Jump to content
Annons

Mixa med kompressor på masterkanalen?


Bergstrom93 (oregistrerad)

Recommended Posts

Bergstrom93 (oregistrerad)

Hallå! 🙂

Har sett på internet att en del väljer att mixa med en kompressor på masterkanalen. Vad är tanken med det? Vad är bra samt eventuellt dåligt med det?

Blev väldigt nyfiken helt enkelt då det känns konstigt enligt mig, så alla svar uppskattas! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Vad är bra samt eventuellt dåligt med det?

om man vet hur man ska efterbehandla den färdiga mixen (väljer medvetet att inte säga mastra) så hör man hur det kommer bli

om man inte vet hur man ska efterbehandla så riskerar man kompensera helt fel

Link to comment
Dela på andra sajter

Att använda en kompressor på masterutgången kommer från ett mer bekvämlighetsinriktat sätt att jobba. Nånstans på vägen i historien, så la nån en kompressor på utgången av en halvfärdig mix, och märkte att kompressorn fick hela mixen att låta mer färdig än den annars lät, mer producerad liksom. Då slapp han mixa lika noga (och tidskrävande) för att få till det som han annars tyckte sig behöva.

 

En mixning är ju att forma varje pusselbit så att det sammanlagda resultatet låter på önskat sätt, t.ex. relativt jämna nivåer och rätt tryck i anslagen och så vidare. En kompressor på masterbussen jämnar ju ut utstickande underliggande nivåer så att dom låter mer jämna, och kompressorn har även en tendens att trycka till dom starkare rytmiska slagen. Då tycker man sig slippa behöva rätta till allt detta på grundläggande nivå, men man får betala priset i att ljudet brukar bli tjockare och grötigare. På så sätt åstadkommer en masterbus-kompressor ett liknande resultat som om man hade mixat allt rätt utan kompressor.

Det är alltså lite enklare och snabbare väg till ett att åstadkomma ett lite jämnare resultat. Masterbus-kompression låter förstås alltid betydligt bättre ifall den underliggande mixen redan är jämn och noggrant utformad i sig själv innan kompression; så kompressionen optimeras per automatik. Men om man låter kompressorn ta hand om allt, och sen stänger av kompressorn, så hör man ju hur ens egentliga mix låter därunder.Så det finns goda anledningar att inte använda masterbus-kompression enligt min åsikt.

 

Fördelar är att det kan gå lite fortare. Ett tips om man vill testa, är att använda multiband-kompressor istället för fullband. En annan fördel är om man njuter av musikskapande/mixning bäst ifall man slipper vara ’så förbaskat teknisk hela tiden’. En tredje nytta - som Demon sa ovan - är att man kan använda masterkompression eller multibandlimiter på masternbussen till att försöka förutspå ungefär hur mixen kommer låta i radio/TV eller genom annan senare pålagd manipulering av ljudet. Men det är förstås att ’referenslyssna genom ett filter’, snarare än att tillföra filtret på själva mixen sen.

 

En praktisk nackdel - i alla fall om solofunktionen skickar den 'solade' kanalen genom masterutgången - är att om man solar ett spår så kommer man inte höra det så som det låter i mixen. För när alla spår ligger på, så påverkar dom masterbus-kompressorn till att komprimera på ett helt annat sätt, än den komprimerar när ett enskilt instrument ligger på, som dessutom är svagare i volym än hela mixen.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå! 🙂

Har sett på internet att en del väljer att mixa med en kompressor på masterkanalen. Vad är tanken med det? Vad är bra samt eventuellt dåligt med det?

Blev väldigt nyfiken helt enkelt då det känns konstigt enligt mig, så alla svar uppskattas! 🙂

Tanken är oftast att mixen ska limma ihop lite bättre med en ganska mild komprimering. Det är egentligen inte konstigare än att du har en kompressor på ett gitarrpaket eller trumpaket. Och SSLs 4000bord har en masterkompressor, så speciellt ovanligt är det inte i den analoga världen heller. Tänk på att det inte är nån mirakelkur mot en dålig mix: man måste fortfarande mixa. Annars är det ju bara att testa. På med en kompressor och börja mixa och känn hur det känns. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör så jämt, inte för att jag är nåt proffs, men jag gör det i alla fall, kör både multibandskompressor o multibandslimiter på masterspåret.

Det svåra är att inte överdriva det. Jag kör lite mer komprimering på basen o diskanten, lite mindre på midden.

Samma lyft i ljudet genom att bara greja med varje spår för sig får i ala fall inte jag till.

