Jump to content
Annons

Tips på enkelt inspelningsprogram


BoGarsle

Recommended Posts

Hej,

Tänkte jag skulle dra nytta av allas erfarenhet här på forumet och ställa en fråga:

Tips på ett enkelt och "lätt att komma igång" inspelningsprogram (pc) för 11årig tjej som vill börja göra egen musik. Spela in sig själv och enkelt kunna bygga ihop låtideér i datorn (pc). Kan spela piano och gitarr själv men vill ha möjlighet att bygga med färdiga komp och ljud också.

(Har en pappa som har varit verksam i branchen i över 30år men som är dum i huvudet och inte tagit sig tid att sätta upp detta till sin dotter trots att han har alla hårdvara i mångfald liggandes i hans studio´s.)

mvh

Bo

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vi kommer nog inte ifrån att programmen är på engelska, men en 11-åring har väl börjat läsa en hel del engelska?

Spontant tänker jag på Magix som har en kampanj på Music Maker 2013. Under helgen får du både Magix Music Maker och Music Studio för 564 kr. Loopbibliotek med färdiga komp följer med. Stöd för VST-pluggar. Ljudinspelning.

Kan du avvara 999 kr istället föreslår jag Reason Essentials. Stort ljudbibliotek av instrument som kan spelas från midi-klaviatur, men också loopar. Ljudinspelning när hon vill sjunga och spela gitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Tänkte jag skulle dra nytta av allas erfarenhet här på forumet och ställa en fråga:

Tips på ett enkelt och "lätt att komma igång" inspelningsprogram (pc) för 11årig tjej som vill börja göra egen musik. Spela in sig själv och enkelt kunna bygga ihop låtideér i datorn (pc). Kan spela piano och gitarr själv men vill ha möjlighet att bygga med färdiga komp och ljud också.

(Har en pappa som har varit verksam i branchen i över 30år men som är dum i huvudet och inte tagit sig tid att sätta upp detta till sin dotter trots att han har alla hårdvara i mångfald liggandes i hans studio´s.)

mvh

Bo

Ett tips är att hon ska strunta i PC och köpa en porta istället. Då slipper hon inlärningskurvan. Idag kan man få en 16 kanals porta för ett par tusen och de är mycket enkla och stabila att handha, även för elva åringar. Det kan bli problem med dator, tänker på ljudkort, latency, kompatibilitet, problem, problem, problem (inte minst när det gäller Windows och musik), risk för att man spenderar mer tid till att editerljud än spela in, m m. Själv har jag inte komponerat så lite sen jag gick över till datorinspelning. Visst är det underbart men bedrägligt tidsödande då man alltid söker ett bättre ljud, bättre instrument, etc.

Men propsar hon på så är ovanstående förslag alldeles utmärkta. Men jag skulle föredra en beggad Mac och gratis Garageband (förmodligen världens lättaste inspelningsprogram). En femåring kan hantera en sådan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett väldigt enkelt och lättförståligt program är mixcraft 6 där du även kan välja svenskt språk i programet.

Annars är det sequel 3 från steinberg. Men där kan man inte använda andra pluggar än vst3, och det är på engelska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men propsar hon på så är ovanstående förslag alldeles utmärkta. Men jag skulle föredra en beggad Mac och gratis Garageband (förmodligen världens lättaste inspelningsprogram). En femåring kan hantera en sådan.

Håller med till 110%

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Säger kanske mer om Cubase.... 😉

Appropå garageband, har jobbat i Cubase sedan urminnes tider men fattade noll häromdagen när jag drog igång det... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Tanken på porta är inte dålig i detta sammanahang.

Ett annat alternativ är ju en iPad med Garageband eller Auria (även om jag nog skulle föredra Garageband p g a de inbyggda smarta instrumenten.

Sen om hon behöver mer kan ni ju skaffa en Mac och föra över alla projekt till Garageband eller Logic på Macen. Funkar utan problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jag är sällan någon förespråkare för Apple, men har svårt att tänka mig något enklare än Garageband på en iPad. En begagnad padda (om ni inte redan har en) borde gå att hitta för ett par tusenlappar, och Garageband kostar väl i sig runt 40 kr.

Nackdelen med detta är väl att hon riskerar att fortsätta med Mac-prylar även i framtiden 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Röstar på porta med. Det lägger en bra grund för att förstå inspelning som man sen kan ta med sig in i datorn efter nåt/några år; och det främjar musikerskap, att spela och uppleva/bemästra de små nyanserna. Och en multieffekt-apparat (reverb, chorus osv) om det inte finns i portan.

