Jump to content
Annons

Hur få sången att smälta in i en mix?


ostfisk

Recommended Posts

Annons

Nu frågar han hur han får sången att "smälta in". Då är ju mastering av rösten viktig. Jag pratar INTE om att MIXA dem separat. Jag pratar om att MASTRA sång och mix separat. Det är en stor skillnad. Om man mastrar rösten på ett bra sätt så kommer det bli lättare att slänga in sången i mixen senare och få den att "smälta in". Det är så jag menar.

Edit: Ja, jag vet att det är skillnad mellan att mixa och mastra. Men vad jag menar är att om man har en dåligt mastrad sång så blir oftast mixen dålig. Men jag menade mastra faktiskt. Jag mastrar och mixar in sång efteråt. Har funkat för mig. 🙂

Men vad pratar du om nu..? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vad pratar du om nu..? 😳

Som jag sa i tidigare inlägg så menade jag hur jag gör. Jag öppnar vocals i nytt projekt för att redigera rösten. Det måste väl ändå vara "mastering"? Har lite svårt för att formulera mig på rätt sätt ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag sa i tidigare inlägg så menade jag hur jag gör. Jag öppnar vocals i nytt projekt för att redigera rösten. Det måste väl ändå vara "mastering"? Har lite svårt för att formulera mig på rätt sätt ibland.

Missförstånd uppstår när du blandar ihop termer som mixning och mastring. Du menar säkert rätt, men samtidigt tror jag du har svårt att avgöra vad som är vad, vilket leder till viss förvirring.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag sa i tidigare inlägg så menade jag hur jag gör. Jag öppnar vocals i nytt projekt för att redigera rösten. Det måste väl ändå vara "mastering"? Har lite svårt för att formulera mig på rätt sätt ibland.

Mixning = när du redigerar spår separat, t.ex med kompressorer, EQ's, effekter, kanal för kanal, ställer in volymer och frekvenser så att allt samspelar.

Mastering = när du tar det färdigmixade ljudspåret (alltså mixdownen, bonusen etc som du redan har mixat kanal för kanal) och finslipar, alltså inte kanal för kanal eller acapella och instrumental separat, utan den färdiga mixen. Den kanske behöver lite mer sås i nån frekvens eller lite maximizer t.ex. Och en riktig mastering är förmodligen inget man gör hemma i sovrummet..

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

. Och en riktig mastering är förmodligen inget man gör hemma i sovrummet..

Och vad är en riktig mastering?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...