Jump to content
Annons

crabchack

Medlem
  • Antal inlägg

    66
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

9 Neutralt
  1. Vore roligt att höra hur ni/de låter! Finns det något material tillgängligt?
  2. Haha ja jag känner igen mig! De gånger jag lirat live på den här basen har samtliga ljudtekniker knorrat (förutom en som frågade om han fick boosta fritt, och vips lät det p-bas från hans nya digitalbord.. 😉 Nej nu är det slutsnålat, tiden är nog inne! 😉
  3. Ja, det låter som att det kan vara ngt! Tack för tipsen, ska rå om elektroniken lite så får vi se om den blir glad. Föresten, någon av er som har bra tips på att få bort oxidbelägg mer än den gamla ratta ratta ratta ratta (när jag ändå har fixare på tråden)? 🙂 @wellness music: Absolut, det är jag med på. Det var mer att jag tänkte byta hela paret. (Om jag inte tar fel är de väl ofta lindade åt motsatt håll också för att släcka brum och sånt.. Vet inte om det är lätt att se åt vilket håll en mick är lindad? men annars lika bra att byta ut gamla paret när man ändå är igång tänkte jag..)
  4. Jag förstår hur ni menar, men det är inte på långa vägar en sådan magnetsmäll som låter. Det är små subtila, högfrekventa sprak-klick som uppstår lite nu och då men alltid tillsammans med ett anslag.. Men som jag redde ut (läs ovan) verkar det vara stallmicken som är problemet. När den är av är klickandena helt borta. Så jag ska nog ta och byta pickups på rackarn (vilket jag ändå funderat på då jag egentligen skulle vilja ha lite mer botten i instrumentet ifråga). Om ingen har någon snabb idé om "varför" stallmicken klickar och hur man lätt åtgärdar detta förstås..? 😉 Tackar för alla svar!
  5. Ja så klart, tackar för den checklistan på felsökning! Det är den needra stallmicken! Grymt!
  6. Har ett problem med en gammal jazz bass-kopia som håller på och knäpper när jag spelar in den. (Kanske hör till "elektriska instrument"-tråden men kunde inte riktigt avgöra om det är instrumentet eller ngt med inspelningen av den?). Basen line:as direkt in i ljudkortets instrumentingång "line mode, instrument" (focusrite, saffire LE) och in i logic pro 9. Klicken kommer lite nu och då, men alltid med en ton/strängattack. Det knäpper liksom till i fraseringar plötsligt, trots att handen alltid har kontakt med strängarna och nivåerna inte slår över. Någon som har nån tanke??
  7. Hallå studioforumister! Finns det någon här som har erfarenhet av att slipa bort lacken från baksidan av sin gitarrhals och har lite tips kring hur man bör gå tillväga? Det är egentligen inte själva avlägsnandet av lacken jag undrar mest kring, utan främst om det krävs någon typ av efterbehandling, typ olja? (Jag har alltså inte tänkt lacka om någonting utan det är bort med lacken på baksidan för bättre känsla). Borde inte halsen bli betydligt känsligare för tex fukt utan lacken? Finns det något att tänkta på som skiljer sig mellan att slipa en solid lönnhals jämfört med en hals med greppbräda i annat träslag? (Tänker då inte främst på tillvägagångssätt utan "risker". Kan man tex ta lite lack även från greppbrädans kanter utan att den riskerar att torka..?) Mycket tacksam för tankar och erfarenhet kring detta!
  8. Tackar för alla svar!! Kämpar fortfarande på med organ grinder dock. Hittade en plugg men som dock inte funkar i logic (dll-fil vst). Läste här http://homerecording.com/bbs/general-discussions/digital-recording-computers/converting-dll-vst-files-vst-mac-284696/ att det skall gå att konvertera dll-vst-filer till mac-vst.. Någon som lyckats detta? (går det verkligen öht..?)
  9. Hej! Jag söker efter en plug som funkar i Logic med ljud som drar åt ett sånt gammalt "positiv" som cirkusapor brukar stå och veva 😉 Organ grinder tror jag bestämt det heter på engelska. Här är en länk med exempel på vad jag är ute efter: http://open.spotify.com/track/4jyH99ACzJNMn5eYE5SvOF (Tänker även på strawberry fields forever.. Någon som har tips på ljud/syntar åt denna riktning?) Tack på förhand!
  10. Vi två uppfattar ju musikalitet radikalt olika, bevisligen från andra trådar.. 😉 Men jag tror "beviset" i denna fråga ligger i egen erfarenhet helt enkelt. Det räcker ju med att man själv inte alls känner igen sig i bilden för att man ska "veta" att den inte stämmer för alla? Gehör går absolut att träna upp, men vissa bara har "det" också.. Detta är inte alls är beroende av någon regelbunden övning, även om det säkert kan bli ÄNNU mer kopplat även till teori då tex.. Och då har jag inte ens tagit upp ämnet "absolut gehör.." 😛
  11. Jag är ledsen.. Vi bor nog inte på samma planet. Jag har svårt att svara på dina frågor då jag känner att vi nog behöver "reda ut vissa begrepp" för att förstå varann, vilket vi ju redan försökt. Så är vi tillbaka på ruta 1. Moment 22. Vi har just diskuterat dessa begrepp och verkar inte kunna hålla med varandra. (Känsla, musikalitet personligt tycke och smak, finns känsla/hänger de ihop eller ej osv). Nu frågar du hypotetiska frågor som utgår från dina definitioner?
