Jump to content
Annons

SMTAB

Medlem
  • Antal inlägg

    12
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

2 Neutralt

1 följare

Senaste profilbesökare

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra medlemmar.

  1. Hejsan Audioman Normalt trycker du in Varitune* modulen mot hörnet och har öppningen mot kortvägg eller långvägg (kan vara värt att prova båda fallen då det kan skilja lite ) Absorbtionen sker genom fas skiftning inne i lådan På detta vis släcks den stående våg som rummets begränsnings ytor skapar utan påverkan av ursprungs signalen, Fick dessa före och efter mätningar av en kund som visar hur en genomsnittlig förbättring kan se ut I detta fall tunades 2 st V-4 på varje "Hallandsås" Hälsningar Matts *design skyddade inom EU
  2. "Du säger att ”mitt diffusor koncept lurar skjortan av Sabins formel”, hur menar du då? För att överhuvudtaget använda Sabine (eller andra mordernare varianter) så ska väl ljudfältet vara statistiskt diffuserat och detta kan aldrig vara fallet i en rum på bara 25m²." Man ser allt för ofta hur Sabins formel används inom smårumsakustiken vilket var vitsen med inlägget "Jag är för allt vad diffusorer heter men allt ska nyttjas med måtta och eftertanke. Var finner jag diffusions och scatter -koefficienter för dina produkter (uppmätta eller BEM-simulering)?" Mina paneler är främst uppmätta i färdiga rum då enstaka modul mätningar ej säger hela sanningen om de olika koefficienterna 0.3 används som absorbtionskoefficient 0,85 som scattering och 0.65som diffusionskoefficinet (inom det område de jobbar) som std för alla mina paneler i CATT ,detta för att de praktiska mätningarna ska stämma med modellberäkningen Det viktiga i utvecklingen av mitt Diffusor koncept och som lett fram till de geometriska Wingarna är att jag har en testgrupp av "guldöron" både bland pro musiker och audiofiler Båda dessa grupper har kommit fram till samma slutsats De geometriska diffusorerna är betydligt mer musikaliska än de matematiska Hälsningar Matts www.diffusor.com www.performanceacousticslabs.com
  3. Hejsan Christian Storrums akustiken kräver minst 300-400m3 stora volymer och de optimala rumsmåtten togs fram i syfte att få en bredbandig jämn frekvensgång för dessa stora volymer Att överföra dessa resonemang till smårum skapar ofta fler problem då man får fler resonanser att bekämpa Förklaringen är att ju fler axiella noder under 100 hz som slåsan desto tätare blir resonanserna över 100 Hz Ett bevis på detta ser kommer från Marten lilla lyssningsrum där man gjort allt enligt myten inom smårumsakustiken = Bygg efter de optimala måtten så de axiella resonanserna sprids ut samt sned ställ väggarna Diagrammet nedan visar vilka stora problem som uppstod i området 140-350hz Nedanstående teoretiska resonemang från Gilbert som bygger på myten , stämmer alltså inte inom smårumsakustiken "Det är lätt att tro att alla stående vågor är av ondo och ska elimineras men detta är inte vad vi är ute efter. Då rummets klang i basen är beroende av dessa så vill vi givetvis ha dessa kvar men jämt utsprida (i frekvens) och med kontrollerad efterklang. Om det är glest mellan dessa så kommer rummet inte att ge tillbaka något i området mellan de stående vågorna och en dip i frekvensresponsen är resultatet (volymen för lyssnaren närmar sig fritt fält, d v s som om utomhus).En jämn fördelning av stående vågor är m a o en av förutsättning för en jämn respons i basen även om detta oftast inte är tillräckligt, akustikbehandling är oftast nödvändig för att få dessa under kontroll." Att det inte uppstår dippar då man tämjer de få axiella resonanserna i kvadratiska eller kubiska rum är mitt tidigare ex från det kvadratiska bankvalvet ett bra bevis på Den första axiella resonansen som slåsan av högtalaren måste bekämpas så långt det är möjligt Att bemästra den och de inteferenser som uppstår om inte högtalaren flush monteras är de stora problemen i alla mix rum som byggs ute i världen Hälsningar matts www.diffusor.com www.performanceacousticslabs.com
