Jump to content
Annons

Digidesign försvinner


Anders F

Recommended Posts

Apple är ett namn jag förknippar med datorer och det tror jag att dom flesta gör = Logic

Yamaha är ett namn jag förknippar med Motorcycklar/Instrument och det tror jag att dom flesta gör = Nuendo

Avid äger väl även M-Audio så att dom skulle tappa marknadsandelar BARA för att digidesigns namn försvinner har jag svårt att tro.

Är väl lite subtopic kanske, men det är väl ändå Steinberg som står för Nuendo? Blev osäker när du skrev Yamaha och gjorde en snabb googling, men kan inte hitta något om Yamaha?

Vad det gäller Avid/Digidesign tvivlar jag på att det blir några större skillnader, möjligtvis att de kommer försöka få ner priserna och öppna upp LE-versionerna lite mer för att sno lite fler marknadsandelar i amatör-/hobbysegmentet. ProTools har ju redan i stort sett blivit synonymt med DAW bland de som inte är insatta i ämnet, särskilt i USA, så de lär väl försöka knycka nybörjare så gott det går. Eller så fortsätter det precis som det gjort hittils... Tvivlar dock på att det kommer vara en nackdel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Är väl lite subtopic kanske, men det är väl ändå Steinberg som står för Nuendo? Blev osäker när du skrev Yamaha och gjorde en snabb googling, men kan inte hitta något om Yamaha?

Yamaha äger Steinberg., måste ha varit en dålig sökning ... 😏

http://www.google.se/#hl=sv&source=hp&...4b0867077772585

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Och det innebär inför avskaffandet av digidesign att......eller vad ville du ha sagt?

Förlåt om jag verkar tyken, men snälla kan inte folk hålla sig till ämnet?

Tråden hade ju redan smått börjat spåra och när inlägget angående vad som användes i sagd film skrevs, tyckte jag att jag kunde dela med mig av lite trevlig kuriosa i förhållande till den filmen. Speciellt också när halva Avid's hemsida pryder Avatar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ny hemsida är redan uppe. Gå in och titta vet jag 😏

MVH

Anders

Var inne och kollade i ungefär fem sekunder - det verkar ännu snurrigare nu.

PS: undrar om dom vill sälja några nya system med dom supportsidorna?

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Var inne och kollade i ungefär fem sekunder - det verkar ännu snurrigare nu.

PS: undrar om dom vill sälja några nya system med dom supportsidorna?

Om du är van vid sibelius sida så är du rätt hemma. Jag tycker det är betydligt lättare att navigera nu 😏

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Yamaha äger Steinberg., måste ha varit en dålig sökning ... 😆

http://www.google.se/#hl=sv&source=hp&...4b0867077772585

Yamaha äger en sjuhevetes massa! Dom äger oxå NEXO.

För den som inte vet så är det ett franskt PA-system. Gillar dom så där 😐

Däremot så har dom värdens bästa klubbrig. Nexo Alpha. Spelar vansinnigt högt! Börjar bli till åren. Har funnits runt 10 år nu. Men idioterna lägger ner mer energi på all dessa förbannade linearrays ist! Inte riggarvänligt!

Men i sammarbete Yamaha så har dom kommit med ett smart slutsteg NXAMP 4 kanaler slutsteg plus processor i ett, 16 kw!

Sorry för ot... ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt beror på vilken linje de kommer satsa på i framtiden. Inköpet av Euphonix kan bli super. Tänk er en 16kanalig controler med EQ och Dynamics kontrollen från D-commanden. Det hade varit super.

Sen hoppas jag de spinner vidare på Eleven rack ideén. Interface med inbyggt DSP vore kanon i nästa generations interface.

Sen finns det mycket intressant läsning om Digidesign/Avid borta pp Gearslutz angående hur många % t.ex PT står för inkomsterna i företaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men herrejösses, nu fattar jag hur du lyckats samla på dig närmare 2000 inlägg sedan jul.

Är detta tvångsmässigt, eller gör du det bara för att få uppmärksamhet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Men herrejösses, nu fattar jag hur du lyckats samla på dig närmare 2000 inlägg sedan jul.

Är detta tvångsmässigt, eller gör du det bara för att få uppmärksamhet?

Hur tänker du nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

för det första: jag är först och främst Pro Tools användare, och är mycket tacksam för ett fantastiskt program.

Jag tror dock att det är lite najvt att tycka att allt är bara bra.

"nej, nej, det är inte nedskärningar, det är omstrukturering i företaget".

Javisst, är man det minsta insatt i företaget kan man räkna antal anställda på Digidesign Nordic år 2008 och hur många som är kvar nu...

Jobbar man dessutom inifrån Digidesign (ooops, sorry, Avid) som samarbetspartner kan man också tycka att Avid intresse för att upprätthålla administrationdelen, insider och en massa annat som Digidesign byggde så väl har inte varit så super.

Kommunikationen på hur övergången skulle ske mellan Digidesign och Avid har varit riktigt dålig.

Så, utifrån dessa aspekter känner jag ingen större pepp på detta.

Jag hoppas såklart att allt kommer att bli bra, om inte bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och att Pro Tools och Sibelius "slås ihop" önskar jag förresten verkligen inte alls.

Det är två alldeles för olika program, det går inte att kombinera ett arbetsflöde för två så olika mjukvaror.

Notskrivning program behöver inte en massa kortkommando relaterade till editering, programmering och arrangering.