Det blir väl lite grann som att härma de gamla rullmasterbandarnas bandkomprimering. Men det måste vara väldigt lite, annars förstör det mer än det tillför. Man får även tänka på att inte komprimera tex virvelspåret så att det i ensamt majestät låter perfekt komprimerat, man får backa den kompressorn lite grann, annars kommer masterkompressorn att bli droppen som rinner över, virveln låter papp i den färdiga mixen.

När jag mixar har jag min finalizerburk med multibandskompressorn/limitern bypassad. När jag inte kommer längre med mixen slår jag på den och försöker få till det bättre ändå. Då har jag ju även chans att gå tillbaka till de enskilda spåren och göra små justeringar, multibandaren på mastern kan tex göra så att vireln sjunker undan lite i mixen. Eller tvärtom, den blir för stark. Då är det bara att ändra den regeln nån mm upp eller ner.

EDIT: Fördel med det här att man kan ha kaggen o virveln mindre komprimerad från början. De "lånar" tillfälligtvis lite plats av de andra instrumenten varje gång de tjongar till, totala ljudbilden blir ganska mjuk, men trummorna i sig låter okomprimerade och snärtiga. Svårt att få till allt det i enbart mixen..

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast slår man på en kompressor i slutet så påverkas ju allt material av den. Jag tycker det är lättare att mixa in

i kompressorn och då baseras alla mina beslut av hur det låter från början. Tar jag bort kompressor efter jag

mixat klart så blir det en ganska stor förändring. Förövrigt kör jag både kompressor

och eq på masterspåret från början av mixen, A-designs nail och api 5500.

Link to comment
Dela på andra sajter

källa på det tack

(hoppas du förstår skillnaden mellan att mixa med kompressorn påslagen å att slå på kompressorn vid nedmix

The SL 4000 console was the first console to incorporate dynamics processing in every channel and a master compressor in the console centre section.

The ability to 'patch' into the SL 4000's centre compressor, and also control its sidechain from an internal sub-mix, allowed engineers to discover the amazingly unique qualities of this compressor for use on instruments like piano and drums, as well as its classic mix finalising capabilities. This versatility created the demand for a rack mount equivalent and a legendary piece of outboard gear was born.

The XLogic G Series Compressor is the latest version of the compressor and it uses the same classic twin VCA design as its console counterpart. Combined with improved input and output circuitry, this new unit provides improved audio performance, while retaining the dynamics characteristics that have provided numerous hit mixes for the world's best audio engineers.

The Sound of Success

The Solid State Logic SL 4000 G Series is the world's most successful studio production console. Its reputation is built upon SSL's design excellence, advanced electronic engineering and a sound quality that has produced hundreds of best selling recordings.

A key element in the sound of many of these recordings is punch and drive of the mixes created by the classic G-Series centre section compressor.

Om du någonsin har mixat på ett SSL bord så vet du att man oftast mixar genom buss kompressorn på bordet för att " limma ihop " mixen , sedan sitter det kompressor på varje kanal separat oxå på ett SSL bord.

I alla fall dom flesta jag vet om och dom flesta jag jobbat med som mixar på SSL bord är detta standard praxisen.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du någonsin har mixat på ett SSL bord så vet du att man oftast mixar genom buss kompressorn på bordet för att " limma ihop " mixen , sedan sitter det kompressor på varje kanal separat oxå på ett SSL bord.

I alla fall dom flesta jag vet om och dom flesta jag jobbat med som mixar på SSL bord är detta standard praxisen.

ingen av gångerna jag mixat på den (eller nån annan mixer som har liknande) har jag haft kompressorn inkopplad MEDAN jag mixar

en del jag känner gör däremot så

om man läser texten du klippt ut så finns det inget där som talar för att den har som syfte att agera masterkompressor MEDAN man mixar

att man lägger på en kompressor vid nedmix för att limma den som du så fint citerat är nåt helt annat och inget som är begränsat till mixrar med inbyggda kompressorer - man använder isf en extern stereokompressor vid nedmix

att man gör det betyder inte att tillverkaren av den heller ämnat den att sitta på masterbussen MEDAN man mixar

frågan handlar alltså inte om vad man eller nån annan kan/bör/gör - den handlar om vad syftet var med att bygga in en kompressor på masterbussen

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det betyder heller inte att det inte är tänkt så 😉

nej hur man gör eller kan göra är inte det som diskuteras

OK, nu är Voxengo Elephant (limiter) ingen kompressor per se; men jävlar vad man jag vinner tid på att ha den inkopplad på masterbussen MEDAN man jag mixar.

har du verkligen klockat?
Link to comment
Dela på andra sajter

har du verkligen klockat?