  4. De optimala rumsmåtten som ska sprida ut rumsresonanserna inom smårums akustiken är en ren skrivbordsprodukt Den kom till för länge sedan inom storrums akustiken där den fortfarande är ett bra verktyg Inom smårums akustiken fungerar teorin då man sätter högtalaren i ett hörn och lyssnar diagonalt i andra hörnet men så fort man intar en mer praktiskt lyssning ute i rummet så är det inte så stora skillader mot andra mer "hopplösa" mått Nedan ser ni hur samma volym har simulerats i ett rum med värsta tänkbara mått jämfört med "optimala" rumsmått de olika färgerna visar olika lyssnings placeringar ute i rummet http://www.silcom.com/~aludwig/images/hbl_opt.gif The top graph is for the horrible room, and it is pretty horrible. The second result is for the optimum room (design #3), with equal interior volume. It is also horrible. när jag på nittiotalet började exprimentera med mina justerbara basfällor så upptäckte jag snart att rum som klumpar ihop resonanserna hade den fördel med sig att jag kunde justera in samma resonans frekvens i hörnen och att frekvenskurvan under 100hz snabbt kunde utjämnas Att dr Hans förslag ger mig en lätt dag på jobbet visar nedanstående referens Lyssningsrum i ett kvadratiskt bankvalv med delbar takhöjd låter som en akustik rysare men det är som gjort för mina justerbara fällor Före Efter Rumsresonaser kan aldrig elimineras helt, men de måste minimeras så långt det är möjligt Gör man ej detta så uppstår ojämn frekvensgång Falska bastoner slås andå instrumentens toner ligger i närheten av en rumsresonans Rumsresonanserna vrider fasen på signalen (bla gör det svårare att integrera subben ) Maskering främst mellanregistret Att de optimala rums måtten även kan skapa riktiga akustik rysare fick jag uppleva då jag byggde Marten Designs nu världsberömda inspelnings/lyssningsrum i Gtb Samtidigt byggdes ett mindre rum som skulle nyttjas av deras mindre högtalare Här valdes rums mått exakt enligt devisen att sprida ut rummets resonanser för att få en jämn frekvensgång i basen Samtidigt så vinklades väggarna för att minimera flutter ekon detta har blivit ett akustiskt mardrömsrum för Marten gänget Att föra ett samtal var en upplevelse då man fick en fantastisk badrums röst Den ansvarige drog sig snabbt ur då han inte hittade någon lösning utan att placera en mängd akustik reglering på väggarna I basen blev det också som i alla rum toppar och dalar så det har jag nu som övningsrum för mina blivande Roomtuners Floyd Tooles slutsatser angående Optimala mått But there is a practical problem with the concept of “optimum” room dimensions. It is that, to experience the benefits, all of the modes must be excited simultaneously (sound source located at a three-boundary corner) and, of course, the listener must be able to hear all of the modes (head in an opposite three-boundary corner). This is simply ridiculous. Any departure from this loudspeaker location means that all of the modes are not equally energized, and any departure from this listening position means that all of the modes are not equally audible. The tidy predictions come to nothing. Multiple loudspeakers are a further unanticipated complication. So it is not that the idea of optimum room ratios is wrong, it is simply that, as originally conceived, it is irrelevant in our business of sound reproduction. Mitt råd är alltså stirra er inte blinda på rumsmåtten då ni letar lokal utan se till att ni kan få en symmetrisk uppställning på monitorerna samt kolla med ev grannar hur ljudisoleringen är Hälsningar Matts www.diffusor.com www.performanceacousticslabs.com
  5. Gilbert ditt upprepande av ISD gapet både i inspelningsrum och K-rum är olyckligt eftersom du då bygger på myten om de farliga tidiga reflexerna Att vi behöver en extra boost med tidiga reflexer i intervallet 5-ca 10ms beror helt enkelt på att hjärnan är mer än 100ggr trögare än hörselorganen Viktigt dock att dessa tidiga relexer liknar direktljudet frekvensmässigt samt att de inte innehåller enstaka hårda reflexer Mina konkava bottenlösa diffusorväggar bakom sweetspot ger just denna boost samtidigt som man snabbt "kramar ur" energin från rummet på ett för hjärnan musikaliskt sätt Även ljudbildens fokus förbättras samtidigt som mer detaljer hinner registreras av hjärnan Ett annat intressant projekt som belyser vikten av de tidiga reflexerna är en högskola för hörselskadade som är tänkt att bli världsledande och där Wingarna valdes i konkurenns med övriga produkter på marknaden och genom diffusion av de tidiga reflexerna skapa ett mer tydligt tal (speciellt konsonanterna ) Ytterligare belysande exempel är Tramp studion i Trollywood där Tramparen skulle spela in ett samtal i studion vilket skulle lura oss att tro personerna