Jump to content
Annons

Borghild

Medlem
  • Antal inlägg

    57
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

11 Bra

Om mig

  • Kön
    Kvinna
  • Stad/plats
    Stockholm
  1. Tommy Johansson, som den unge herren i videon heter, är en ganska begåvad och mycket sympatisk musiker i mina ögon. Han har gjort mycket mer än bara ABBA-tolkningar. Jag är lite fascinerad av att den här tråden delvis består av att vuxna människor kommer med irrelevanta personangrepp på en annan människa som de bara har sett sjunga och spela gitarr i ett videoklipp. Vad har hans utseende med hans musikaliska kvaliteter att göra om jag får fråga?
  2. Jag är inte helt säker på om Vintersorg-kommentaren är seriöst menad eller ironisk. 😛
  3. Nu ska jag dra på mig hela forumets hat och fördömanden, men jag har faktiskt fruktansvärt svårt för de flesta former av jazz. Fast så får man ju inte tycka om man ska räkna sig som en vuxen människa. 😕
  4. Jag förstår hur du tänker, men om jag säger att ca nio av tio intervjuer med kvinnliga growlare på något sätt inkluderar en liten hyllande recension av intervjuobjektets utseende, medan motsvarande statistisk för intervjuer med manliga growlare är noll av tio, så är du kanske med på vad jag menar. Edit: Skrivfel.
  5. Eh, ojdå. Hade inte sett den tråden förut. Jag ska bespara er en utläggning om min spontana reaktion på den, men jag kan säga att jag förmodligen kommer att känna mig illa till mods resten av dagen nu ... Ligger mycket i det du säger. Jag tillhör, i egenskap av growlande vokalist i ett melodödsband, förmodligen ett av de mest mansdominerade områden som finns inom detta redan mansdominerade område. De flesta människor jag har stött på har uppfattningen att growl är något som är naturligt för män och att de kvinnor som growlar (läs: Angela Gossow, som är den enda någon känner till) är födda med någon slags speciella, sällsynta, lite manligare stämband. Vanliga kommentarer man stöter på är t ex: "Kvinnor ska inte growla, för det låter bara illa." "Kvinnor ska inte growla, för det är inte sexigt." "Kvinnor ska inte growla, för det är läskigt." "Kvinnor ska inte growla, för de låter ändå bara som män." (Svar: Nej, de låter som människor som growlar.) "Undrar hur hon låter i sängen. Höhö." "Är det du som är mannen i ditt förhållande eller?" För att inte tala om dessa, ganska typiska, citat (saxade från http://en.wikipedia....r_Chance_To_Die): Det första citatet är den eviga jämförelsen med mannen som norm och halvt ouppnåeligt ideal hur illa han än låter, lite som Frekvensspektrumanalysator skriver. Notera hur det fantastiska andra citatet får det att låta precis som att vokalisten har ett funktionshinder. "När man lyssnar på henne glömmer man helt bort hennes svåra skada och börjar höra hennes musik för vad den är". Typ. Motvikten till detta är den grupp av hårdrockare som närmast dyrkar oss kvinnliga growlare för att vi är så unika och sexiga, osv. Denna grupp lider naturligtvis av exakt samma missuppfattningar som den negativt inställda gruppen. Kvinnor som growlar är fortfarande unika särarter med mystiska stämband och det är fortfarande förfärligt relevant att de upplevs som attraktiva.
  6. Jag är kvinna. Jag har dock ytterst sällan något att tillföra i diskussionerna här på forumet.
  7. Jag håller inte med. Det finns en fundamental skillnad mellan en sångpedagog och ett videoklipp, och det är att sångpedagogen kan ge dig feedback efter att ha tittat på dig och lyssnat på dig, vilket inte videoklippet kan. Ett videoklipp kan definitivt inte tala om för dig att du omedvetet spänner dig lite i nacken varje gång du tar höga toner, och sen står du där ett år senare med en pressad röst och inser fortfarande inte vad som är fel. Det är lätt hänt. Har man gått hos sångpedagog regelbundet under ett år, som TS har gjort, och känner att man har fått verktygen för att fortsätta utvecklas på egen hand tycker jag inte att det är nödvändigt att fortsätta gå regelbundet, men det är helt beroende på hur hårt man satsar på sitt sjungande