Jump to content
Annons

Hur blir man producent? ex. på hur någon har blivigt det? osv.


Casperfren

Recommended Posts

Annons

Du måste röka ma... förlåt, dricka öl, med rätt personer, skaffa dig ett stort kontaktnät, ha fingertoppskänsla för vad som fungerar och vara beredd på att ha några magra år innan cashen kommer. Tror att du nog måste ha en plan B förberedd...

(Ta början på meningen med en skopa salt. Ville bara understryka att det är en j*vligt svår bransch att komma in i. Man är liksom aldrig ensam om att söka lyckan inom musikbranschen.)

Link to comment
Dela på andra sajter

man får nog vara beredd på att jobba mycket gratis..ibörjan..jag tror på så sätt kan man skaffa sig "referenser" också.... om du gör ett bra jobb kommer det sprida sig..den naturliga vägen...

Men det blir allt vanligare att band spelar in själva...och alla vill numera "leka" producent...projektstudios är framtiden och tror det kommer bli svårare att kunna försörja sig på detta yrke..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är och kommer alltid vara en väsentlig kvalitets och kunnande fråga-skillnad mellan kategorierna proffs v. musiker/band som tror att dom vinner något på att göra det själva av någon anledning, oftast någon sorts snålhet i kombination med att folk tror att allt går att bemästra på 5 minuter i en crash course och en DAW bara för att själva produktionsmöjligheten finns där!

Man får jobba om man vill bli bra, hela tiden och man lär sig alltid nya saker trots rutin osv, mkt ideellt mixande förstås och sen gäller det att knyta akter till sig då man hittat sin väg, sitt sound och arbetsmetod där allt flyter + en enorm skopa människokännedom för du kan inte jobba med musiker utan att hajja hur dom funkar och tillmötesgå dom på rätt sätt detta innebär en stor portion tålamod, psykologi och kunnande i samklang med ditt workflow!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker Florian har ett visst översittar perspektiv.... Du drar alla över en kamm.. och generaliserar för mycket..jag tror att vissa artister mår bra av en producent och extern inspiration som saknar kunskap vad det gäller produktion och inspelning... men är också övertygad om att vissa artister jobbar bäst själva...Olika musik kräver olik grad av produktions skicklighet....viss musik är enklare än andra... men en sak är säker..det blir allt lättare att spela in själv att få ett bra sound... Själv inspelnigen i säg tror jag många band klarar av..men mixningen kan man ju alltid låta 3e part mixa...grovjobbet är ju sjävla inspelningen...när den är fixad kan man ju låta ett proffs mixa det..

Som sagt man kan inte generalisera ... Kommer alltid finnas behov av proffs studios.. då inte alla band har kunskap om produktion eller ens vilja att spela in själv.. osv...Men i i många fall tror jag ingen producent i världen vet bättre än artisten själv..utan det handlar mest om ekonomiska barriärer.... att ha den proffs utrustning som krävs för att spela in...i dags läget har proffsen betydligt bättre verktyg att arbeta med..men med tiden kommer den skilelinje suddas ut mer och mer... Kemper Amp t.e.x..är ett bra exempel...som kommer revolutionera sättet vi spelar in gitarr på...

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar abslout inte att inta ett översittarperspektiv om du Ekstasis nu råkar tro det, det finns bra exempel på artister som lyckas både spela in bra och mixa sina alster men jag kanske svarade med tanke på just detta forum och frågeställaren i åtanke!

Okej bra det , nu vet jag inte hurvida du själv är producent eller inte...men producenter kan ha en ganska dålig attityd.. Allt beror vilket sound man ha..alla typ av sound kan man inte skapa hemma och med en viss utrustning..

Men visst finns det oändligt antal exempel på band som producerar själva men som verkligen inte borde..och där musiken blir lidande..deras hybris gör att dom vägrar komma till självinsikt..

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Man blir ju fan mörkrädd för hur svaren i den här tråden ser ut... Vissa tror uppenbarligen att de är makternas utsända.

Hur blir man producent?

Svar: Man bestämmer sig för det!

Lika lite som att man behöver knarka, dricka sprit, ha tur, känna de rätta personerna bla bla bla, för att bli gitarrist, lika lite av den där boloneyn behövs för att bli producent.

Inte nog med att att så kallade "mastrare" jämt och ständigt måste slå sig för bröstet och inbilla sig att de är av en speciell ubermänniskosort; nu verkar viruset ha spridit sig även till "producenterna".

Pfffh!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att vara [fyll i valfri musiktitel] handlar väl om hur man ser sig själv... Sen är ju frågan om hur kunnig man är. Oftast anlitas man kanske på referenser. Tror det är ganska sällan som folk anlitar någon för att det står "producent" efter ens namn i telefonkatalogen (läs; valfritt media). Men som allt med musik, träffa/ känna/ jobba med "rätt" folk för ens ändamål. Å en jädrans massa tur och skicklighet. Försök hitta en enda inom branschen som gjort allt själv... ( jag vet, skitdåligt exempel, men ändå...)

