Jump to content
Annons

köpråd av preamp/channelstrip


Terror

Recommended Posts

Måste köpa en channelstrip eller preamp till min studio. Mitt saffire pro40 har bra preamps men vill ha mer kontroll. Därför siktar jag helst på en channelstrip, så man kan fixa lite eq och komprimera på vägen in.

Skall användas till gitarr, eventuellt bas och framförallt sång (mest growl, därav behov av kompressor in).

Den får gärna vara 2-kanalig så man kan köra akudtiskt och sång samtidigt. Måste vara i rackformat.

De jag kikat på är spl goldmike 9844, art pro channel och art pro mpa II.

Budgeten ligger på max 5, 5k. Kom gärna med förslag och synpunkter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ska den vara mångsidig skulle jag fundera på om man vill ha rör. Men .. det är jag 🙂

JoeMeek twinQ eller DBX 386 kan funka.

Hittar du begagnat så borde följande godsaker ligga inom räckhåll:

Focusrite ISA Two

Great River MP-500NV

Nån av Rupert Neves Portico modeller

Solid State Logic XLogic Alpha Channel

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har annonserat ut min Dynamaxx kompressor.

http://www.zenproaudio.com/spl-dynamaxx.aspx

Mkt lättanvänd o transparent. Värt att googla på.

Ihop med tex en Line Audio preamp

http://www.soundtown.com.au/products/line-audio/line-audio-2mp-twin-mic-preamp/

har du bra grejor. Dynamaxxen kan du dessutom ha som mastringslimiter.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Ett nätagg för 2.6k låter inte som en bra ide om man vill hamna under 5.5k för två kanaler med eq,preamp och compressor, och inte heller rack. Det är väl bara twinQ som matchar det kravet av vad som har föreslagits. 2x gap pre73 dlx med rack kit och kör plugins för eq och kompressor.
Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är om din budget räcker för att verkligen få ut skillnad mot dina inbyggda preamps, vänta till du har mer pengar skulle jag säga.

spl goldmike har jag provat och det är inget att ha i mina öron, undvik den!

Redigerat av vmbr
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett nätagg för 2.6k låter inte som en bra ide om man vill hamna under 5.5k för två kanaler med eq,preamp och compressor, och inte heller rack. Det är väl bara twinQ som matchar det kravet av vad som har föreslagits. 2x gap pre73 dlx med rack kit och kör plugins för eq och kompressor.

Jag tänkte lite mer långsiktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är om din budget räcker för att verkligen få ut skillnad mot dina inbyggda preamps, vänta till du har mer pengar skulle jag säga.

spl goldmike har jag provat och det är inget att ha i mina öron, undvik den!

Nja det handlar inte om själva preampen, som sagt.. de i mina Saffire pro40 är bra, men jag skulle behöva lite kompressor och EQ på väg in. Sen om preampen färgar lite trevligt så är ju det en fördel. Så jag tror det är billigare att köpa en preamp/channelstrip (gärna 2-channel) istället för en kompressor, en EQ och en annan preamp. Get it? 🙂

Största anledningen till att tanken kom upp, var när jag började tracka ett metalcore-band för några veckor sedan. Att ha en stabil signal vid sången va svårt. Att undvika att signalen klippte. Därför vore det skönt med kompressor på väg in. EQ vore skönt också. "Get it right at the source".

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är om din budget räcker för att verkligen få ut skillnad mot dina inbyggda preamps, vänta till du har mer pengar skulle jag säga.