stod ute i en rågåker Jag hade installerad 60 st vridbara diffusor/absorbenter som han hade tillförfogande Till hans förvåning så funkade rågåkern bäst då de vridbara modulerna hade diffusor sidan fram De tidiga reflexerna skapade alltså ingen känsla av att de stod i ett rum däremot blev allt tal detaljerat och fylligt Mina sångbås har också blivit uppskattade då diffusorerna sitter i anslutning till micken samt i taket Sångaren behöver inte anstränga sin röst på samma sätt som om båset var mer dämpat Håller vi oss kvar inom filmvärlden så vet mixaren att han måste dra ut pistolskotten i tid för att vi ska kunna bli imponerade i biofåtöljen Står vi utom hus och hör ett skott så hänger inte hjärnan med utan då är det risk att vi får hörselskador inspelningar från mina olika Level 3 rum är redan berömda ute i världen ( de spelas bla på Highend mässor ) Sista inspelningen förra veckan är verkligen ett bra bevis på Svanå akustiken då vi maxade de tidiga reflexerna i trum inspelningen resultatet ger också svar på denna tråds frågeställning demon skickades till en kräsen mixare med följande kommentar FAAAAN så bra det låter! Så jäkla skönt att höra cymbaler och hihat tydligt men utan den där irriterande vassa klangen som präglar nästa alla truminspelningar. Låter stort, fett, köttigt, dynamiskt och väldigt 3D. Går att lyssna på riktigt stark volym utan jobbig dist. UNDERBART! Fin kombi med toppenmickar och preamps - det märks att du sitter på toppenprylar. Rummet låter skitsnyggt tycker jag. För fan - det här är riktigt bra. Benny Anderssons nya Studio på Skepssholmen är också ett lysande exempel hur man kan frångå alla dessa myter runt perfekt matematiska rum som upprepas till sanningar på kända forum världen runt Han utrycker sig bla så här I den den nya tidningen Akustik (Utgivare Akustikmiljö i Falkenberg) som kommer ut inom kort Jag har varit i så många studior där man har räknat ut precis allt och det har låtit jättetråkigt. Benny andersson avslutar interviun : Frågar du mig så kan man inte önska sig en bättre studio. Och vill ingen vara här så gör det inte mig nånting. Då är vi här själva. I morgon har jag som uppdrag att mäta in K-rummet samt justera in mina V:4.or så det ska bli spännade att se och höra hur mannen ,myten legenden Ingemar olsson har löst Bennys krav på musikaliska rum Floyd Toole skriver detta i sin senaste bok Sound reproduction “Individual reflections, in general, appear to be flattering to both music and speech sounds, and those occurring naturally in small rooms are, if anything, too low in level to have an optimal effect. Indeed, numerous early reflections have a positive cumulative effect on speech intelligibility. From the perspective of sound quality, multiple reflections reduce the effects of comb filtering (good) and enhance our perception of resonances (good for the music, and bad only if the resonances are in the loudspeakers)”. floyd toole Lite tankar om matematiska RFZ rum manufacturers of diffusors) around 1984 as a logical step further. Based on a purely geometrical basis, the idea was to form the front part of the walls and the ceiling, in a way that all reflections were passing round the mixing area, thus letting the direct sound of the loudspeakers radiate unaffected. The approach is only valid for rather high frequencies, but as the goal was to maintain a stable stereo image, which is related to a frequency range from approximately 500 to 5000 Hz, the idea seems to be justified. Interesting enough, thinking back, a large number of international top hits of that time were produced in studios and control rooms designed by Hidley, and suddenly a new control room design based on more or less complete opposite ideas was the only appropriate way. The situation was more or less triggered by the new TDS measuring technique, though interesting enough this was not connected to human sound perception. To the author’s knowledge no listening tests were made, except of the type where the designer and his client walk into the new control room making their judgment regarding the sound quality. Documentation was typically made by means of a measuring technique able to reveal variations in the spectrum, which may or may not be perceived by the listener. As one critic puts it, the actual measuring situation corresponded to “a listener with one ear without the pinna, deaf on the other ear, and lying on one side!” The real situation is, of course, a little bit different, nameley: a listener with two ears with pinnae on either side of the head, and with a head and a body. A dummy head measuring system would come much closer to the real listening situation, but proper analysis methods and more psycho-acoustic understanding is needed." Hälsningar Matts www.diffusor.com www.performanceacousticslabs.com
