Jump to content
Annons

Studiobygge


wellness music

Recommended Posts

Grattis till ett otroligt proffsigt utfört jobb Björn !

Mätningarna bekräftade detta också då den första axiella stående vågen runt 30hz mildrades av innerskalet

Passar på att förklara skillnaden mellan SBIR =interferens och stående vågor

De förväxlas ofta då båda skapar amplitud variationer Men det är två helt skilda akustiska fenomen

Stående vågor är ett reaktivt vågfält , ( ex resonans i en kristall skål som har liten inre dämpning eller resonanser mellan rummets väggar )

interferens är ett aktivt fenomen Tänk högtalare

För att lättare förstå skillnaden så kan vi lägga fingret på kristallskålen för att få den tyst men det kan vi inte göra på högtalarmembranet

detta innebär att det bildas en akustisk soppa då man flyttar runt sina högtalare i ett rum som dagens mätprogram har stora problem att reda ut

Nedan ser vi vattenfalls diagrammet med subben på kortsidan

welln.jpg

man ser att skalet gör ett bra jobb runt den första axiella ståendevågen runt 30 Hz

Här ser vi hur det brukar se ut vid mina besök då rummets väggar ej flexar så mycket runt 25-40Hz

vankigcsd.jpg

I dessa rum så kan man alltså använda sig av Interferens fenomenet genom att dra subben längs långväggen för att dämpa triggningen av den stående vågen mellan kortväggarna

Nedan ser vi vart vi hamnar om Björn ger mig fri händer

2 exempel på unika före och efter mätningar av mina level 3 rum

casestudy.jpg

Hälsningar

Matts

www.diffusor.com

www.performanceacousticslabs.com

Redigerat av SMTAB
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Annons
Postat (redigerat)

Hejsan! Lite uppdatering på inspelningsrummet. Har inte hunnit med speciellt mycket men alla väggreglar är i alla fall på plats och fastnitade.

Det var alles för denna gången och nu står takkonstruktionen på tur . Hälsningar / Björn🙂

post-27276-0-18056700-1305391349_thumb.jpg

post-27276-0-77703800-1305391370_thumb.jpg

post-27276-0-86868300-1305391411_thumb.jpg

post-27276-0-66531500-1305391450_thumb.jpg

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej Hopp! Lite uppdatering från inspelningsrummet. Takbjälkarna (5 st) gjorde jag genom att boxa ihop 2 st 95 mm förstärkningsreglar. För att undvika resonans så packades dom med isolering innan dom nitades ihop. Spannet är strax under 3 meter och takbjälklaget är dimensionerat för att klara lasten av 3 lager gips + isolering utan nedböjjning. Elrör + signalkabelrör är nu dragna och fixerade i det yttre skalet, väl separerade från varandra. I detta rum kommer jag att ha 2 uttag / vägg och jag kommer att använda utanpåliggande uttag för maximal isolation.

Hälsningar / Björn

post-27276-0-15381300-1306173771_thumb.jpg

post-27276-0-23131600-1306173834_thumb.jpg

post-27276-0-61789500-1306173917_thumb.jpg

post-27276-0-32623100-1306174081_thumb.jpg

post-27276-0-48653700-1306174146_thumb.jpg

post-27276-0-35334800-1306174179_thumb.jpg

post-27276-0-43964900-1306174210_thumb.jpg

post-27276-0-90597200-1306174247_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten grej om eluttag. Jag satte mina eluttag i grupper om 3st.

Fas 1, Fas 2, Fas 3.

Mest för att hålla ordning på hur många watt man belastar varje fas med.

Håller på med studiobelysning, så nu går det inga säkringar längre.

Kan kanske vara användbart inom (musik)studiosammanhang också.

Keep up the good work!

Bedlam.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

En liten grej om eluttag. Jag satte mina eluttag i grupper om 3st.

Fas 1, Fas 2, Fas 3.

Mest för att hålla ordning på hur många watt man belastar varje fas med.