+1

Det gör ingen skillnad alls. Jag tycker det är relativt liten skillnad på min monster (dyra) preamp och min Octopre. Eq's å kompressorer är heller inge vidare i de billigare segmenten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du tycker att jag ska satsa på en kompressor typ distressor istället? 🙂

Vet om du såg ett tidigare inlägg, men det handlar inte riktigt om preampen. Jag har inga problem med de 8 som finns I mitt saffire pro40, de låter asbra. Men jag vill ha mera kontroll på väg in. Trycka ihop (kompressor) sången lite så det inte peakar samt möjligheten att rulla av lite lows och boosta lite highs på väg in (eq). Jag gillar verkligen att spendera mer tid och få skit att låta så perfekt som möjligt från start, det underlättar mycket vid mixning. Därför trodde jag att en "bättre" channelstrip vore bra. Du får gärna komma med andra förslag. Har ju pengar att spendera, men vill inte behöva lägga allt på detta då inköpslistan är ganska lång nu när jag flyttar in I min nya lägenhet den första oktobet och ska bygga studio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag vill ha mera kontroll på väg in. Trycka ihop (kompressor) sången lite så det inte peakar samt möjligheten att rulla av lite lows och boosta lite highs på väg in (eq).

Frågan är om det är värt att lägga pengarna då gratispluggar kan utföra exakt samma sak och kommer låter minst lika bra. Visst kan det vara skönt att dina spår är high-passade och lätt komprimerade redan när de kommer in, men är det värt pengarna då jag antar att du har mycket annat som du behöver köpa också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är om det är värt att lägga pengarna då gratispluggar kan utföra exakt samma sak och kommer låter minst lika bra. Visst kan det vara skönt att dina spår är high-passade och lätt komprimerade redan när de kommer in, men är det värt pengarna då jag antar att du har mycket annat som du behöver köpa också?

SÅ fattig är jag inte. Jag har ju 5-6k att lägga på just det här. Och ja, klart pluggar fixar det också.. men som sagt "fixa det påväg in". jag vill inte stå och spela in sång med en klient och ha problem med att sången låter burkigt, han klipper i refrängerna och inte kan höra sig själv i verserna för att gainen på min preamp är för låg. See where I'm going with this?

Har jag en channelstrip så kan jag DIREKT ta bort allt under 70hz (minst), boosta lite highs runt 8khz, lägga en kompressor på som låter mig ha en någorlunda hög gain så att han kan höra sig tillräckligt bra i verserna (och att det inte klipper i refrängen) OCH ta bort burkljudet som kan ha uppstått genom att skära lite i det låga mellanregistret. Sen om det är en dual-channel är bara en bonus, så jag kan recorda en akustisk gitarr och sång samtidigt.

Jag vill underlätta för mig själv vid mixningen. Jag försöker lägga ner 110% tid och energi vid inspelningen så jag inte ska behöva lösa problem vid mixning, utan bara "putsa till det". Jag har lovat mig själv, att när jag har byggt min studio så ska jag aldrig mer använda frasen "Vi fixar det i mixen sen". Fel, fixa det på en gång istället. Fine om det gäller diverse småsaker som reverb och editering.. men ljust problem som KAN fixas på vägen in, SKA också göras det vid inspelning.. om du frågar mig.

Redigerat av Terror
Link to comment
Dela på andra sajter

SÅ fattig är jag inte. Jag har ju 5-6k att lägga på just det här. Och ja, klart pluggar fixar det också.. men som sagt "fixa det påväg in". jag vill inte stå och spela in sång med en klient och ha problem med att sången låter burkigt, han klipper i refrängerna och inte kan höra sig själv i verserna för att gainen på min preamp är för låg. See where I'm going with this?

Har jag en channelstrip så kan jag DIREKT ta bort allt under 70hz (minst), boosta lite highs runt 8khz, lägga en kompressor på som låter mig ha en någorlunda hög gain så att han kan höra sig tillräckligt bra i verserna (och att det inte klipper i refrängen) OCH ta bort burkljudet som kan ha uppstått genom att skära lite i det låga mellanregistret. Sen om det är en dual-channel är bara en bonus, så jag kan recorda en akustisk gitarr och sång samtidigt.

