Jump to content
Annons

Studiobygge


wellness music

Recommended Posts

Tack för din feedback adrumdrum! Jag förstår vad du menar och är medveten om detta med fönstren. Väggen mellan fönstren är c/c mitten av rummet och kommer att absorberas. Jag kommer bygga vridbara "lamelldraperier" som hänger framför fönstren som kan stänga till vid mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons

Då var det dax för en liten uppdatering. Har hållit på med elen och hoppas bli klar under helgen med detta. Elcentralen har jag satt i serverrummet.Har också påbörjat inspelningsrummet. Ytterväggarna är nu uppreglade och nästa steg blir att växla av takstolarna eftersom jag måste upp till 3.8 meter brutto höjd. Det lutar åt att det blir en gjuten platta som vilar på gummiklossar. Pengarna börjar ta slut men ambitionsnivån är fortfarande på topp 🙂

Hejja! / Björn

post-27276-0-92387000-1299840182_thumb.jpg

post-27276-0-64465600-1299840197_thumb.jpg

post-27276-0-84152300-1299840215_thumb.jpg

post-27276-0-66896500-1299840275_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tuffar liverumsbygget på! Helgens arbete har bestått av att växla av takstolarna. Fick dock slut på laskplåtar så jag det blev inte helt färdigt. En polare kom förbi för att kika på bygget och tog mig på bar gärning just som jag skulle hälla i betong i golvtrunken. Min polares kommentar: "Nu får du ge dig! Gjuta platta i golvtrunken - där går väl ändå gränsen.." 😆

post-27276-0-49378600-1300039921_thumb.jpg

post-27276-0-49434000-1300039935_thumb.jpg

post-27276-0-94956500-1300040419_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Har läst din tråd tidigare och blir lika imponerad varenda gång, mycket läckert studiobygge! Vågar man fråga vad budget är på? Tycker även du gör rätt i att bygga det precis så som du själv vill ha det, även om det kan verka "overkill". Då kommer du efteråt veta att du gjort allt du kan för att få det så bra som möjligt! Önskar dig all lycka i bygget! Kanske lyckas vi pricka in inflyttningsdagen samtidigt! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Har läst din tråd tidigare och blir lika imponerad varenda gång, mycket läckert studiobygge! Vågar man fråga vad budget är på? Tycker även du gör rätt i att bygga det precis så som du själv vill ha det, även om det kan verka "overkill". Då kommer du efteråt veta att du gjort allt du kan för att få det så bra som möjligt! Önskar dig all lycka i bygget! Kanske lyckas vi pricka in inflyttningsdagen samtidigt! 😉

Tack Dunder! Tanken med detta bygge har varit att skräddarsy en trevlig och kreativ arbetsmiljö för musikproduktion. Först hade jag tänkt att bygga JohnSlayer variant (typ som Mickey byggt) men efter alla år i tidigare studios utan fönster kände jag att jag nu ville bygga en studio med en ljus och luftig arbetsmiljö. Jag har faktiskt inte vågat räkna ut vad totalkostnaden egentligen kommer att landa på. Budgeten är redan spräckt så nu är det vatten och bröd som gäller. Jag köper skruv & gips för matpengarna istället 😛 Observera att detta bygge är helt vansinnigt rent overkillmässigt. Hela stommen är skruvlimmad med poluretanlim och rejält överdimensionerad. Börjar inse att det mer eller mindre att skyddsrum jag byggt. Men tyst är det i alla fall :rolleyes:

Båda rummen kommer att mätas noggrant och jag kommer sedan bygga diffussorer, resonator och absorbenter. Ser verkligen fram emot det då finsnickeri är min passion!

Kostnader hittills i grova drag (liverummet ej inräknat):

• Ljudklassade fönster (45 dB) 100´

• Ljudklassade dörrar (40 dB) 80´

• Vinylduk / resillientchanell 50´

• Virke 40´

• Gips & Isolering´40´

• El & Vent.-matrial 20´

• Belysning 20´

• Dämplim 4´

• Poluretanlim 2´

• Skuv - över 30.000 stycken.....

• Arbetstimmar - hjääälp, vågar inte räkna 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag har också upplevt detsamma, så jag behöll fönstren! Tycker det är skönt att jobba och känner mig mer kreativ i dagsljus!

Du har spräckt min budget med bara dina fönster 😄

Jag har inte heller vågat räkna ihop mina kvitton! De ligger in stor hög och hånler mot mig när jag lägger dit nya. Får summera dem när allt är klart!

