Jump to content
Annons

Digidesign försvinner


Anders F

Recommended Posts

Ja som ni säkert alla vet så finns ju inte digidesign längre utan nu går det helt under Avid istället. Det kom ut ett officiellt brev till digidesign-användarna för några dagar sedan att det nu va officiellt. Frågan är ju vad som kommer hända med pro tools? Enligt Avid själva så såg de ingen mening med att behålla digidesign då det till och med fanns folk som trodde att företagsnamnet var pro tools. Jag följer detta med spänning och ser möjligheter för Avid att utveckla ett daw som skulle kunna bli oerhört bra. Tänk er sibelius direkt i pro tools exempelvis. Att dessa två program slås ihop och blir ett. Man har ju sett tendensen i och med pro tools 8 och notskriften där.

Vad jag fattat så är det samma människor som jobbade på digidesign som nu helt enkelt flyttas till Avid. Så det kommer vara samma utvecklingsteam därifrån så som jag fattat det.

Jag tor personligen iaf att Avid an ta pro tools åt rätt håll. Hur känner du inför detta?

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hägglund (oregistrerad)

Avid är ett namn jag förknippar med videoredigering och det tror jag dom flesta gör.

Kanske det blir Logic & Nuendo som tar mer mark.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Avid är ett namn jag förknippar med videoredigering och det tror jag dom flesta gör.

Kanske det blir Logic & Nuendo som tar mer mark.

Det tror jag inte då Avid har varit en del av digidesign så länge nu. Jag tror att vi kan räkna med att se något riktigt bra från dessa herrar framöver. Och många förknippade inte ens digidesign med musik, utan trodde ju då att pro tools va företagsnamnet, och det kommer leva kvar vad som har framgått hittills iaf.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Avid är ett namn jag förknippar med videoredigering och det tror jag dom flesta gör.

Apple är ett namn jag förknippar med datorer och det tror jag att dom flesta gör = Logic

Yamaha är ett namn jag förknippar med Motorcycklar/Instrument och det tror jag att dom flesta gör = Nuendo

Avid äger väl även M-Audio så att dom skulle tappa marknadsandelar BARA för att digidesigns namn försvinner har jag svårt att tro.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Det tror jag inte då Avid har varit en del av digidesign så länge nu. Jag tror att vi kan räkna med att se något riktigt bra från dessa herrar framöver. Och många förknippade inte ens digidesign med musik, utan trodde ju då att pro tools va företagsnamnet, och det kommer leva kvar vad som har framgått hittills iaf.

MVH

Anders

Många som ljudlägger professionell film jobbar med Nuendo. Jag tror att Protools har sett sina bästa dagar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Många som ljudlägger professionell film jobbar med Nuendo. Jag tror att Protools har sett sina bästa dagar.

källa?

Jag har iaf sett många filmer än idag som ljudlagts med pro tools, exempelvis Avatar.

MVH

Anders

EDIT: Fast vad har det med saken att göra?

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)

Avid måste hålla ner priserna eftersom Protools inte lever upp längre till de stora prisskillnaderna jämfört med Nuendo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
http://www.filmsoundsweden.se/medlemmar.php

Här ser man både Protools- och Nuendo-användare.

Endast sverige ju, och det motsa ju lite vad du sa också då de som skrev ut vad de använder va ju en majoritet pro tools, eller pro tools + nuendo. Men jag tycker inte tråden ska bli en marknads-diskussion, utan vilka möjligheter, eller förluster det kan innebära för pro tools detta.

Till picazzo, du har rätt att Avid ägt både m-audio och digidesign ett tag nu,men skillnaden som jag tror nu är att nu har du ett företag som satsar på en produktlinje istället för att upprätthålla massa småföretag inom det stora. Detta innebär att du kan integrera programmen på ett annat sätt och säkerligen kan teamen jobba ihop på annat sätt nu och hjälpa varandra.

Kan säga att Avid planerar att släppa nya audio-produkter nu 2010, vet dock inte vad 😳

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Avid måste hålla ner priserna eftersom Protools inte lever upp längre till de stora prisskillnaderna jämfört med Nuendo.