Jag vill underlätta för mig själv vid mixningen. Jag försöker lägga ner 110% tid och energi vid inspelningen så jag inte ska behöva lösa problem vid mixning, utan bara "putsa till det". Jag har lovat mig själv, att när jag har byggt min studio så ska jag aldrig mer använda frasen "Vi fixar det i mixen sen". Fel, fixa det på en gång istället. Fine om det gäller diverse småsaker som reverb och editering.. men ljust problem som KAN fixas på vägen in, SKA också göras det vid inspelning.. om du frågar mig.

Helt rätt inställning!

Det jag kan säga från egen erfarenhet är att i lägre prisklasser så stjälper det mer än det hjälper.

Jag köpte en jävla massa prylar av samma anledning (nu var dessa kanske snäppet under din budget) men sen när jag väl lyssnade så insåg jag det blev fan sämre än att spela in ren signal och fixa det efteråt.

Du har helt rätt i vad du säger, att processa ljudet innan inspelning gör hur mycket som helst.

Det jag hade rekommenderat är att kolla på begagnatmarknaden, jag köpte precis en TL Audio Ivory 2 5052 för 5800:- som har allt det du letar efter, nypris på den är 22000 men jag hittade ett guldkorn. Satsa på det du med!

Den nilsson länkade, dbx:en där, den kan jag varmt rekommendera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var upp i en annan tråd, men det blev aldrig något tydligt svar. Hjälper det verkligen att lägga på mjukvarupluggar direkt vid inspelning om man vill kontrollera den inspelade signalen på det sättet Terror är ute efter? Jag menar, borde inte signalen styra över (om den nu gör det) redan innan den når ad-omvandlaren?

Och att så att säga bränna in effekterna i tagningen innan dom når hårddisken är väl då egentligen ingen skillnad jämfört med att lägga på dom i efterhand?

Link to comment
Dela på andra sajter

^^

Effekterna i daw är ju post-signalen så du spelar ju inte in de effekterna

Fast grejen är d2n att även vid highend prylar så är det väldigt lite skillnad mellan pluggar å HW idag. Jag skulle som sagt satsa på en bra HW kompressor isåfall, men bara du redan har en bra main-mikrofon.

Redigerat av crillemannen
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag vill ju inte "cheap out", på det hela. Men vill inte bli ruinerad heller. Pluggmetoden som crillemannen snackar om funkar ju, men då är vi tillbaka till det där "fixa det sen", som jag inte gillar. Självklart skulle man ju vilja ha något mellan 10.000 - 20.000kr. Jag får leta runt lite på den beggade marknaden. Nilssons förslag verkar intressant!.

http://www.homestudiocorner.com/how-do-i-get-it-right-at-the-source/

intressant läsning btw!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag vill ju inte "cheap out", på det hela. Men vill inte bli ruinerad heller. Pluggmetoden som crillemannen snackar om funkar ju, men då är vi tillbaka till det där "fixa det sen", som jag inte gillar. Självklart skulle man ju vilja ha något mellan 10.000 - 20.000kr. Jag får leta runt lite på den beggade marknaden. Nilssons förslag verkar intressant!.

http://www.homestudi...-at-the-source/

intressant läsning btw!

Fundera även på min Dynamaxx kompressor... Den blir överflödig när jag får en UA 610... När fan den nu kommer.

Edit: När jag tänker efter så har jag även en Line Audio DMP stereopreamp som oxå kommer att bli över om jag säljer Dynamaxxen. Jag använder nästan alltid en Mico preamp, men jag kan inte höra nån skillnad på den DMPn... Är du lite intresserad skulle jag kunna göra en testinspelning med lite olika mickar, DMP o Dynamaxx, med o utan kompression. Fast nu blir jag borta på jobb nån dag.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill underlätta för mig själv vid mixningen. Jag försöker lägga ner 110% tid och energi vid inspelningen så jag inte ska behöva lösa problem vid mixning, utan bara "putsa till det".

JAG tycker du tänker helt rätt - andra tycker motsatsen

det du förutom kontroll vinner vid det här sättet att jobba är en direkt återkoppling i ögonblicket något trackas vad resultatet blir

ett bra sound triggar glädje och inspiration

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...