Jump to content
Annons

Lämna Pro tools för Logic


evilrocker

Recommended Posts

Jag har ju genom åren bara jobbat med PT, sen v 6 eller nåt. Jag äger redan Logic 9 och tänkte testa gå över till det, främst för

att jag vill testa 64 bit, och köra alla pluggar i det och utnyttja mer ram.

Vad är den största skillnaden att jobba i Logic jämfört med PT, vad blir svårast för mig att vänja mig vid?

För just nu när jag öppnar Logic så är det typ öhhhh.... 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle nog säga att den STÖRSTA skillnaden är "the interface". Logic, IMO, är med städat, snyggt och simpelt. Allt är bättre organiserat. Du kan få samma resultat med Logic som i PT, men jag tycker helt enkelt att vägen dit är mer behaglig i Logic än i PT. Därför kör jag själv Logic och har inga som helst planer på att byta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder Logic när jag skriver musik. Nästan alla kommandon har en knapptryckning mindre än PT. Speciellt om man sitter på en laptop utan numpad. Så i min mening jobbar man snabbare i Logic när det gäller låtskriveri. Och som någon nämnde så har jag många av mina Pro Tools-kommandon inladdade. Sen använder jag dock Pro Tools till editering och mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där tycker jag ofta jag läser, i intervjuer med låtskrivare, producenter och liknande, att de använder Logic för själv komponeringen och sen flyttar över allt till ProTools när det är dags att mixa.

Men jag har aldrig förstått varför? Nuförtiden borde väl det gå hur bra som helst att göra lika bra mixar i Logic? Eller vad är det man kan göra i PT som man inte kan göra i Logic?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Har använt båda ett tag nu. Tycker verktygen i Pro Tools är svårare att lära sig men mycket mer kraftfulla.

Det är väl den stora skillnaden som jag har uppmärksammat..

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag har aldrig förstått varför? Nuförtiden borde väl det gå hur bra som helst att göra lika bra mixar i Logic? Eller vad är det man kan göra i PT som man inte kan göra i Logic?

Ja, rent teoretiskt är det så. Men eftersom Pro Tools fortfarande är branschstandard i USA så är det i Pro Tools det mixas. I Sverige är det vanligare med Logic i studios.

Link to comment
Dela på andra sajter

Offline processing saknas för audio i Logic......om jag inte har missat det någonstans.

Namnet passar jävligt bra. 😉

Kommer aldrig byta, så fantastiskt enkelt, smart och självklart. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag funtar på flytten enbart för 64bit egentligen, jag vill se om det blir skillnad, för jag matar på rätt mycket pluggar vid

produktion redan.

Ok, jag får kolla lite videos på u-tube och se hur man skapar auxar, sends å skit, sen fattar jag inte masterspåret riktigt, är det inga

nivåindikatorer där?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller masterspåret har jag aldrig brytt mig om det; kolla bara på "Output 1-2" (eller vilket output# du väljer att skicka till.)

Edit: Missad parentes.

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Har använt båda ett tag nu. Tycker verktygen i Pro Tools är svårare att lära sig men mycket mer kraftfulla.

Det är väl den stora skillnaden som jag har uppmärksammat..

Vad är det som gör det mer kraftfullt? Några vanliga moment som går att utföra på smidigare sätt än i t ex Logic?

Eller hänger det kanske mer på all hårdvara som så att säga "ingår"? Tänker på sådana där stora rack med interface och beräkningskraft.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när Avid har släppt ny hårdvara (den gammla HD arkitekturen gick inte att köra i 64-bit, fysiskt omöjligt[?]) så lär det inte dröja så länge innan PT finns i 64-bit, kanske redan nästa uppdatering? Orkar du vänta så kanske det spar dig lite huvudvärk....

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det som gör det mer kraftfullt? Några vanliga moment som går att utföra på smidigare sätt än i t ex Logic?