Så, visst vore det trevligt om PT notskrift blir aningen mer avancerad än idag, men att slå ihop de i ett och samma ser jag som rena mardröm.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
för det första: jag är först och främst Pro Tools användare, och är mycket tacksam för ett fantastiskt program.

Jag tror dock att det är lite najvt att tycka att allt är bara bra.

"nej, nej, det är inte nedskärningar, det är omstrukturering i företaget".

Javisst, är man det minsta insatt i företaget kan man räkna antal anställda på Digidesign Nordic år 2008 och hur många som är kvar nu...

Jobbar man dessutom inifrån Digidesign (ooops, sorry, Avid) som samarbetspartner kan man också tycka att Avid intresse för att upprätthålla administrationdelen, insider och en massa annat som Digidesign byggde så väl har inte varit så super.

Kommunikationen på hur övergången skulle ske mellan Digidesign och Avid har varit riktigt dålig.

Så, utifrån dessa aspekter känner jag ingen större pepp på detta.

Jag hoppas såklart att allt kommer att bli bra, om inte bättre.

Avid köpte Digidesign 1995... för de som inte visste det. Avid som företagsgrupp hade massor av olika bolag (tex Digidesign, M-Audio, Pinnacle, Sibelius etc) och i och med det naturligtvis en massa dubbelfunktioner med delvis ineffektiv organisation som effekt. Att slå samman hela gruppen till ett företag är ett naturligt steg och att bli "One Avid" hände redan 1 Jan 2009. Redan då var egentligen alla separata bolag borta. En av fördelarna kan liknas med tex bilindustrin som bygger bilar med delande komponenter och olika märken på samma bottenplatta. Ford och Volvo tex.

Att den rent marknadsmässiga och branding relaterade releasen sker nu, har att göra med sammanslagningen av webbsidor. Dock gör detta att folk verkar tro att Digidesign just har försvunnit. Det var länge sedan...

Pro Tools 8 är precis som någon skrev här tidigare, är ju delvis en frukt av samarbete med Sibelius. Detsamma gäller Video Satellite mellan Avid/Digi. Avid släppte för snart ett år sedan officiellt stöd för FCP på vissa av videolösningarna, och i år köptes Euphonix. Öppenhet är ledordet. Massor med spännande saker är på gång, och frukten av allt som hänt de senaste åren kommer att bli fruktansvärt spännande. Det finns en plan och en anledning till allt. Tro mig..

By the way, av de fem som arbetade på Digidesign Nordic så har två av tjänsterna bara flyttats till ett annat land, en tjänst har försvunnit, och två är fortfarande kvar.. Dessutom så sökte vi mer folk för ca ett år sedan, men lyckades aldrig hitta den vi sökte (tyvärr!), varpå tjänsten tillsattes i ett annat land istället. Var man sitter rent geografiskt är helt ovidkommande då vi har Europa som arbetsplats.

(Insider fungerar alldeles utmärkt, och kommer även i fortsättningen att göra det. Upplever man att det inte gör det så är man troligen inte berättigad till den access man tror... Kontakta gärna mig i så fall)

Mvh,

Michael Bohlin

Pro Audio Sales Manager Nordic

Avid Nordic

Link to comment
Dela på andra sajter

Avid köpte Digidesign 1995... för de som inte visste det. Avid som företagsgrupp hade massor av olika bolag (tex Digidesign, M-Audio, Pinnacle, Sibelius etc) och i och med det naturligtvis en massa dubbelfunktioner med delvis ineffektiv organisation som effekt. Att slå samman hela gruppen till ett företag är ett naturligt steg och att bli "One Avid" hände redan 1 Jan 2009. Redan då var egentligen alla separata bolag borta. En av fördelarna kan liknas med tex bilindustrin som bygger bilar med delande komponenter och olika märken på samma bottenplatta. Ford och Volvo tex.

Att den rent marknadsmässiga och branding relaterade releasen sker nu, har att göra med sammanslagningen av webbsidor. Dock gör detta att folk verkar tro att Digidesign just har försvunnit. Det var länge sedan...

Pro Tools 8 är precis som någon skrev här tidigare, är ju delvis en frukt av samarbete med Sibelius. Detsamma gäller Video Satellite mellan Avid/Digi. Avid släppte för snart ett år sedan officiellt stöd för FCP på vissa av videolösningarna, och i år köptes Euphonix. Öppenhet är ledordet. Massor med spännande saker är på gång, och frukten av allt som hänt de senaste åren kommer att bli fruktansvärt spännande. Det finns en plan och en anledning till allt. Tro mig..

By the way, av de fem som arbetade på Digidesign Nordic så har två av tjänsterna bara flyttats till ett annat land, en tjänst har försvunnit, och två är fortfarande kvar.. Dessutom så sökte vi mer folk för ca ett år sedan, men lyckades aldrig hitta den vi sökte (tyvärr!), varpå tjänsten tillsattes i ett annat land istället. Var man sitter rent geografiskt är helt ovidkommande då vi har Europa som arbetsplats.

(Insider fungerar alldeles utmärkt, och kommer även i fortsättningen att göra det. Upplever man att det inte gör det så är man troligen inte berättigad till den access man tror... Kontakta gärna mig i så fall)

Mvh,

Michael Bohlin

Pro Audio Sales Manager Nordic

Avid Nordic

När kommer nästa uppdatering då?? PT 8 har ju varit ute snart i två år?? (typ) Så det känns som ni hållerpå med något stort. 7.0 versionerna uppdaterade ju ganska snabbt efter varandra upp till 7.4.

Kom igen vi vill veta!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...