotezza Mr Messerschmidt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljud är väl iofs alltid analoga-akustiska. Bakom alla upplevelser av ljud finns snabba lufttrycksväxlingar som är grunden till vår upplevelse av ljud, när dessa växlingar sätter trumhinnan i dallring. Digitaliteten gäller ju bara hur vi representerar det som är grunden för våra ljudupplevelser. Digitalitet innebär ju att det inte finns någon som helst likhet mellan hur ljud bevaras - i en binär sträng av ettor och nollor - och ljudet självt. En LP-skivas spår är ju däremot analogt med det ljud som blir följden när det spelas upp.

/Algotezza Mr Messerschmidt 🙂

Förstår inte riktigt vad du vill ha sagt med inlägget...?

Även om det lagras digitalt, så blir det ju lika analogt som det var från början, när man spelar upp det genom en DA-omvandlare, så det går att lyssna på.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

En LP-skivas spår är ju däremot analogt med det ljud som blir följden när det spelas upp.

möjligen är avspelningen hyfsat analog med det som lagrats på vinylen - men det som lagras på skivan från början är långt ifrån analog med materialet som avbildats

/Focke Wulf

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte riktigt vad du vill ha sagt med inlägget...?

Även om det lagras digitalt, så blir det ju lika analogt som det var från början, när man spelar upp det genom en DA-omvandlare, så det går att lyssna på.

Ja, det var väl det jag skrev, eller hur? Rubriken lydde ju:

Har vi födda före 75 ett annat "tänk" i dagens digitala ljud-värld?

Ljudvärlden är väl lika akustisk som den alltid varit. Lagringssättet är digitalt idag - oftast. Plus att vi har alla digitala möjligheter att skapa ljud.

Vad som kanske kan komma i framtiden som kan bli något nytt vore att kunna påverka vårt hörselcentrum i hjärnan direkt utan att gå via öronen och trumhinnan, hammaren, städet och stigbygeln - hörselbenen i örontrumpeten. Plus att kunna påverka syncentrum direkt. En ny multimediaupplevelse... Lite åt matrix-hållet kanske... Nej, nu spekulerar jag men det kan väl vara kul ibland...

/Algotezza

Redigerat av Algotezza
Link to comment
Dela på andra sajter

möjligen är avspelningen hyfsat analog med det som lagrats på vinylen - men det som lagras på skivan från början är långt ifrån analog med materialet som avbildats

/Focke Wulf

Hur menar du då?

Det fanns en kille under den analoga tiden som kunde känna igen musikstycken genom att bara kolla hur spåren på skivan såg ut. Han uppträdde bl.a. i TV. Då kan man väl tala om att spåren är analoga med musiken på något sätt, eller...?

/Algotezza

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur menar du då?

Det fanns en kille under den analoga tiden som kunde känna igen musikstycken genom att bara kolla hur spåren på skivan såg ut. Han uppträdde bl.a. i TV. Då kan man väl tala om att spåren är analoga med musiken på något sätt, eller...?

/Algotezza

på samma sätt som en konsertbild på kiss är analog med deras musik kanske
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...