  6. Grattis till ett otroligt proffsigt utfört jobb Björn ! Mätningarna bekräftade detta också då den första axiella stående vågen runt 30hz mildrades av innerskalet Passar på att förklara skillnaden mellan SBIR =interferens och stående vågor De förväxlas ofta då båda skapar amplitud variationer Men det är två helt skilda akustiska fenomen Stående vågor är ett reaktivt vågfält , ( ex resonans i en kristall skål som har liten inre dämpning eller resonanser mellan rummets väggar ) interferens är ett aktivt fenomen Tänk högtalare För att lättare förstå skillnaden så kan vi lägga fingret på kristallskålen för att få den tyst men det kan vi inte göra på högtalarmembranet detta innebär att det bildas en akustisk soppa då man flyttar runt sina högtalare i ett rum som dagens mätprogram har stora problem att reda ut Nedan ser vi vattenfalls diagrammet med subben på kortsidan man ser att skalet gör ett bra jobb runt den första axiella ståendevågen runt 30 Hz Här ser vi hur det brukar se ut vid mina besök då rummets väggar ej flexar så mycket runt 25-40Hz I dessa rum så kan man alltså använda sig av Interferens fenomenet genom att dra subben längs långväggen för att dämpa triggningen av den stående vågen mellan kortväggarna Nedan ser vi vart vi hamnar om Björn ger mig fri händer 2 exempel på unika före och efter mätningar av mina level 3 rum Hälsningar Matts www.diffusor.com www.performanceacousticslabs.com
  7. Hejsan Gilbert Några av mina mest uppskattade mix rum har uppställningen på långväggen med en diffusor vägg max 2meter bakom sweetspot den konkava diffusor väggen kom till av en slump för många år sedan då en känd mixare tog hem mix studion och ställde upp högtalarna på långväggen Bakom sweetspot fanns en tjusig svagt kal konkav vägg Detta funkade förstås inte men när AD 40 panel monterades på hela ytan uppstod magi Hade jag följt dina råd Gilbert att ställa högtalrna mot kortväggen samt lämna en RFZ på 15-20ms hos Peer Åström (en av världens mest produktiva låtsktivare och kritiska mixare) där jag placerade högtalarna på långväggen, så hade jag garanterat inte kunna lägga detta statement till mitt CV Matts! Thank you for your help! With Your knowledge and products, You managed to exceed my very high demands. With a less then ideal celing height to start with, the room stil plays straight from 20khz down to a shattering 20Hz ! And the amount of detail and resolution in the sound is mindblowing. By far the best room I've ever worked in! Thank you! Peer Astrom (Madonna,Celine Dion,Enrique Iglesias,Miley Cyrus,Kelly Clarkson,Cyndi Lauper,Josh Groban, Glee etc) Hälsningar Matts www.diffusor.com www-performanceacousticslabs.com
  8. Kompletterar listan med Svanås justerbara moduler vilka har lagt grunden till mina uppmärksammde Level 3 rum världen över Övergav snabbt de perforerade modulerna för hörn placering ( helmholtsprincipen) för över 10 år sedan , och bytte ut perforeringen till en lång justerbara slits som pga av sin utformning (öppningen går vertikalt längs vald vägg-vägg ,vägg -tak eller golv-vägg vinkel) ger en bättre verkningsgrad , då de första axiella noderna ska minimeras Att få en justerbar slitsöppning att sömlöst vara justbar i frekvens samtidigt som Q-värdet lätt skulle kunna ändras var inte lätt men utmynnade i mina Varitune moduler V-4 justerbar mellan 45-125HZ V-6 "" "" 25-65Hz Med hjälp av testoner som laddas ned från min hemsida kan alla med hörseln i behåll först lokalisera rummets problem frekvenser (med instruktioner av mig eller någon av mina utbildade Roomtuners ute i världen )och därefter justera in valda moduler med samma testoner Den justerbara luckan flyttas sakta tills man tydligt hör hur tonen dämpas intill modulen (ca 7dB för V-4 och 10 dB för V-6. Värdet varierar lite beroende på rummets Q-värde) Andra fördelar är att kunden själv kan betämma hur mycket av rumsresonanserna han vill dämpa och att de passar till alla rum Som exempel så hade jag nyligen en kund i portugal som med några V-6 bakom sweetspot intunad med testoner till 30 Hz jämnade till den så föragrliga dippen runt 40 Hz Alltid spännade att mäta men några av mina absoluta referenser har tunats in med endast hörselns hjälp Hälsningar Matts www.diffusor.com www.performanceacousticslabs.com
