Jump to content
Annons

Hur bra kan man bli på att sjunga?


ramoand

Recommended Posts

Hej,

Jag har tagit sånglektioner i 2 terminer nu tillsammans med några vänner. Vi har haft en kanonbra lärare och lärt oss mycket. Men nu funderar jag på om jag skall fortsätta eller inte (det är ju inte gratis direkt). Frågan e liksom hur bra man kan bli? Jag tycker att jag har utvecklats mycket teknikmässigt men det känns inte som att jag har nån kanonröst än..

Har hört från flera att både Bono och Freddie Mercury hade "kass pitch" när dom började. Kan det ha varit så? Och va sjutton betyder de egentligen? Va dom dåliga på att sätta toner eller sjung dom allmänt dåligt i så fall...

Det jag också funderar på är hur mycket man kan utveckla mer än teknik? För alla har ju sin karaktär i rösten och det går ju knappast att ändra mycket på..

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Svårt och säga om du ska fortsätta eller inte. Får känslan av att fokus ligger på ett lite icke konstruktivt sätt, för du verkar fråga om du kan bli tillräckligt bra eller inte, och att du därifrån ska välja om du ska fortsätta sjunga eller inte.

I så fall så tror jag att du skulle må bättre av att lägga fokus på om du tycker det är roligt eller inte, hur mycket du har utvecklats, vad sången gör för dig osv. Jag tror alla kan bli bra på att sjunga, och speciellt om man får något själv av sången.

Mycket intressant om Freddie Mercury skulle haft svårt att träffa tonerna när han började, har jag lite svårt att tro. Men det är säkerligen så att han blev bättre och bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan utvecklas fantastiskt mycket. Speciellt om du utvecklar din mix-röst (mixen mellan bröst röst och huvudklang) Brett mannings singing success har många bra övningar och hans mastering the mix lektioner är helt suveräna. Jag skulle nog säga att jag fått över 2oktaver mer i register tack vare honom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hört från flera att både Bono och Freddie Mercury hade "kass pitch" när dom började.

Bono kanske. Men att Mercury skulle ha haft "kass pitch" (som i svårt att "hitta" toner) finner jag som så osannolikt att det fan gör ont.

On Topic: Om du trivs med att gå på "sånglektioner" och det får dig att må bra, fortsätt. I annat fall är det slöseri med tid och energi (och kanske pengar). Alla kan bli "bra" på att sjunga, men inte utan ihärdig och kontinuerlig övning, övning, övning!

Det är du själv som lär dig sjunga. Inte "sångläraren".

Inväntar artilleriet...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

om du gått 2 terminer med en lärare tycker jag du borde klara dig själv resten av vägen, säger bara youtube.

rösten är ett instrument som(ish) alla andra. kan va bra att komma igång med en lärare, men sen klarar du dig själv. gick 2-3 år hos gitarrlärare som barn. har lärt mig själv resten.

tack vare internet ida behövs inte samma mängd tid hos en lärare, däremot kan det alltid vara bra att starta hos nån som kan sätta en på rätt spår.

finns 1 000 001 youtube videos om sångövningar, du borde hitta allt du söker där.

lycka till.

P.S de där med att mercury skulle sjungt surt tvivlar jag starkt på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan utvecklas fantastiskt mycket. Speciellt om du utvecklar din mix-röst (mixen mellan bröst röst och huvudklang) Brett mannings singing success har många bra övningar och hans mastering the mix lektioner är helt suveräna. Jag skulle nog säga att jag fått över 2oktaver mer i register tack vare honom.
Håller verkligen med, mixläget är svinviktigt. Många begåvade sångare har givetvis kommit på detta via idoget övande, men Mannings pedagogiska övningar är en bra genväg! Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller skönsång så är jag inte rätt person att ge råd, men jag tycker att fraseringen (timingen för orden) är ännu viktigare än pitchen. Kanske för att jag är tondöv. Jag tycker jag lär mig mest genom att spela in, och korrigera mig själv i de partier som låter skräp. Oftast är det fraseringen som felar trots att det kändes bra vid inspelningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller skönsång så är jag inte rätt person att ge råd, men jag tycker att fraseringen (timingen för orden) är ännu viktigare än pitchen. Kanske för att jag är tondöv.