  12. ..tja? Eller så tar alla och läser trådstarten igen? Eller kanske även de orden och begreppen går att tolka individuellt utifrån tycke och smak i denna individualistiska superanda som råder.. 😛 ..tja? Tycker jag har svarat på en hel del. Hade inte för avsikt att göra detta till ett deltidsjobb, men jag är medveten om att jag lyckats nässla in mig i denna debatt ordentligt, så här kommer lite "svar" och sen får det nog vara bra från min sida tror jag.. 😉 Inlevelse är ett bra ord! Det är riktigt att inlevelse eller känsla inte behöver greppa tag i vem som helst. Men för den sakens skull betyder inte det att begreppet "feeling" eller känsla är värdelöst i sig. Att det skulle vara ett begrepp som är individuellt beroende på åhöraren. Jag anser att "feeling" inte handlar om tycke och smak hos "mottagaren". Det ligger hos den som musicerar. Du verkar se värden uteslutande ur ett individualistiskt perspektiv (inte så konstigt, vi lever i en mycket individualistisk tid.. 😛 ). Men när man försöker reda ut saker om människan som begrepp och idéer etc etc måste man ju titta ur lite större perspektiv än så. Det gör all typ av samhällsvetenskaplig och konstnärlig forskning, filosofi och etnologi etc. Vi måste kunna närma oss gemensamma begrepp om vi vill kunna förklara vår omgivning. Man kan inte alltid "tycka" som man vill och räkna med att bli förstådd. Utifrån denna teoretiska utgångspunkt menar jag att det är tämligen vedertaget att, som i mitt exempel, Stevie Wonder, besitter en stor musikalitet och känsla. (Många andra i denna tråd har försökt sätta ord på vad detta är..) Hävdar du motsatsen krävs nog lite starkare analys än att "du inte tycker det" för att andra insatta skall köpa dig som musikaliskt kompetent. HUR känslan ter sig, hos den musicerande såväl som åhörare, handlar om personliga preferenser. Ordet "känsla" gör det inte. Man kan sätta massa målande beskrivningar framför; dålig, grym, märklig, talande, fantastisk, usel - känsla. Men ordet känsla, står kvar med samma (lite diffusa men ändå generellt talande) betydelse. Jag antar att begreppet kan användas lite slarvigt och absolut inte med samma precision som andra mått så som "kilogram" 😛 . Men det är för att detta inte är naturvetenskap utan något så diffust som musik (även det ordet har det tvistats om som rent begrepp. Likväl ifrågasätts det inte i musikbranschen i praktiken..) Begreppet "känsla"eller engelskans "feeling" inom musik är vedertaget.
  13. Åter igen tycker jag diskussionen hamnar fel.. LIRA MED KÄNSLA vad är det? Basisten kan väl lägga hur många jävla baslinjer som helst och ändå lira med känsla? Att en melodi text eller hel låt tillkommer till synes av slumpen (om den nu finns) har inget med känslan att göra. Paul McCartney sa sig drömt ihop hela "yesterday" så till den milda grad att han var tvungen att fråga flera personer om de hört låten förut. Den var så färdig att han först inte kunde tro att han själv "skrivit" den. Vad har känslan i McCartneys musicerande vid inspelning/live av låten "yesterday" att göra med ovan stående information? Ingenting. Återigen, känsla är inte tycke/smak/tillfällighet.. (däremot kan sådant påverka känslan) "Känsla" för någonting är ett begrepp som försöker sätta ord på någonting annat. Något som tydligen verkar vara oerhört svårt att greppa för många här, vilket gör mig både förvånad och intresserad. 😛
  14. Hur kommer det sig att du förstår vad jag menar, om jag säger att "Stevie Wonder har sån jävla känsla"? Begreppet "känsla" har inte i huvudsak att göra med om du personligen berörs eller inte. Lika lite som teknik har. Det är väl på många sätt en lite "osynlig" och många gånger personlig skala. Likväl kan du inte påstå att yngwie har dålig spelteknik, även om du inte blir fascinerad av honom? (Och nu talar jag alltså utifrån att man är musikaliskt insatt..) Det är ju begreppet känsla i spelsammanhang vi diskuterar. Jag fortsätter BESTÄMT att hävda att det inte handlar om tycke eller smak att HA känsla när man spelar. Alla behöver inte beröras eller tycka att det är bra. Men det finns där (i olika nivåer) eller inte (i olika nivåer). Sen kan man givetvis tycka att Stevie Wonder inte har känsla alls... fast då säger det ganska mycket om den personens musikalitet är jag rädd.. 😉 Säg att du lär ut en melodi på ett instrument. Eleven spelar rätt toner men utan några fraseringar, dynamik eller accentuerade anslag.. Det lever inte. Melodin säger ingenting. Eleven kanske tänker på matteläxan.. Det finns ett ord för detta, som jag ser det 😛 Detta går även att fokusera på och öva upp, som med allt annat.
×
×
  • Skapa ny...