Jump to content
Annons

Mixa med kompressor på masterkanalen?


Bergstrom93 (oregistrerad)

Recommended Posts

"Exportera" är nog också ganska vanligt?

Måste ha sett rätt roligt ut innan man började automatisera mixerbord, om det stod en 5-6 människor och försökte få plats runt bordet och koncentrerade sig på att dra rätt volymregel till rätt position vid rätt tillfälle 🙂

export to wav eller liknande ja

jo det kunde vara ett smärre helvete med flera personer som hade sin lilla uppgift - alltid var det nån som glömde eller timade fel eller missade på nåt annat sätt så man fick göra om några ggr... jävligt skönt med den digitala världen på så sätt 🙂

Nedmixning gör man väl innan mastring?

jop

bara valle som ska krångla till det

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nedmix, var exakt samma ljudbild som vid mixning (utom möjligen i speciella undantagsfall). För nedmixning var bara att spela in mixen, i real-tid, på slutgiltigt medium - 2 kanals rullband, DAT osv - från mixern/riggen. Och det var ju mixen man ville spara - inte "mixen plus extra kompression" liksom. Så nedmixning innehöll inga behov av extra kompression eller processning, utan det var själva mixen man spelade in helt enkelt. Så "Glasklart" var det med den saken.

du var uppenbarligen inte med

Varför tyckte du han menade det?

det är din tolkning

jag påpekade det eftersom ämnet handlar om just att mixa med kompressor inkopplad

nämner man då att "SSLs 4000bord har en masterkompressor, så speciellt ovanligt är det inte i den analoga världen heller" som svar på TS fråga om att just ha kompressor inkopplad medan man mixar så kan det lätt tolkas så

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka spydiga och ifrågasättande svar du har på typ 95% av alla dina inlägg, du är ett riktigt gammalt trök.

Det är så uppenbart att du jagar respekt fast allt blir en fadäs, för att du är otrevlig.

du kan nog överlåta till drloop själv att svara för jag är övertygad om att han fattar åtminstone

hänger du inte med kan du vara tyst - surgubbe

Link to comment
Dela på andra sajter

jag brukar slänga på den på slutet, när all individuell kompression och all busskompression är avklarad. om kompressorn ligger på mastern från början blir det dessutom ett elände om man vill skippa den eller byta den. första timmen jag mixar brukar jag bara ställa nivåer/panorera, och då vill jag inte ha en enda plugg igång. jag tycker det är enklare att höra vad som verkligen behövs göras och man slipper ratta bort sig direkt med tre/fyra pluggar på vartenda spår och kompression på mastern innan man ens har lyssnat igenom låten ordentligt. Men det är jag det.

Link to comment
Dela på andra sajter

du var uppenbarligen inte med

det är din tolkning

jag påpekade det eftersom ämnet handlar om just att mixa med kompressor inkopplad

nämner man då att "SSLs 4000bord har en masterkompressor, så speciellt ovanligt är det inte i den analoga världen heller" som svar på TS fråga om att just ha kompressor inkopplad medan man mixar så kan det lätt tolkas så

Nej, det är inte min tolkning, det är din handling.

 

TS fråga handlade just om för/nackdelar och tankar att "att mixa med en kompressor på masterkanalen", och Axeman skriver att sånt förekommer och har varit förekommande länge även i den analoga världen. Och det tycker du är irrelevant, för SSLs masterbuskompressor är inte tänkt att användas när man mixar, utan den är tänkt att skydda nivåerna vid inspelning av mixen till mastermedium? Och den som inte fattar detta ”glasklara” faktum har inte varit med?

 

Om det du påstår hade varit nån standardpraxis, så hade det varit standard för i princip alla större konsoller att ha kompressor på masterbussen. Det hade ju varit lika standardverktyg som EQ och volymregel på masterbussen. Ändå var det ett ytterst fåtal som hade masterbusskompression.