AARRGGHHH! För sju ända in i bomben!!! Pitchen kan inte kompromissas i något avseende. Helt otänkbart.

Sjung sluddrigt (t.ex. byt ut engelskt "t" till "d" och/eller rumphugg ord) och du åker ut ur studion, men jag låter dig komma tillbaka. Sjung med läspig och nasal sång och jag bankar skiten ur dig, och låter dig kanske komma tillbaka...

Sjung falskt – och jag skjuter dig och din kanariefågel.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

om du gått 2 terminer med en lärare tycker jag du borde klara dig själv resten av vägen, säger bara youtube.

rösten är ett instrument som(ish) alla andra. kan va bra att komma igång med en lärare, men sen klarar du dig själv. gick 2-3 år hos gitarrlärare som barn. har lärt mig själv resten.

tack vare internet ida behövs inte samma mängd tid hos en lärare, däremot kan det alltid vara bra att starta hos nån som kan sätta en på rätt spår.

finns 1 000 001 youtube videos om sångövningar, du borde hitta allt du söker där.

Jag håller inte med. Det finns en fundamental skillnad mellan en sångpedagog och ett videoklipp, och det är att sångpedagogen kan ge dig feedback efter att ha tittat på dig och lyssnat på dig, vilket inte videoklippet kan. Ett videoklipp kan definitivt inte tala om för dig att du omedvetet spänner dig lite i nacken varje gång du tar höga toner, och sen står du där ett år senare med en pressad röst och inser fortfarande inte vad som är fel. Det är lätt hänt.

Har man gått hos sångpedagog regelbundet under ett år, som TS har gjort, och känner att man har fått verktygen för att fortsätta utvecklas på egen hand tycker jag inte att det är nödvändigt att fortsätta gå regelbundet, men det är helt beroende på hur hårt man satsar på sitt sjungande och på vilken nivå av skolning man vill röra sig. Däremot tycker jag att det är sunt att se till att fortsätta träffa en sångpedagog ett par gånger om året för att få bekräftelse på att man inte har lagt sig till med några omedvetna ovanor.

Edit: Att använda sig av videoklipp kan till och med vara förödande. När jag var mindre och sjöng i kör hade vi en körledare som tjatade konstant om hur vi skulle öppna upp bakåt i svalget för att få en bättre klang. Det var alltså ett instruktion som hon gav kollektivt till hela kören ett antal gånger under varje rep. När jag började gymnasiet och fick individuell sångundervisning en liten stund i veckan fick jag för första gången höra att jag öppnade upp svalget så mycket bakåt att det lät som att jag sjöng i en burk. Först nu fick jag undervisning som var anpassad till mig, av en sångpedagog som lyssnade på mig individuellt och kunde förklara att jag måste sjunga framåt, uppåt och utåt istället för att stänga in klangen bak i munhålan. Då lärde jag mig att sjunga.

Redigerat av Borghild
Link to comment
Dela på andra sajter

AARRGGHHH! För sju ända in i bomben!!! Pitchen kan inte kompromissas i något avseende. Helt otänkbart.

Sjung sluddrigt (t.ex. byt ut engelskt "t" till "d" och/eller rumphugg ord) och du åker ut ur studion, men jag låter dig komma tillbaka. Sjung med läspig och nasal sång och jag bankar skiten ur dig, och låter dig kanske komma tillbaka...

Sjung falskt – och jag skjuter dig och din kanariefågel.

...Jag menade inte att pitchen var oviktig. Dock har jag lyckats kompensera lite falsksång i efterhand trots att det kan låta smurf. Men fraseringen är svårare att få till rätt i efterhand. Det är i alla fall skönt att veta att du kan ge omedelbar feedback i studion.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Frank Sinatra började sin karriär som relativt sliskig smörsångare. Efterhand förvandlades hans pipa till en relativt sträv gubbröst. Sin fantastiska frasering hade han emellertid kvar hela tiden. Det var det som gjorde honom till en av de största sångarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan utvecklas fantastiskt mycket. Speciellt om du utvecklar din mix-röst (mixen mellan bröst röst och huvudklang) Brett mannings singing success har många bra övningar och hans mastering the mix lektioner är helt suveräna. Jag skulle nog säga att jag fått över 2oktaver mer i register tack vare honom.

har oxå singing sucess, hur ofta öva du och hur långt tid tog det att komma åt din headvoice?

