Jump to content
Annons

Mest musikaliskaste artisten eller grupp någonsin!


Omb

Recommended Posts

Annons

YEEEEES Dreamtheater haha. I agree 🙂

Dock så används Beatles låtar till t.ex studera harmoni-lära då de är väldigt välskrivnam. Men några skickliga musiker var väll de ändå inte...

Lyssnar jag på det där Steely Dan klipper fattar jag nada. Låter hur tråkigt som helst.

ja det r det jag menar. Sen om man snackar om musikaliska genin, så är ju Mozart mitt första val.

Men som sagt, Rush och framför allt Dream Theater blir jag ständigt förvånad över. Att dem är så fruktansvärt tighta live. Jag förstår inte hur dem i DT kan memorera en låt på 34 minuter lång, ink ett 15 jam. Dem sätter alla toner 100% korrekt. Och det är inga enkla grejer heller. DÄRFÖR säger jag att dem är några utav dem mest musikaliska jag har hört.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eddie Meduza är också en riktig låtskrivarhjälte!

(...)

Förstår "viktighetsfaktorn" i band som Beatles, Hendrix, Zappa men fan inget tilltalar mej så mycket egentligen. Jag blir inte arg av att höra dessa band men jag har aldrig känt "åh, nu ska det bli gött med lite Jimi Hendrix i stereon"... Nä. Så det är ju väldigt personligt va man tycker.

Det här inlägget tyckte jag var roligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här inlägget tyckte jag var roligt.

Fast det är ju det jag tycker. Errol var iförsig inte den mest innovativa låtskrivarn men det är ju inte det som är det viktiga, alls.

Personligen tycker jag många innovatörer ibland är rätt tråkiga; det är oftast dom som annamar stilen efteråt och förfinar den som gör det bäst, ganska ofta alltså.

Redan när jag såg trådstarten kunde jag förutse nästan varenda band och artist som skulle nämnas. Samma historia om å om igen, ganska enkelspårigt. Vet inte om det är jag som missat "storheten" i dessa eller om det är nåt slags "skuldkänsla" av folk att lyssna på dessa artister bara för att vara snäll.

Men självklart får man lyssna på och uppskatta precis vilka artister man vill. Men ibland känns det just som jag skrev ovan att folk måste uppskatta Beatles, ABBA, Queen, Pink Floyd, Led Zeppelin (oh fy fan vilket jävla oh baby oh baby yeah yeah DRAVEL! Zeppelin är nog det enda bandet jag absolut INTE kan uppskatta! Hörde dom en hel dags bilresa på en Europa-turné med mitt band och fyfan... Hur många gånger orkar dom sjunga "oh baby" egentligen?! Fy faaan! Och Jimmy Page är en bra gitarrist, men SÅ speciell är han inte!), Hendrix, Zappa just för att dom anses "viktiga". Och jag fattar att dom är viktiga........

Det kanske bara är jag som gillar att gräva djupare i musikvärlden och hitta saker som man inte alltid blivit matad med.

Och det behöver inte vara särskilt djupt, alltså.

Haha jag kan verkligen tänka mej vad folk tycker jag är en idiot 🙂 men så får det va.

Redigerat av tvåtakt
Link to comment
Dela på andra sajter

Zeppelin är nog det enda bandet jag absolut INTE kan uppskatta! Hörde dom en hel dags bilresa på en Europa-turné med mitt band och fyfan... Hur många gånger orkar dom sjunga "oh baby" egentligen?! Fy faaan! Och Jimmy Page är en bra gitarrist, men SÅ speciell är han inte!), Hendrix, Zappa just för att dom anses "viktiga". Och jag fattar att dom är viktiga........

a.

Du kan ju testa spela in Stairway to heaven på bandare --> one take 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

eftersom det gällde de mest musikaliska och inte bara de tekniskt skickligaste banden så får man ju se på låtkvalite, arr mm.

bara för att en låt är svår att spela så blir den ju inte bra automatiskt. Ofta är ju de enkla låtarna de bästa men svåra att skriva och få originella.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju testa spela in Stairway to heaven på bandare --> one take 😄

Det där "men gör det bättre själv då"-argumentet är ganska fånigt... Sedan har jag i ärlighetens namn inte lyssnat på Stairway To Heaven rakt igenom så jag vet inte om jag kan säga om jag kan spela den eller ej. Men jag är ju ganska skicklig på gitarr så förmodligen borde jag klara det 😄

Redigerat av tvåtakt
Link to comment
Dela på andra sajter

Att diskutera *varför* det ena eller andra skulle vara bättre än det tredje/fjärde .. eller att påstå att man bara tycker om musik som kommer ur vissa omständigheter .. jag tror det är en död diskussion redan från början.

