Jump to content
Annons

MÅSTE man inte kunna musikteori för att kunna göra house?


Bäckwinner

Recommended Posts

Hej!

----

OBS! Är helt grön vad gäller musikproduktion så var gärna övertydliga. Vill försöka förstå HUR MAN GÖR mer än att faktiskt göra det om ni förstår. Som att förstå hur en bil fungerar utan att bygga bilar. Jag tycker helt enkelt det är intressant.

----

Hörde en intervju med Swedish house mafia om att dom inte kan spela ett enda instrument? Behöver man alltså inte kunna någon musikteori över huvudtaget? Hur bygger man en låt? Är det inte takt eller nått man går efter?

Hörde även att Avicii försökte lära sig spela gitarr men det gick så dåligt att han gav upp det direkt och började göra elektronisk musik istället.

Om man bara slänga in lite ljud hejvilt låter det ju skräp. Man måste ju bygga en låt på någon sorts grund?

Tacksam för svar. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Musikteori hjälper till för att förstå hur musiken är uppbyggd, men det är definitivt inte nödvändigt med teoretiska kunskaper för att skapa bra musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Musikteori hjälper till för att förstå hur musiken är uppbyggd, men det är definitivt inte nödvändigt med teoretiska kunskaper för att skapa bra musik.

Tack för snabbt svar! Men följer musiken ändå grunderna för att kunna bli bra musik - även om man inte vet att man gör det? Om du förstår vad jag menar. Om man tar en houselåt till exempel. Dom verkar ju vara uppbyggda på ungefär samma sätt? Bara slänga in random ljud huller om buller blir ju inte bra så att säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju spela på gehör, något de flesta musiker gör, och då har man förstås lärt sig genom att lyssna på andra låtar - så det är ingen slump att de flesta låtar är uppbyggda på ett liknande sätt...

Link to comment
Dela på andra sajter

rankey (oregistrerad)

Teori hjälper helt klart. Vilka känslor olika ackord och melodier ger är bra att kunna och gör att man snabbare får till det man är ute efter. Men det viktigaste är analysförmågan, att kunna analysera andras musik och att förstå hur en låt ska vara uppbyggd. Även att förstå vilka sorters instrument som spelar när och vilken funktion de uppfyller - vad de tillför känslan och vad de tillför ljudbilden frekvensmässigt. Och var kritisk till alla ljud du använder, även de minsta - produktionskvalité är viktigare än det musikaliska i många elektroniska stilar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men finns det inga punkter som "alla" följer?

Tveksamt. Inte ens i en musikstil som House, som är förhållandevis statisk och rå. Gemensamma drag på sin höjd.

Musik fanns före teori. Teorin är en syntetisk mall, som folk annars använder känslor och abstrakta tankemönster för att uppfatta eller skapa. Precis som grammatik är av tal, som tal är av känslor, liksom matematik är en syntetisk beskrivning av fysik. Blues-musikens böjliga "blå toner" finns det t.ex. inget musikteoretiskt namn eller beskrivning för.

Ett barn talar, innan barnet förstår vad h*n gör. En fisk vet inte att det är vatten den lever i. Det är lite samma med musik. Att sen folk sammanställer modeller av principer att lära från, teori, det är inget som behövs för att göra musik, alls. Det kan bara underlätta, men först efter man redan börjat med musik. Electronisk dansmusik är ganska enkel, åtminstone till sin stomme. Och det SHM gör är mest att göra nästan samma sak alla andra gör, bara på sitt egna sätt. Det är mycket för dom är mer DJs än musiker/kompositörer.

Redigerat av Signia
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte egentligen. Ofta räcker det med att kunna nynna en melodi och sen rita ut den som midi-klossar. Skulle dock knappast säga att teorikunskaper är ett hinder, att kunna lite grann är bättre än att inte kunna något, förutsatt att man inte krånglar till det i onödan utan i slutändan alltid går på vad som låter bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tveksamt. Inte ens i en musikstil som House, som är förhållandevis statisk och rå. Gemensamma drag på sin höjd.

Musik fanns före teori. Teorin är en syntetisk beskrivning av principer, som folk annars använder känslor och abstrakta tankemönster för att uppfatta eller skapa. Precis som grammatik är av tal, som tal är av känslor, liksom matematik är en syntetisk beskrivning av fysik. Blues-musikens böjliga "blå toner" finns det t.ex. inget musikteoretiskt namn eller beskrivning för.