Link to comment
Dela på andra sajter

har oxå singing sucess, hur ofta öva du och hur långt tid tog det att komma åt din headvoice?

Headvoice är ren huvudklang, något som oftast förväxlas med falsett. Det är dock inte falsett, det Justin Timberlake håller på med är falsett. Mixed är en blandning av bröstklang och huvudklang. Ett bra (men överdrivet) exempel är Badlands med bossen. Medans mycket av hans övriga insatser, är ren och skär bröstklang.
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker nog att det mesta på Badlands övervägande använder bröst som främsta resonator. Överstämman mixar dock lite mer i alla fall på mmm partiet och i sluten på låten. Tycker inte att Bossen är ett speciellt bra exempel på mix. Tänk i stället Erik Saade eller Danny Saucedo och Darin som nästan är i mix för jämnan då dom inte sjunger i Huvudklang eller ren Falsett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är främst överstämman i refrängen som är övertydlig, mest för att han överdriver tekniken. Känns därför enklare att ge som exempel än mer tekniska popsångare som danny osv, då det "hörs" mindre ju bättre teknik man har. Annars är Matt Bellamy ett bra exempel, dock kör han "klassisk" falsett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har utvecklat min sångröst otroligt mkt sen jag började i kör. Kanske ett litet billigare tips?

Helst en kör som även har soloinsatser då isåfall...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har utvecklat min sångröst otroligt mkt sen jag började i kör. Kanske ett litet billigare tips?

Helst en kör som även har soloinsatser då isåfall...

Att sjunga i kör är ett utmärkt sätt att öva sin sång på, inte bara ur tekniksynpunkt, utan även när det gäller att finslipa sitt gehör och sin förmåga att tolka harmonier.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Headvoice är ren huvudklang, något som oftast förväxlas med falsett. Det är dock inte falsett, det Justin Timberlake håller på med är falsett. Mixed är en blandning av bröstklang och huvudklang. Ett bra (men överdrivet) exempel är Badlands med bossen. Medans mycket av hans övriga insatser, är ren och skär bröstklang.

jo ja vet, med jag kommer inte åt varken mixed eller headvoice, och min falsett är JÄVLIGT krystad.

kan egentligen inte komma ihåg sist jag kunde använda headvoice, det har liksom glömst bort med åren. får träna upp stämmbanden igen. men lite nyfiken på hur lång tid det tar, vet att det är individuellt men ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

har oxå singing sucess, hur ofta öva du och hur långt tid tog det att komma åt din headvoice?

Jag hade en bra sångpedagog som ledde in mig på mixen. Sedan övade jag som en galning i ett halvår (se tråkigt jobb) med Mastering the mix och då tog jag enorma framsteg. Så nu har jag lärt mig överbrygga 2a bryggan i rösten (Bb-B-) helt perfekt och när man väl lärt sig det så har man lätt en kvint till i register haha.

Otroligt många sångpedagoger är väldigt dåliga. Visst kan de hjälpa dig och ge dig feedback men allt för många har en ganska konstig inställning till rösten. Dvs det register du är född med är det du har, punkt. Vilket jag aldrig trott på och jag själv är ett levande exempel på att du kan utöka ditt register något enormt. Har till och med hittat visselregistret (Mariah Carey någon??)

Sjunga är enkelt stämmbands kordination och finmotorik, nothing more nothing less.

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

jo ja vet, med jag kommer inte åt varken mixed eller headvoice, och min falsett är JÄVLIGT krystad.

kan egentligen inte komma ihåg sist jag kunde använda headvoice, det har liksom glömst bort med åren. får träna upp stämmbanden igen. men lite nyfiken på hur lång tid det tar, vet att det är individuellt men ändå.

Dom flesta når headvoice när man använder rösten samtidigt som man gäspar, även Manning tar som ett exempel på övning att fejkgäspa. Mycket Manning-onani nu men fan va bra hans grejer är.

Har även använt mastering vibrato för att lägga om/skola om vibratot från fult heavymetalvibrato till "klassiskt", gick på två veckor!

