Jump to content
Annons

Veckans Kluring.


pxm

Recommended Posts

He,he-den här är klurig faktiskt.

Lärde mig något nytt idag - få se vad ni svarar,

1.G7 paralelltonart måste vara Em.

2 G7 paralelltonart måste vara Am.

3 G7 paralelltonart måste vara A#m.

Spännande

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Alltså-jag var litet mycket otydlig,

Det är en fråga alltså-vilket av alternativen

1,2 eller 3 är det rätta (och helst varför)

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

😄

Men varför just G7 (alltså sjuan)?

De e nått lurt med det här.. 😱

Ja, den som kommit på det här skulle man ju vilja se i nian 😠

Mjo, det heter ju faktiskt "veckans kluring"

Det kanske är en kuggis?!? 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

En gissning. Efterssom G7 inte är en Gmaj7 så avslöjar detta att G är "dur" dvs ettan i G-dur skalan. Parallellen ligger ett och ett halvt steg ner - dvs Em. Gissning, alltså. 🙂

Men eftersom du har Sjuan där oxå så blir skalan lite annorlunda. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Men eftersom du har Sjuan där oxå så blir skalan lite annorlunda. 😕

Så egentligen borde man utgå ifrån att G7 ingår i Cdur och då är Am parallellen? Jag tänkte att detta var kuggisen och att det ÄR G som man måste utgå ifrån.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så egentligen borde man utgå ifrån att G7 ingår i Cdur och då är Am parallellen? Jag tänkte att detta var kuggisen och att det ÄR G som man måste utgå ifrån.

Ja just det ja.. Jag tänkte galet. Sjuan finns ju där i vanliga g-skalan oxå. Så det är G man måste utgå ifrån.

Men i e-moll skalan finns ju fisset? Eller är jag helt ute å cykla..

Joo det måste va amoll.

😕🤪

Edit: Nu tänker jag heeeeelt galet.

Fisset finns i vanliga g-dur skalan.

Spelar du G7 så har du f där istället...

ALLTSÅ... så är am parallelltonart.

Redigerat av Neosus
Link to comment
Dela på andra sajter

Om det hade vart vanligt G så hade Em vart parallelltonart.. 😑

Rätt eller Fel?

Så borde det vara. Men sedan är ju frågan om man säger att X parallell till G (oavsett 7an) eller i den 1:a som finns i skalan där G7 ingår, dvs C dur (vilket ger Am 1,5 steg ner). Det var detta jag tänkte först. Men sedan tänkte jag att G inte C var kuggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns knappast nån tonart som heter G7. Det är ett ackord, ingen tonart. Antingen heter tonarten G-dur och då är parallelltonarten e-moll eller så är ackordet G7 dominant i tonarten C-dur där parallelltonarten är a-moll. Motsvarande dominantackord i parallelltonarten är E-moll eller möjligtvis E-dur/E7 om man väljer att ha dur-dominant vilket man gör i de absolut flesta fallen.

Jag skulle vilja påstå att frågan är lite fel ställd.....men vi får väl se vad PXM har att komma med ;-)

Redigerat av mucko
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror du tänker så här:

Alla är rätt!

1. Om G7 står för G-mixolydisk så kan man ju säga att Am-eolisk (ren moll) är parallelltonart.

2. Man kan också säga att Em-frygisk är parallelltonart eftersom den innehåller precis samma toner.

3. Bm-lokrisk är kontraparallellen till G-mixolydisk. (inte A#m)

Är inte säker på att det var så du tänkte om 3:an men om det inte var så du tänkte så vet jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var mer än lovligt förvirrande, men en parallelltonart är ju som bekant den tonart som har samma tonika, dvs. G-moll är parallelltonart till G-dur (G är tonika). Jag begriper dock inte din frågeställning alls, man kan ju inte påstå att det finns en parallelltonart till ett ackord!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som har svarat Am har rätt då G7 är V.an i C jonisk skala...

Innehåller samma toner som Am ..

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var mer än lovligt förvirrande, men en parallelltonart är ju som bekant den tonart som har samma tonika, dvs. G-moll är parallelltonart till G-dur (G är tonika). Jag begriper dock inte din frågeställning alls, man kan ju inte påstå att det finns en parallelltonart till ett ackord!

Var har du lärt dig det? G-moll är inte parallelltonart till G-dur. Parallelltonart till G-dur är E-moll och parallelltonart till G-moll är Bb-dur. Hej!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...