Snälla, ingen diskussion igen om att pro tools är dyrt, eller att nueondo är bättre. Det är inte detta tråden ska handla om.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Pro Tools kommer nog inte läggas ner. Sker väl bara ett namnbyte? Och en ny/uppdaterad produkt? Sen får det ju heta vad som helst? Avid Pro Tools eller "herrejössesriggen"...

Vad som blir intressant dock är vad som kommer att hända med mixrack och deras livekonsoller?

Icon och venue kommer finnas kvar och utvecklas som jag fattat det och pro tools kommer inte läggas ner. Ser med späning fram emot vad som kan komma i framtiden 😳

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Snälla, ingen diskussion igen om att pro tools är dyrt, eller att nueondo är bättre. Det är inte detta tråden ska handla om.

MVH

Anders

Att Avid måste pressa ner priserna för att överleva är ytterst relevant. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Att Avid måste pressa ner priserna för att överleva är ytterst relevant. 😳

Nope, tycker jag inte då det inte har med utvecklingen av deras produklinje att göra och hur pro tools kan komma att utvecklas som DAW.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Och ett till verktyg som användes i den filmen

behringer-avatar.jpg

Och det innebär inför avskaffandet av digidesign att......eller vad ville du ha sagt?

Förlåt om jag verkar tyken, men snälla kan inte folk hålla sig till ämnet? Jag vet att pro tools skapar kärlek hos många medan det samtidigt skapar frustration hos lika många andra. MEn tråden ska inte handla om marknadsandelar, vad som är bäst, vad som används mest osv....

HUR KAN DETTA GYNNA ELLER FÖRHINDRA UTVECKLINGEN AV PRODUKTLINJERNA?

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Och det innebär inför avskaffandet av digidesign att......eller vad ville du ha sagt?

Förlåt om jag verkar tyken, men snälla kan inte folk hålla sig till ämnet? Jag vet att pro tools skapar kärlek hos många medan det samtidigt skapar frustration hos lika många andra. MEn tråden ska inte handla om marknadsandelar, vad som är bäst, vad som används mest osv....

HUR KAN DETTA GYNNA ELLER FÖRHINDRA UTVECKLINGEN AV PRODUKTLINJERNA?

MVH

Anders

Som att jämföra Behringers köp av Midas, vilket också innebär att köpa kompetensen.

Om rätt folk sitter med beslutanderätten så tror jag bara det kommer uppåt.

Cheers!

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hoppas att mellanprodukter som mitt Eleven Rack inte faller mellan stolarna, utan

får fortsatt uppmärksamhet från tillverkarna vad gäller uppdateringar, support osv.

Jag väntar nämligen otåligt på ett stereodelay...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)

Med facit i handen kan vi ju konstatera att Digidesigns linje inte gynnade dom själva i förlängningen. 😏

Jag har för nåt år sedan blivit hårt ktitiserad här på forumet då jag gick till angrepp mot just hur Digidesign kör sitt race. Men jag fick ju rätt!

Nu får Avid ta lärdom av det och sköta det lite snyggare om dom ska lyckas vinna andelar och framförallt vinna tillbaka nuvarande användares förtroende för koncernen.

Redigerat av Hägglund
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hoppas precis som du säger addict59 att rätt folk tar besluten, och jag tror att detta kommer gå upp, upp och iväg 😏

Jag tror inte man behöver vara orolig för att eleven rack ska hamna mellan stolarna. Tror snarare att den kommer fortsätta utvecklas då det va avids första steg att integrera dsp kraft även till LE-användarna, och det kanske vi kommer få se mer av? 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det förenklar Avids branding med bara två olika brands.

Avid och M-Audio.

frågan är om inte m-audio även kommer försvinna i framtiden så man helt enkelt har Avid. Sedan tror jag som du att det kommer förenkla deras branding.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Men snälla...vad har det med ämnet att göra. Förlåt, men nu får väll ändå ge dig?

Jag trodde ämnet var Avid.

Jag märker att du blir lite putt när du inte får lägga orden i min mun. Men jag lämnar din lilla tråd nu så du får styra den så det passar ditt behov av bekräftelse.

Ha det så bra nu! 😏

Redigerat av Hägglund
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...