Link to comment
Dela på andra sajter

För att bli producent så är det viktigaste att man bestämmer sig för att bli det. Allt är relativt, om man vill bli professionell och betala hyran med det så kräver det en del slit och uppoffringar. Men det viktigaste sitter i huvudet, hur man ser sig själv. Att man är villig att jobba geometriskt och inte kompromissa för att uppnå sitt mål. Tur? Nej, man kan citera Gene Simmons här " I don't believe in luck, I realised that the harder I worked the luckier I got"

Det handlar inte om att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt. Det handlar om att vara RÄTT PERSON på rätt plats och tidpunkt. Det är förmodligen det viktigaste, och det binder ihop det med allt annat så som hur man hanterar musiker/band, kontakter, nätverk, produktioner, mixning etc.

Ska tillägga att jag inte är producent, jag har inga ambitioner för det men att bli producent är som med allt annat : bestäm dig för att bli det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Titeln säger allt 🙂

Mvh Casper

Verkar inte som titeln säger allt, Casper. Ser ut som du får specificera dig noggrannare trots allt.

Alla tycker sig ju förstå hur du menar med "Producent", men som alltid förstår alla lite olika - som synes. Att folk nu börjar använda tråden till att idiotförklara andra för hur andra förstår saken och framhäva hur rätt dom själva förstår saken ... det hjälper ju inte dig direkt.

Idag är "Producent" tyvärr en beskrivning som används till så mycket att det inte längre betyder nåt tydligt. Kan du kanske nämna några kända namn, som livnär sig på den tillvaro du menar när du säger "Producent"? Då kanske fler kan tipsa mer direkt.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Måste också dravla...

Lite som David Miles Huber säger i "Modern Recording Techniques" (bara för att ta nå't)...producent är något man bara bestämmer sig för att bli. Vissa går den långa vägen, andra sitter tre-fyra år på SAE eller motsvarande. Ingen kommer att ringa på dörren för det, utan man får visa vad man går för och just do it. Precis som för vanligt folk med några doktorsgrader i bagaget som fortfarande måste gå via arbetsförmedlingen för att inga anslag ligger i pipelinen (eller kanske inte riktigt). Know-how, tur, och tillfälligheter gäller.

Verkar vara många som sitter med miljonstudios men fortarande inte har koll på en kompressor (givetvis undantagen), medan gemene kyrkråtta stångar sig blodig för att

förstå pan-laws och precedenseeffekten. Och tvärtom. Ungefär som folk som köper en Gibson för 70K...de flesta vet vad de gör, andra säljer den efter en månad för att de kom på att de inte ville lära sig spela gitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tillhör tyvärr den lite cyniska skara som anser att om man måste ställa en sån här fråga så bör man se sig om efter ett annat yrke. Känns det inte som ett kall, håller en vaken genom nätterna samt upptar merparten av ens vakna timmar, då har man nog inte den glöd som krävs för att skapa produktioner som kan konkurrera med alla hårt arbetande producenter därute.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Man blir ju fan mörkrädd för hur svaren i den här tråden ser ut... Vissa tror uppenbarligen att de är makternas utsända.

Hur blir man producent?

Svar: Man bestämmer sig för det!

Lika lite som att man behöver knarka, dricka sprit, ha tur, känna de rätta personerna bla bla bla, för att bli gitarrist, lika lite av den där boloneyn behövs för att bli producent.

Inte nog med att att så kallade "mastrare" jämt och ständigt måste slå sig för bröstet och inbilla sig att de är av en speciell ubermänniskosort; nu verkar viruset ha spridit sig även till "producenterna".

Pfffh!

Man undrar ju vart fan du får allt ifrån jämt ha ha, mörkrädd??

Det väljer du ju själv om du vill bli eller ej, däremot så kan väl för tusan inte kleti och pleti kalla sig för producent bara för "att dom bestämmer sig för det" då skulle jag kunna säga att jag är premiärminister eller kosmonaut, jo för jag har bestämt mig för det...

Nej en producent i mina ögon är en som producerar en viss artist's platta i en viss genre, en hiphop producent gör inte samma jobb som en heavymetal guru, förmodligen för att dom gillar denne person pga att den är som klippt och skuren eller för att skivbolaget har utsett denne till att utföra jobbet, sen om alla här kallar sig för mastrare eller producenter kan man väl småle lite åt, själv kallar jag mig för musiker med ljudteknikeregenskaper!

Om det är så svårt att låta bli att klanka på andras åsikter så googla lite på själva ordet producent...

En gång då jag jobbade på Soundtrade studios ca 1989 (numera SAE i Solna) så kom det in en ny artist som sjöng visor om dekadens och vandringssägner/vaudeville, han skulle produceras utav en musiker som hette Billy (inte Butt) och jag tyckte det hela var lite löjligt eftersom dom travade och famlade mest hela tiden, det var liksom lite b helt enkelt, att kalla sig för producent i det läget njaeeee...

Link to comment
Dela på andra sajter

Producent är all de som ansvarar för att ett verk färdigställs till sin slutliga form.

Må vara musiker eller betongläggare!

I fallet så ska inte ordet ses mer än så.