Ett barn talar, innan barnet förstår vad h*n gör. En fisk vet inte att det är vatten den lever i. Det är lite samma med musik. Att sen folk sammanställer modeller av principer att lära från, teori, det är inget som behövs för att göra musik, alls. Det kan bara underlätta, men först efter man redan börjat med musik. Electronisk dansmusik är ganska enkel, åtminstone till sin stomme. Och det SHM gör är mest att göra nästan samma sak alla andra gör, bara på sitt egna sätt. Det är mycket för dom är mer DJs än musiker/kompositörer.

Barn och fiskar? Tal är av känslor? Matematik är en syntetisk beskrivning av fysik? Korkat upp tidigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

----

OBS! Är helt grön vad gäller musikproduktion så var gärna övertydliga. Vill försöka förstå HUR MAN GÖR mer än att faktiskt göra det om ni förstår. Som att förstå hur en bil fungerar utan att bygga bilar. Jag tycker helt enkelt det är intressant.

----

Hörde en intervju med Swedish house mafia om att dom inte kan spela ett enda instrument? Behöver man alltså inte kunna någon musikteori över huvudtaget? Hur bygger man en låt? Är det inte takt eller nått man går efter?

Hörde även att Avicii försökte lära sig spela gitarr men det gick så dåligt att han gav upp det direkt och började göra elektronisk musik istället.

Om man bara slänga in lite ljud hejvilt låter det ju skräp. Man måste ju bygga en låt på någon sorts grund?

Tacksam för svar. =)

Man måste inte kunna spela instrument för att komponera musik. De viktigaste redskapen man har är öron och hjärna.

Även analfabeter kan skriva litterära storverk..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla snabba svar!

Men finns det inga punkter som "alla" följer? Läst bland annat att house alltid är 126bpm? Vad innehåller en houselåt (till exemple) annars? En bas? En synth? osv..

Takt?

Finns väll inte direkt nånting man "måste" följa och de utvecklas ju hela tiden, sen när nån gör en bra låt så apar ju många efter eller försökte göra nånting liknande förmodligen för att man gärna producerar sån musik som man själv skulle vilja lyssna på. Men de som brukar finnas med i varje house låt är väll kick,snare o hihats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blues-musikens böjliga "blå toner" finns det t.ex. inget musikteoretiskt namn eller beskrivning för.

Nja, beskrivningar finns det ju såklart. Massor! Annars hade ju inte ens du vetat vad en "blå ton" var.

I övrigt, dock, bra inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle säga att det är väldigt fördelaktigt att kunna musikteori, dock behöver man om man gör elektronisk musik inte kunna det utantill då du använder midi(information) och då kan du skriva in tonerna och rytm vilket gör att du inte behöver vara särskilt duktig på att hålla takt eller spela något instrument.

Exempelvis så kan du kolla på någon musikteori sida och se att i exempelvis den lättaste första skalan man ska lära sig (utifrån piano) är skalan C-dur där tonerna är(och ackorden blir+tonerna i ackorden):

C(dur, tonerna C, E och G)

D(moll, tonerna D, F och A)

E(moll, tonerna E,G och 😎

F(dur, tonerna F,A och C)

G(dur, tonerna G,B och D)

A(moll, tonerna A,C och E)

H/B(moll-5, tonerna, B,D och F)

C(dur, tonerna C, E och G)

OSV..

När man pratar musikteori och ackordsföljder kan man säga att en extremt vanlig ackordföljd är såkallad:

Tonika

->Dominant

->Tonika parallell

->Subdominant

Tonika är grund ackordet vilket i detta fallet(skalan C) är Cdur

Dominant är baserat på femte tonen i skalan vilket i detta fallet(skalan C) blir Gdur

Tonika parallelen är sjätte tonen i skalan vilket blir ett Am i Cdur

Subdominanten är baserat på fjärde tonen i skalan vilket blir ett F i Cdur

Efter det ser det ut såhär

Cdur (Tonika)

Gdur (Dominant)

Am (Tonika parallell)

Fdur (Subdominant)

Skriver man in detta kan man flytta om tonerna i ett musik redigeringsprogram om man använder midi till exempelvis F dur och då kommer det vara samma med (tonika,dominant,tonika parallell och subdominant) bara att det blir andra ackord i den skalan.

Sen stämmer det att Houselåtar brukar vanligtvis ligga mellan 125-130 bpm men kan i vissa fall gå upp ett par bpm eller ner ett par.

Hoppas detta kan vara någon hjälp och är det något mer du undrar över eller om jag varit otydlig så kan jag skriva mer 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle säga att det är väldigt fördelaktigt att kunna musikteori, dock behöver man om man gör elektronisk musik inte kunna det utantill då du använder midi(information) och då kan du skriva in tonerna och rytm

Inom vilka genrer är det väldigt fördelaktigt att kunna musikteori för själva skapandeprocessen? Och varför?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...