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt imponerande bygge! Beundransvärt att du gjort allt själv och samtidigt kunnat haft alla bollar i luften eftersom det verkar vara så sjukt mycket att tänka på i ett liknande bygge (hur el ska dras, hur väggar ska isoleras etc). Förstår knappt hälften av vad du skriver 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå kära forumister! Jag vill gärna dela med mig av några tankar vad det gäller flytande golv. Jag har länge sneglat på stepisolmattan och hade tänkt att prova den till inspelningsrummet som jag bygger. Många här på forumet har pratat om att använda trädgårdsplattor ovanpå markskiva eller dyligt men jag har ännu inte fått någon klarhet i hur väl det fungerar i praktiken.

I dag så hade jag ett väldigt bra samtal med en akustikingerör som berättade för mig att han hade goda erfarenheter att projektera studiorum med:

• Stepisol (minst 50 mm) i botten

• Stenplattor ovanpå Stepisolen

• Golvspån ovanpå stenplattorna som syllen till väggkonstruktionen fästs i

Länk till produkten: http://www.stepisol.se/upload/pdf/Broschyr_Stepisol_05.pdf

Nu kommer jag ändå att gjuta platta men jag tyckte det var intressant att få det förankrat det här med trädgårdsplattor. Faktiskt ett väldigt smidigt och konstnadseffektivt sätt att bygga flytande golv på. Hejja! / Björn 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

I dag så blev takstolarna färdiga så nu är det 3,80 i tak. Takhöjden inne i inspelningsrummet kommer att bli 2,57 före akustikbehandling. I morgon hoppas jag bli färdig med elen. Börjar bli otålig att få igång kontrollrummet för mätningar ju! 😄 Kom på en idé för att täta eldosor ytterligare. Jag hade ett par spillbitar vinylgummiduk liggandes och skar till ett runt lock för botten av dosan, samt två remsor runt om (se bild). Hejja! / Björn 🙂

post-27276-0-96652000-1300120414_thumb.jpg

post-27276-0-84831900-1300120430_thumb.jpg

post-27276-0-29698000-1300120455_thumb.jpg

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Gokväll kära vänner! I dag har varit en stor dag - nämligen avtäckning av golven i kontrollrum, isoboxar och kapprum! Jag hade en idé om att golven skulle se ut som ett blankt gitarrlock typ. Den 14 mm tjocka parketten i rökt ek blev kanonbra och ser grym ut med myspysbelysning. Min fantastiska 1-pixels kamera ger tyvärr inte så detaljerade bilder men jag lägger upp ett gäng ändå 🙂 Kommer sedan att diffusera väggarna med lastpallar men har inte bestämt om jag ska göra med schenkers eller dom från DHL 😄

Ha en bra kväll! / Björn

post-27276-0-26568000-1300297064_thumb.jpg

post-27276-0-41235300-1300297087_thumb.jpg

post-27276-0-20264000-1300297106_thumb.jpg

post-27276-0-64873700-1300297120_thumb.jpg

post-27276-0-41719400-1300297200_thumb.jpg

post-27276-0-56597800-1300297222_thumb.jpg

post-27276-0-92572600-1300297238_thumb.jpg

post-27276-0-59591100-1300297257_thumb.jpg

post-27276-0-12926600-1300297272_thumb.jpg

post-27276-0-79790800-1300297287_thumb.jpg

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

"Kommer sedan att diffusera väggarna med lastpallar men har inte bestämt om jag ska göra med schenkers eller dom från DHL"

Bra ide ! säg till om det fungerar, så kan jag prova att limma upp pallar med pl400 lim i sovrummet , frun snarkar. 😆

Har du själv byggt detta från grunden, eller har du snickare till hjälp?

Redigerat av kardo
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

En fråga...

Ska du inte bygga några basfällor, diffusors etc??

Hallojj Crillemannen! Jag kommer absolut att akustkbehandla rummen och bygga det som behövs. Nu är jag färdig med ljudisolering och skalet till kontrollrum och isoboxar. Efter 18 månaders slit har jag kommit till de stadie där de flesta börjar att bygga sina studios 😄 I nästa vecka hoppas jag få mätningen utförd av kontrollrummet.

Bygge och konstruktion har jag koll på (har byggt några studios) men när det gäller teoretiska akustikberäkningar kan jag inte mer än det som jag snappat upp under de 25 år som jag jobbat med musikproduktion. Jag kommer att lägga upp alla moment här i tråden och kommer allra ödmjukast ta emot råd från er kunniga här på tråden.

Just nu har jag studion provisoriskt uppriggad i vardagsrummet i väntan på att allt ska bli klart. 😄

Hejja! / Björn 🙂

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Ser riktigt najs ut! Ser med spänning fram emot kommande uppdateringar. Heja heja Wellness!