Kan inte tänka mig att nån enbart gillar låtar som är kärnfulla lyckträffar från nån som annars är laid back och 'spelar för det är konst o kul'. Då gillar man väl bara typ U2 och Bruce Springsteen, men man hatar allt typ Star Wars och Britney Spears.

.. eller enbart gillar drivna och ambitiösa kompositioner inom intellektuella ramar. I så fall gillar man väl bara typ Bartok och Schönberg, men man hatar allt med typ Swedish House Mafia och Simon&Garfunkel.

.. eller enbart gillar tänkvärda texter blandat med uppbackande arr. I så fall gillar man väl bara typ Marylin Manson och Tom Waits, men man hatar allt med typ Björn Skifs och Debussy.

.. eller enbart gillar sånt som framförs av tekniskt noggranna och ambitiösa musiker. I så fall gillar man väl bara typ erfarna orkester-musiker, där vithåriga stråk- och träblås-gubbar dagligen spelar svårare saker direkt från papperet än t.ex. Dream Theater behöver veckor på sig för att nöta in, men man hatar allt med typ Beatles och U2.

.. eller enbart gillar andaktsfull innerlig storhet. Då gillar man väl bara typ Andrea Bocelli och Celine Dion, men man hatar allt med typ Bob Dylan och Sonny Rollins.

Tror inte nån finns enbart inom ett sånt här fack. Tror man gillar lite av alla fack, även om man kanske dras aningen mot ett än ett annat. Tror vi är mer mångsidiga än vi tänker på. Vi gillar nog lite av alla maträtter. 🙂

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror man gillar lite av alla fack, även om man kanske dras aningen mot ett än ett annat. Tror vi är mer mångsidiga än vi tänker på. Vi gillar nog lite av alla maträtter. 🙂

Salsa gör mig nervös ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Njae ... Av det du specifikt (för mig) har presenterat i textväg av Steely Dan, så är deras texter vad jag kallar roulette-texter. Lite som att man skriver ett eller ett par ord på en drös lappar, samlar ihop lapparna, kastar upp dem i luften, och sätter sedan ihop skiten efter hur de landade.

Jag har lite svårt för slumpkonst.

Fast, de kanske skriver så. På riktigt.

Ska sluta tjata om Steely Dan i den här tråden. Kommer förmodligen att fortsätta tjata om dom i andra trådar. Just den här låten borde du tycka om Valle. Texten är en av deras mest sammanhållna. Musiken har nästan lite dansbandsstuk över sig, fast med andra ackord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Steely Dan är bra 🙂 .......på att vara tråkiga hiss-gubbrockgubbar som låter som de inte har haft stånd på de senaste 30 åren. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Steely Dan är bra 🙂 .......på att vara tråkiga hiss-gubbrockgubbar som låter som de inte har haft stånd på de senaste 30 åren. 😄

Åja - fullt så illa är det kanske inte, men jag tycker att det bästa med Steely Dan är Donald Fagens soloplatta någon gång på 80-talet eller när det var. Annars är de som man brukar säga "good enough for jazz"... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Just den här låten borde du tycka om Valle. Texten är en av deras mest sammanhållna. Musiken har nästan lite dansbandsstuk över sig, fast med andra ackord.

Definitivt en roulette-text. Skitjobbig.

Om musiken har jag dock lite mer positivt att säga. Jag hör inget "dansbandsstuk", men det är groovy och lite sådär 70-tals-käckt. Mysigt! Kompositionstänket påminner lite om den hos en av mina favoriter (ja, jag har många), John Farrar. En dessvärre sällan nämnd låtskrivare och producent (detta är det första inlägget på Studio Forum i vilket han nämns).

Första gången jag hörde talas om John Farrar (lyssnade på hans musik) var när jag hörde soundtrack:et från filmen Xanadu. Fast jag hade nog aldrig lagt märke till honom om det inte var för en av mina absoluta förebilder, som råkade vara medproducent på skivan: Jeff Lynne.

Sorry för OT.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...