Håller på med studiobelysning, så nu går det inga säkringar längre.

Kan kanske vara användbart inom (musik)studiosammanhang också.

Keep up the good work!

Bedlam.

Hallå Bedlam! Jättebra att du uppmärksammar detta. Jag har delat upp det så här:

FAS 1: All belysning (K-rum, Insp. rum, Isoboxar, Datorrum) ligger på en fas.

FAS 2: Förbrukning Datorrum, K-rum, insp. rum, isoboxar, datorrum

FAS 3: Förbrukning Datorrum, K-rum, insp. rum, isoboxar, datorrum

Hälsningar / Björn

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

En liten grej om eluttag. Jag satte mina eluttag i grupper om 3st.

Fas 1, Fas 2, Fas 3.

Mest för att hålla ordning på hur många watt man belastar varje fas med.

Håller på med studiobelysning, så nu går det inga säkringar längre.

Kan kanske vara användbart inom (musik)studiosammanhang också.

Keep up the good work!

Bedlam.

Hmmm...

Bättre att säkra högre.

Något dyrare men bibehåll så mycket av gemensam utrustning på samma fas som möjligt går.

Kan tänka mig att ett gammal mixerbord kan dra en del ström och så men i övrigt så kan du ladda på ordentligt innan det börjar svikta i nätet.

Viktigare är att du har så ren ström du möjligt kan få.

Lägg ljus på separat fas.

Du ska i praktiken klara dig på två faser i en studio.

Piiiz!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå Bedlam! Jättebra att du uppmärksammar detta. Jag har delat upp det så här:

FAS 1: All belysning (K-rum, Insp. rum, Isoboxar, Datorrum) ligger på en fas.

FAS 2: Förbrukning Datorrum, K-rum, insp. rum, isoboxar, datorrum

FAS 3: Förbrukning Datorrum, K-rum, insp. rum, isoboxar, datorrum

Hälsningar / Björn

Det kan i fallet vara bättre att köra två skåp fast med samma matning.

Ett skåp för kontrollen och ett för inspelningsrummet.

Leta lite efter trafoisolerad matriser.

Som sagt, spikar och dippar i nätet är värre för inspelningsutrustning än man kan tro.

UPS säkrad till 16 ampere är nog ganska dyrt men kan gå att hitta begagnat från serverstationer tror jag.

Piiiz!

/Cruncha'

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm...

Bättre att säkra högre.

Något dyrare men bibehåll så mycket av gemensam utrustning på samma fas som möjligt går.

Kan tänka mig att ett gammal mixerbord kan dra en del ström och så men i övrigt så kan du ladda på ordentligt innan det börjar svikta i nätet.

Viktigare är att du har så ren ström du möjligt kan få.

Lägg ljus på separat fas.

Du ska i praktiken klara dig på två faser i en studio.

Piiiz!

/Cruncharn'

Jag har nog aldrig varit med om att jag inte klarat mig på 10 A vad det gäller förbrukning (ej belysning) i ett liverum. Däremot kan det vara bra att ha 2 faser att välja mellan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår hur du menar Cruncher. Nu har jag redan kollat upp elen (är fd. elektriker) och jag har inget problem vad det gäller elen - förutom en sak: Dimmers! Jag har letat som en galning efter dimmers som jobbar störningsfritt i hela dämpregistret men har ännu inte funnit något som jag är nöjd med. har någon tips så emottages dessa allra ödmjukast 🙂. Jag en har en möjlig förklaring (men det är bara min egna lilla teori), det är att de sändare som sitter i skåpen och rapporterar förbrukningen till elleverantören interfererar. Får väl forska mer i detta när studion blivit färdig🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm...

Bättre att säkra högre.

Något dyrare men bibehåll så mycket av gemensam utrustning på samma fas som möjligt går.

Kan tänka mig att ett gammal mixerbord kan dra en del ström och så men i övrigt så kan du ladda på ordentligt innan det börjar svikta i nätet.