och på vilken nivå av skolning man vill röra sig. Däremot tycker jag att det är sunt att se till att fortsätta träffa en sångpedagog ett par gånger om året för att få bekräftelse på att man inte har lagt sig till med några omedvetna ovanor. Edit: Att använda sig av videoklipp kan till och med vara förödande. När jag var mindre och sjöng i kör hade vi en körledare som tjatade konstant om hur vi skulle öppna upp bakåt i svalget för att få en bättre klang. Det var alltså ett instruktion som hon gav kollektivt till hela kören ett antal gånger under varje rep. När jag började gymnasiet och fick individuell sångundervisning en liten stund i veckan fick jag för första gången höra att jag öppnade upp svalget så mycket bakåt att det lät som att jag sjöng i en burk. Först nu fick jag undervisning som var anpassad till mig, av en sångpedagog som lyssnade på mig individuellt och kunde förklara att jag måste sjunga framåt, uppåt och utåt istället för att stänga in klangen bak i munhålan. Då lärde jag mig att sjunga.
  8. Vi spelade in gitarrerna på vår första demolåt med en headsetmick framför förstärkaren. 😄
  9. ... att nio-tio års erfarenhet av körsång gör att det tar tio minuter att svänga ihop ett härligt körarr som inte fungerar för fem öre i en melodödslåt, men som är tillräckligt catchy för att sätta sig på hjärnan så att det blir omöjligt att göra ett nytt försök igen utan att först vidta någon slags åtgärder.
  10. Vilken generalisering ... 😛 Något som dock är bra att göra är att se till att vokalisten ifråga tar de pauser som hen behöver, för om det finns något som tar på självförtroendet så är det att pressa sig själv till att stå och nöta förgäves när man skulle kunna sätta allting efter en stunds andrum och röstvila istället. Samma sak gäller naturligtvis för instrumentalister, men vikten av just röstvila ska man inte underskatta. Tveka inte att stoppa en vokalist som verkar ansträngd och be henom ta en vilopaus, är mitt råd. Allt blir mycket trevligare och i slutänden sparar man förmodligen tid på det.
  11. Jag är vokalist och brukar alltid börja med att göra alla pålägg själv hemma. När jag har en demoversion jag är nöjd med har jag per definition redan identifierat och löst de flesta problemen och vet exakt hur jag vill hantera varje passage samt vad jag vill fråga min studiotekniker om. Dessutom kan jag lägga in demon i min mp3-spelare och lyssna på den dagarna i ända för att ytterligare pressa in den i ryggmärgen om jag inte har tid eller möjlighet att öva så mycket. Sparad tid och energi i studion = avsevärd.
  12. Här kommer ett oerhört smalt tips, som vi missade när vi gav ut vår första demo. Använder du dig av Record Union så får du via dem gratis ISRC-koder som du antagligen kommer att vilja ha med på din fysiska skiva. Vi insåg detta när vi gav oss i kast med Record Union två dagar efter att vi hade skickat iväg vårt material till skivtryck och våra skivor saknar därför koder. Mycket onödigt, tycker vi fortfarande.
  13. Så därför ska man inte vända sig till dem som ändå finns? Jag är tjej och jag har nog aldrig känt särskilt starkt att en kille blir snyggare om han kan sjunga. Däremot kan jag förstå tjusningen med killar som spelar gitarr, vilket var den parallell jag drog lite skämtsamt tidigare i tråden (om gitarrkillen man alltid hittar på fester). Det är ett välkänt fenomen att något som många kvinnor tänder på hos män är deras händer, och spelar man gitarr blir det ju onekligen mycket fokus på händerna. På samma sätt kan jag i så fall tänka mig att det möjligen blir fokus på bröst(korg), axlar, mage och ansiktsdrag när man sjunger, eftersom dessa kroppsdelar blir mer eller mindre centrala vid sång. Detta kanske då kan ge effekten att ens utseende upplevs som mer fördelaktigt av de som betraktar en. Edit: Skrivfel.
  14. Är inte det här bara exakt samma fenomen som gör att man inte kan gå på en fest utan att någon kille förr eller senare plockar fram acken och river av någon tafflig ackordföljd till tjejernas stora förtjusning?
×
×
  • Skapa ny...