Jump to content
Annons

Apogee skruvar upp prestandan i nya Duet 2


Nyhetsroboten

Recommended Posts

Annons

Intressant att flera ansedda tillverkare börjar använda usb 2.

Undra om detta är för att tekniken är mogen, eller för att de helt enkelt vill kränga fler ljudkort..

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det beror nog mer på att firewire försvinner från Mac så det är inte så mycket att välja på om man kör logicdongel.

Då borde man byta till thunderbolt inte usb...

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant att flera ansedda tillverkare börjar använda usb 2.
Som Apogee själva säger, de har lyckats få ner latencyn lägre än Duet 1 som ändå kopplades via Firewire.

Dessutom har Apogees senaste produkter även varit riktade mot iPad eftersom den kan utrustas med USB-kontakt via adapter. Därför har Apogee satsat mycket på USB.

Det står inget om iPad-kompabilitet, men jag tror att de annars jobbar på kompabilitet med iPad 2 (eller iPhone 5 eller iPad 3) framöver. Det är väl därför den har möjlighet till DC Power eftersom en vanlig Mac strömförsörjer ljudkortet.

Jag tycker den stora nyheten är balanserade utgångar, Soft Limit på ingångarna och att de erbjuder en breakout box om man vill slippa piska.

duet2-breakoutbox.jpg

Undrar om "peak overload"-mätaren är lika överkänslig som i gamla Duet.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Linus jag håller med att iPad är en spännande framtid inom musikskapandet men jag tycker ljudkorten i denna prislapp ska anpassas till datorns enorma möjligheter. Jag har första Dueten och är grymt nöjd och älskar Apogee. Dock tycker jag det är ett steg i fel riktning. De hade kunnat vänta ett år för att utveckla med Thunderbolt. Föresten vad är Peak Overload?

Apogee ni är grymma men denna gång så valde ni fel riktning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Linus jag håller med att iPad är en spännande framtid inom musikskapandet men jag tycker ljudkorten i denna prislapp ska anpassas till datorns enorma möjligheter. Jag har första Dueten och är grymt nöjd och älskar Apogee. Dock tycker jag det är ett steg i fel riktning. De hade kunnat vänta ett år för att utveckla med Thunderbolt. Föresten vad är Peak Overload?

Apogee ni är grymma men denna gång så valde ni fel riktning.

På vilket sätt?

Om de lyckats med det de säger, dvs att öka prestandan, så ser jag inget fel i att det är usb2.

Snarare är detta positivt då det gör att det kommer att fungera på fler datorer (även om de skippat PC-kompatibilitet).

Peak Overload är en signal som går upp i 0dB, och då alltså riskerar att dista.

Duet 1 lyser rött även när man ligger nära 0dB tror jag.

Redigerat av Lejnoss
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag visserligen inte provat iPad för musikskapande. Men jag förstår inte riktigt varför allt ska iPad-anpassas? Som jag förstått från de flesta recensioner jag har läst, och ungefär som jag tror/tänker själv också, så är surfplattorna bäst när det gäller konsumtion av information, inte att skapa ny?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock tycker jag det är ett steg i fel riktning. De hade kunnat vänta ett år för att utveckla med Thunderbolt.
Jag tror att det blir Thunderbolt-lösning till både Ensemble2 och Symphony (vilket förklarar varför Symphony Mobile blev nedlagt så fort Thunderbolt-Macarna presenterades).
Föresten vad är Peak Overload?

duetpeak.jpg

De röda peak-dioderna måste mäta intersample-peaks, för de tänds upp med första bästa låt i t ex iTunes även om den bara peakar på -0.3 dB.

Övriga dioder tänds vid -40, -30, -24, -17, -11 resp. -5 dB

Link to comment
Dela på andra sajter

Lejnoss: Jag litar självklart på Apogee att kortet har förbättras. Dock ser jag just nu ingen wow-upplevelse med det nya kortet. Utvecklingen går alltid framåt men Apogee hade säkert om dem velat kunnat utveckla den med Thunderbolt och upptäcka otroliga möjligheter.

Gött att ni förklarade Peak Overload. Har faktiskt flera gånger undrat varför den varit så känslig.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...

Någon som har testat i praktiken och kan ge en liten rescension?

Yes. Har haft den i ungefär 1 månad nu och kan rekommendera den varmt! Skulle dock vilja ha dubbla hörlursutgångar men annars är den MER än bra. Bara jag som är lite petig 😉

Jäkligt kompetent.

Redigerat av Panzerfaust
Link to comment
Dela på andra sajter

RIktigt bra ljudkort, dock haft otur med dem. Mitt första hade ett jack i kanten och ett högfrekvent pip i hörlursutgången. Fick en ersättningsenehet som hade snett jogwheel. Det skickade jag tillbaka igår så vi får väl se om tredje exet är korrekt.

Annars som sagt riktigt bra och smidigt ljudkort! Trevlig Logic-integrering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...