Viktigare är att du har så ren ström du möjligt kan få.

Lägg ljus på separat fas.

Du ska i praktiken klara dig på två faser i en studio.

Piiiz!

/Cruncharn'

I mitt fall handlar det om studiobelysning i filmsammanhang. Jag uttryckte mig kanske otydligt. Men ett litet exempel.

Varje studiolampa är på 650 watt, vilket innebär max 3 lampor (om 10 ampere) per fas.

Nu kör jag 16 ampere så jag har inga problem längre, speciellt inte sen jag delade upp uttagen som jag gjort.

Nu är det hemsk enkelt att räkna på hur många watt man belastar resp. fas med.

Ha det gött.

Bedlam.

Link to comment
Dela på andra sajter

I mitt fall handlar det om studiobelysning i filmsammanhang. Jag uttryckte mig kanske otydligt. Men ett litet exempel.

Varje studiolampa är på 650 watt, vilket innebär max 3 lampor (om 10 ampere) per fas.

Nu kör jag 16 ampere så jag har inga problem längre, speciellt inte sen jag delade upp uttagen som jag gjort.

Nu är det hemsk enkelt att räkna på hur många watt man belastar resp. fas med.

Ha det gött.

Bedlam.

App app app!!!

Det förklarar det hela!!! Ha ha ha!

...fast det är klart..., en studio är en studio!

Sen om det är lampor eller ljud det är klart....

Gällande ditt scenario så är det absolut att föredra som du gjort. Uppdelat och noga märkt.

Piiiz!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Fantastiskt bygge! Måste säga att jag älskar golvet, riktigt snyggt!

Riktigt bra jobbat!

Tack Unicron och vad kul att du gillade golvet! Jag hade nog tur där. Det är ju så himla svårt att utifrån hundra olika provbitar hos handlarn föreställa sig hur det kommer att se ut när det är färdiglagt. Nu tog jag i och för sig hem en provbit men ändå - det är lite grand som ett lotteri 🙂 Hälsningar / Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej hopp! Efter kapning med rondell, borra för nitar och nitning så var takbjälklaget färdigt för att sättas på plats. Ett jäkla tungt lyft blev det, cirka 100 kg uppskattar jag att taket väger. Två man för att få det på plats och vi fick hissa det en halv meter åt gången eftersom det var vääääldigt tight. +/- 1 mm slår det som mest på alla håll och kanter - presspassning typ.. Näst på tur är att fylla facken med isolering och sedan på med de flexande skenorna som gipsen ska skruvas på.

Trevlig helg! / Björn

post-27276-0-60073200-1306948485_thumb.jpg

post-27276-0-83487900-1306948487_thumb.jpg

post-27276-0-04496600-1306948505_thumb.jpg

post-27276-0-61429500-1306948520_thumb.jpg

post-27276-0-67001400-1306948535_thumb.jpg

post-27276-0-67007800-1306948538_thumb.jpg

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Solsken och 25 grader varmt, vad passar då inte bättre än en heldag inomhus med varmluftspistolen!rolleyes.gif

Eftersom jag använder plåtreglar och vill vara helt säker på att ingen resonans uppstår i konstruktionen (isoleringen ska iof. ta upp denna) så limmade jag på butylgummi som används för karosseridämpning i bilar bl.a. Biltema har sådant material med smältlim på ena sidan. Gummit behöver inte täcka hela ytan utan jag märkta att det räckte med 1/3-del för att få bort skramlet.

Efter att jag skurit ut bitarna värmde jag fast dom med varmluftspickan och sedan la jag på skyddspappret igen sa jag kunde gnugga / trycka fast gummit mot regeln.

Innan jag limmade på butylgummit fanns det lite skrammel / resonans. Efter gummibehandlingen fanns ingen resonans kvar över huvud taget.

