Jump to content
Annons

Puffskydd


Germer

Recommended Posts

Tjehenare!

Snart är det jul. Har man stämningen i sig så handlar man prylar eller, ännu hellre, tillverkar egna.

Jag är en mycket fattig människa och vill spara så mycket pengar som möjligt, eftersom jag dessutom ska ordna med bröllop om ca ett år.

Jag ska införskaffa mig ett puffskydd och har lite frågor:

Vilket är bäst? Metallnät eller nylon? Eller ska jag satsa på att göra ett eget av en gammal dams benutslätare?

/ Eder vän

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Problemet kan bli att en vanlig bomullsstrumpa kan vara för tjock och dämpa för mycket av diskanten och göra sången väldigt dov.

Jag menade såklart en i nylon. Haven förbarmande över min otydlighet. Haha, gött annars att köra med raggsocka. Skulle passa fint såhär i vintertider 😄

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde en shootout med Elof för ett tag sen och varianten med nylonstrumpa var helt klart bättre än den i metall. P lät mer pfffh med metallskyddet och det gillar inte jag iaf.

Ljudfiler kan laddas ner här: Studios puffskyddstest

Bra test! Håller med dig om metallskyddet. Jag gillade nog KMs tvålagerskydd bäst. JAMs enlagers var också bra, men det kan ha att göra med den lilla tonartshöjningen på det exemplet 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Så! Nu har jag knåpat lite och byggt ihop mitt egna puffskydd 🙂 Ståltråd och mors gamla nylonstrumpa! Och eltejp för syns skyll 😉

Inte helt ultimat, men jag tror att den kommer göra jobbet.

Den gör verkligen jobbet! Sjukt nöjd! Det ska vara en brun nylonstrumpa, det är hemliheten 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Den gör verkligen jobbet! Sjukt nöjd! Det ska vara en brun nylonstrumpa, det är hemliheten 😉

Borde inte fisknät vara trevligare? 😉

(fast då vill man nog inte ha sin morsas strumpor ⚠️ , och så var det ju det där med puffskyddsbiten i puffskyddet)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jobbiga med att pilla ihop eget, är att det är lite svårt att fästa det ordentligt på micstativet. Annars funkar det förstås lika bra som vanliga fabriksgjorda. Frågan är bara om det verkligen är lönt att krångla med det när de billiga puffskydden inte kostar mer än 200:- - och då får man med både svanhals och fäste till stativet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart har du rätt Claes. As always 😉 Men har man inte pengar så har man inte.. Överlever just nu med hjälp av lån från mor och far (mer än nylonstrumpan alltså).

Ska tillochmed sälja mina gamla Behringer-pedaler! Haha.

Jag eltejpade ståltråden. Då fäste det mycket bättre. Ett litet kardborreband hjälper också till bra. 😉

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det jobbiga med att pilla ihop eget, är att det är lite svårt att fästa det ordentligt på micstativet. Annars funkar det förstås lika bra som vanliga fabriksgjorda. Frågan är bara om det verkligen är lönt att krångla med det när de billiga puffskydden inte kostar mer än 200:- - och då får man med både svanhals och fäste till stativet...

Vill man spara ser jag ingen anledning att köpa fabrikstillverkat puffskydd.

Den händige fixar ihop ett fullt dugligt på en kvart.

Jag har flera stycken varianter (varav ett jag tillverkat själv). Det hemgjorda står sig bra i konkurrensen. Bättre än köpta enlagers nylon.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annars kan du ju köra penntricket. Dvs, sätta fast en penna mitt framför membranet. Ska inte påverka frekvensupptagning märkbart men skyddar membranet från de värsta luftpuffarna. Har inte testat själv, men folk som har gjort det säger att det funkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars kan du ju köra penntricket. Dvs, sätta fast en penna mitt framför membranet. Ska inte påverka frekvensupptagning märkbart men skyddar membranet från de värsta luftpuffarna. Har inte testat själv, men folk som har gjort det säger att det funkar.

Penntricket funkade inte något vidare när jag testade det för länge sedan, så man kan nog bara se det som en nödlösning som är aningen bättre än att inte ha något skydd alls... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Penntricket funkade inte något vidare när jag testade det för länge sedan, så man kan nog bara se det som en nödlösning som är aningen bättre än att inte ha något skydd alls... 😉

Ah.. inte det. Säker på att det inte var en spritpenna då? Då blir sången så ..sluddrig. Hu hu

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, gött annars att köra med raggsocka. Skulle passa fint såhär i vintertider 😄

Hahaha ja precis 😄

Och sen när julafton börjar närma sig så kan du använda en rödvit fin julstrumpa för att piffa upp stämningen ännu mer i studion 🙂

Redigerat av Masselito
Link to comment
Dela på andra sajter

...fast raggsocka och sådana där skumplast-överdrag funkar bäst som vindskydd utomhus och inte puffskydd i studion, eftersom de käkar upp en del diskant...

Puffskydd

Vindskydd

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

...fast raggsocka och sådana där skumplast-överdrag funkar bäst som vindskydd utomhus och inte puffskydd i studion, eftersom de käkar upp en del diskant...

Puffskydd

Vindskydd

Ja vindskydd låter inte lika bra som en damstrumpa, men faktum var att när jag och Elof testade de olika puffskydden så testade vi även ett vindskydd som vi hade liggande.

Det lät faktiskt inte så dåligt, påminde om de puffskydd mikrofonen.se hypar som kostar 500 kronor.

P110_Universal_web.jpg

Lyssna, jämför och avgör själva här: Studios puffskyddstest

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vindskydd låter inte lika bra som en damstrumpa, men faktum var att när jag och Elof testade de olika puffskydden så testade vi även ett vindskydd som vi hade liggande.

Det lät faktiskt inte så dåligt, påminde om de puffskydd mikrofonen.se hypar som kostar 500 kronor.

P110_Universal_web.jpg

Lyssna, jämför och avgör själva här: Studios puffskyddstest

...fast Mikrofonens puffskydd är verkligen skitbra. 🥰 Det kvittar hur hårt man puffar och hur nära micken skyddet sitter, så kommer det inget igenom av puffarna. Dessutom påverkas ljudet över huvud taget inte jämfört med de vanliga nylonstrumpe- och metallskydden. Det är alltså väldigt långt ifrån skummet i skumplast-vindskydden, även om man kanske tror att det är samma vid en hastig blick.

Jag kör själv faktiskt inte längre med något annat än just det skyddet - men jag är ju också ljudnörd av stora mått, så jag har en ursäkt... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

På den tiden när jag själv inte hade råd så skar jag ett hål runt hela locket på en snusdosa och i botten på snusdosan. Tog en tunn strumpa, spände, och tryckte på locket. Fungerade klockrent i några år 🙂

Lycka till med ditt nya skydd.

//F

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, jag var verkligen inte seriös! 😛

Inte så lätt att veta för dig kanske.. :rolleyes:

..fast de där stora vindskydden har en massa olika smeknamn, så jag tyckte det var bättre att ta det säkra före det osäkra... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...