Om man arbetar som extern producent så ser man till att produkten färdigställs till uppsatt mål.

Trådskaparen är nog redan en producent om denne tänker efter lite grand.....

Piiiz!!

/Cruncha'

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv inspelnigen i säg tror jag många band klarar av..men mixningen kan man ju alltid låta 3e part mixa...grovjobbet är ju sjävla inspelningen...när den är fixad kan man ju låta ett proffs mixa det..

Där tycker jag helt annorlunda än dig. Jag som jobbar med det här pratar med en hel del band som vill spela in själva, för att spara pengar. Dock tror jag få inser hur mycket jobb som faktiskt krävs att spela in en platta. Det slutat oftast med att banden håller på i ett år vad som annars hade tagit cirka 3veckor att spela in med mig.

Sen tror jag även att band/amatörer har svårt att förstå hur mycket arbete som faktiskt krävs. Hur mycket editering det oftast krävs etc.

Till OP så handlar det som folk skrivit. Tur och skicklighet. Jag skulle säga att alla producenter som är kända är det p.g.a sina klienter. Visst är de duktiga, det tar jag inte ifrån dem. Men det beror mer på banden man producerar ifall man blir framgångsrik eller inte.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tur? Nej, man kan citera Gene Simmons här " I don't believe in luck, I realised that the harder I worked the luckier I got"

Det handlar inte om att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt. Det handlar om att vara RÄTT PERSON på rätt plats och tidpunkt.

Jag tror nog dock att tur spelar in del också... Herr Simmons var inte så långt ifrån att inte vara någon alls - hade inte liveversionen av Rock and roll all nite blivit en hit så hade förmodligen både KISS, Casablanca records & Bill Accoins managementbolag gått i konkurs. Som en pekpinne vid sidan av... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla tycker sig ju förstå hur du menar med "Producent", men som alltid förstår alla lite olika - som synes. Att folk nu börjar använda tråden till att idiotförklara andra för hur andra förstår saken och framhäva hur rätt dom själva förstår saken ... det hjälper ju inte dig direkt.

Idag är "Producent" tyvärr en beskrivning som används till ...

Fast det där var ju lite av en idiotförklaring i sig det med, om du tänker efter. Helt plötsligt har alla utom du fått det helt jävla om bakfoten om vad det verkliga svaret på frågan är.

Grattis!

Link to comment
Dela på andra sajter

Där tycker jag helt annorlunda än dig. Jag som jobbar med det här pratar med en hel del band som vill spela in själva, för att spara pengar. Dock tror jag få inser hur mycket jobb som faktiskt krävs att spela in en platta. Det slutat oftast med att banden håller på i ett år vad som annars hade tagit cirka 3veckor att spela in med mig.

Sen tror jag även att band/amatörer har svårt att förstå hur mycket arbete som faktiskt krävs. Hur mycket editering det oftast krävs etc.

Till OP så handlar det som folk skrivit. Tur och skicklighet. Jag skulle säga att alla producenter som är kända är det p.g.a sina klienter. Visst är de duktiga, det tar jag inte ifrån dem. Men det beror mer på banden man producerar ifall man blir framgångsrik eller inte.

Så att spela in en platta på 3 veckor skulle vara bra ?

Tror en sådan stress och press kommer spegla sig i musiken...

Att man tar god tid på sig är ju något positivt... Men visst gör ett proffs saker och ting snabbare... Men frågan är vad som ger bäst slutresultat..att en producent som inte ens gillar musiken ska bestämma hur musiken ska låta osv... eller om artisten själv får bestämma allting själv. Spelar man in en och samma platta hos olika producenter kommer det också bli väldigt stor skillnad..jag ogillar det... ..Jag anser att om artisten har kunskapen så ska han/hon göra så mycket man kan själv så länge man blir nöjd...om man inte är nöjd med sitt sound..får man ju fundera på att skaffa en producent.. Information finns det mängder på internet/youtube om man vill lära sig hur man spelar in och skapar vissa ljud osv... och om man vill och är intresserad och motiverad kan en artist lära sig precis allt det som en producent kan ... Men ska man spela in på egen hand..får man räkna med att läsa en hel del inspelningsteknik... och läsa på forum osv..för att få hjälp..

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

däremot så kan väl för tusan inte kleti och pleti kalla sig för producent bara för "att dom bestämmer sig för det" då skulle jag kunna säga att jag är premiärminister eller kosmonaut, jo för jag har bestämt mig för det...

Inte riktigt jämförbart.Premiärminister blir du bara om någon ANNAN bestämmer det (folket etc). Samma med kosmonaut.

Jag kan till exempel inte kalla mig för advokat eftersom jag inte sitter med i Sveriges advokatsamfund. Men jag kan kalla mig jurist hur mycket jag vill, eftersom jag dels har kunskaper som rimligen förutsätts för att kunna kalla mig jurist, dels har ett intresse för ämnet.

Självklart kan man inte bara, helt planlöst och utan någon som helst insikt, säga att "nu ska jag bli [yrkestitel]". I det avseendet håller jag till exempel med sign. Frekvensspektrumanalysator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...