Jump to content
Annons

Studiobygge


wellness music

Recommended Posts

Annons
Postat (redigerat)

Ser riktigt tjusigt och ambitiöst ut. Lycka till med resten. 🙂

P.S. Gå nu INTE på MikeyGoesPro's råd, den killen verkar vara lite bakom flötet... Men du verkar vettig, så det blir nog bra.

Hej Enghell och tack för ditt inlägg! Nu var det inte meningen att jag skulle dra igång någon lastpallsdebatt här 😉

Alla vi som är här på forumet borde ha minst en sak gemensamt och det är att vi älskar att skapa musik. Att få möjligheten att bolla ideér och ta del av all kunskap som vi tillsammans besitter känns exklusivt och detta tycker jag att vi ska vara rädda om. Vilken enorm kunskapsbank detta forum utgör! Jag anser att den artistiska aspekten av musikskapandet är subjektiv och här tror jag att de flesta uppskattar om vi visar respekt för varandras tycke och smak i en hjälpsam anda. So far - so good!

Det vi däremot inte kommer i från är de fysikaliska lagarna och dess verkan. Om vi nu använder oss av den numera välkända lastpallsvideon som ett exempel så tycker jag att det är guld värt att Gilbert & Co håller ordning i klassen och med gedigen kunskap inom området kan förklara på ett tydligt och seriöst sätt varför det är olämpligt att kalla lastpallar för diffusers.

Jag har absolut inget problem med videon förutom just att pallarna kallas för diffusers och därmed kan vilseleda forummedlemmar som just står inför att akustikbehandla sin första replokal t.e.x. Det problem som jag ofta upplever i sådana här diskussioner är att parterna är så fixerade vid just sin idé och därmed har svårt att ta in annan input - "think outside the box/ Kill your darling". Det framgår inte av videon om dom gjort något A/B - test över huvudtaget. Däremot tror jag säkert att lastpallssnubbarna är nöjda och lyckats skruva fram ett sound som passar just för dom men jag skulle nog inte välja det rummet för att spela in en stråkkvartett tex.

Vad det gäller Mikey så kan jag bara säga att jag upplever honom som oerhört seriös och kunnig med många års erfarenhet inom branschen.

Låt oss nu hjälpa och inspirera varandra till att bygga / förbättra våra studios och framför allt skapa musik! 🙂

Allra vänligast / Björn

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej wellness.

Som sagt, grattis till ditt fina bygge och må det ge dej många års tillfredställelse när det väl är helt färdigt. Helt klart imponerande.

Nu vill jag inte kapa din tråd här och jag får be om ursäkt så här före, för jag vill samtidigt svara på vad du skrev.

Jag håller helt och fullt med dej om att det här är ett bra ställe att dela idéer och kunskap. Och tycke och smak vad gäller musikaliska genrer och inriktningar får man ju respektera även om man varken gillar eller bryr sej om vare sej det ena eller det andra. All good.

Jag kan även hålla med om att det väl var ett felaktigt ordval när det nu gäller den "beryktade" videon. Och det framgår inte av videon om de gjorde ett A/B-test, men om jag får gissa så tror jag att man testade att spela in först och kom fram till att "nähä, det här låter för jävligt, vi får testa att göra något åt det". Jag tror inte att man smällde upp pallar i lokalen på vinst och förlust först. Jag tror inte heller att man hade spelat in en video där man berättar vad man gjort om det inte gjorde någon som helst nytta, då tror jag nog man plockat ner pallarna igen och glömt det hela. Killarna i Vile är inga nybörjare även om de som sagt gjorde lite fel i att kalla pallarna för diffusors men troligtvis fick de till ljudet så pass att de kunde skruva till resten i mixen, då det mesta var tänkt att bytas ut mot samples redan från början.