.. såvida inte hennes idol o musiksmak är typ Basshunter o liknande.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är lite nyfiken på hur ni som förespråkar porta framför t ex iPad/Garageband tänker? Bygga komp och färdiga ljud, hur smidigt är det på en porta med ett litet lcd-fönster som kontakt med omvärlden?

Nu är det säkert stor skillnad på olika 11-åringar. Själv har jag bara jobbat med barn när jag var skidlärare. Men där är det viktigaste i allmänhet att ha kul, att leka fram sina färdigheter. Inte att förstå själva grundprinciperna. Blir det för teoretiskt eller krångligt tröttnar dom oftast fort.

Dessutom vet jag inte om man ens behöver "förstå" inspelning idag? D v s, hur det gick till för typ 50 år sen. Det viktigaste måste ju vara att få fram önskat resultat. Har svårt att se egenvärdet i att man verkligen förstår vad som så att säga händer bakom huven.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med en Ipad och Garageband så finns "allt" i ett paket. Man kan spela in med den inbyggda micken. Garageband kostar ca 50kr. (Om man senare vill ha mer avancerat så är Auria utmärkt.)

...Du kommer förmodligen inte behöva sitta bredvid och supporta på samma sätt som om du kör ett datorbaserat DAW med dess oändliga inställningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som rekommenderar Studio One? Finns en gratisvariant som borde uppfylla hennes krav, kanske inte det absolut enklaste programmet men då har hon ju något att växa med!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är lite nyfiken på hur ni som förespråkar porta framför t ex iPad/Garageband tänker? Bygga komp och färdiga ljud, hur smidigt är det på en porta med ett litet lcd-fönster som kontakt med omvärlden?

Nu är det säkert stor skillnad på olika 11-åringar. Själv har jag bara jobbat med barn när jag var skidlärare. Men där är det viktigaste i allmänhet att ha kul, att leka fram sina färdigheter. Inte att förstå själva grundprinciperna. Blir det för teoretiskt eller krångligt tröttnar dom oftast fort.

Dessutom vet jag inte om man ens behöver "förstå" inspelning idag? D v s, hur det gick till för typ 50 år sen. Det viktigaste måste ju vara att få fram önskat resultat. Har svårt att se egenvärdet i att man verkligen förstår vad som så att säga händer bakom huven.

Känner mig lite träffad 🙂

En porta är i princip bara en bandare. Det är lättare att lära sig att banda, än att lära sig både spela in, programmera, sköta om datorsystemet och allt det. Portor hänger sig inte, strular inte med latency, krånglande plugins, man behöver inte hålla koll på mappar, spela in ljudet på rätt disk, behöver inte skilja på midi och audio osv.

Fast när jag skriver så inser jag att dagens portor är ofta mer än ”bara bandare”, även om tanken kanske är tillämplig ändå. Tror också att om det blir för teoretiskt så tröttnar man, och där är datorn den svårare. Tror definitivt en ”bandare” är mer direkt och kul, mer fysisk liksom, sitter inte på ändan framför en skärm.

Med en bandare kan man spela in det man behöver ha, på det sätt man vill, eller bli bättre på det, och bli kreativ utöver möjligheterna av vad datorn erbjuder. Kan man inte spela själv så får man ju använda datorn att spela åt en istället. Det är då det blir mer teoretiskt. Men, utan att känna personen, vad hon kan och vill göra, så .. är det förstås svårt att rekommendera nåt konkret.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lärde en 13 årig tjej hur man använder Ableton Live samt förklarade under en kort tid vad alla effekter heter och vad dom gör, kompressor, limiter, delay, reverb etc. Två timmar visade jag hur man gör grejer. PANG! Dom här kidsen som är uppväxta med iphones och ipads och datorer, dom kommer gå förbi oss gamlingar (22år) som en löpeld sen, det sitter ju nästan datachip i dom. 11 år gammal, jag skulle sätta mig och ägna lite tid åt att lära henne Pro Tools rewirat Ableton Live och Vienna ensemble pro 5 samt hur man nodar flera datorer och lite hårdvaru-routing på det. 1 år och sen kan hon mer än dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Spana in videon. En hel del coola och kreativa grepp går att göra i Garageband för iPad. Enkelt och roligt att skapa musik.

http://www.apple.com/apps/garageband/

Jag och en polare har spelat in med bara iPad och en ackgitarr. Får inte ta längre tid än ca 3 timmar från idé till "färdig" låt. En porta känns mer som ett knapptryckarinferno som man snabbt tröttna på.

EDIT: Ja just det ja, för PC var det... jaja någon annan kanske har nytta av förslaget.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...