Jump to content
Annons

Fierze

Medlem
  • Content Count

    197
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutralt

2 Followers

About Fierze

  • Rank
    Medlem
  • Birthday 09/16/1980

Profilinformation

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Göteborg
  1. Jag bor i Gbg och har ett par Mackie HR824 mk1. Har haft dessa trotjänare många år och vill aldrig göra mig av med dem, men de har börjat krångla lite och behöver troligen service (vilket inte vore så konstigt efter 12-13 år). Ibland tystnar den ena bashögtalaren så bara diskanten hörs. Om jag vickar på reglagen på baksidan så brukar det brusa till en hel del och basen kommer igång igen efter ett tag. Jag misstänker att dessa problem bara beror på damm eller dålig kontakt någonstans inuti, men jag är dålig på elektronik och vill inte skruva sönder högtalaren och riskera att paja nåt. Jag tar dem hellre till någon som är skicklig på just detta. 1. Var är bästa stället att få service/reparation av studiomonitorer i Göteborg? 2. Vad skulle en sån service kunna tänkas kosta?
  2. Finns det någon plugg eller mjukvara som hyfsat bra klarar av att lägga till artificiella höga frekvenser i en lågfrekvent ljudfil? Dvs jag menar inte en vanlig equalizer, utan en plugg där en algoritm faktiskt skapar ett större frekvensomfång som inte fanns där innan. Jag tänker mig att jag öppnar en ljudfil med en "telefonröst" om runt 8000 hz och talar om för pluggen att ljudfilen innehåller en människoröst, varpå pluggens algoritmer analyserar filen och automatiskt lägger till resten av det hörbara frekvensomfånget ovanför 8000 hz så att rösten låter skarp och klar, med t.ex. tydliga kristallklara S-ljud och Sch-ljud. Rent teoretiskt borde det i min mening vara i högsta grad möjligt att skapa en algoritm som känner igen karaktären på en lågfrekvent röstinspelning, för att därigenom simulera hur denna röst skulle låta med ett "fullt" frekvensomfång. Min tanke är som sagt att detta är mest användbart på tal eller acapella-sång, dvs inte hela musikproduktioner med många parallella spår & instrument där det sannolikt skulle vara väldigt svårt att uppnå ett realistiskt resultat. Sorry om detta diskuterats tidigare men har faktiskt inte sett till det.
  3. Jag har ett gäng disketter med instrument för min gamla Akai S2000-sampler, men jag vill föra över dessa till min PC för att istället kunna spela upp låtarna från en mjukvarusampler (Jobbar i FL Studio). Vill alltså kunna ladda mina gamla Akai-instrument med alla samplingar, keygroups och inställningar färdigmappade, så jag slipper göra om allt grovjobb. Vill bara kunna ladda och köra. Kan jag använda Awave för att göra detta? Det står att man kan göra det men är det nån som testat?
  4. Håller med, hela CD-mot-streaming-diskussionen känns som ett långt och onödigt stickspår, tyckte bara det var så häpnadsväckande att någon på fullt allvar ännu argumenterade för CD/fysiska media att jag inte kunde låta det passera. Tråden borde mer handla om huruvida streaming överträffar såväl piratkopiering som andra sätt att köpa musik digitalt. Vilket jag stenhårt tycker det gör. Såvitt jag ser var det mest du som satt och skrev i denna tråd på lördagkvällen Det är inte mycket till seger. Känns mest som att man lagt mycket tid på att diskutera något som känns så uppenbart att det inte borde behövt diskuteras över huvud taget. Klockrent. lowsnuffs inlägg talar för sig själv och sammanfattar egentligen allt jag velat förmedla i den här tråden. "Dessa tjänster kommer vara världsstandard inom två år på grund av att de faktiskt förenklar människors vardag" Tiden har, så att säga, gjort sitt. Cirkeln är sluten.
  5. När nu GLF/IFPI's helårssiffror över musikförsäljningen 2010 kommit så kan jag inte låta bli att sparka lite till på denna döda häst: I inlägg #1030 spådde jag 18,3 % minskning i albumförsäljning 2010 (jämfört med 2009) baserat på första halvårets siffror. Det blev -22,1 %. Den marginella uppgången 2009 var mycket riktigt bara ett minimalt hack i en lång dramatiskt fallande trend för fysisk albumförsäljning. Måste kännas tufft för demonproducenten som ju klamrat sig fast vid detta hopp om en potentiell revansch för CD:n. Streamingens intäkter ökade samtidigt 162,4 % jämfört med året innan. Min prognos om att streaming kan vara ifatt albumförsäljningens intäkter redan efter 2012 stämmer således ännu i hög grad. Det skulle då rent ekonomiskt befästa den redan uppenbara massflytten mot streaming i allmänhetens musikkonsumtion. Det mångåriga försäljningsraset ska alltså inte tolkas som att CD-formatet är på väg ut med stormsteg, utan att världens artister helt enkelt slutat släppa bra album?
  6. Mycket sannolikt, men jag kom lyckligtvis på den bästa lösningen nu efter att ha läst NL2-manualen. Jag kan nämligen oktavskifta direkt via min Nord Lead 2 genom att trycka ned båda "Oct Shift"-tangenterna. Då kommer jag till ett läge då jag kan ändra oktav även på MIDI out-informationen som alltså påverkar EWQL och andra MIDI-pluggar. I vanliga fall påverkas bara det valda interna NL2-ljudet av oktavskiftningar.
  7. Jag har EWQLSO Gold (eller hela East West composers collection förresten), kör Logic Pro 9 för Mac och har en Clavia Nord Lead 2 som MIDI-keyboard. Mitt problem är att jag inte lyckas skifta oktaver i EWQL via de vanliga "octave shift"-knapparna på min NL2 vilket gör att jag inte kan spela hela instrumentens register på keyboarden. Ofta är bastonerna för låga för att få plats i keyboardregistret, jag skulle därför vilja skifta en oktav nedåt. Hur gör jag lättast detta, antingen via hårdvaran, via EWQL eller via Logic på nåt sätt? Tacksam för svar.