Och idag, när nedmixningsmedier har enormt mycket högre upplösning och tolerans för nivå, och alltså inte skulle ha nåt behov av nån "förkompression", så är masterbuskompressorer på stora konsoller avsevärt mer förekommande än förr. Hur hänger det ihop?

 

Varför skulle det ens ha varit praxis? Om man måste komprimera en mix av rent tekniska anledningar, så måste det ju vara en förbaskat inkompetent tekniker som inte kunnat göra sitt jobb? Varför inte bara sänka volymregeln t.o.m. ?

Vidare, så är SSL4000 borden (de första med SSL masterbuskompressor) kända för att vara de första borden med datoriserad automation, kunde automatisera mastervolymen med och på så vis skyddat utgången automatiskt, utan att behöva använda färgande kompression. Ändå lägger man in en masterbusskompressor, och du menar att dom gjorde det för att kunna volymen? Det håller inte.

 

SSLs masterbuskompressor kunde även använda sidechaining. Det hade definitivt inte någon användning om den var till för att bara kontrollera nivåer till mastermediet.

Om tanken ens varit att skydda utbussen eller inputen på mediet man spelade in mixen på, så skulle det varit limiter man använde, alternativt helt enkelt låtit utbussen kapa volymen rent elektriskt, och ännu längre tillbaka i tiden så hade bandkompression på rullbandet man spelade in mixen på tagit hand om saken rent fysiologiskt. Det hade bara varit en fråga om nivå. Kompression hade inte behövts i nåt av fallen.

 

T.o.m. OM det hade varit så som du förvillar dig, så har historien visat oss hur ljudtekniker uttryckt lovord över vilken karaktär dom tycker masterbuskompressorn ger dom. SSL är kända för det, och jag kan lova dig det ligger i SSLs affärsstrategi numera att alltid ha SSL masterbuskompressorn kvar på framtida modeller (vilket dom har idag), och det är inte för att mastermediet behöver kompression. Det har det aldrig varit. På så sätt är SSLs masterbusskompressor definitivt tänkt precis just för att användas när man mixar. Annars så har nog själva företaget SSL mycket att lära av dig, för dom skriver själva:

 

Prized by top engineers for its ability to glue together tracks, the SL4000 G master buss center compressor is ideal for taming piano dynamics or adding punch to drums and percussion. The ultimate finalizer that transforms a mix into a finished record

och …

The ability to 'patch' into the SL 4000's centre compressor /../ for use on instruments like piano and drums, as well as its classic mix finalising capabilities.

A key element in the sound of many of these recordings is punch and drive of the mixes created by the classic G-Series centre section compressor.

 

Det var precis det här Axeman nämnde, och som Piccazzo och andra försökte lära dig, och jag var med förr - en del. Du menade definitivt att Axeman påstod att SSL masterbusskompressor var tänkt att användas vid mix, och din avsikt var att säga att det var fel. Hur manligt var det att försöka dölja det?

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

bara valle som ska krångla till det

Well, jag vet inte "när" du befinner dig just nu. Men här är det slutet på 2012.

Försökte bara tala om att nedmixningen (eller "export" om man så vill) är det sista steget produktionsprocessen.

Mastring innebär inte längre vad det ens innebär under 1990-talet. Nästan alla resurser och kompetenser som en gång rimligen nödvändiggjorde mastringen som en avskild, slutlig process i musikproduktionen, har numera "vemsomhelst" tillgång till. Alla med tillräckligt goda kunskaper inom mixning kan idag färdigställa en produktion redan vid slutmixen. Mastring behövs mindre än någonsin. Och det enda som de forna maaastrarna, som ännu maaastrar, har kvar är sina övermänskliga superöron och magiska utrustning.

Att hävda något annat är definitivt att krångla till det.

Och – jag har musikproduktionstekniskt sett varit med sedan 1984.

