Jump to content
Annons

Joakimbuller

Medlem
  • Antal inlägg

    135
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

5 Neutralt

Senaste profilbesökare

4 793 profilvisningar
  1. Finns ju lite olika sätt att göra det där på, antingen använder du dig av olika pitchtools såsom melodyne, antares autotune, waves pitchshifter eller liknande, använder du det sättet så hade jag kollat över formanten om funktionen finns för att göra det lite snyggare. Annars är det i Aviciis låt någon form av Vocoder, man ändrar om rösten till en synth kan man säga, på så vis kan man skriva harmonier, typiskt som Cazzette gör, exempelvis i Togheter!
  2. Hej! Man kan generellt säga att man brukar säga att man i mitt ofta vill ha kick, snare, voc och bas, annars vill man ofta panna, åt sidorna för att dessa ska få sin plats. Man kan även säga att man oftast håller sig ifrån att lägga ljud med mycket bas i sidorna. Med det sagt så finns det inget rätt och fel. Det är tycker jag och är mer personligt: Oftast brukar det låta bra med få element pannade "hard" L & R(helt åt vänster/höger), om man exempelvis tar och bara kör pianot helt brett så kan låten i sig låta bredare än om man har flera element(instrument) pannade hard L&R Svårt att ge konkreta tips utan att ha hört vad det handlar om, men antingen lägger du upp nått kort(tar även emot pm), eller så lyssnar du helt enkelt på hur andra brukar panna, lyssna då gärna del för del vers/refräng osv. för att se hur dom gör specifikt för din genre. Ofta brukar man i house panna mer och även bredda med plugins eller hårdvara vid refränger för att sedan dra tillbaka på verser, på så vis uppfattas oftast refrängerna större och fetare! Ha det gött! 🙂
  3. Han menar nog att istället för att använda en bus med reverb på så kan du lika gärna till denna effekt dra på ett reverb direkt på pianot, ställ mixen på en hög procent(detta blir det blöta), testa runt 90%. Spontant tror jag att det kan vara ett synthljud dock, men du borde kunna få fram ett bra resultat med detta, kolla bara så att predelayen är på 0
  4. Använder du windows borde du kunna gå in i den här datorn, (lokal disk(C:)) program, Steinberg, Cubase (X, den versionen du kör på) sedan öppna upp programet, lämpligtvis den som heter ex. Cubase(X), i mitt fall står det Cubase6 C:\Program Files\Steinberg\Cubase 6 Sedan är SE X1 en kondensatormikrofon, detta innebär att den beskriver ljud via kondensatorer(som är en uppmätt spänning), detta innabär att du behöver ge den såkallad Phantom Power (fantommatning), denna sätter du på på baksidan, mellan midiingångarna och USB 2.0 ut finns det en switch där det står +48V(detta är fantommatningen), den sätter du på on, då borde lampan på framsidan lysa +48V, därefter ska det bara vara att tuta och köra!
  5. M/S tycker jag är det absolut bästa på akustisk gitarr om man vill ha stereo, placering beror på rum och gitarr rätt mycket. Kört en del M/S med AKG C300B som mid mikrofon och C414 som side, funkar super! 🙂
  6. Vet inte om det är detta du söker, men tycker denna hemsidan är fantastisk! http://www.protoolskeyboardshortcuts.com/pro-tools-10-keyboard-shortcuts/
  7. Som dom andra säger, Logic är fullt tillräckligt. Alla DAWs (Digital Audio Workstation, alltså program) är bättre på olika saker, dock finns dom flesta funktioner i alla program i dagsläget, dom är bara olika behändiga att använda. Vad är det du ska göra i programet? Personligen tycker jag att Logic är snabb jobbat, har en del bra funktioner, tycker faktiskt mycket av deras inbyggda grejer låter väldigt bra. Man säger ofta att logic är ett program för dom som vill göra produktioner.
  8. Jag har testat dom och tycker faktiskt dom låter riktigt bra, inte helt raka, men rätt naturliga ändå, dock så vill du gärna ha ett rätt bra rum som är rätt stort för att ha nytta av den storleken på monitor. Vad är det du ska göra på dom, mixa, prodda osv? vad är det för rum? Nån akustikbehandlig osv.?
  9. Det beror på hur dåligt rummet är, är det betong väggar eller väldigt kalt rum så hade jag bytt rum helt eller i allafall skaffat en hel del tjocka mattor för att få bort lite av rummet. För det som enligt mig brukar spela störst roll är trummorna(så att dom är stämda och står rätt i rummet), trummisen och rummet. Har du ett rätt bra rum med bra stämda trummor och en duktig trummis brukar det låta rätt bra oavsett mikar. Om du kan låta nån spela på trummorna är ju det de bästa, för då kan du gå runt i rummet och se vart du har som mest balans. Hade börjat med att gå runt i rummet och klappat för att se vart du har som minst resonanser och där du tycker att klappet låter som behagligast och ställt trummorna där och sedan bett någon spela så att man kan hitta det bästa spotet för mikrofonen 🙂
  10. Lägg upp en ljudfil om du vill få ännu bättre svar, men jag brukar ibland även automatisera brantheten på filtret för att inte få filterringningar, eller helt enkelt köra på ett typ 6dB/oktav filter, sedan börjar relativt lungt innan effekten ska höras för att få det jämt och sen göra det snabbare där effekten ska vara tydlig, lägger du på ex whitenoise samtidigt som är vanligt så maskerar du även en del missljud som kan se. Och btw så är det lowcut filter eller hi-pass som det heter 🙂
  11. Vad är det du ska spela in för något, genre? Vad är det du tycker inte uppfyller kraven? Hur vill du att det ska låta? Om du lägger upp en ljudfil får du bättre hjälp 🙂
  12. Det beror på vad du trycker i när du sparar som backup, bocka av så att den inte bara tar med använda audiospår om du vet att du har spår som du vill ha kvar som inte längre finns kvar i projektet nu. Skapar du ett nytt projekt direkt från hårddisken kommer allt läggas i mappen med namnet som du givit projektet 🙂
  13. Det är bara att välja detta när du skapar projektet i rutan som kommer upp, med gamla projekt föreslår jag att du sparar som en backup och öppnar upp den filen för att se så att inget blir korrupt innan du för över det till hårddisken 🙂
×
×
  • Skapa ny...