  8. Om det skulle vara en relevant jämförelse är det väl rätt lustigt att det inte går åt mer CD-skivor än någonsin utan att försäljningen tvärtom fallit dramatiskt? Jaså? Det verkar vara en hyfsat stor andel av befolkningen som anser att streaming ÄR just ett bättre medium. För vad är definitionen av ett "bättre" medium? Du pratar nu om upplösning och kodning, som om det skulle vara det viktigaste för folk i allmänhet. Den stora massan (till din stora förvåning säkert) hör ingen skillnad på CD och Mp3 och dessutom finns det mängder av bra funktioner i t.ex. Spotify som inte CD-mediet kan erbjuda. Inte minst den omedelbara tillgången och de sociala funktionerna, spellistedelning etc etc. Googla om du är nyfiken. Som sagt, vi verkar ha väldigt olika syn på detta och jag tror inte vi kommer kunna nå längre i den här diskussionen.
  9. Nej, bara dina Och nej, det skedde inte nu utan för ett tag sedan. Bra argument Och nu har alltså albumförsäljningen minskat med sisådär 60 procent på knappt tio år. Albumförsäljningen första halvåret tappade enligt ifpi som sagt 18,3% jfr 2009, vilket du redan verkar ha "glömt". Du är ju såklart inte dummare än att du innerst inne förstår att CD-skivan är på väg att gå samma öde till mötes som vinylskivan & kassettbandet, och att det är någon form av streamad musik som denna gång kommer ta över. Kanske tjänar du en stor del av ditt levebröd på CD-försäljning, det vet jag inte. Det verkar i alla fall svårt och smärtsamt för dig att acceptera det här alldeles uppenbara skiftet från CD till streamingtjänster som sker framför dina ögon. Vi har nog kommit till vägs ände i diskussionen. Igen.
  10. Vi får väl hoppas på en Ipred-lag per år då, som kan skrämma konsumenterna regelbundet. Då kanske CD:n kan få konstgjord andning ett tag till. Varför kan man inte köpa alla nya albumsläpp på vinyl och kassett? Nähä, Ja just ja, de formaten har ersatts av nåt nytt och blivit utkonkurrerade.
  11. "färre och färre artister släpper musik på CD" Sunt förnuft, i kombination med syn och läskunnighet. Att hälften av landets skivbutiker stängts de senaste fem åren tyder onekligen på någon slags tendens, tycker du inte det? Sortimentet på skivavdelningarna verkar bli smalare och jag har svårt att se att det stora försäljningsfallet för CD skulle locka fler och fler artister att släppa sin musik på CD. CD:n kommer säkerligen inte försvinna helt men på lång sikt förmodligen bli lika marginaliserad som vinylskivan eller kassettbandet är idag.
  12. Tja det var ju du själv som skrev att "Den som medvetet väljer cd framför streamat lär knappast ändra sig bara för att tiden går". "Medvetet" är valet enligt mig när man är ordentligt insatt i båda alternativen, inte när man bara använt ett och är omedveten om det andra. Men du menar alltså att alla som föredrar CD framför streaming alltid kommer att göra det eller? Är man så "medveten" att man aldrig ändrar sig trots att det troligen innebär en merkostnad att hålla fast vid CD och att färre och färre artister släpper musik på CD etc, ja då är man antingen sjukligt dogmatisk eller så har man helt enkelt testat båda varianterna och av något skäl gillat CD bättre. I vilket fall tror jag man tillhör en minoritet i vårt samhälle. De flesta tillhör inte dessa minoriteter, varför vi bör få se fortsatt massflytt från CD till streaming kommande år.
  13. Vackert, såväl helhet som detaljarbete, imponerande som vanligt. Har en fråga som du kanske redan besvarat i nån annan tråd, men ändå: Soundet i den urflippade melodin du nämner låter väldigt mycket som sångstämman, är det bara en vanlig fristående synth eller har du kört sången genom en vocoder eller nån särskild plugg för att få till det där melodisoundet? Låter snyggt och har schysta små pitchbends och liknande, så det vore kul att höra hur du gjort det.
  14. Hehe, fett. Gillar elektronisk musik som detta, där det händer mycket. Det är alldeles för lätt att fastna i cut'n'paste och bara göra tråkig och monoton klubbmusik. Men aningen kontraproduktivt tema då sömnig är det absolut sista man blir av den här typen av musik
  15. "De som medvetet väljer CD framför streamat är nog så få att de knappt påverkar statistiken" Ja du, här får jag nog bara hänvisa till sunt förnuft och en objektiv titt på samhället. Bland de som "medvetet" väljer CD framför streamat räknar jag de som testat båda varianterna men som sedan gått tillbaka till enbart CD. Jag räknar alltså inte in alla de (ofta äldre) som inte vet vad streaming är eller som ännu kör med CD för att de "inte kan det här med data", en grupp som säkert utgör en stor del av CD-köparna idag. Jag räknar heller inte in denna grupps barn som köper CD-skivor i julklapp åt dem. Jag kommer t.ex. själv köpa ett par CD-skivor till mina föräldrar i julklapp, trots att jag aldrig skulle köpa en åt mig själv. Den grupp människor jag i första hand syftar på är audiofilerna (och demonproducenterna?), som väljer CD för att det "låter bättre" eller för att den fysiska CD-produkten "skapar en bättre helhetsupplevelse" etc. Denna grupp människor tror jag är så liten att den knappt påverkar statistiken.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.