Tack Dunder! Nu har det uppstått ett litet problem (som jag länge vetat om, men förträngt). Jag håller samtidigt på att bygga en liten snickeriverkstad och för närvarande så förvarar jag allt byggmatrial till liverummet där just nu. Hyvelbänk, snickerimaskiner etc. är undanplockade och står utspridda i uterum, bastu vardagsrum mm (byggkaos AB 😄 ). Det här innebär att det blir rörigt att börja bygga absorbenter, diffusorer etc just nu. Jag kommer att ta hjälp av en akustiker och att mäta upp rummet i nästa vecka (grova kalkyleringar gjorde jag själv i samband med ritningarna ) och efter det kommer jag säkert att behöva hjälp med att bolla lite ideér och med er här på forumet vad det gäller praktisk erfarenhet och resultat för olika lösningar.

I dag så fortsätter jag med ytterväggskonstruktionen av liverummet.

Hejja! / Björn 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ser riktigt fint ut, finns inte risken att du flyttar in där eller har du kanske lika fint hemma? 🙂

Ha, ha 😄 Många som har kikat på bygget säger just det eftersom det absolut inte är lika fin inne i huset. Jag köpte huset för två år sedan och som en sann musiknörd så började jag efter tre veckor att sätta spaden i jorden för att bygga studio. Badrum, kök och allt annat jox får vänta 😄

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

"Kommer sedan att diffusera väggarna med lastpallar men har inte bestämt om jag ska göra med schenkers eller dom från DHL"

Bra ide ! säg till om det fungerar, så kan jag prova att limma upp pallar med pl400 lim i sovrummet , frun snarkar. 😆

Har du själv byggt detta från grunden, eller har du snickare till hjälp?

PL 400 blir ju klockrent! Se bara upp så att du inte hamnar utanför "snark-zonen" när du limmar upp dom. Jag kan varm rekommendera 1/2 pallar i hörnorna som snarkfällor 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Liten uppdatering av inspelningsrummet. Idag blev det skruvning av utegips på "gipslådan" som kommer att bli det yttre rummet. Inuti kommer jag bygga ett flytande golv som det inre rummet / taket vilar mot. Som väggreglar till detta rum tänker jag köra med 95 mm plåttakustikreglar med förstärkningsprofiler vid tak / hammarband. Inser att jag behöver skaffa mig en ny kamera 😄

Hejja! / Björn

post-27276-0-26009500-1300378796_thumb.jpg

post-27276-0-31076600-1300378815_thumb.jpg

post-27276-0-39230100-1300378830_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt najs!!!

Snyggt!

Men kom nu ihåg!!

Förstör inte bygget genom att köpa eller bygga absorbenter/basstraps/diffusors!!!

Du MÅSTE ju använda lastpallar, det är såklart det enda vettiga!

Tro mig, jag vet, för jag såg det i en video, å då är det rätt! 😄😛😆

Kram!

/Mikey

Tjena Mikey!

Ahh, har du också tagit del av de nya rönen! Tror du det kommer att funka med Schenkers? Funderar på pallmoln över sweetspot med DHL.s pallar. Vad tror du kommer funka bäst??

Kram kram 😄 :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Senaste nytt!!!

Det har visat sig att EU-pall i plast är det nya soundet!

Ger ett jäkla lyft vid exakt 5200 Hz.

Svinbra till framför allt cabasa och tablas.

Funkar bra till metaltrummor oxå som använder oljeskinn och plastklubbor på kaggen.

Cellofankänslan blir närmast liknande en våt dröm för fetischband.

Senaste inom diffusering!

I övrigt...

Helt fantastiskt vackert bygge.

Jag kan känna av lugnet från dom ljusa miljöerna bara genom att se bilderna!

Stor applåd!!!!

Du lär inte få svårt att hyra ut stället.

Piiiz!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Senaste nytt!!!

Det har visat sig att EU-pall i plast är det nya soundet!

Ger ett jäkla lyft vid exakt 5200 Hz.

Svinbra till framför allt cabasa och tablas.

Funkar bra till metaltrummor oxå som använder oljeskinn och plastklubbor på kaggen.

Cellofankänslan blir närmast liknande en våt dröm för fetischband.

Senaste inom diffusering!

I övrigt...

Helt fantastiskt vackert bygge.

Jag kan känna av lugnet från dom ljusa miljöerna bara genom att se bilderna!

Stor applåd!!!!

Du lär inte få svårt att hyra ut stället.

Piiiz!

/Cruncharn'

😄 :D Tack Chruncharn!! Hur går det med mixen?

Link to comment
Dela på andra sajter

😄 :D Tack Chruncharn!! Hur går det med mixen?

...det börjar klarna något!

Mer gått in i fasen att; Lika bra att skita i det! Kommer inte nå det jag söker med dom förutsättningarna.

Bidar min tid.

Ett kök emellan mig och min nya studio!!! Mohahahah!

Då jävlar ska jag testa Mikeys korrigerade plasttak så det stänker!!

Mohahahah!( evil laugh!!! ) 😆 :lol:

Piiiz!

/Crunch'

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...