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar sjunga överallt, det har varit en bra träning för mig. Enda nackdelen är att folk ibland tror man är galen. Men jag har alltid tyckt att det är kul att sjunga, och det måste vara en fördel. Jag har turen att jag kan sjunga i det flesta lägen .Lättast har jag dock för att sjunga typ opera style som, andrea bocelli, paul potts ,loa falkman. Men det skäms jag för, jag är ju hårdrockare/rejvare 🙂

Tack för tipset med lektionerna Som man kan köpa, ska köpa den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående Brett Manning så har jag själv intensivt kört hans mastering mix program varje dag i kanske 2 år direkt efter att det kom ut. Och det finns definitivt mycket som är bra i hans metod men jag vill dock höja ett varningens tecken. Då SS har en tendens att negligera bröströst, man blandar för tidigt hela tiden resultatet blir att man får en mycket vek eller obefintlig högre bröst röst. Men så länge man ser till att stretcha bröströsten varje dag bör det inte vara några problem.

Själv studerar jag nu mer för Ken Tamplin som förutom later bridgeing även lägger stor vikt vid open throught och vowel modifications bland annat. Jag vill absolut inte dissa SS för det finns mycket bra där förutsatt att man inte totalt låter bröströsten förtvina.

För den som är intresserad av Ken kan hitta information om lektioner och metod här. http://kentamplinvocalacademy.com/

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade en bra sångpedagog som ledde in mig på mixen. Sedan övade jag som en galning i ett halvår (se tråkigt jobb) med Mastering the mix och då tog jag enorma framsteg. Så nu har jag lärt mig överbrygga 2a bryggan i rösten (Bb-B-) helt perfekt och när man väl lärt sig det så har man lätt en kvint till i register haha.

Otroligt många sångpedagoger är väldigt dåliga. Visst kan de hjälpa dig och ge dig feedback men allt för många har en ganska konstig inställning till rösten. Dvs det register du är född med är det du har, punkt. Vilket jag aldrig trott på och jag själv är ett levande exempel på att du kan utöka ditt register något enormt. Har till och med hittat visselregistret (Mariah Carey någon??)

Sjunga är enkelt stämmbands kordination och finmotorik, nothing more nothing less.

kom det succesivt eller va de bara en dag det "släppte" liksom?

är jävligt frustrerande att inte komma förbi "väggen" mellan bröströst och uppåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa har mycket svårt att komma in den koordinationen och i synnerhet om man är van att sjunga.

Då det gäller klassisk sång för killar så tacklar man området som är första och andra passagio annorlunda än det Manning beskriver detta gäller även vissa hårdrock-sångare som tex. David Coverdale, Bruce Dickinson och Dio. Tekniken beskrivs av Sandolin som Belt men har nu fått ett nytt namn som jag inte kommer ihåg. Den bygger på mycket mer power och är synonymt med opera sångare som tar höga c eller t.om högre ibland i ren bröströst. Är du van att sjunga starkt och kanske med dålig medhörning för att nå toner över tenor g så kommer du ofelbart att ha problem med mix och headvoice är själv den typen av sångare. Det du behöver göra är att sjunga i en annan fuktion och kanske dekonstruera rösten. Lär dig sjunga som du pratar och mycket svagt så ska du se att tonerna kommer. Det handlar om funktion snarare än register. För att ta riktigt höga toner i whistle eller head är det frågan om att använda så lite luft som möjligt och till att börja med en riktigt ynklig ton som vobblar både hit och dit. När stämbanden är tränade kan det bli starkare med övning. Som jag varnade för tidigare så är det lätt hänt att fastna i mix då man väl har hamnat där och då måste man gå vidare.

Mix är fantastiskt om man vill låta som Danny eller Eric Saade men ingenting om man vill sjunga opera eller ens vara i närheten av Coverdale. Därför ge mixrösten den tid det behöver och pressa aldrig men i min värld så är nästa steg att ta tillbaka bröströsten. Men märk väl att initial får du lägga bröströst totalt åt sidan men då du har en hyfsad mix måste du gå vidare. Så stretcha varje dag även bröströst åtminstone upp till höga C. Våra röster är olika och är du naturligt en hög tenor bör du åtminstone kunna stretcha till ett E eller F över höga C. (Sen ska du absolut inte sjunga i det bröstregistret hela tiden när du väl sjunger en sång) Gör man inte det så hamnar man i Geof Tate -syndromet. En fantastisk sångare men som totalt har förlorat sitt bröstregister ett annat exempel är Axel Rose.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...