Link to comment
Dela på andra sajter

På så sätt är SSLs masterbusskompressor definitivt tänkt precis just för att användas när man mixar. Annars så har nog själva företaget SSL mycket att lära av dig, för dom skriver själva:

 

Prized by top engineers for its ability to glue together tracks, the SL4000 G master buss center compressor is ideal for taming piano dynamics or adding punch to drums and percussion. The ultimate finalizer that transforms a mix into a finished record

och …

The ability to 'patch' into the SL 4000's centre compressor /../ for use on instruments like piano and drums, as well as its classic mix finalising capabilities.

A key element in the sound of many of these recordings is punch and drive of the mixes created by the classic G-Series centre section compressor.

 

Det var precis det här Axeman nämnde, och som Piccazzo och andra försökte lära dig, och jag var med förr - en del. Du menade definitivt att Axeman påstod att SSL masterbusskompressor var tänkt att användas vid mix, och din avsikt var att säga att det var fel. Hur manligt var det att försöka dölja det?

ja här går vi runt i cirklar

att du återpostar dom där citaten betyder inte att innebörden i dom ändras

det står ingenstans att det är tänkt att användas medan man mixar

"mix finalising capabilities" betyder inte det - inte nåt annat i den citerade texten heller

Om det du påstår hade varit nån standardpraxis, så hade det varit standard för i princip alla större konsoller att ha kompressor på masterbussen. Det hade ju varit lika standardverktyg som EQ och volymregel på masterbussen. Ändå var det ett ytterst fåtal som hade masterbusskompression.
det där är lika korkat som att säga att eftersom det inte är standard att ha inbyggda kompressorer på alla kanaler och bussar så är det inte praxis att komprimera enskilda spår eller bussar

Och det tycker du är irrelevant, för SSLs masterbuskompressor är inte tänkt att användas när man mixar, utan den är tänkt att skydda nivåerna vid inspelning av mixen till mastermedium?

Om man måste komprimera en mix av rent tekniska anledningar, så måste det ju vara en förbaskat inkompetent tekniker som inte kunnat göra sitt jobb? Varför inte bara sänka volymregeln t.o.m. ?

nu visar du bara total inkompetens och dumhet i din iver att vara tuff

jag har aldrig pratat om att masterbusskompressorn bara är till för att "skydda nivåer"

du borde kanske läsa det du själv citerat från deras hemsida - det är nämligen det man vill uppnå som sista steg när man mixar ner materialet - utan att för den delen behöva ha den inkopplad när man börjar dra upp första regeln...

Link to comment
Dela på andra sajter

Försökte bara tala om att nedmixningen (eller "export" om man så vill) är det sista steget produktionsprocessen.

jaha var det det du försökte säga?

innan man skickar det till mastring med andra ord 😉

mastring är ju (som du så väl vet men försöker låtsas bort) mer än att komprimera och trycka upp nivåer på en låt

det är ofta att lägga låtar i rätt ordning å på rätt avstånd mellan varann - fades cd-text etc

också att jämna ut skillnader i ljudbilden mellan olika låtar om det behövs

självklart kan man göra det också hemma - men knappast medan man mixar (inte särskilt praktiskt att ha ett helt album i ett enda projekt även om det går)

men annars pratade jag å jj mest om förr - du vet 1984 typ 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Jag gillar att mixa utan kompression pa mastern. Jag ser masterkompression som faerg, och man boerjar ju inte mala huset innan det aer byggt. Saekert en loejlig jaemfoerelse men det aer sa jag ser pa det. Att andra mixar med masterkompressor har jag dock inga som helst problem med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Demon, den användning du raljerar om har det aldrig funnits tekniska behov för. Det bekräftar du ju själv t.o.m., du protesterar inte mot nåt av dom mängder tekniska fakta som punkterar din teori heller. Du belägger inte- eller ens motiverar motsatsen heller.

 

Så den här idén är över, och hade varit så mycket snällare mot tråden om man skriver vad man menar sakligt och respektfullt istället. Det här nu är bara face-saving, följden av spydigheter och off-topic i tråden liksom.

det står ingenstans att det är tänkt att användas medan man mixar

"mix finalising capabilities" betyder inte det - inte nåt annat i den citerade texten heller

Ta en närmare titt igen då, eller är ”Låtsas-inte-om” glasögonen på som vanligt?:

”.. to GLUE TOGETHER TRACKS, … for TAMING PIANO dynamics or ADDING PUNCH TO DRUMS AND PERCUSSION.

