Jump to content
Annons

Tidsmaskin till en specifik inspelning?


FreddeHstd

Recommended Posts

Okej, veckans tramsigaste fråga, men vadå, man måste väl få fantisera!?

Säg att du fick vara fluga på väggen på en (ja, just det en enda) i dina ögon/öron legendarisk skivinspelning - vart hade du styrt din tidsmaskin?

Motivera gärna!

Om jag nu själv ska svara på en så korkad fråga så måste jag först tänka efter en stund. Okej, nu har jag tänkt.

Jag tror, rent vibbmässigt så hade nog Exile med Stones varit spännande, men tekniskt sett så skedde ju inspelningen av sången i Kalifornien, plus just det faktum att det var kanske liiite för bra vibbar - så den går bort.

Stevie Wonder nån 70-72...mm, ja kanske.

Nä va fan. Ry Cooder : Chicken Skin Music, 1976, får det bli. En av världens bästa gitarrister, och samtidigt underbar sångare, ett gäng oerhört skickliga musiker - som vad jag tror åtminstone la det mesta live.

Ok - vilken inspelning hade du valt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det här svaret är nog lite oväntat, men inspelningarna av Bon Jovis These days från 1995. Varför? Jo för att det var en påkostad och välproducerad platta från den tiden när det ännu var möjligt att plöja ned fantasisummor på inspelningar. Då kunde man fortfarande spendera förmögenheter på studiotid och att hyra in musiker, så fungerar det ju inte riktigt idag. Dessutom får man känslan av att de hade extremt kul när de spelade in den.

Jag avskyr att säga att det var bättre förr, men det är få av dagens album som man får den där känslan av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lätt att det skulle bli någon valfri inspelningsssession av Pet Sounds (1966) med the Beach Boys (inte helt och hållet sant men jag kommer till det senare).

Samtidigt är det svårt att pin pointa en session då hela skivan var ett enda stort lapptäcke av sessioner. En del höll på i en kvart medan andra drog ut på flera dagar. Brian Wilson kallade in the Wrecking Crew (en samling otroligt duktiga studiomusiker som redan var legendariska för sina insatser på bl a Phil Spectors produktioner) ibland för hela backing tracks eller bara enstaka pålägg.

Anledningen till att jag väljer Pet Sounds är att det hade varit så oerhört intressant att få se Brian jobba med både musikerna och med produktionerna. Nu var det mesta redan klart i hans huvud men att få se och höra honom förmedla musiken och känslan i låtarna till musikerna hade varit hur kul som helst.

För många år sedan köpte jag Pet Sounds Sessions och det är i princip masterbanden som man re-mastrade och gav ut på hela tre skivor fullproppade med sessions highlights. Vissa låtar "låter" som på skivan medan andra är mer sparsmakade versioner. Själva bandet kom in senare, lyssnade igenom materialet och lade stämmorna. Herr Wilson själv hade lagt skissartade lead- och stämpartier men det var hela bandet som sjöng in det slutgiltiga resultatet. Men det var alltså the Wrecking Crew och, framför allt, Brian Wilson som stod för huvuddelen av Pet Sounds.

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Rolling stones exile on mainstreet, på den franska Rivieran.

Eller inspelningen av the wall med Pink Floyd.

Det var svårt men något av dom, fast jag skulle inte villja vara en fluga, utan snarare en människa av kött och blod så jag kunde festa och umgås och lära mig något 🙂

Liksom lite tradigt att vara på någon av ovanstående inspelningar och vara en fluga och bara flyga rundor och leta efter gammal mat eller någon gammal hundskit att sitta och mumsa på 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Lätt 1975/1976 under inspelningsessionerna av ABBA:s Arrival. Då skrevs ett stycke historia.

Fast, mitt val är inte uteslutande fäst vid musiken, utan även vid atmosfären överlag. Jag lider nämligen av den småtöntiga uppfattningen att åren runt mitten av 70-talet var de bästa i musikstudio-historien. Allting var så fritt och otvunget, och alla fick vara sina egna bästa bedömare. Vill du ha en virre till gitarrpålägget? Varsågod! Vill du dra en lina innan du lägger sången? Vassego! Ja, vi ska snart lägga körerna, men först ska vi boinka järnet på dass... Och ändå satt musiken!

Idag är studios lika obehagliga som sjukhus. Och teknikern/producenten är din mamma.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Jakob Hellman "...och stora havet" -88

Ted Gärdestad "Undringar" -72

Rod Stewart "Every picture tells a story" -71

T-Rex "Electric warrior" -71

T-Rex "The slider" -72

T-Rex "Tanx" -73

KISS "Rock n roll over" -76

Slade "Nobody´s fools" -76

Och en hel drös andra!

Oj, fick bara välja en:

Då blir det:

T-REX "The Slider".............så cool!

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Återgår det här till en tävling om vem som kan räkna upp antingen den mest creddiga inspelningen eller den mest udda (för att visa vilken koll man har på musikhistorien)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Återgår det här till en tävling om vem som kan räkna upp antingen den mest creddiga inspelningen eller den mest udda (för att visa vilken koll man har på musikhistorien)?

Undrar du för att du själv sitter inne med den creddigaste alternativt mest udda inspelningen, eller för att du bara ville vara sådär asdryg och trollig som du annars så gärna kräker galla över att andra är?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det en inspelning?

Förstår inte frågan, men Jackson Browne är en amerikansk singer/songwriter som 1977 gav ut plattan "Runnin' On Empty" som spelades in under en turné. Skivan innehåller bara tidigare nya låtar, som har spelats in live på scen, på hotellrum, i turnebussen etc. Ett mästerverk tycker jag. Här är "The Loudout/Stay" som fanns med på plattan från en senare koncert i London 1978.

http://www.youtube.com/watch?v=jtuvXrTz8DY

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar du för att du själv sitter inne med den creddigaste alternativt mest udda inspelningen, eller för att du bara ville vara sådär asdryg och trollig som du annars så gärna kräker galla över att andra är?

Fel och fel.

Kanske bara min uppfattning som är feljusterad, men jag får ofta uppfattningen att när man ska räkna upp musik, då försöker många bräcka varandra i så svåra musikreferenser som möjligt..

Nu ska jag iväg och öva med kören. Bajbaj!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag får ofta uppfattningen att när man ska räkna upp musik, då försöker många bräcka varandra i så svåra musikreferenser som möjligt..

Nja, det är nog bara för dig som det är "svårt". Bara för att du inte känner till en viss referens, så betyder det ju faktiskt inte att majoriteten inte heller gör det.

Se det "svåra" som tips istället – inte som en "tävling".

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...