Hälsningar / Björn

post-27276-0-26681800-1307897485_thumb.jpg

post-27276-0-54633000-1307897486_thumb.jpg

post-27276-0-27605800-1307897487_thumb.jpg

post-27276-0-98881900-1307897487_thumb.jpg

post-27276-0-74609100-1307897488_thumb.jpg

post-27276-0-46109000-1307897489_thumb.jpg

Redigerat av wellness music
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Postat (redigerat)

Hejsan!

Jag har hållit på med lite vibrationsmätningar i och utanför liverummet. De åtgärder som jag gjorde var att limma på karosseridämpningen (se ovan) och det gjorde verkligen underverk. Jag har nu också gjort en elastisk upphängning / avlastning av åldersbeständigt gummi till alla rör och kabelkanaler. Nu finns det inte en enda punk av mekanisk kontakt mellan det yttre och inre rummet och när jag brassar på med 12" subben märker jag ingen flanktransmission över huvud taget. Nu blir det till att montera fjäderreglarna och sedan gipset!

Hälsningar / Björn

post-27276-0-99316200-1309466052_thumb.jpg

post-27276-0-52383900-1309466054_thumb.jpg

post-27276-0-25101300-1309466056_thumb.jpg

post-27276-0-25875300-1309466058_thumb.jpg

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har man ju följt detta galna idiotbygge ett tag. Jag tror det kommer bli hur bra som helst.

Men en sak som slog mig som jag tycker är viktigt.

Hur är det med säkerheten?

Brandlarm?

Inbrottslarm?

Elsäkrat? Har du säkrat upp för ev åsknedslag? "direct hit" kan man ju inte göra nåt åt. Men kolla elnätet att det klarar en smäll.

OSV..

Link to comment
Dela på andra sajter

@ Kardo: Tack snälla!

@ KillWithSkill: Jättebra påminnelse - tack! Brandlarm har jag faktiskt inte tänkt på. Jag har ju flera extra kanaler och dra i så jag ska absolut kolla på det. Vad det gäller elsäkerheten så har jag lagt in nedslagsskydd och transientskydd på inkommande matning. Hälsningar / Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Nöden är uppfinningarnas moder brukar det ju heta. I dag blev det lite på det sättet. Innan jag började isolera innertaket och stänger igen allt ville jag dra trådarna till belysning. Jag visste om att jag hade en halvvågad böj på fexislangen och dum som jag var så skippade jag att såpa in trådarna och chansade att jag skulle få igenom de 4 trådarna ändå. Jag var ensam hemma och hade ingen hjälp att mata på i andra änden. Halvvägs tog det tvärstopp och det gick inte heller att backa. Satt som berget! Ivrig att komma vidare med isoleringen funderade jag på hur jag skulle lösa detta. Med en nivå skillnad på nästan 3 meter kunde jag inte hälla in såpvatten i slangen och jag hade helt klart hävertprincipen emot mig 🙁. Insåg att jag måste pumpa in såpvattnet. Precis som det åskade som värst slog snilleblixten till och jag insåg att blomsprutan skulle bli min vän för dagen. Jag tog bort munstycket och värmde på en bit krympslang. Sedan tryckte jag in slangstumpen i flexslangen och lindade ihop allt med vulktape. Efter tre påfyllningar och kramp i handen kunde jag äntligen höra att det rann vatten bortifrån teknikrummet - yippie!. Sedan var det bara att dra igenom trådarna - gick hur smidigt som helst. Ville bara dela med mig av denna nödlösning ifall någon av er råkar ut för samma problem.

Hälsingar / Björn

post-27276-0-54618600-1309711422_thumb.jpg

post-27276-0-15615700-1309711424_thumb.jpg

post-27276-0-86318600-1309711427_thumb.jpg

post-27276-0-61541400-1309711431_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man har tillgång till tryckluft brukar det fungera bra för att hjälpa kablarna på väg. Det är även fint att kunna blåsa i smörjmedel såsom såpa, 5-56 eller vad man nu använder som glidmedel. Ett litet tips bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...