  9. Tack Sonefors Vi har bara skummat påSvanå akustiken så det kommer mer 🙂 Startade SMT AB på mitten av 90 talet med att ta fram en rundstrålande högtalre (12 hörning) som kunde aktivera mitt diffusor koncept B&K fick nys på den och inom några månader (med Ingemar Olsson och Lennart Nilssons hjälp) blev det en värld standard inom byggakustiken PAL startades i USA som en distibutör av Svanå konceptet Detta skedde bara efter några dagar efter jag bla demat mina ställbara V-6 och V-4:or för en förvånad Robert Harley (AS)
  10. du menar att dessa resonanser inte uppstår om man ställer högtalarna nån annanstans i rummet? Jag skrev : det snabbt byggs upp ONÖDIGT kraftiga rumsresonanser mellan sidoväggarna (ofta mellan 125-250Hz) Att prata med händerna kupade framför munnen är ett enkelt exempel på detta Hälsningar Matts www.diffusor.com www.performanceacousticslabs.com )
  11. Hejsan Jonas Reflexerna är musikernas bästa vänner så dom ska du ta hand om varsamt Du ska alltså inte ha ihjäl dem utan de ska finnas där som ett stöd för dig i ditt dagliga arbete 🙂 Mitt råd är som alltid: Undvik att ställa upp högtalarna på kortsidan eftersom det snabbt byggs upp onödigt kraftiga rumsresonanser mellan sidoväggarna (ofta mellan 125-250Hz) Du måste också tampas med den första axiella noden som kommer runt 45Hz Båda dessa fenomen går dock att lösa om det blir opraktiskt att ställa högtalarna centrerat mot långväggen Ställer du högalarna centrerat mot långväggen så släcker du ut den stående vågen runt 45 hz och du slipper lägga extra pengar på HH moduler Här ser du ett exempel på hur jag jobbar med diffuserande framväggar Här får hjärnan en chans att höra detaljer ambience mm och risken att lägga på för mycker reverb är minimerad I detta fall så blev uppställningen på kortväggen av praktiska skäl så här fick vi jobba extra med HH fällor på framväggen Bakom mixplats så har jag geometriska bottenlösa bredbands diffusorer som ställs i en svag konkav båge Budget varianten är endast 160mm djup men diffuserar från 300-12000Hz Du kommer att sitta ca 40-50 cm ifrån bakväggen men pga Wingarnas utformning så är väggen akustiskt borttrollad för hjärnan Kommer under maj-juni (väntar på design skydd) marknadsföra min Wingfamilj (i familjen ingår transparanta,trä, belysning samt budget) tillsammans med de ställbara basfällorna på flera forum världen över Med hjälp av diffusorer i taket så har du också fått ett sångbås på köpet Hälsningar Matts www.diffusor.com www.performanceacousticslabs.com
  12. Denna tråd är intressant då den tar upp en viktig del av hur hjärnan bla uppfattar ambience, timbre detaljer mm Nedan ser ni en unik förklarande mätning som visar på vilka reflexer som tidsmässigt ger inspelningen ett naturtroget detaljerat ljud utan hårdhet Här är det viktigt att diffusorerna jobbar bredbandigt med låg absorbtionsfaktor Haas kallade detta tids spann (ca 5-20 ms) för The fusion zone Before kurvan visar reflexernas nivå då rummet (ca 25m2 ) är täckt med mjuka absorbenter After kurvan visar rummet helt utan mjuka absorbenter men med 30 st SMT Wing diffusorer runt alla väggar samt ett tak fyllt GH (Golden Horn) Trots den höga densiteten och nivån på de tidiga reflexerna så ligger de fortfarande under klangfältet som ger färgningar Detta ger den tröga hjärnan en "extra chans" att hinna uppfatta instrumenten och rösternas fulla klang Myten som dels beror på de problem som matematiskt uppbyggda diffusorer medför (tillverkarna rekommenderar långa avstånd till mikar och lysssnare) samt akustikernas okunskap har lett till en uppfattning att diffusorerna ska kicka in after 20ms Detta medför att inspelningen tappar en del av sin musikalitet och att rösterna blir utslitna i dämpade sångbås Viktigt också är att rumsresonanserna är minimerade annars så maskerar de effekten främst i mellanregister Diagrammet visar också på hur mitt diffusor koncept lurar skjortan av Sabins formel eftersom ETC diagrammet visar nära nog samma "efterklangstid" före och efter Hälsningar Matts www.diffusor.com www.performanceacousticslabs.com
×
×
  • Skapa ny...