Njae... men beakta att jag hör till den sällsynta arten som maaaastrar medan han mixar. Säger sig självt på något sätt att man sparar både tid och energi. Friskt vågat... eller hur var det nu? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Njae... men beakta att jag hör till den sällsynta arten som maaaastrar medan han mixar. Säger sig självt på något sätt att man sparar både tid och energi. Friskt vågat... eller hur var det nu? 😉

Håller med dig för en gångs skull... Jag brukar ratta grovt utan masterkompressor först. Sen slår jag på den o finjusterar både varje spår och kompressorn. Redan när jag gör sista sångpålägget brukar jag mixa lite lätt och då ha masterkompressorn på. Lyssnar på master out i lurarna, har en kompressor på sången o en på mastern . Får då en bättre "hint" om hur sångljudet kommer att låta i slutänden.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Både och, ibland utan nåt på mastern, ibland med fullt ställ med alla möjliga pryttlar vid mix.

Beror ju helt på vad man håller på med och dagsform, så att säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

nej hur man gör eller kan göra är inte det som diskuteras

Vad som borde diskuteras är ju i så fall varför du tyckte Axeman menade att SSLs masterbus-kompressor är tänkt att användas medan man mixar? Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blir helt förvirrad med kompressor på mastern, speciellt medan man försöker få till nivåer. Det brukar oftast sluta i att kompressorn är fullständigt mättad. Och man märker det inte efter ett tag. Jag tycker det är ett jättebra sätt att lura sig själv på. Tills man hör mixen ett par dagar efteråt, och allt bara fulpumpar...

Kan däremot lägga på en kompressor när man väl fått till mixen som man vill ha den och är färdig att köra ner på två spår, men har nån halv db's klippning här och där...

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle absolut inte kunna tänka mig att mixa med en kompressor påslagen på mastern, möjligt att jag slår av och på den ibland för att höra hur det skulle kunna komma låta. Om man rent teoretiskt mixar och EQar alla ljud perfekt från början behöver man inget på masternbussen och det är det jag strävar efter.

Men att lägga EQ och kompressor på mastern är ju istället för att göra småändringar på varenda spår som teoretiskt skulle kunna summeras till at bli effekten av en master EQ eller kompressor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar som folk i allmänhet har förstått fel. Givetvis gör man som man vill men att påstå att "om man mixar rätt så behövs ingen masterbuskompressor" så tänker man fel. Försöker man rädda en mix genom att försöka få mer limm genom att komprimera är man fel ute men mixar man igenom en kompressor från början så hjälper det en att få ihop mixen på ett fint sätt.

Jag använder alltid masterbus kompressor. Dels för limmet och dels för det extra trycket.

Men att lägga EQ och kompressor på mastern är ju istället för att göra småändringar på varenda spår som teoretiskt skulle kunna summeras till at bli effekten av en master EQ eller kompressor.

Nej det är inte samma sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör både och. Det varierar.

Här är lite info om Chris Lord-Alge

-Always mixes into the same master bus chain with nearly the same settings, all of which is hardware. The chain is SSL Compressor->Limiter(unnamed)->Pultec EQ. Note that he puts EQ on the master bus and finds it quite important. His settings are a threshold of around -1.5 to -3dB, with a ratio of 2:1. If he hears the compressor start to work/pump before he "finishes the mix," he will back off on the individual faders and continue mixing.

Redigerat av Terror
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
His settings are a threshold of around -1.5 to -3dB, with a ratio of 2:1.

Viktigt att tänka på att han mixar analogt. Busskompressorn tar rätt tidigt med tanke på att man trycker mastern på en mixer en bit ovan för nollan på SSL bordet.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Snarare -12

Fast frågan är klurig att besvara. Har ju ingen aning hur hett CLA trycker bordet.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja nollan (dBv) på analoga mixerbord brukar motsvara mellan -18 till -24 digitalt (dBFs). Minns inte nu vad olika SSL-bord är kalibrerade till.

Det är förstås även en fråga om hur "snäll" masterkompressorns tröskelväre är, om den använder sk. soft knee eller hard knee. Använder den soft knee börjar den ju "ta" redan innan tröskelvärdet. Minns inte heller hur det är med SSLs kompressor ang det (men borde veta, för man just fått hem SSLs DSP 😛)

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...