” FOR USE ON INSTRUMENTS LIKE PIANO AND DRUMS ..

A key element in the sound of many of these recordings is punch and drive of the MIXES, CREATED BY THE created by the classic G-Series centre section COMPRESSOR.” Och kom inte och påstå att det är kompressorn själv som skapar dessa mixar.

 

Plus, som jag sa, SSLs masterbuskompressor är ett av deras stora säljargument eftersom så många använder den MEDAN man mixar, och på så sätt är den definitivt tänkt för precis just det. Håller du inte med om det?

 

Annars ligger bevisbördan faktiskt på din sida, så ensam som du är om det här. SSLs egna information litar du ju uppenbarligen inte på. Men om det är så ”Glasklart” som du säger, så släng ut en tråd på Gearslutz med ämnet ”Masterbusskompression är inte tänkt att använda medan man mixar” så får vi se responsen.

jag har aldrig pratat om att masterbusskompressorn bara är till för att "skydda nivåer"..

Jodå. Om syftet med masterbusskompression inte är att forma ljudets estetik, som du säger, och masterbuskompression kopplades in mellan mixern och mastermediet när man spelade in mixen på masterband, som du säger, och låtens interna volymprofil hanteras ju vid mixning, och volymen till mastermediet justeras med masterregeln ..

 

.. vad annars, än att masterbusskompressionens syfte är att skydda mastermediet från spikar och höga nivåer, skulle du menat?

Du borde kanske läsa det du själv citerat från deras hemsida - det är nämligen det man vill uppnå som sista steg när man mixar ner materialet - utan att för den delen behöva ha den inkopplad när man börjar dra upp första regeln...

De flesta stora bord, inklusive SSL-bord, är inte utformade så att signalen skickas genom masterbussen när man trycker in solo (lyssnar på bara en kanal). Dom har även mängder av separata utgångar och separata busskanaler med, som går att kopplas om väldigt flexibelt, och kompressorn går att stänga av även på masterbussen med. Det kände du nog inte till, så därför framstod nog citaten som fel, och det syftet med masterbuskompression höll inte heller.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag, för min del, använder iband masterkompressor vid mixning (nermix inkluderad) just för att jag tycker det tillför något i positiv mening. Sedan är jag medveten om att mastringsteknikern ska ha sitt headroom att arbeta med, så jag klämmer ju inte skiten ur materialet. Bara så att det händer lite i svansarna och det låga registret.

Ungefär som jag gjorde för i tiden när vi mixade ned analogt.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattar inte att ni har tid att sitta här när ni har ett SSL-bord som står och tickar pengar.

Vet inte om det var riktat mot nån, men jag har inte mixerbord alls, bara en PC, en DSP och lite smågrejor. Osäker på om av dom aktivaste här har SSL-bord faktiskt.
Link to comment
Dela på andra sajter

Ta en närmare titt igen då, eller är ”Låtsas-inte-om” glasögonen på som vanligt?:

”.. to GLUE TOGETHER TRACKS, … for TAMING PIANO dynamics or ADDING PUNCH TO DRUMS AND PERCUSSION.

” FOR USE ON INSTRUMENTS LIKE PIANO AND DRUMS ..

A key element in the sound of many of these recordings is punch and drive of the MIXES, CREATED BY THE created by the classic G-Series centre section COMPRESSOR.” Och kom inte och påstå att det är kompressorn själv som skapar dessa mixar.

kan bara åter konstatera att du inte förstår vad som står kontra det jag säger

Link to comment
Dela på andra sajter

Har bandkompression på masternregeln som jag ibland glömmer av efter att jag har bouncat ut så då sitter jag omedvetandes och mixar spelar in med den på...är så pass marginellt så det är OK i min värld.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...