Jag skulle inte vilja spela in en stråkkvartett eller något annat heller för den delen i just den lokalen och själv hade jag nog inte tänkt tanken att spika upp pallar på väggarna, men samtidigt är jag inte den som slår ifrån mej med armar och ben bara för att man inte går direkt efter regelverket. Jag menar vad gör man inte för att rädda en inspelning även med en provisorisk lösning? Det kan ha funkat hjälpligt i just det här fallet, jag var inte där så jag kan inte döma ut det, precis som alla vi andra här. Däremot tror jag definitivt inte på det som ett sätt att bygga en studio, där gör man ju så rätt som man bara kan.

Coolt, du känner säkert den där Mikey bättre än vad jag gör, så jag får väl lita på dej då för intrycket jag fått är att det är en arrogant narcissist.

Som sagt, ledsen för att ta upp plats i din tråd här och än en gång lycka till med allt. 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Sjukt schysst bygge måste jag säga! Törs man ens fråga vad slutnotan landar på? Jag får uppfattningen av att du gör det mesta själv?

En vacker dag ska jag bygga nåt liknande men tillsvidare får jag nöja mig med min ombyggnation av uthuset.... Visserligen har bygget avtagit helt nu men snart är det vår på riktigt 🙂

Lycka till! Följer bygget med stort intresse!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Becker 🙂 Nä, jag har slutat räknat och nu har pengarna mer eller mindre tagit slut men som tur är så har jag allt material till liverummet. Jag har medvetet lagt det mesta av krutet på huskonstruktion och ljudisolering samt noggrant planerat designen. Uppgradering av teknik och annat jox får jag ta allt eftersom.

Hejja! / Björn 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Haloj! I helgen har det varit fokus på att hjälpa grabben med att bygga 2 x 12" baslåda till hans Epatraktor. Önskemålet var att det ska dundra så mycket som möjligt typ.. :rolleyes:

Jag har även hunnit med och jobbat vidare på inspelningsrummet. Taket på den "yttre lådan" är färdigskruvad med utegips. Eftersom jag lider av grav ljudläckagefobi så är samtliga skarvar tätade med ljudfogmassa!

Till veckan hoppas jag blir klar med utegipsen till väggarna och efter det så ska facken till det yttre rummet isoleras runt om från insadan och här tänkte jag packa isoleringen med glespanel för att döda resonansen i gipset. Efter det blir det ytterliggare 170 mm isolering som kommer att vara öppen mot luftspalten till inner rummet.

Några enkla tips till alla som ska bygga studios och som kanske inte har snickrat så mycket tidigare.

TVINGAR / LIMKNEKTAR

Helt suveränt att ha några i olika storlekar och gärna dom som går att vända på och köra "baklänges". Ofta behöver man en extra hand om man jobbar ensam - allt ifrån att hålla reglar/kortlingar på plats till kunna fixera någonting snabbt, tex. plank till byggställning etc.

FOGNING

Ibland är man behov av att få synliga fogar som blir snygga och jämna. Ett bra tips är att spraya fogen med diskmedellösning för att sedan jämna ut den med en silicon paddel. När man fogat färdigt vill man ju kunna använda patronen igen utan att behöva rensa massa jox ur munstycket. Använd eltejp att försluta med istället för den medföljande hatten. Då har du alltid patronen redo inför din nästa fogorgie 🙂

Hejja! / Björn 🙂

post-27276-0-67982100-1300632249_thumb.jpg

post-27276-0-12857500-1300632266_thumb.jpg

post-27276-0-70097500-1300632283_thumb.jpg

post-27276-0-55873700-1300632296_thumb.jpg

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Ytterligare ett tips:

OM man jobbar med latexfog behöver man inte ha diskmedel, då räcker det med vatten alt. slicka på fingret.

Det börjar dock smaka illa efter ett tag.

Använder man silikon så skall man köra med diskmedel.

Silikon går ej måla över.

Latexfog är övermålningsbar.

Bedlam.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ytterligare ett tips:

OM man jobbar med latexfog behöver man inte ha diskmedel, då räcker det med vatten alt. slicka på fingret.