Eller hänger det kanske mer på all hårdvara som så att säga "ingår"? Tänker på sådana där stora rack med interface och beräkningskraft.

Vad jag menar är editverktygen. Alltså smart tool i Pro Tools är så sjukt mycket mer intuitivt än i Logic. Gillade funktionen när man trycker på escape i Logic för att byta tool men att klicka och markera på olika ställen i audioregionen för att få till olika funktioner utan att byta tool är bra mycket mer kraftfullt måste jag säga!

Link to comment
Dela på andra sajter

alltså egentligen är det ganska basic att svara på den här frågan.. Logic är mer logiskt byggt tycker jag. Logic = because it's logic

Där håller jag inte med. Jag tycker Pro Tools har mer logik i sig.

Men det är nog helt på vad man är van vid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när Avid har släppt ny hårdvara (den gammla HD arkitekturen gick inte att köra i 64-bit, fysiskt omöjligt[?]) så lär det inte dröja så länge innan PT finns i 64-bit, kanske redan nästa uppdatering? Orkar du vänta så kanske det spar dig lite huvudvärk....

Ja det hade ju vart gött, det är ju 64-bit jag vill åt, sen att jag är så jäkla snabb på att editera i PT n för jag kan det, när jag försöker mig på

Logic så ser det ut som en pensionär på första dagen på datakursen. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte alls hängt med i 64 bit snacket.. Vad är skillnaden i 32 vs 64 bit, vad förbättras i dawsen? Hur är det macen är allt 64 bit ?

Man kan använda sig av mer ram med 64bit, Har 8gb i min macbook pro, startar Logic i 64bits-läge men måste ju plugarna också vara i 64bit. Har några som

är 64bit men inte Waves ännu tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan använda sig av mer ram med 64bit, Har 8gb i min macbook pro, startar Logic i 64bits-läge men måste ju plugarna också vara i 64bit. Har några som

är 64bit men inte Waves ännu tyvärr.

Är ingen fantastiskt duktig Logic användare, inte heller pt. Körde förr PT 8 på en kraftig windows dator men de krashade ju konstant. Jävla skitgrejer imo.

Började istället köra Logic 9 för några månader sedan vilket nästan aldrig krashar, du lär dig de annorlunda upplägget efter att ha kollat på lite tutorials på nätet. enda problemet är 32 bit bridge!

Läste snabbt igenom postarna men tyckte ingen verkade nämna detta. 32 bit bridgen tillåter dig bara att ha uppe en plug utgången (som du kan ställa in och se) vilket betyder att om du använder ex. en waves compressor och en waves eq kan du inte se dom samtidigt. De tycker jag är segt. Sen tenderar den att krasha every once in a while, men då är de bara att starta om själv 32 bit bridgen, inte hela logic.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Men det skulle väl komma i och med V9?

Jepp Skaffade precis v9

Är ingen fantastiskt duktig Logic användare, inte heller pt. Körde förr PT 8 på en kraftig windows dator men de krashade ju konstant. Jävla skitgrejer imo. Började istället köra Logic 9 för några månader sedan vilket nästan aldrig krashar, du lär dig de annorlunda upplägget efter att ha kollat på lite tutorials på nätet. enda problemet är 32 bit bridge! Läste snabbt igenom postarna men tyckte ingen verkade nämna detta. 32 bit bridgen tillåter dig bara att ha uppe en plug utgången (som du kan ställa in och se) vilket betyder att om du använder ex. en waves compressor och en waves eq kan du inte se dom samtidigt. De tycker jag är segt. Sen tenderar den att krasha every once in a while, men då är de bara att starta om själv 32 bit bridgen, inte hela logic.

Asså, jag har bara haft mindre problem med PT, har fått krasch i Logic redan. Men fan det här går trögt, jag är för gammal för att lära mig ett helt nytt daw. Får vänta på PT 64bit! Och skaffa mig uad kanske, kanske Apollo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...