Det börjar dock smaka illa efter ett tag.

Använder man silikon så skall man köra med diskmedel.

Silikon går ej måla över.

Latexfog är övermålningsbar.

Bedlam.

Hallojj Bedlam!

Om man kör med latex så kan man precis som du säger skippa diskmedlet men i sammanhanget syftade jag inte på latexfog eftersom vi pratar ljudisolering. Siliconpaddeln (kan köpas hos färghandlare som säljer till fackmännen) gör att fogen blir jämn och fin och man slipper smaken i munnen. Spraya först och sedan kan man dra ut fogen i ett enda svep utan omtag. Det tycker jag funkar bra.

Vänliga hälsningar / Björn

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Bedlam! 🙂 Nej ingen latex här inte 😛 . Bra att du tog upp det här med att silicon inte är övermålningsbar. Det är nog många som inte tänker på det innan det är för sent. För säkerhets skull brukar jag göra ett test och provmåla innan jag använder nya produkter.

Ha en bra dag! / Björn 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Isolering halvvägs färdig i ytterväggar - liverum. Efter att all isoleringen kommit på plats (170 mm till i taket) kommer diffusionsspärr + sheetblock vinylduk att monteras och det yttre "skalet" blir då färdigt.Ovanför denna "yttre låda" har jag lämnat 70 mm luftspalt för takfotsventilationen.

post-27276-0-45267900-1300905438_thumb.jpg

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Härligt jobbat!! (Ja, jag är kvar!) 😄

Tänkte bara på en sak när jag ser fukt-/ångspärren komma på plats.

Du kanske redan har tänkt på detta, men jag kör på ändå 🙂

Tänk på att fukt-/ångspärren i taket ska gå mellan fukt-/ångspärren

och isoleringen i väggarna, mot utsidan alltså, där det överlappar varandra.

Skulle du få ett läckage eller nåt i taket så vill du ju att vattnet

rinner innanför fukt-/ångspärren i väggen (alltså inte på insidan av väggen i rummet).

Bara en tanke!

ROCK ON!

Vänligen

Mikey

Tjena Micky!

Jag vet att det ser lite konstigt ut men det beror på att jag inte har isolerat färdigt ännu - Ett varv 170 mm kvar 🙂, sedan ångspärr på väggar & tak. Apropå skarvtejp för diffspärr/PE-folie så har T-emballage kommit ut med en ny tejp (grön med svart text) som är grymt stark. Jag råkade trampa ner en bit på golvspånet i kontrollrummet. När jag skulle riva bort den följde spånet med!😮

Edit: Aha, nu förstår jag vad du menar Mickey. Två av väggarna är nämligen varmväggar med uppvärmda förrådsrum bakom.

hejja! / Björn 🙂

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Du rockar Björn..!

Tack Martin!! Ja nu rockas det - förvisso mest ROCKwool just nu.. Förresten, vi skulle ju spåna på studiomöbel ju! Har du skissat något mer på detta? Jag har väl haft typ hundra skisser i skallen - den ena värre än den andra (ha ha)😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Dagens framsteg blev isolering 2:a varvet + diffspärr. Nu kliar det bokstavligen i fingrarna att få färdigt med isoleringen! Sedan ska vinylduken upp (hur tung som helst) på både väggar och tak och den kommer att hållas på plats av glespanel. Hoppas kunna bli klar med allt detta under helgen så det inre rummet kan börja byggas under nästa vecka.

Hejja! / Björn 🙂

post-27276-0-40688100-1300984988_thumb.jpg

post-27276-0-09798100-1300985010_thumb.jpg

post-27276-0-81392500-1300985028_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten, vi skulle ju spåna på studiomöbel ju! Har du skissat något mer på detta? Jag har väl haft typ hundra skisser i skallen - den ena värre än den andra (ha ha)😄

Haha, jag gör likadant. Ligger på nätterna och funderar.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...